Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Соціальний устрій України XIV – XVI ст .Стр 1 из 3Следующая ⇒
Польська доба
Соціальний устрій України XIV – XVI ст. Соціально-економічний розвиток України в 16 – першій половині 17 ст. Після 1569 р. польська шляхта, якій польські королі давали грамоти на так звані порожні землі, почала наступ на центральні українські землі. Там з'явилися великі латифундії (великі феодальні маєтки) польських шляхтичів. Польська шляхта використовувала придбані землі для виробництва сільськогосподарських продуктів, особливо пшениці, яку вивозили в Західну Європу. Поширюється фільваркове господарство. 1557р – «Уставою на волоки» (Сигізмунд ІІ Август) виділяв кращі землі під фільварки – це великі багатогалузеві феодальні маєтки, основані на примусовій праці селян, частина продукції яких іде на продаж. При нових польських порядках покращився стан міського населення, але користь від магдебурзького права (право міст на самоврядування) отримали в основному поляки й німці, а самоврядування українських міщан було значно обмежене. Від Люблінської унії найбільше постраждали українські селяни. · Вони втратили право на землю, · була збільшена панщина (дні відпрацьовування на поміщика). На Волині панщина досягала трьох днів на тиждень. · Обмежувалося право переходити від одного власника до іншого. Не набагато кращим було положення селян у малозаселених південних районах, де для залучення селян оголошувалися слободи, звільнення від панщини й повинностей. Але незабаром ці тимчасові пільги були скасовані. У 1588 р. був виданий Третій Литовський статут, який офіційно запровадив кріпацтво на українських землях. Соціальні стани українського суспільства Привілейовані стани (користувалися всіма правами та привілеями й не платили податків) Шляхта – знатні люди, феодали в Речі Посполитій. Найзаможніших, знатних шляхтичів називали магнатами. Також залишалися князі - нащадки колишніх удільних руських князів, які не підпорядковувалися місцевій польській адміністрації. Князі – нащадки уді л ьних князів (не підпорядковувалися місцевій адміністрації) Пани – заможна шляхта з боярського роду, земля – у спадковій власності Зем’яни – середня шляхта, що отримала землю за військову службу з власним загоном Бояри – дрібна шляхта, що служила особисто 1528 р. – перепис шляхти = Термін «боярин», «зем’янин» = шляхтич І Литовський статут 1529 р. – поділ шляхетства на шляхту (земля за службу), і магнатів (спадковим правом) ІІ Литовський статут1566 р. – збільшив обсяг прав службової шляхти, зрівнявши її з магнатами Духовенство – служителі церкви. Духовенство було вищим (митрополити, єпископи, архієпископи) та нижчим (звичайні священнослужителі). У Речі Посполитій привілейоване становище мало лише католицьке духовенство, оскільки поляки та литовці були католиками. Православні українські священики привілейованих прав не мали. Непривілейовані (не мали доступу до управління державою, платили податки та виконували різні повинності) Міщани (15% населення) (300 градове) 130 ремісничих спеціальностей Київ, Львов, Кам’янець = 10-20 тис. · Патриціат – найбагатші ремісники-майстри і купці · Бюргери – «середній клас»: більшість купців, цехові ремісники · Плебс – дрібні ремісники і торговці
Цех – самоврядна громада вільних ремісників однією чи кількох спеціальностей. · Майстер. · Підмайстер · Учень Статут Шедевр Магдебурзьке право – міське право ( міське самоврядування) ХІІІ ст. Источники магдебургского права — «Саксонское зерцало» (сборник германского феодального права) и устав города Магдебурга (1235 р)— обычно определяли организацию ремесленного производства, торговли, порядок избрания и деятельности городского самоуправления, цеховых объединений ремесленников и купечества. Перше українське місто, яке отримало самоврядування – м. Сянок. (1339 р. від Юрія ІІ Болеслава) Але користь від магдебурзького права мали в основному поляки, а самоврядування українських міщан було значно обмежене. Заможні міщани обирали Магістрат – орган міського самоврядування:
· Лава – суд у кримінальних справах («лавники») · Війт – очолював Лаву (шляхтич) · Рада – адміністративний орган і суд у цивільних справах («радники») · Бурмістр – мав керувати діяльністю Ради (на квартал) Селяни становили близько 80% населення, найнижчий стан суспільства. Від 1588 р., після укладання Третього Литовського статуту більшість селян ставали кріпаками. · Селяни сплачували ренту – плата за користування землею. Рента була натуральною, грошовою, відробітковою. · У XIV ст. панщина становила 14 днів на рік. У ХVII ст. панщина – 5-6 днів на тиждень. · Були також і особисто вільні селяни, які виконували повинності на користь держави. Данники – особисто вільні та економічно незалежні селяни, сплачували державі податки (данину). Тяглові – працювали на державній або шляхетській землі, за що відпрацьовували панщину з власною худобою (тяглом). Західне християнство | Східне християнство | ||||
Центр |
М. Рим | м. Константинополь | |||
Назва | Католицизм (вселенська церква) | Православ’я (правильна церква) | |||
Схизма | У 1054 р. офіційно відбулася схизма – церковний розкол, коли керівники православної та католицької церкви наложили один на одного анафему (церковне прокляття). | ||||
Церковна ієрархія | Папа Римський Кардинали Єпископи (архієпископи) Священики Папа римський, кардинали та єпископи – вище духовенство. Прості священики – нижче духовенство. Прості священики – біле духовенство. Ченці – чорне духовенство. Ченці проживали в монастирях. Настоятелів монастирів були абати. Щоб потрапити у вище духовенство потрібно було спочатку стати ченцем. Духовенству заборонялося одружуватися та заводити родини. |
Патріарх Митрополити Єпископи (архієпископи) Священики
Православна церква має декілька рівноправних незалежних патріархів, серед яких «найпершим» (вселенським) вважається Константинопольський патріарх Патріарх, митрополити та єпископи – вище духовенство. Прості священики – нижче духовенство. Прості священики – біле духовенство. Ченці – чорне духовенство. Ченці проживали в монастирях. Настоятелів монастирів були ігумени. Щоб потрапити у вище духовенство потрібно було спочатку стати ченцем. Церковно-релігійне життя Із приходом польської шляхти відбуваються значні національні й релігійні зміни. Частина українських дворян денаціоналізується й у результаті політики католицького духівництва переходить у католицтво. Для захисту православ’я утворюються братства. Братство – громадські релігійні об’єднання православних українців ( міщан, духовенства, шляхти, козаків) Мета – захист національно-релігійних прав українців, протистояння покатоличенню та полонізації Братства засновували православні школи, друкарні… Братства отримували « ставропігії» – (під керування єрусалимському патріарху и право на духовну цензуру ), «протестації» - право на православ’я
Найвідоміші братства: · Львівське – Благовіщенське 1542 р. · Миколаївське 1544 р. , · Успенське ставропігійне братство 1586 р. Найстаршими надійними документами про юридично оформлені православні братства в Україні є статут 1542 року братства Благовіщенської парафії на Галицькому передмісті Львова і статут 1544 року братства парафії Миколая на львівському Підзамчі. Прийняття у січні 1586 р. статуту об'єднання парафіян церкви Успення на Руській вулиці поклало початок братству як ОРГАНІЗАЦІЇ.
Найвідоміші братства: 1. Львівське Успенське ставропігійне братство (1586 р.) 2. Київське Богоявленське братство (1615 р.) 3. Луцьке Хресто-Воздвиженське братство (1617 р.) Братства отримували матеріальну та військову допомогу від козаків. П. Конашевич-Сагайдачний разом з усім козацьким військом увійшов до Київського братства (1620 р.) БЕРЕСТЕЙСЬКА ЦЕРКОВНА УНІЯ Р. рішення Київської митрополії Руської православної церкви на території Речі Посполитої розірвати стосунки з Константинопольським патріархатом та об'єднатися з Апостольською Столицею (Римом) у 1596 за умов підлеглості православних Папі Римському, визнання основних католицьких догм і збереження православної обрядності. · Прихильниками унії були Іпатій Потій, К. Терлецький, М. Рогоза, П. Скарга. · Противниками унії були Г. Балабан, М. Копистенський, В.-К. Острозький.
Унію прийняли 6 із 8 єпархій Київської метрополії. · Першим греко-католицьким митрополитом став Михайло Рогоза (1596 – 1599), · а по його смерті – Іпатій Потій (1599 – 1613), · далі - Йосип Рутський (1613 – 1637). Наслідки унії: 1. Не відбулося фактичного зрівняння в правах католиків та греко-католиків. 2. Переважна частина українців (особливо селяни та козаки) не визнали унію й почали рух за відновлення православ’я. Тобто унія призвела до розколу українського суспільства. Етапи боротьби за визнання православної церкви: · судові процеси, тимчасове об’єднання та спільні дії православної та протестантської шляхти · Переїзд І. Борецького до Києва (Київське братство) · 1620 – єрусалимській патріарх Феофан I в Києві. Іов Борецький – митрополит Київській, відновлення православних єпископатів · 1620р – запорозькі козаки на чолі П. Сагайдачного вступили в Київське братство
· 1632 р. Польський король під тиском козацьких повстань, а також потребуючи козацької сили для походу на Москву, видав «Статті для заспокоєння руського народу», у яких зазначалося про відновлення православ’я. ü Формально визнавалася рівноправною ü Вищих церковних посадовців призначав король за гроші ü Державні та світські особи втручалися в церковні справи · 1633р – Сейм прийняв «Статті для заспокоєння руського народу», офіційно визнавав УПЦ
Польська доба
Соціальний устрій України XIV – XVI ст. |
Последнее изменение этой страницы: 2019-05-04; Просмотров: 195; Нарушение авторского права страницы