Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Змістовий модуль 2. Література Відродження
Тема 3. Література романського Відродження. Історико-культурна атмосфера й загальна характеристика літератури епохи Відродження в Західній Європі. Специфіка понять “Відродження”, “Гуманізм” і “Ренесансний гуманізм”. Особливості романського й германського Відродження. Відродження в Італії. Періодизація, особливості, представники. Творчість Данте Аліг’єрі як останнього поета Середньовіччя й першого поета Відродження. Дантовський сонет у збірці “Нове життя”. “Божественна комедія” Данте як синтез середньовічної й преренесансної культури. Поезія Франческо Петрарки як творця нового поетичного стиля. Сонет Петрарки в збірнику “Канцон’єре” (“Книга пісень”). Зародження європейської реалістичної новели й вираження ренесансної естетики у творчості Боккаччо. “Декамерон”: літературно-історичні витоки й поетична своєрідність роману. Особливості Відродження у Франції. Періодизація. Основні представники. Поезія Франсуа Війона. Поняття літературної балади. Значення творчості Маргарити Наварської та її гуртка. Місце й роль “Плеяди” в літературному процесі, значення гуртка для розвитку французької мови й літератури. Творчість П. Ронсара. Стильова, жанрова й тематична своєрідність творів. Творчість Франсуа Рабле. Синтез гуманізму, фантасмагорії й філософічності в казці-сатирі “Гаргантюа й Пантагрюель”. Відродження в Іспанії й Португалії. Загальна характеристика. Періодизація. Основні жанри. Представники. Творчість Мігеля Сервантеса. “Дон Кіхот з Ламанчі” як новий тип європейського роману. Сервантес – новеліст. Розквіт драматургії й театру в Іспанії другої половини 16-17 ст. Тема 4. Література германського Відродження. Відродження в Німеччині й Нідерландах. Загальна характеристика. Періодизація. Основні жанри. Представники. “Корабель дурнів” С. Бранта та “Діалоги” У. фон Гуттена – синтез античної сатири й ренесансного гуманізму. Творчість Еразма Роттердамського. “Похвала Глупоті” – зразок гуманістичної сатири Відродження. Відродження в Англії. Основні риси. Періодизація. Представники. Творчість Шекспіра. Філософське осмислення дійсності в сонетах Шекспіра. Ідейно-художні особливості комедій Шекспіра. Єдність протилежностей у комедіях “Дванадцята ніч” та “Приборкання норовливої”. Людські пристрасті в трагедіях Шекспіра. Конфлікт людської самосвідомості й світу жорстокості й егоїзму в трагедії “Ромео й Джульєтта”. “Гамлет” як філософська трагедія. Особливості трагічного конфлікту. Значення драматургії Шекспіра для світової культури. Структура навчальної дисципліни
Модуль 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
Змістовий модуль 1. Література Середньовіччя | ||||||||||||||||||||||||||||
Тема 1. Своєрідність літератури раннього Середньовіччя. | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||||||||||||
Тема 2. Жанрово-видова та тематична розмаїтість літератури зрілого Середньовіччя | 8 | 2 | 2 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
Разом за змістовим модулем 1 | 12 | 4 | 2 | 6 | ||||||||||||||||||||||||
Змістовий модуль 2. Література Відродження | ||||||||||||||||||||||||||||
Тема 3. Література романського Відродження. | 15 | 2 | 8 | 3 | ||||||||||||||||||||||||
Тема 4. Література германського Відродження. | 8 | 2 | 2 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
Разом за змістовим модулем 2 | 21 | 4 | 10 | 7 | ||||||||||||||||||||||||
Усього годин | 33 | 8 | 12 | 13 | ||||||||||||||||||||||||
Модуль 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
ІНДЗ | 3 | - | - | 3 | ||||||||||||||||||||||||
Усього годин | 3 | 3 |
Теми лекційних занять
№ з/п | Назва теми | Кількість годин |
1 | Вступ. Предмет та завдання курсу „Історія середніх віків та Відродження”. | 0,5 |
2 | Середньовіччя як культурна епоха. | 0,5 |
3 | Особливості літератури раннього середньовіччя. Національномовна та латиномовна літератури. | 1 |
4 | Жанрово-видова та тематична розмаїтість літератури зрілого Середньовіччя. Куртуазна та міська літератури. | 2 |
5 | Відродження як культурна епоха. | 0,5 |
6 | Своєрідність романського Відродження. Ренесансна література Італії, Франції, Іспанії. | 2 |
7 | Особливості германського Відродження. Ренесансна література Німеччини, Нідерландів, Англії. | 1,5 |
Теми практичних занять
№ з/п | Назва теми | Кількість годин |
1 | Класичний героїчний епос Західної Європи: співвідношення історії й вимислу, система моральних цінностей, художні особливості. „Пісня про Роланда”, „Пісня про мого Сіда”, „Пісня про Нібелунгів” як універсальна інформація про середньовічну епоху | 2 |
2 | “Божественна комедія” Данте як синтез середньовічної й передренесансної культури | 2 |
3 | Зародження європейської реалістичної новели та вираження ренесансної естетики в „Декамероні” Боккаччо | 2 |
4 | Казка-сатира Ф. Рабле “Гаргантюа й Пантагрюель”: синтез гуманізму, фантасмагорії й філософічності | 2 |
5 | У. Шекспір “Ромео та Джульєтта”, “Гамлет”: конфлікт людської самосвідомості й світу жорстокості та егоїзму | 2 |
6 | М. Сервантес “Вигадливий ідальго Дон Кіхот Ламанчеський”: новий тип європейського роману | 2 |
Практичне заняття № 1
Класичний героїчний епос Західної Європи: співвідношення історії й вимислу, система моральних цінностей, художні особливості. „Пісня про Роланда”, „Пісня про мого Сіда”, „Пісня про Нібелунгів” як універсальна інформація про середньовічну епоху
Теоретичні питання:
1. „Пісня про Роланда” – вершина французького середньовічного героїчного епосу.
1.1. Відображення в поемі епохи Карла Великого. Історична достовірність подій та персонажів.
1.2. Роланд як герой класичного героїчного епосу.
1.3. Основні проблеми поеми.
2. „Пісня про мого Сіда” – відображення життя середньовічної Іспанії періоду реконкісти.
2.1. Історична основа поеми. Побутові реалії й звичаї арабієзованої Іспанії.
2.2. Реальне й вигадане в образі Сіда. Роль поетизації героя.
2.3. Відображення в поемі іспанської національної ідеї.
3. „Пісня про Нібелунгів” – синтез давнього германського епосу й куртуазії зрілого Середньовіччя.
3.1. Міфологічно-історична основа поеми. Змішання різних епох як характерна особливість „Пісні про Нібелунгів”.
3.2. Місце і роль реальних і вигаданих персонажів у поемі. Зміна функцій героїв „Пісні про Нібелунгів” порівняно зі „Старшою Еддою”.
3.3. Проблематика поеми.
Практичні завдання:
1. Складіть таблицю „Героїчний епос зрілого Середньовіччя”: „Пісня про Роланда”, „Пісня про мого Сіда”, „Пісня про Нібелунгів”
Назва поем | Історична основа | Поетичне переосмислення | Історичні елементи | Міфологічні елементи | Християнські елементи | Епічні риси |
2. Зробіть порівняльну характеристику античного героїчного епосу („Іліада”, „Одіссея”, „Енеїда”), ранньосередньовічного героїчного епосу (ірландські саги, „Беовульф”, „Старша Едда”) и героїчного епосу зрілого Середньовіччя („Пісня про Роланда”, ”Пісня про мого Сіда”, „Пісня про Нібелунгів”), враховуючи наступні аспекти:
– час, відбитий у творі та його характеристики (історичний чи міфологічний);
– форма викладу подій (легендарна чи реальна оповідь);
– міфологічна чи історична епоха;
– наявність міфологічних елементів;
– мотивація подвигів героя;
– основа поділу на „своїх” та „чужих”.
При підготовці користуйтеся поданою нижче схемою „Героїчний епос”
Література:
1. Алексеев М.П. и др. История зарубежной литературы. Средние века и Возрождение. – М., 1978. – С. 64-94.
2. Античная литература: Учебник / А. Ф. Лосев, Г. А. Сонкина, А. А. Тахо-Годи и др.; Под ред. А. А. Тахо-Годи. – М., 1980. – С. 35-62, 362-377.
3. Ковалева Т. В. Литература средних веков и Возрождения. – Минск, 1988.– С. 10-23, 29-45.
4. Шаповалова М. С., Рубанова Г. Л., Моторний В. А. Історія зарубіжної літератури. – Львів, 1993. – С. 16-37, 40-54.
5. Тарасова Н.І. Типологічні подібності в героїчних епосах допомагають виявити порівняльні таблиці (На матеріалі зіставлення „Пісні про Роланда”, „Пісні про мого Сіда”, та „Пісні про Нібелунгів”) // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 2004. – № 10 – С.26-28.
Практичне заняття № 2
“Божественна комедія” Данте як синтез середньовічної й передренесансної культури
Теоретичні питання:
1. Творчій задум „Божественної комедії” та сутність її назви.
2. Алегорія й символізм як основні стилістичні особливості поеми (числа, світло й колір, тварини, предмети…)
3. Образи Данте, Вергілія й Беатріче в „Комедії”, їх смислове навантаження.
4. Культурно-історичне значення „Божественної комедії”.
Практичні завдання:
1. Складіть таблицю „Поетична й світоглядна своєрідність „Божественної комедії” Данте” (у кожній колонці назвати потрібні елементи й проілюструвати їх прикладами з тексту)
Середньовічні елементи | Античні елементи | Ренесансні елементи | Реалії часу Данте | Погляди Данте | Стиль поеми |
2. Складіть структуру схему до кожної частини поеми: сфери пекла, чистилища й раю, хто та за які гріхи чи заслуги в них перебуває.
Сфери пекла чистилища й раю | Души, які перебувають у сферах | Види покарань та нагород |
П Е К Л О
Ч И С Т И Л И Щ Е
Р А Й
Література:
1. Алексеев М. П., Жирмунский В. М., Мокульский С. С., Смирнов А. А. История зарубежной литературы: Средние Века и Возрождение. – М., 1978. – С. 209-217.
2. Шаповалова М. С., Рубанова Г. Л., Моторний В. А. Історія зарубіжної літератури. – Львів, 1993. – 113-122.
3. Висоцька Н. О., Мельникова Л. В. Подорож у світ „Божественної комедії”. Інтерпретація літературознавця // Всесв. літ. в сер. навчальних закладах України. – 1999. – № 11.– С. 41.
4. Еліот Т. С. Данте. Пекло. Есе. // Всесвіт. – 1996. – № 10-11. – С. 148.
5. Курціус Е. Р. Данте // Курціус Е. Р. Європейська культура і латинське середньовіччя. – Львів, 2007. – С. 387-422.
6. Угрин О. П. Графічні схеми як засіб пізнання Дантової моделі всесвіту // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України.–1997.–№ 9.–С.28.
7. Шалагінов Б.Б. Данте Аліг’єрі та його шедевр „Божественна комедія” // Зарубіжна література в школах України. – 2006. – № 10. – С. 8-13.
Практичне заняття № 3
Зародження європейської реалістичної новели та вираження ренесансної естетики в „Декамероні” Боккаччо
Теоретичні питання:
1. „Декамерон” Боккаччо – органічне продовження італійської новелістичної традиції. Літературні й історичні джерела роману.
2. Поетична своєрідність роману.
2.1. Особливості композиції твору, їх функціональне значення.
2.2. Енциклопедичний характер „Декамерону”.
2.3. Сатирична спрямованість роману: висміювання аскетизму, католицького фанатизму, кліриків.
2.4. Тема кохання в „Декамероні”.
2.5. Образи оповідачів.
2.6. Особливості оповідної манери Боккаччо.
3. Значення „Декамерону” для подальшого розвитку новелістичного жанру в Європі. Вплив твору Боккаччо на подальший розвиток культури.
Практичне завдання:
Порівняйте твір Дж. Боккаччо з давньоримськими романами Апулея й Петронія. Обґрунтуйте, чи можна вважати „Декамерон” романом у новелах?
Література:
1. Алексеев М. П., Жирмунский В. М., Мокульский С. С., Смирнов А. А. История зарубежной литературы: Средние Века и Возрождение. – М., 1978.
2. Шаповалова М. С., Рубанова Г. Л., Моторний В. А. Історія зарубіжної літератури. – Львів, 1993. – С. 128-136.
3. Андроник А. В. Утверджуючи концепцію оптимістичного сприйняття життя // Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. – 1999. – № 1. – С. 20.
4. Борецький М. Доба європейського відродження (Ренесанс) // Зарубіжна література. – 2000. – № 43. – С. 6-8.
5. Карпенкіна Л. Композиція і тематичне багатство “Декамерона” Джованні Бокаччо // Зарубіжна література. – 2001. – № 43. – С. 12.
6. Штейн А. «Декамерон» Боккаччо – книга о любви. – М., 1993.
7. Апулей. Метаморфози, або Золотий осел. – К., 1982.
8. Петроній. Сатирикон // Всесвіт. – 1986. – № 9.
9. Античный роман. – М., 2001.
10. Пащенко В. І. Пащенко Н. І. Антична література: Підручник. – К., 2001. – С. 683-687, 705-711.
11. Мегела І. Історія Римської літератури. Монографія. – Миколаїв: Видавництво ЧДУ ім. Петра Могили, 2009. – С. 245-256, 275-285.
Практичне заняття № 4
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-21; Просмотров: 227; Нарушение авторского права страницы