Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Місцеве самоврядування в Україні. Справами на підставі даного вам статуту або так, як знайдете корисним та доцільним. Справами на підставі даного вам статуту або так, як знайдете корисним та доцільним
справами на підставі даного вам статуту або так, як знайдете корисним та доцільним, але тільки за однієї умови! Вам передається влада адміністративна у певних межах та обсязі, отже, вам не надається право видавати власні закони, це належить владі верховній, державній, а закон вам надає у відомих межах відати лише місцеві, адміністративні справи за допомогою своїх виборних осіб та шляхом самообкладення, не порушуючи прав третіх осіб, не порушуючи права інших союзів та законів, за цим буде слідкувати уряд... Місцеве самоврядування... дається державною верховною владою, законами самої держави... Джерело влади самоврядного союзу знаходиться у верховній владі держави»1. Тобто згадані автори, по суті, акцентують увагу на похідному, вторинному, октройованому державою характері самоврядної влади. Муніципальна влада за цією концепцією — різновид державної влади, її продовження на місцевому рівні. Відносно самостійними концепціями місцевого самоврядування є система ідей, розроблених у рамках юридичної школи конституційного права (Ю. Панейко, О. Градовський, Г. Єллінек, П. Лабанд, X. Прейс та ін.), зокрема теорія самоврядних одиниць як юридичних осіб, представники якої вбачали у місцевому самоврядуванні не самостійний вид діяльності, а лише часткову заміну державної діяльності. З цього погляду органи самоврядування виконують функції державної влади, але є органами не держави як особливої юридичної особи, а міської та не міської громади, провінції, територіальних та інших союзів. Так, Г. Єллінек вважав, що місцеве самоврядування — це явище політичне та є продуктом самообмеження держави. За Г. Єллінеком, громади мають подібно до держави територію, населення та самостійну владу. Але вони відрізняються від держави тим, що цій владі ніколи не належить первісне, не делеговане державою imperium. Будь-яка влада, яка належить громаді, є владою похідною, в тому числі право володарювання, дароване їй як індивідуальні права. Власне право володарювання громади, у Г. Єллінека, ніколи не є первинним правом. її територія є водночас державною територією, члени громади є підданими держави, влада її підпорядкована владі держави2. На рубежі століть значну активність проявляли різноманітні анар-хо-синдикалістські теоретики і практики, які вбачали в самоврядуванні заперечення держави. Теоретики кінця XIX — початку XX ст. були схильні вбачати в самоврядуванні насамперед антидержавну сутність. Основоположником анархізму іноді вважають У. Годвіна, однак він пропонував не негайне знищення держави, що є наріжним постулатом анархізму, а мінімізацію її функцій з можливою наступною ліквідацією. Засадничі положення анархізму були сформульовані у 40-х роках XIX ст. П. Прудоном, який запровадив термін «анархія», та М. Штірнером. Політичну доктрину анархізму розробили М. Бакунін і П. Кропоткін. До відомих теоретиків цієї суспільно-політичної течії належать також Дж. Белделлі, Е. Реклю, Б. Такер, Д. Уоррен, К. Хесс та ін.1 Заперечення теоретиками анархізму держави зумовлювало невизнання нав'язаних зовні, хай навіть рамкових принципів діяльності вільних асоціацій та об'єднань індивідів, у тому числі органів місцевого самоврядування. Для анархізму характерне висування і розвиток ідей децентралізму, федералізму, автономії, а також самоврядування, самоорганізації і саморегуляції особи, соціальних груп, регіонів тощо. У проектах анархістів планувалося утворити місцеві представницькі органи громадського самоврядування — міські союзи та ради, міські думи та районні управи; місцеві органи громадського управління (виконавчі органи) — місцеві «Палаци Злагоди», виконкоми союзів та рад, анкетно-статистичні бюро; інші інституції — виборний суд, міліцію (міську армію), добровільну армію самооборони, різні «громадські служби» тощо. Крім того, відповідно до теорії анархізму проголошувалися різні форми безпосередньої демократії та громадської самодіяльності — збори, асоціації, товариства, союзи, клуби тощо, які мали компенсувати в організаційному плані відсутність держави. Так, П. Прудон, по суті, ототожнюючи самоврядування і анархію, розумів федерацію як договір, контракт, угоду, союз завдяки якому група глав сімей, об'єднання кількох громад або держав зобов'язуються одне перед одним проводити спільний курс. На місце сучасної йому централізованої держави слід поставити союз, створений за двома напрямами: територіально — по
1 Палиенко Н. И. Областная Автономия и Федерация. — X., 1917. — С. 6, 7. 2 Еллинек Г. Общее учение о государстве. — СПб., 1908. — Т. 1: Право современного 1 Детальніше: Дунаєва Л. М. Проблеми влади та самоврядування в теорії анархізму // Часопис Київського університету права. — 2004. — № 1. — С. 111-116.
692 693 Розділ 26 |
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-09; Просмотров: 251; Нарушение авторского права страницы