Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


Дніпропетровський гуманітарний університет



Дніпропетровський гуманітарний університет

КАФЕДРА мовної підготовки

 

ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ

 

ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ ТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

для студентів факультету психології

 

 

 

 

 

Дніпропетровськ

2010

 

 

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ГУМАНІТАРНИЙ УНІВЕРСИТЕТ

 

                                                                                      „Затверджую”

                                                         Перший проректор

                                                           з навчальної роботи

Г.М. Богуславський

                                                                

                                                                            „_____”__________2010р.

 

 

ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ ТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

 

 

Дисципліна                           Історія української культури

 

Напрям підготовки                      6.030102«психологія»

                                                        (шифр й найменування)

                                        

Форма навчання                                      денна

 

 

Плани семінарських занять з дисципліни “Історія української культури” / Укладач: Ярошкевич Олег Миколайович – Дніпропетровський гуманітарний університет, 2010.- 21 с.

 

 

Рецензенти:

Поповський А.М. – доктор філологічних наук, професор (Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ);

 

Мороз В.Я. – кандидат філологічних наук, доцент (Дніпропетровський національний університет).

 

 

МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ ДО СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ

ТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ

 

Історія української культури є нормативною дисципліною.

Основний зміст і мета науки про культуру – отримання знань про світову та вітчизняну культуру, розуміння її сутності, історії, національних традицій та сьогодення, підвищення духовності, патріотичне виховання, сприяння гуманізації суспільного життя.

      Семінарські заняття у навчальному процесі проводяться для поглибленого вивчення дисципліни та опанування її методологічними засадами. Це вид навчального заняття, на якому викладач організовує обговорення студентами питань програмного матеріалу.

Семінари мають сприяти розвиткові творчої самостійності студентів, поглибленню їх інтересу до науки і наукових досліджень, вихованню педагогічного такту, розвиткові культури мовлення, формуванню навичок та вмінь публічного виступу, участі в дискусії.

Семінарські заняття є важливим чинником не тільки для перевірки знань студентів, але й для культивування високого рівня знань на основі правильних суджень та висновків.

Семінарські заняття сприяють формуванню професійних умінь та навичок: саме під час тренування вправ відбувається своєрідне перевтілення знань, отриманих з різних джерел (лекції, підручники, посібники, монографії, фахова і загальна періодика, телепередачі тощо) в уміння та навички.

Під час проведення семінару студент має бути активним його учасником. На це спрямована вся система методики відбору матеріалу й питань для обговорення.

Основні вимоги до семінарських занять з історії української культури:

- високий науково-теоретичний рівень;

- напружений робочий ритм, який не дає найменшої можливості тривалого розумового послаблення; орієнтація на розвиток логічного і образного мислення, мовлення, уваги й пам’яті, відтворюючої й творчої уяви;

- застосування дослідницьких методів навчання: бібліографічного пошуку, створення проблемних ситуацій, апробування різноманітних сценаріїв свят (обрядів, ритуалів тощо);

- аргументація висунутих тверджень, вміння зіставляти певні явища, порівнювати їх, аналізувати, систематизувати й узагальнювати;

- належним чином виконання тестів, робота з текстами, вирішення проблемних завдань;

- рецензування виступів, самоаналіз, аналіз телепередач (науково-популярних фільмів), слайдів, відео тощо.

Основою ефективного розгляду положень історії української культури на семінарських заняттях є вивчення лекційного матеріалу та самостійна робота студентів у студіюванні, конспектуванні навчальної й наукової літератури курсу. Така робота передбачає використання навчальної програми, де кожне питання теми має бути засвоєним.

Самостійну роботу варто починати з вивчення тексту лекції, потім прочитати й законспектувати в зошиті для семінарських занять відповідний матеріал підручника та інших джерел.

Перелік рекомендованої літератури не є вичерпним. Студенти мусять використовувати інші джерела й особливо періодичні видання.

Опанування положень курсу передбачає не лише міцне засвоєння визначень тих чи інших категорій, характерних рис та ознак, але й розуміння різних поглядів щодо суспільно-історичних явищ і, головне, усвідомлення практичного значення набутих знань з культурології.

Готуючись до семінару, необхідно привернути увагу студентів до ключових понять, які притаманні вказаним темам, та засвоїти їх. При відповіді на семінарському занятті треба будувати так свій виступ, щоб відокремити його головні чинники:

- чітке формування теоретичного положення (наприклад, поняття культура, цивілізація тощо);

- обґрунтування цього положення і розкриття характерних ознак і властивостей;

- аргументація та ілюстрація теоретичних положень конкретними фактами дійсності, суспільно-політичними, економічними, культурними факторами;

- значення питань, які розглядаються, для практичної діяльності.

Опрацювання тем семінарських занять або окремих їх питань може відбуватися в різних формах: співбесіди, загальногрупові дискусії, заслуховування й обговорення рефератів, проведення письмових контрольних робіт, виконання тестових завдань. Встановлений рівень засвоєння матеріалу на семінарських заняттях враховується викладачем при вирішенні питання про допуск до іспиту на основі оцінок та поточної атестації. Це стосується і тих тем, які студіювалися студентами самостійно. Основні питання тем вносяться до реєстру питань, які вводяться в залікові білети. Самостійна робота студента є одним із засобів засвоєння навчального матеріалу й опрацювання теми (проблеми, питання) в час, вільний від обов'язкових навчальних занять.       

        Цей час регламентується навчальним планом, тому питання (теми), що відводяться для самостійного опрацювання, є обов’язковими для засвоєння й результат опрацювання їх студентом контролюється з боку викладача різними видами педагогічної технології (контрольна або самостійна робота, питання для індивідуальної роботи під час проведення семінару, тестові завдання тощо).

Для опрацювання тем, що винесені на самостійне вивчення, необхідно перш за все добре оволодіти матеріалом лекцій, щоб зорієнтуватися в тих питаннях і проблемах, які постануть при роботі з підручником, навчальними та методичними посібниками.

Студентам також рекомендується для самостійного опрацювання відповідна наукова література та періодичні видання. Форма роботи з ними – конспект, тези, розгорнутий план.

Після розгляду певних блоків тем можуть проводитись заняття з метою модульного контролю знань. Встановлений при цьому рівень засвоєння матеріалу враховується викладачем при вирішенні питання про допуск до заліку. Це стосується і тих тем, що вивчаються студентами самостійно.

Перелік питань, які виносяться на залік, складається з питань, що розглядаються на семінарських заняттях та питань для самостійного вивчення і може включати окремі теми рефератів.

 

ЗАСОБИ ПРОВЕДЕННЯ ПОТОЧНОГО ТА ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ

Поточний контроль – проведення семінарських занять, відпрацювання академічних заборгованостей, тематичні та індивідуальні консультації.

Модульний контроль – виконання контрольної роботи, рубіжне атестування, виконання тестових завдань.

Підсумковий контроль – іспит

КРИТЕРІЇ ОЦІНКИ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ:

 

За національною шкалою За 100 бальною шкалою За шкалою ECTS
Відмінно 90 – 100 A

у випадках, коли студент глибоко й впевнено засвоїв весь матеріал, послідовно, логічно вірно його відтворює. Може пов’язати теоретичні та практичні сторони дисципліни (особливо у контексті діяльності правоохоронних органів), вільно відповідає на нестандартні запитання, показує знання монографічного матеріалу з питання, вірно обґрунтовує наукові поняття , володіє навичками виконання практичних завдань, виявляє вміння самостійно узагальнювати матеріал, не допускає при цьому помилки.

 

 

За національною шкалою За 100 бальною шкалою За шкалою ECTS

Добре

83 – 89 B
75 - 82 С

у випадках, коли студент знає програмний матеріал, не допускає суттєвих недоліків у відповіді, може вірно використовувати теоретичні положення й володіє навичками при виконанні практичних завдань.

 

 

За національною шкалою За 100 бальною шкалою За шкалою ECTS

Задовільно

68 – 74 D
60 - 67 E

у випадках, коли студент засвоїв лише основний матеріал, але погано орієнтується в окремих положеннях, припускається помилок або неточностей у формулюваннях, порушує логіку та послідовність у викладенні програмного матеріалу та має складнощі при виконанні практичних завдань.

 

 

За національною шкалою За 100 бальною шкалою За шкалою ECTS
Незадовільно з можливістю повторного складання 35 – 59 FX
Незадовільно з обов’язковим повторним вивченням 0 – 34 F

у випадках, коли студент не володіє знаннями щодо значної частини програмного матеріалу, припускається суттєвих помилок, з великими труднощами виконує практичну роботу.

 

РОЗПОДІЛ БАЛІВ, ПРИСВОЮВАНИХ СТУДЕНТАМ:

 

Модуль 1

Змістовий модуль 1

Змістовий модуль 2

ТЕМАТИЧНИЙ ПЛАН

№ п/п

Тема

Всього годин

З викладачем

Інд. роб

Сам. роб.

Разом лекції с/з  
1 2 3 4 5 6 7 8 9
1. Розділ І. Теорія культури. Зміст предмета. Поняття культури, її структура, форми, функції. 8 4 2 2   2 2
2. Семіотика культури. Писемність. Міф і символ. 8 4 2 2   2 2
3. Мистецтво як форма культури. Художня творчість. Національне в культурі. 8 4 2 2   2 2
4.  Стародавні цивілізації Сходу. Трипільська культура 8 4 2 2   2 2
5. Розділ ІІ. Історія культури. Антична культура. Україна та античний світ. Культура Середньовіччя (Русь-Україна, Захід –Схід) 8 4 2 2   2 2
6.  Європейська культура доби бароко та Просвітництва. Українське бароко. 8 4 2 2   2 2
7. Західна культура ХХ - ХХІ ст. 8 4 2 2   2 2
8. Українська культура ХХ - ХХІ ст. 18 8 4 4   4 4

ВСЬОГО:

72 36 18 18 18 18

Примітка: після закінчення курсу студенти складають іспит.

 

ПЛАН ПРОВЕДЕННЯ ЗАНЯТЬ

РОЗДІЛ І. ТЕОРІЯ КУЛЬТУРИ

План

1. Структура культури. Матеріальна та духовна культура.

2. Основні форми духовної культури (міф, релігія, наука тощо).

3. Основні функції культури.

 

Теми рефератів

1. Культурологія як наука.

 

Питання для самостійного вивчення

1. Методологія і джерела вивчення культури.

Література

1. Бокань В. Культурологія. – К.: МАУП, 2003. - 136 с.

2. Бокань В., Польовий Л. Історія культури України: Навч. посіб. – К.: МАУП, 2001. – 256 с.

3. Історія української та зарубіжної культури: Навч. посіб. /Ред. Клапчука. – 6-е вид., виправ. Та доп. – К.: Знання-Прес, 2007. – 358 с.

4. Культурологія /Ред. А.Баканурський. – К. 2005, ст..3-13.

5. Культурологія: теорія та історія культури: Навч. посіб. /Ред. І.І. Тюрменка.

– К.: Центр навч.літ., 2005. – 368 с.

6. Культурологія: українська та зарубіжна культура. Навч. посібник. /Ред.

М.Заковича.- К., 2007. – 567 с.

7.  Павленко О.П. Культурологія: Посіб. Для підгот. До іспитів. – 3-є вид. –

К.: Паливода А.К., 2008. – 176 с.

8.  Шевнюк О.Л. Культурологія: Навч. Посіб. – К.: Знання-Прес, 2007.– 736 с.

9.  Шейко В.М. Історія української культури / В.М. Шейко, Л.Г. Тишевська. –

 К.: Кондор, 2006. – 408 с.

10.Українська та зарубіжна культура. Навч. посібник. /Ред. М.Заковича.- К.,   

2002, ст. 15-17, 19 -20, 38-41, 47-54.

 

Додаткова література

1. Корінний М., Потапов Г., Шевченко В. Короткий термінологічний словник з української та зарубіжної культури. – К., 2000.

2. Теорія та історія світової і вітчизняної культури. / Н. Горбач та ін. – Львів, 1992, ст.4-12.

3. Українська культура: історія і сучасність. /Ред. С. Черепанової. – Львів, 1994, ст. 5, 66.

4. Шевнюк О. Українська та зарубіжна культура. – К., 2002, ст. 16-22.

 

 

План

1. Форми міфологічного мислення (тотемізм, фетишизм, анімізм, магія.

2. Міф і символ. Прадавня символіка України, традиція її існування.

3. Писемність в давніх цивілізаціях (Україна, Шумер, Єгипет, Китай тощо).

Теми рефератів

1. Міф і право (відображення норм моралі та права в різних міфологіях).

2. Символи, знаки, емблеми в міфах та релігіях світу.

3. Дохристиянське письмо “Велесової книги”.

4. Орнамент – магія чи декор.

5. Міфи народів світу (за вибором).

Питання для самостійного вивчення

1. Таємниці Кам’яної Могили.

2. Державні, грошові знаки та символи України.

3. Українська міфологія.

 

Література

1. Історія світової культури. /Кер. авт. кол. Л Левчук. – К., 2000, ст. 55-57.

2. Історія української та зарубіжної культури: Навч. посіб. /Ред. Клапчука. – 6-е вид., виправ. Та доп. – К.: Знання-Прес, 2007. – 358 с.

3. Культурологія: українська та зарубіжна культура. Навч. посібник. /Ред.

М.Заковича.- К., 2007. – 567 с.

4. Шевнюк О.Л. Культурологія: Навч. Посіб. – К.: Знання-Прес, 2007.– 736 с.

5. Павленко Ю. Історія світової цивілізації. Соціокультурний розвиток людства. – К., 2002.

6. Дмитренко М. та ін. Українські символи. – К. 1994.

7. Карпенко М. Велесова книга. – К., 1999.

Додаткова література

1. Годенко-Наконечна О. Семіотичний аналіз мистецьких образів як метод дослідження української культури. / Зб. ”Філософія. Культура. Життя.” – Дніпропетровськ, №13, 2001.

2. Войтович В. Українська міфологія. – К., 2002.

3. Лосев А. Знак, символ, миф. – М., 1981.

4. Михайлов Б. Петроглифы Каменной Могилы. – Запорожье-Москва, 1999.

План

1. Мистецтво, його виникнення та специфіка.

2. Художній образ: зміст та форма.

3. Звичаї та обряди українського народу (язичницькі корені та православна традиція).

4. Художні промисли України (зокрема Петриківський розпис).

Реферати

1. Види мистецтва (за вибором).

2. Кобзарство в Україні, народні музичні інструменти.

3. Народні майстри України (Юрій Шкрібляк, Марія Приймаченко, Катерина Білокур, Тетяна Пата та ін.)

4. Українська хата, дерев’яні церкви.

5. Український народний одяг, його символіка.

6. Річне обрядове коло (свята, обряди).

7. Петриківський розпис - візитна картка Придніпров’я.

Питання для самостійного вивчення

1. Роль літератури і мистецтва у формуванні правової свідомості.

2. Поняття про стиль, напрямок, метод в мистецтві.

3. Історія мистецьких стилів.

 

Література

1. Бокань В. Культурологія. – К.: МАУП, 2003. - 136 с.

2. Культурологія: українська та зарубіжна культура. Навч. посібник. /Ред.

М.Заковича.- К., 2007. – 567 с.

3. Шейко В.М. Історія української культури / В.М. Шейко, Л.Г. Тишевська. –    К.: Кондор, 2006. – 408 с.

4. Прилуцька А.Є. Корабльова Є.М. Культурологія. Етика. Естетика: Модульний курс: Навч. посіб. для внз. – Х.: Торсінг плюс, 2009. – 288 с.

Додаткова література

1. Краткий словарь по естетике. – М., 1983.

2. Мистецтвознавство: короткий тлумачний словник. /С. Ничкало. – К., 1999.

3. Основи художньої культури. ч.1. – Харків, 1997; ч.2. – Харків, 1999.

ТРИПІЛЬСЬКА КУЛЬТУРА

Ключові поняття:  “сакральний характер”, “піраміда”, “зіккурат”, “пагода”, “китайська стіна”, “шовковий шлях”, “церемонія”, “інь-ян”, “ахінса”, “веди”, “фен-шуй”, “дзен”, “медитація”, “нірвана”, “каліграфія”, “самурай”, “чайна церемонія”.

План

1. Порівняння культур Єгипту та Месопотамії.

2. Особливості розвитку Давньої Індійської цивілізації.

3. Культура Стародавнього Китаю (філософія та мистецтво).

4. Характерні особливості Трипільської культури.

Реферати

1. Закони Хаммурапі як культурне явище.

2. Пошуки Атлантіди.

3. Суть і наслідки реформи фараона Ехнатона (Єгипет).

4. Лев Силенко та відродження рідної української віри (РУН – віри).

5. Прадавні, “трипільські” корені українських (ведичних) вірувань, відображення їх в трипільських знаках та символах.

6. Україна (Трипілля-Аратта) - Індія. Древні зв’язки, спільні корені арійської величної культури.

 

 

Питання для самостійного вивчення

1. Наукові досягнення Давніх цивілізацій.

2. Культура Ассирії, Хетська та Сіро-фінікійська культури.

3. Традиційна культура та мистецтво Японії.

4. Стародавні цивілізації американського континенту (інки, ацтеки, майя).

5. Давні культури Африки. Традиційне африканське мистецтво.

Література

1. Греченко В., Чорний І. та ін. Історія світової та української культури. – К., 2000.

2. Історія української та зарубіжної культури: Навч. посіб. /Ред. Клапчука. – 6-е вид., виправ. Та доп. – К.: Знання-Прес, 2007. – 358 с.

3. Культурологія /Ред. А.Баканурський. – К. 2005, ст..3-13.

4. Культурологія: теорія та історія культури: Навч. посіб. /Ред. І.І. Тюрменка.

– К.: Центр навч.літ., 2005. – 368 с.

5. Культурологія: українська та зарубіжна культура. Навч. посібник. /Ред.

М.Заковича.- К., 2007. – 567 с.

6. Павленко О.П. Культурологія: Посіб. Для підгот. До іспитів. – 3-є вид. –

К.: Паливода А.К., 2008. – 176 с.

7. Шевнюк О.Л. Культурологія: Навч. Посіб. – К.: Знання-Прес, 2007.– 736 с.

8. Шейко В.М. Історія української культури / В.М. Шейко, Л.Г. Тишевська. –

 К.: Кондор, 2006. – 408 с.

9. Теорія та історія світової і вітчизняної культури. / Кер. автор. колективу  

Горбач Н. – Львів, 1992, ст. 17-26.

 

Додаткова література

1. Белецкий П. Китайское искусство. – К., 1957.

2. Бонгард-Левин Г. Индийская цивилизация. – М., 1993.

3. Виноградова Н., Николаева Н. Искусство стран Дальнего Востока.– М., 1979.

4. Історія світової культури. Культурні регіони. / Ред. Левчук Л. – К., 2000, ст. 456-459.

5. Культура і побут населення України. – К., 1993.

6. Українська минувшина. – К., 1993.

 

План

Образ досконалої, ідеальної людини в скульптурі Еллади.

Внесок Римської культури в скарбницю Європи.

Змістові домінанти візантійської культури та канони візантійського мистецтва.

Руське мистецтво княжої доби: мозаїки, фрески, іконопис, декоративне мистецтво /за вибором /.

 

Реферати

“Сім див світу”.

Давньоримська правова культура.

Антична міфологія.

Ранньохристиянська культури Візантії (на прикладах міста Равенни).

Чи знищив візантійський вплив розвиток етнічної української культури.

Прийняття християнства в Україні – поклик душі чи політична потреба.

Карл Великий та дороманська доба.

Лицарство та куртуазність в культурі європейського Середньовіччя.

 

Питання для самостійного вивчення

Крито-Мікенська цивілізація.

Причорноморські колонії еллінів на території України.

Давньоримська література.

4. Поеми Гомера “Іліада” та “Одіссея”.

Література

Греченко В., Чорний І. та ін. Історія світової та української культури. – К., 2000.

Історія української та зарубіжної культури. /Ред. Клапчука С, Остафійчука В. – К., 1999.

Історія світової культури. Культурні регіони. /Ред. Левчук Л.. – К., 1997

Кордон М. Українська та зарубіжна культура. – К., 2002.

Культурологія. Українська та зарубіжна культура. / Ред. Заковича М. – К. 2006.

5. Культурологія /Ред. А.Баканурського. – К. 2005.

Скрипникова Л., Ефремова Ж.. Основы мировой и украинской культуры. –Днепропетровск, 1997.

Теорія та історія світової і вітчизняної культури. / Бичко А. та ін. – К., 1993.

Шевнюк О. Українська та зарубіжна культура. – К., 2002.

Степико М. Буття етносу. – К., 1998.

Українська душа - К., 1992.

 

Додаткова література

М.Кун. Легенди і міфи Стародавньої Греції. – К., 1968.

Підлісна Г. Світ античної культури. – К., 1989.

Соколов Г. Искусство Древней Греции. – М., 1980.

Асєєв В. Мистецтво Київської Русі. – К., 1980.

Брайчевський М.. Утверждение христианства на Руси. –К., 1989.

Гуревич А.Я. Категории средневековой культуры. – М., 1972.

Енциклопедія українознавства “Ми – українці”. – Дніпропетровськ, 1999.

Глухенька Н. Петриківський розпис. – К., 1964.

Данилюк А. Українська хата. – К., 1991.

Лозко Г. Українське народознавство. – К., 1995.

 

План

Стиль бароко як відображення нового європейського світогляду (на прикладах творчості провідних художників).

Провідні ідеї європейського Просвітництва.: Локк, Вольтер, Руссо, Дідро, Монтеск‘є та ін. Театр як втілення синтетичного образу світу доби бароко.

Українське, козацьке бароко – золотий вік українського мистецтва.

Барокова мурована та дерев’яна архітектура, її головні риси. Меценат Іван Мазепа.

 

Реферати

Характеристика літературних та музичних жанрів доби бароко та класицизму.

“Російський класицизм” кін.18-поч.19 ст.(на прикладі Санкт-Петербурга).

Інтелектуали і Салони XYIII ст.

Українські гуманісти: Юрій Дрогобич, Павло Русин, С.Оріховський.

Ренесансна архітектура Львова, її зв’язок з європейською архітектурою.

Українська діаспора в Росії. Вплив української культури на московську.

Іноземні автори – про Україну.

Література та театр доби українського бароко.

Видатні іконописці доби бароко.

Українська “парсуна” (староукраїнський портрет).

Народна картинка “Козак Мамай”.

Замки та фортеці України (зокрема фортеця Кодак).

“Пересопницьке Євангеліє” –видатна пам’ятка української культури.

 

Питання для самостійного вивчення

Наукова революція 17 ст.

Стилі революційний класицизм та ампір в мистецтві періоду Французької буржуазної революція та доби Наполеона.

Українські братства.

Філософська думка в Україні XYIII ст. Григорій Сковорода.

 

Література

Греченко В., Чорний І. та ін. Історія світової та української культури. – К., 2000.

Історія української та зарубіжної культури. /Ред. С. Клапчука , В. Остафійчука . – К., 1999.

Культурологія. Українська та зарубіжна культура. Навч. посібник. /Ред. М.Заковича.- К., 2006.

5. Культурологія /Ред. А.Баканурського. – К. 2005.

Теорія та історія світової і вітчизняної культури. / А.Бичко. – К., 1993.

Шевнюк О. Українська та зарубіжна культура. – К., 2007.

Українська культура. Історія і сучасність. /Ред. Черепанової. С. – Львів, 1994.

Чмихов М. Давня культура. – К., 1994.

Шевнюк О. Українська та зарубіжна культура. – К., 2002.

 

Додаткова література

Гриценко В. Людина і культура. – К.2000.

Очерки по истории мировой культуры. –М., 1997.

Рассел Б. Історія західної філософії. –К., 1996.

Шокало О. Річне обрядове коло. – Ж-л “Український світ”, 1992, № 1-2; 1993, № 1-2.

Степико М. Буття етносу. – К., 1998.

Українська душа - К., 1992.

 

 

План

Основні напрямки модернізму.

Масова та елітарна культура.

Постмодерністська модель світу.

Реферати

Ірраціоналізм як основа сучасного мистецтва (вплив філософії ХХ ст. на культуру).

Криза гуманістичних ідеалів в культурі ХХ ст.: мистецтво і мораль.

Екзистенціалізм: самотня людина в світі абсурду.

Епоха тотальної комунікації. Інтерактивні форми, віртуальна реальність, Інтернет.

ХХ ст.: єдність планетарної культури чи боротьба культур.

Тоталітаризм та фашизм в культурі ХХ ст.

 

Питання для самостійного вивчення

Театр та музика ХХ ст.

Шляхи розвитку світового кінематографу.

Шедеври світової літератури ХХ ст.  

                    

Література

Греченко В., Чорний І. та ін. Історія світової та української культури. – К., 2000.

Історія української та зарубіжної культури. /Ред. С. Клапчука , В. Остафійчука . – К., 1999.

Кормич Л., Багацький В. Культурологія (історія і теорія світової культури ХХ ст.) – Харків, 2002.

Культурологія. Українська та зарубіжна культура. Навч. посібник. /Ред.  М.Заковича.- К., 2006.

5.  Культурологія /Ред. А.Баканурського. – К. 2005.

6.  Культурология ХХ века. Антология. – М., 1995.

Теорія та історія світової та вітчизняної культури /Бичко А. та ін.. – К., 1993.

Левчук Л. та ін. Історія світової культури. – К., 1999.

Левчук Л. Західно-європейська естетика ХХ ст.. – К.,1997.

Теорія та історія світової і вітчизняної культури. / А.Бичко. – К., 1993.

 

Додаткова література

История зарубежного искусства. Учебник. /Ред. Н. Кузьминой.–М., 1984.

Джонсон Пол. Современность. Мир с двадцатых по девяностые годы. Тт. 1,2. –М., 1995.

Козловски П. Культура постмодерна. –М., 1997.

Краснодембський З. На постмодерністських роздоріжжях культури. – К., 2000.

Козловски П. Культура постмодерна. –М., 1997.

Краснодембський З. На постмодерністських роздоріжжях культури. – К., 2000.

 

ТЕМА № 8. УКРАЇНСЬКА КУЛЬТУРА ХХ СТ.

Ключові поняття: “політика коренізації”, “метод соціалістичного реалізму”, “творча спілка”, “розстріляне відродження”, “супрематизм”, “Березіль”, “школа бойчукістів”, “хрущовська відлига”, “шестидесятники”, “Гельсінська група”, “Інтернаціоналізм чи русифікація”, “Шевченківська премія”, “діаспора”.

План

Реформи в галузі культури часів Грушевського та Скоропадського.

Тоталітарна система і свобода творчості. (“Розстріляне Відродження”).

Культура часів “хрущовської відлиги” та “брежнєвського застою” (“шестидесятники”, дисиденти 70-х рр.).

Дніпропетровська мистецька школа на сучасному етапі.

Реферати

“Гельсінська спілка”, долі її представників.

Міжнародні культурні зв’язки України на сучасному етапі.

М.Бойчук та його школа монументального мистецтва.

Олександр Довженко та українське кіно.

Іван Сокульський – дніпропетровський поет і правозахисник.

Питання для самостійного вивчення

Досягнення української музики ХХ ст..

Український авангард в світовому мистецтві (К.Малевич, О.Екстер, О.Архипенко та ін.).

Визначні досягнення українських вчених у ХХ ст..

Українська поезія ХХ ст. – шляхи розвитку.

Актуальні проблеми права на сучасному етапі.

Література

Греченко В., Чорний І. та ін. Історія світової та української культури. – К., 2000.

Історія української культури. /Ред. І.Крип’якевича. – К., 1994.

Історія української та зарубіжної культури. /Ред. С. Клапчука , В. Остафійчука . – К., 1999.

Культурологія. Українська та зарубіжна культура. Навч. посібник. /Ред. М.Заковича.- К., 2006.

Культурологія /Ред. А.Баканурського. – К. 2005.

Історія української культури. /Ред. І.Крип’якевича. – К., 1994.

Кормич Л., Багацький В. Культурологія (історія і теорія світової культури ХХ ст.) – Харків, 2002.

Семчишин М. 1000 років української культури. – К. –Львів, 1993.

Огієнко І.Українська церква. –К., 1993.

Сокульський І. Означення волі. Вибрані поезії. – Дніпропетровськ, 1997.

 

Додаткова література

Аксіоми для нащадків. Українські імена у світовій науці. /Упорядник О.Романчук/. –Львів, 1992.

Геврик Т. Втрачені архітектурні пам’ятники Києва. –Нью-Йорк, Київ, 1991.

Дзюба І. Інтернаціоналізм чи русифікація. // Вітчизна, 1990.

Яворницкий Д. История города Екатеринослава. – Дніпропетровськ, 1996.

Лесь Курбас. Спогади сучасників. –К., 1969.

Маланюк Є. Нариси з історії нашої культури. –К., 1992.

Мистецтво української діаспори. Упорядник О.Федорук. –К., 1998.

ПИТАННЯ ДЛЯ ПІДСУМКОВОГО КОНТРОЛЮ

Поняття культури, її сутність

Структура культури. Матеріальна та духовна культура.

Характеристика основних форм духовної культури.

Початкові стадії зародження і розвитку культури (доба палеоліту).

Характеристика основних функцій культури.

Основні класичні концепції соціокультурного розвитку людства.

Основні сучасні концепції соціокультурного розвитку людства.

Українська культурологічна думка.

Психологія як складова частина культури.

Вплив З. Фрейда на розвиток сучасної культури.

Роль літератури і мистецтва у формуванні правової свідомості.

Охорона пам’яток культури в Україні, законодавчі основи. Втрачені пам’ятки, їх відновлення.

Проблеми повернення культурних цінностей в Україну.

Формування українського етносу та його менталітету.

Роль національного фактора у розвитку культури.

Писемність, етапи її розвитку.

Художня культура як частка духовної культури

Трипільська культура, її значення в розвитку української та світової культури.

Захід і Схід як предмет культурологічного аналізу.

Соціальні та світоглядні основи культури Давнього Сходу.

Художні особливості культури Давнього Сходу.

Характерні риси античної культури.

Основні досягнення давньогрецької культури.

Основі досягнення культури Давнього Риму.

Періодизація культури Середньовічної Європи.

Освіта, наука, церква в культурі Середньовіччя, перші університети.

Художня культура середньовічної Європи (романський та готичний стиль).

Культура Візантії, її впив на Східну Європу, зокрема Русь.

Гуманізм – ціннісна основа культури Відродження.

Особливості художньої культури Ренесансу (14-16 ст.).

Реформація та її культурно-історичне значення.

Нова наукова картина світу та наукова революція 16-17 ст.

Стильові і жанрові особливості мистецтва 17 ст. в Європі (бароко,

класицизм).

Основні домінанти культури європейського Просвітництва.

Основні художні течії західної культури 19 ст.: романтизм, реалізм.

Художнє життя Європи кінця 19 ст.: від натуралізму до символізму.

Науково-технічні досягнення як фактор культури 19-20 ст.

Художня культура 20 століття: модернізм.

Світоглядні засади постмодернізму.

Багатоманіття видів і форм художньої культури модернізму.

Український і світовий кінематограф.

Поняття масової та елітарної культури.

Основні етапи розвитку української культури

дніпропетровський гуманітарний університет


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2019-04-10; Просмотров: 168; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.237 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь