Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


Тематика наукових робіт, рефератів та повідомлень



1. Суспільний прогрес, його характер.

2. Науково-технічний прогрес та його наслідки.

3. Суспільний прогрес у філософії Г. В. Ф. Гегеля та К. Маркса: порівняльний аналіз.

4. Наука та утопія в уявленні марксизму про майбутнє.

5. Постмодерний погляд на прогрес і новизну. “Кінець історії” в концепції Ф. Фукуями.

6. Поняття про прогрес та його рушійні сили в філософії Тюрго і Кондорсе.

7. Постіндустріальне суспільство та глобальні проблеми сучасності.

8. Критика ідеї прогресу в творчості Ф. Ніцше. Концепція “вічного повернення”.

9. Критика ідеї єдності світового історичного процесу в концепціях О. Шпенглера та А. Тойнбі.

 

Дискусія

“Просвітницький та романтичний погляд на прогрес”

Обгрунтування теми дискусії. За Г. Г. Гадамером існують два джерела розвитку західної культури: просвітницький та романтичний (Просвітництво – культура ХVIII ст., яка базується на вірі в суспільний прогрес на базі розвитку розуму, науки та освіти; романтизм – культура початку ХІХ ст., яка понов-лює інтерес до міфології, релігії, містики, художньої творчості, поважно ставиться до культури середньовіччя. Гадамер умовно користується двома цими термінами для позначення загальних тенденцій західної культури).

Просвітницька позиція щодо розуму така: можливості розуму абсолютні. Те, що визнає розум, є істинним. Чим більше познає розум, тим вище рівень розвитку суспільства та його культури.

Романтичний погляд заперечує: розум не є абсолютним, його можливості відносні. Те, що він стверджує, вірно лише за конкретно-історичних умов. Коли змінюються умови, вся система поглядів на світ стає іншою. Але загального критерію істини немає, оскільки сам розум не може не бути історичним (М. Гайдеггер).

Згідно з романтизмом, жадання нового – це “історична хвороба” (Ф. Ніцше). Треба вийти за межі історії шляхом міфопоетичного мислення. Міф, мистецтво, релігія містять вічні істини. Міф – це горизонт, у якому здійснюється розвиток культури. Якщо Просвітництво вважає міф марновірством, яке треба подолати, то романтизм вважає, що подолати його взагалі неможливо.

Просвітництво дискредитує минуле, романтизм – шукає в минулому наставляння, істину або той унікальний досвід, який не може втратити значення. Можна сказати, що просвітницький світогляд має установку на “конфлікт батьків та дітей”, романтизм – ні.

Просвітництво акцентує прогрес суспільства, романтизм – духовне становлення людини. Отже, Просвітництво абсолютизує ідею прогресу, романтизм вважає цю ідею небезпечною.

Завдання дискусії. Опанувавши рекомендовану літературу, сформуйте власний погляд на проблему прогресу в соціокультурному вимірі. Покажіть недоліки прогресивістського світогляду, з одного боку, та позитивний потенціал ідеї суспільного прогресу – з іншого.

Форма проведення дискусії. Публічний спор, виокремлення експертів та пересічного загалу.

 

Література: [7; 30; 55; 57; 59; 91; 92; 101; 123; 127; 138; 144].

 

Тема 17. Проблема людини у філософії.

Цінності та їх роль у житті суспільства

Людина ... поєднує в собі всі сутнісні ступені наявного буття взагалі, а особливо – життя, і принаймні в тім, що стосується сутнісних сфер, уся природа приходить у ньому до концентрованої єдності свого буття.

М. Шелер

Людина живе ... не тільки у фізичному, але й у символічному універсумі. Мова, міф, мистец-тво, релігія – частини цього універсума, ті різні нитки, з яких сплітається символічна мережа, складна тканина людського досвіду.

Е. Касірер

 

План семінарського заняття

1. Специфіка філософського розгляду проблеми людини. Індивід, індивідуальність, особистість.

2. Німецька філософська антропологія: проблемне поле, методо-логія, представники.

3. Аксіологія. Цінності та символи.

Питання до самостійної роботи студентів

1. Чим відрізняються поняття "індивід", "індивідуальність" та "особистість"?

2. Що можна вважати духовним буттям людини?

3. Яка точка зору про сутність людини висловлювалась у німецькій філософській антропології?

4. Що є цінність?

5. Яке значення для розуміння природи людини мають символи? Чи можливо за допомогою символів визначити специфіку культури?

 


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2019-05-08; Просмотров: 160; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.011 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь