Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Сутність етапи форми та наслідки комунального руху у Західній Європі
Характер комунального руху змінювався. Спочатку міщани висували суто економічні вимоги: звільнення від важких форм феодального визиску, зменшення поборів сеньйорів, надання торгових привілеїв. Згодом почали висуватися і політичні цілі: допуск до адміністративних посад, надання мі ського самоуправління. Підсумок цієї боротьби і визначав ступінь незалеж ності міста від сеньйора і його процвітання. Але слід зауважити, що ця боротьба велася не проти феодальної системи загалом, а лише проти конк ретних сеньйорів - світських чи духовних, оскільки міста і самі належали до цієї системи. Комунальний рух відбувався у різних формах. Коли сеньйор проявляв розсудливість, міщани викуповували окремі вольності і привілеї, що фіксу валися у міських хартіях. Хоча інколи феодали відмовлялися дотримува тись угоди, потративши отриману суму. І нерідко право на самоврядування доводилося буквально виборювати у сеньйора. У цей конфлікт втручалися королі, імператори і високопосадовці. Комунальні рухи часто зливалися з іншими формами боротьби - у певній області, країні, за рубежем. У залежності від історичних умов розвитку комунальні рухи завершува лися по-різному. Так, у Південній Франції міста здобули незалежність пере важно мирним шляхом. У IX - XI ст. графи Тулузи, Марселя, Монпельє та інших міст Південної Франції, а також Фландрії, зацікавлені у процвітанні своїх володінь, надали їм муніципальні вольності, але стежили, щоб ці воль ності не зайшли надто далеко. Наприклад, коли Марсель почав проявляти надмірну незалежність, наприкінці XIII ст. граф Провансу Карл Анжуйсь кий після 8-місячної облоги взяв місто, поставив на його чолі свого намісника, став присвоювати міські прибутки, хоча якусь частину повертав городянам, щоб не занепадали ремесло і торгівля, і дозволив місту укладати торговельні угоди з іншими містами. Дуже багато міст Північної і Середньої Італії (Вене ція, Генуя, Болонья, Лукка, Сієна, Флоренція) впродовж XI - XII ст. стали містами-державами. Але найяскравішу сторінку в історії комунального руху в Італії вписав Мілан - важливий центр торгівлі з Німеччиною. В XI ст. влада графа змінилася владою архієпископа, проти якого і повели боротьбу міща ни. З 50-х років вона перетворилася в громадянську війну і злилася з могут нім єретичним рухом вальденсів і катарів. Міщани громили майно кліриків, у боротьбу втрутилися володарі інших італійських міст-держав та імператор Священної Римської імперії. За її результатами місто здобуло комунальну хартію, а на його чолі стала рада консулів із представників купецько-феодаль них кіл. Але аристократичний устрій Мілана не влаштовував рядових міщан, і їхня боротьба продовжувалася і в наступні роки. У Німеччині автономію впродовж XII - XII I ст. вибороли імперські міс та - Любек, Нюрнберг, Франкфурт-на-Майні та ін. Саме завдяки перемозі німецьких князів над імператором ці міста і здобули фактичну незалеж ність. Вони управлялися міськими радами, мали право оголошувати війну, укладати мир і союзи, карбувати монету тощо. Багато міст Північної Франції (Ам'єн, Бове, Нуайон, Сен-Кантен, Суа- ссон) і Фландрії (Аррас, Брюгге, Гент, Дує, Іпр, Ліль, Сент-Омер та ін.) здобули комунальні хартії у напруженій, нерідко збройній боротьбі зі сво їми сеньйорами. На їх підставі вони обирали міську раду, мера й інших посадових осіб, мали власний суд і військове ополчення, свої фінанси і по даткову систему. Міста-комуни звільнялися від несення сеньйоріальних по- винностей (панщини, оброку). За це вони щорічно сплачували сеньйору ви значену, порівняно невисоку грошову ренту, а в раз і війни виставляли на допомогу йому невеликий військовий загін. Інколи комуни самі виступали як колективний сеньйор щодо селян, які проживали навколо міста. Однією з найтриваліших і найкровопролитніших була боротьба за неза лежність північнофранцузького м. Лан. Його власник, єпископ Годрі (з 1106 p.), встановив особливо важкий режи м дл я міста (аж до вбивства міщан). Жителі за велику суму купили у єпископа (тратив колосальні суми на вій ни і полювання) певні права (фіксований податок, знищення права «мертвої руки») і заплатили королю за її затвердження. Але досить швидко єпископ потратив отриману суму, дав хабар королю і добився відміни хартії місту. Міщани повстали, розграбували єпископський палац і володіння аристок ратів, а самого Годрі, який заховався у пустій бочці, вбили. Король змуше ний був за допомогою загонів відновлювати порядок у місті, але в 1129 р. міщани знову повстали і отримали комунальну хартію. У 70-х роках XI I ст. ланців укотре позбавляють волі. Боролися міщани за хартію і при Людовіку VII, і Філіппі II Августу, допоки 1331 р. Ланську комуну остаточно не лік відував Карл IV, який замінив органи самоуправління королівськими поса довцями - бальями і прево (суддями і чиновниками). Комунальний рух приніс міщанам особливий суспільно-правовий ста тус, оформлений у міське право. Вони мали право: - купувати чи орендувати земельні ділянки; - мати свою садибу, якій гарантувалася недоторканість; - обирати свою професію; - засновувати цех або гільдію; - вільно торгувати; - будувати млини; - розробляти земельні надра; - свободу шлюбу і рівності подружжя. Такий демократизм міського житт я сформувався і конституційно офор мився завдяки колективній боротьбі проти феодального сеньйора. Здобуті міщанами права і вольності все ж носили феодальний характер. Міщани могли обирати міську раду і посадових осіб, починаючи з голо ви міської ради. У Франції й Англії главу міськради називали метром, а в Німеччині - бургомістром. Найбільшим досягненням комун було звільнення міщан від особистої залежності. У середньовічній Європі утвердилося правило, згідно з яким селянин, якому вдалося прожити в місті «рік і один день», ставав вільним. А середньовічне прислів'я говорило: «Міське повітря робить вільним». Проте не всі міста, навіть великі і багаті, добилися повного самоуправ ління. Як правило, це були міста на королівських землях у держава х із сильною державною владою (у Франції - Бурж, Нант, Орлеан, Париж, Шартр; в Англії - Глостер, Лінкольн, Лондон, Кембридж, Оксфорд та ін.). Обмеженими муніципальними правами користувалися міста Німеччини, Скандинавії, Угорщини. У Німеччині в XII I ст. з'явилося Магдебурзьке право - судові ухвали і норми звичаєвого права м. Магдебурга, які спершу поши рювалися лише на етнічних німців, а пізніше - уже на всіх громадян. А у Візантії комун взагалі не існувало. Багато невеликих міст не мали ні сил, ні грошей для боротьби з феодаль ними сеньйорами і повністю залишалися під їхньою владою. Особливо це характерно для міст духовних сеньйорів.
|
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-10; Просмотров: 280; Нарушение авторского права страницы