Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


Шкала оцінювання: національна та ECTS. Критерії оцінювання знань з курсу «Історія української культури»



Сума балів за всі види навчальної діяльності

Оцінка ECTS

Оцінка за національною шкалою

для іспиту для заліку
90–100 А відмінно

зараховано

80–89 В

добре

70–79 С
60–69 D

задовільно

50–59 Е
31–49 FX незадовільно з можливістю повторного складання незараховано з можливістю повторного складання
0–30 F незадовільно з обов’язковим повторним вивченням дисципліни незараховано з обов’язковим повторним вивченням дисципліни

Критерії оцінювання знань з курсу «Історія української культури»

90100 балів

■ повне виконання всіх обов’язкових та вибіркових завдань;

■ ґрунтовні знання з історії української культури, зокрема, основних етапів її розвитку, конкретних пам’яток духовної та матеріальної культур;

■ розуміння та вміння аналізувати основні тенденції світового історико-культурного процесу та української культури з найдавніших часів до сьогодення;

■ знання наріжних проблем сучасної української культури та характеру висвітлення їх у науковій літературі;

■ правильне обґрунтування наукових положень конкретними фактами, знанням пам’яток матеріальної та духовної культур тощо;

■ володіння категоріальним апаратом історико-культурного знання на сучасному рівні;

■ послідовний виклад матеріалу з висновками наприкінці відповіді;

■ вільне володіння нормами сучасної української (російської) літературної мови.

Допускається 1–3 неточності у викладі матеріалу, що не впливають на правильні висновки чи рішення, отриманий високий результат.

7089 балів

■ повне виконання всіх обов’язкових завдань;

■ правильне з’ясування основного змісту матеріалу відповідно до визначеного завдання;

■ вміння виділяти головні етапи та чинники історико-культурного розвитку України з найдавніших часів до сьогодення;

■ ґрунтовні знання з історії української культури;

■ знання вузлових проблем сучасної української культури та висвітлення їх у науковій літературі;

■ володіння категоріальним апаратом на сучасному рівні;

■ послідовний виклад матеріалу;

■ вільне володіння нормами сучасної української (російської) мови.

Допускається 1–2 неточності під час використання понятійного матеріалу, незначні помилки в узагальненнях та висновках, що не впливають на загальний рівень виконаного завдання.

5069 балів

■ виконання 50–70 % обов’язкових завдань;

■ зміст матеріалу викладено частково, з недотриманням в окремих випадках послідовності;

■ студент поверхово застосовує теоретичні знання для розв’язання практичної проблеми;

■ часткові знання фактичного матеріалу історії української культури;

■ помилки під час пояснення понять;

■ розкриття суті питання взагалі, не зважаючи на зазначені вище упущення;

■ недостатнє володіння нормами сучасної української (російської) мови.

3049 балів

■ виконання 30–50 % обов’язкових завдань;

■ невміння розкрити основний зміст завдання;

■ не обґрунтованість висновків;

■ відсутність знань основних тенденцій історико-культурного процесу в Україні та світі з найдавніших часів до сьогодення;

■ невміння володіти категоріальним апаратом;

■ обмежене володіння нормами сучасної української (російської) літературної мови.

■ 0–29 балів

■ виконання менше ніж 30 % обов’язкових завдань;

■ невміння розкрити основний зміст завдання;

■ нездатність формулювати висновки;

■ відсутність елементарних знань основних тенденцій історико-культурного процесу в Україні та світі з найдавніших часів до сьогодення;

■ неволодіння категоріальним апаратом;

■ слабке володіння нормами сучасної української (російської) літературної мови.

11.5 Система оцінювання академічних досягнень студентів за 100-бальною шкалою оцінювання

Поточний контроль + модульний контроль – до 50 балів, підсумковий контроль (іспит) – до 50 балів. Разом – максимум 100.

12 Розподіл балів, які отримують студенти

Поточне тестування та самостійна робота

Іспит

Cума

Модуль 1

Т 1 Т 2 Т 3 Т 4 Т 5 Т 6 Т 7 Т 8 Т 9
6 6 6 6 6 6 6 6 2 50 100

Методичне забезпечення

Методичне забезпечення дисципліни «Історія української культури» об’єднує широке коло посібників, підручників, що перераховані нижче – у пункті 15, з котрими студент має змогу працювати у кабінеті-лабораторії кафедри філософії або в читальних залах ДонНУ.

Рекомендована література

Базова:

1. Абрамович С. Д. Світова та українська культура: навч. посіб. / С. Д. Абрамович, М. Ю. Чікарькова. – Львів, 2004.

2. Гаврюшенко О. А. Історія культури / О. А. Гаврюшенко. – К., 2004.

3. Жулинський М. Iз забуття в безсмертя: сторінки призабутої спадщини / М. Жулинський. – К., 1990.

4. Iсторiя України в особах: IХ–ХVIII ст. – К., 1993.

5. Iсторiя України в особах: ХIХ–ХХ ст. – К., 1995.

6.  Історія української та зарубіжної культури: навч. посіб. / С. М. Клапчук, Б. І. Білик, Ю. Б. Горбань та ін. – К., 2007.

7. Кордон М. В. Українська та зарубіжна культура / М. В. Кордон. – К., 2003.

8. Культура i побут населення України: навч. посiб. / за ред. В. I. Наулко, Л. Ф. Артюх. – К.: Либідь, 1993.

9. Подольська Є. А. Культурологія: навч. посіб. / Є. А. Подольська, В.Д. Лихвар, К.А. Іванова. – К., 2003. – С. 133–160.

10. Культурологія. Українська та зарубіжна культура: навч. посіб. / за ред. М. М. Заковича. – К., 2006.

11. Лекції з iсторiї світової та вітчизняної культури: навч. вид. / за ред. А. В. Яртися та iн. – Львів, 2005.

12. Макаров А. М. Світло українського бароко / А. М. Макаров. – К., 1994.

13. Мицько I. З. Острозька слов’яно-греко-латинська академія / I. З. Мицько. – К., 1990.

14. Попович М. В. Мировоззрение древних славян / М. В. Попович. – К., 1986.

15. Попович М. В. Нарис історії культури України / М. В. Попович. – К., 1999.

16. Українська та зарубіжна культура: навч. посіб. / за ред. М. М. Заковича. – К., 2007.

17. Українська та зарубіжна культура: підруч. / за ред. В. О. Лозового. – Харків, 2006.

18. Українська і зарубіжна культура: навч. посіб. / за ред. К. В. Заблоцької. – Донецьк, 2001.

Допоміжна:

1. Абрамович С. Д. Культурологія / С. Д. Абрамович. – К., 2005.

2. Бахтин М. М. Творчество Франсуа Рабле и народная культура средневековья и Ренессанса / М. М. Бахтин. – М., 1990.

3. Бердяев Н. А. Кризис искусства / Н. А. Бердяев. – М., 1990.

4. Бонгард-Леви Г. М. Древнеиндийская цивилизация. Философия, наука, религия / Г. М. Бонгард-Леви. – М., 1980.

5. Борев Ю. Б. Художественные направления в искусстве ХХ века / Ю. Б. Борев. – К., 1986.

6. Бытие человека в культуре (опыт онтологического подхода) / ред. Е. К. Быстрицкий. – К., 1991.

7. Волков И. Ф. Творческие методы и художественные системы / И. Ф. Волков. – М., 1988.

8. Гатальська С. М. Філософія культури: підруч. для вузів / С. М. Гатальська. – К., 2005.

9. Гіптерс З. В. Культурологічний словник-довідник / З. В. Гіптерс. – К., 2006.

10. Глобализация и мультикультурализм / под ред. П. К. Гречко, И. А. Мальковской, С. А. Нижникова. – М., 2005.

11. Голосовкер Я. Э. Логика мифа / Я. Э. Голосовкер. – М., 1987.

12. Губман Б. Л. Современная философия культуры / Б. Л. Губман. – М., 2005.

13. Гуревич А. Я. Средневековый мир: культура безмолвствующего большинства / А. Я. Гуревич. – М., 1990.

14. Ильина Т. В. История искусств. Западноевропейское искусство / Т. В. Ильина. – М., 1983.

15. Iсторiя української культури / за ред. I. Крип’якевича. – К., 1994.

16. Історія світової культури: навч. посіб. / за ред. Л. Т. Левчук, В. С. Гриценко та ін. – К., 1999.

17. Історія світової культури (культурні регіони): навч. посіб. / за ред. Л. Т. Левчук, В. С. Гриценко та ін. – К., 2000.

18. Камю А. Бунтующий человек. Философия. Политика. Искусство / А. Камю. – М., 1990.

19. Левчук Л. Т. Західноєвропейська естетика ХХ ст. / Л. Т. Левчук. – К., 1997.

20. Лосев А. Ф. Эстетика Возрождения / А. Ф. Лосев. – М., 1978.

21. Ортега-и-Гассет Х. Дегуманизация искусства / Х. Ортега-и-Гассет. – М., 1991.

22. Полiкаpпов В. С. Лекції з iсторiї світової культури: навч. посіб. / В. С. Полiкаpпов. – К., 2000.

23. Тайлор Э. Б. Первобытная культура / Э. Б. Тайлор. – М., 1989.

24. Удальцова З. В. Византийская культура / З. В. Удальцова. – М., 1988.

25. Целік Т. В. Особистісне начало у філософській культурі Київської Русі / Т. В. Целік. – К., 2005.

26. Чижевський Д. I. Iсторiя української літератури (вiд початків до доби реалізму) / Д. I. Чижевський. – Тернопіль, 1994.

27. Чижевський Д. І. Нариси з iсторiї фiлософiї на Україні / Д. І. Чижевський. – К., 1992.

28. Чмихов М. О. Давня культура / М. О. Чмихов. – К., 1994.

Плани семінарських занять

 

Тема 1. Специфіка предмета «Історія української культури» (2 год)

Основні поняття теми: культура, пpиpода, спілкування, дiяльнiсть, виробництво, суб’єкт культури, етнос, мова, культурний світ, національна культура, світова культура, цiнностi, гуманізм, наукове українознавство.

 

Проблеми для обговорення

1. Генезис поняття «культура». Взаємозв’язок культури, дiяльностi людини та пpиpоди. Поняття суб’єкта культурної дiяльностi.

2. Поняття національної культури. Українська культура, її місце у світовому культуpно-iстоpичному пpоцесi.

3. Становлення наукового українознавства як галузі гуманітаристики.

4. Значення piвня загальної культури у пpофесiйнiй дiяльностi сучасного фахівця.

Теми рефератів

1. Обґрунтування засад наукового українознавства у працях В. Антоновича, М. Драгоманова, О. Потебні.

2. Українська культура – невід’ємна частина світової культури.

3. Сучасні проблеми історії української культури.

4. Діяльність і матеріали Київської археографічної комісії як основа розвитку наукового українознавства.

 

Питання для самоперевірки

1. З яких змістовно-теоретичних блоків сформовано дисципліну «Історія української культури»?

2. Які проблеми вивчає «Історія української культури»?

3. Як розуміли теpмiн «культура» у Стародавньому Римі?

4. Яка реальність позначається категоpiєю «культура»?

5. Хто є суб’єктом культури?

6. Чи можна вважати всі досягнення людського розуму та пpацi досягненнями культури?

7. Яке значення має piвень загальної культури у пpофесiйнiй дiяльностi сучасної людини?

Тема 2. Періодизація історії української культури, її цивілізаційно-типологічна визначеність у світовому культурно-історичному процесі (2 год)

Основні поняття теми: культурно-історична епоха, палеоліт, мезоліт, неоліт, культурний регіон, тип культури, локальна культура, циклічна та лінійна парадигми, модерн, постмодерн, індустріальне та постіндустріальне суспільства, дикість, варварство, цивiлiзацiя, суспiльно-економiчна формація, європо- i азiацентризм, загальнолюдські цiнностi.

 

Проблеми для обговорення

1. Провідні культурологічні теорії, їх методологічне значення для типології культури.

2. Підходи та методи періодизації світового культурно-історичного процесу.

3. Періодизація історії культури України як наукова проблема.

4. Основні культурні регіони сучасного світу, їх характеристики. Проблема взаємодії культурних регiонiв.

 

Теми рефератів

1. Теорія локальних цивілізацій, її методологічне значення.

2. Етнометодологія як теорія етногенезу.

3. Культурологічна теорія Й. Хейзінги.

4. О. Шпенглер і М. Данілевський: спільне та особливе в оцінках культурного процесу.

 

Питання для самоперевірки

1. Які типологічні підходи існують у теоретичному осмисленні культурного процесу?

2. Які пiдходи до перiодизацiя культурно-історичного процесу Вам вiдомi?

3. Що таке культурна епоха?

4. На підставі яких методологічних принципів можна здійснити періодизацію культури України?

5. На пiдставi яких чинників здійснено регіональну типологію сучасної культури?

6. До якого культурного регіону належить культура України?

7. Що таке історична типологія?

8. Чи можлива взаємодія різних за світоглядними спрямуваннями культур?

9. Чи існує світова культура сьогодні?

10. Які цiнностi можна вважати загальнолюдськими?

 

Тема 3. Ранні форми культури. Давні культури на терені України (2 год)

Основні поняття теми: міфологія, магія, анімізм, синкретизм, стійбище, неоліт, доаграрне суспільство, традиціоналізм, сакральна влада.

Проблеми для обговорення

1. Археологічні культури на території України доби палеоліту та неоліту. Загальна характеристика первісної культури.

2. Культури кочовиків на території України.

3. Проблема слов’янського розселення. Праслов’янське коріння української культури.

4. Значення культур докласового i ранньокласового суспільств у визначенні змісту та pегiональних особливостей культуpно-iстоpичного процесу.

 

Теми рефератів

1. Культури неоліту в Укpаїнi.

2. Індо-арійська проблема як науково-ідеологічна дискусія (походження та прабатьківщина індо-аріїв).

3. Пам’ятки скіфської доби на території України.

4. Праслов’янські археологічні культури на території України.

5. Міфологема світового дерева у прадавніх слов’ян.

6. Античні міста-держави на території України.

 

Питання для самоперевірки

1. Які пам’ятки культури палеолітичних збирачів і мисливців на території України ви знаєте?

2. Що таке неолітична революція та які наслідки вона мала для розвитку культури людства?

3. Яка найбільш відома культура доби неоліту досліджена на території України?

4. Що спільного має міфологія давнього слов’янства з індоєвропейською міфологічною свідомістю?

5. Коли вперше виникають деpжавнi утворення в iсторiї людства?

6. Які риси зумовлюють існування тpадицiоналiзму як iстоpичного типу культури?

 

Тема 4. Культура Київської Русі (2 год)

Основні поняття теми: феодалізм, християнство, католицизм, символізм, канонiчнiсть, вторинний синкретизм, аскетизм, містицизм, романський і готичний стилі, теологія, середньовічний теоцентризм, фольклор, слов’янська мiфологiя, язичництво, православ’я, вiзантiйський стиль, патристика, агiографiя, народна культура.

 

Проблеми для обговорення

1. Специфіка сприйняття традицій вiзантiйської культури Києво-Руською державою. Культура Київської Русі як синтез язичницької та християнської культур.

2. Художня культура Київської Русі: пам’ятки, жанри, стилі, художня мова, символіка.

3. Пам’ятки суспiльно-полiтичної літератури й епосу як прояв світоглядних засад i духовних орiєнтирiв культури Київської Русі.

4. Культура Галицько-Волинського князівства.

5. Значення культури Київської Русі для формування культур слов’янських народів, її місце у свiтовiй культурі.

Теми рефератів

1. Місце культури Вiзантiї у свiтовiй, її вплив на розвиток слов’янських культур.

2. Місіонерська діяльність св. Кирила та Мефодія.

3. Просвітницька дiяльнiсть Ярослава Мудрого.

4. Iдейнi засади давньоруського епосу та літератури.

5. Храмове будівництво та розвиток образотворчого мистецтва в Києво-Руськiй державі (Київ, Чернiгiв, Новгород, Володимир-на-Клязьмі та iн.).

6. Києво-Печерський монастир як осередок духовної культури вітчизняного Середньовіччя.

7. Політична та культуротворча дiяльнiсть Данила Галицького.

8. Міста Галицько-Волинської Русі як осередки духовної культури.

 

Питання для самоперевірки

1. Які свiтогляднi орієнтири визначають характер середньовічної культури?

2. Які завдання виконувало мистецтво за доби Середньовіччя?

3. Чому Вiзантiю вважають спадкоємицею Античної культури?

4. Яке значення мало впровадження християнства для розвитку культури Київської Русі?

5. Назвіть найбільш відомі центри міської культури часів Київської Русі.

6. В чому полягав перший культурний вплив Вiзантiї на культуру Київської Русі?

7. Які пам’ятки художньої культури доби Києво-Руської держави Вам вiдомi?

8. Яких визначних дiячiв культури Київської Русі Ви знаєте?

9. Яке місце займає культура Київської Русі в культурі українського та слов’янського світу?

10. З чим пов'язане піднесення культурно-політичного значення Галицько-Волинської Русі?

 

Тема 5. Культура України XIV – першої половини XVII ст. (2 год)

Основні поняття теми: Відродження, гуманізм, антропоцентризм, ренесансний стиль, Реформація, протестантизм, контрреформація, братства, літературно-філософська полеміка, унія, козацтво.

 

Проблеми для обговорення

1. Загальнолюдський зміст досягнень духовної культури Відродження, її значення для європейської культури. Північне відродження та Реформація.

2. Національно-визвольний рух і формування козацтва XV – першої половини XVII cт. Становлення самосвiдомостi українського народу.

3.  Братський рух і літературно-філософська полеміка як чинники розвитку української культури XVI – першої половини XVII cт.

4. Розповсюдження освіти та наукових знань як вияв гуманiстично-реформаційних зрушень у культурі України.

 

Теми рефератів

1. Українські землi у складі Речі Посполитої: релiгiйно-соцiальний та етнокультурний конфлікт.

2. Церковні братства, їх місце у формуванні української культури та самосвiдомостi народу.

3. Родина Вишневецьких в українській iсторiї та культурі.

4. Герої національно-визвольної боротьби й усна народна творчість українського народу.

5. Творчий доробок українців у ренесансній Європі.

6. Дiячi Острозького колегіуму, його вихованці в українській iсторiї та культурі.

 

Питання для самоперевірки

1. Яку періодизацію має культура Відродження?

2. Що таке гуманізм?

3. Яких дiячiв Високого Відродження ви знаєте?

4. Що таке Реформація?

5. В чому полягає зміст культурної реформи протестантизму?

6. Які суспiльно-полiтичнi події зумовлювали розвиток української культури ХIV – першої половини XVII ст.?

7. Яку роль відігравала православна церква у розвитку української культури другої половини XIV – першої половини XVII ст.?

8. В чому полягала дiяльнiсть церковних братств?

9. Що дає підставу визначити кінець XV – початок XVII ст. як вияв Ренесансу в Укpаїнi?

10. Які духовно-свiтогляднi орієнтири визначили коло проблем публіцистичної полеміки в Укpаїнi кінця XVI – першої половини XVII ст.?

11. Яких ватажків селянсько-козацьких повстань XVI – першої половини XVII ст. ви можете назвати?

Тема 6. Культура України другої половини ХVІІ – ХVІІІ ст. (2 год)

Основні поняття теми : Просвітництво, секуляризація, рацiоналiзм, художній напрям, стиль, бароко, класицизм, Гетьманщина, думи, самоврядування, національно-визвольний рух.

 

Проблеми для обговорення

1. Розвиток науки й освіти як найважливіших чинників культури Нового часу.

2. Специфіка сприйняття Просвітництва українською культурою.

3. Значення київського культурного центру другої половини XVIІ – XVIIІ cт. для української культури.

4. Феномен козацького бароко в українському мистецтві.

5. Значення культури часів Гетьманщини для формування історичної та культурної пам’яті українського народу.

Теми рефератів

1. Постать Богдана Хмельницького в українській iсторiї та культурі.

2. Академік Д. І. Яворницький як історик українського козацтва.

3. Просвітницька дiяльнiсть Петра Могили.

4. Києво-Могилянська академія як центр духовного та культурного життя.

5. Барокова поезія в Укpаїнi.

6. Меценатська дiяльнiсть гетьманів України.

7. Доба Мазепи в українській культурі.

8. Українське образотворче мистецтво XVII–XVIII ст.

9. Література українського бароко.

10. Вплив української культури на духовний і розвиток Російської держави у XVII–XVIII ст.

 

Питання для самоперевірки

1. Що таке рацiоналiзм?

2. Які ідеї визначають зміст епохи Просвітництва?

3. Які суспiльно-полiтичнi події зумовлюють розвиток української культури другої половини XVII – XVIII ст.?

4. Яке значення мала Києво-Могилянська колегія (пізніше академія) для розвитку культури слов'янсько-православного світу?

5. Яких дiячiв українського Просвітництва ви знаєте?

6. Яке значення мали життя та творчість Г. С. Сковороди в українській культурі?

7. У чому полягає своєрідність мистецтва українського бароко?

8. Які пам’ятки архітектури українського бароко вам вiдомi?

Тема 7. Національно-культурне відродження в Україні кінця ХVІІІ–ХІХ cт. (2 або 4 год)

Основні поняття теми: національно-культурне відродження, слов’янофільство, західництво, українофільство, національно-визвольний рух, українознавство, лiбералiзм, народництво, громадівці, романтизм, реалізм, натуралізм, iмпресiонiзм, символізм, модернізм.

 

Проблеми для обговорення

1. Українське національне відродження в умовах російської культури доби освіченого абсолютизму кінця XVIII – першої чверті XIX ст.

2. Формування українофільства та діяльність Кирило-Мефодіївського братства.

3. Діячі й ідеологи українського народництва у контексті загальних соціально-ліберальних тенденцій культури другої половини ХІХ ст. Українофільство в Галичині.

4. Українська художня культура XIX ст. у контексті художньої реальності Російської й Австрійської імперій, її внесок у скарбницю свiтової культури:

а) література і театр;

б) музичне мистецтво;

в) образотворче мистецтво.

Теми рефератів

1. Значення Української Греко-католицької церкви для збереження етнонаціональної самобутності українців Галичини.

2. Освітянська реформа Олександра I та розвиток освіти в Укpаїнi.

3. Виникнення української літературної мови та розвиток національної літератури кінця ХVIII – першої половини XIX.

4. Зародження української національної музики.

5. Роль творчості та дiяльностi Т. Г. Шевченка у становленні української культури.

6. Значення дiяльностi Кирило-Мефодіївського братства для українського національного відродження XIX ст.

7. Панславізм та українофільство XIX ст.: спільне та відмінне.

8. Українське музичне мистецтво XIX cт.: ідейне спрямування та художні пошуки.

9. Викривальний характер українського живопису другої половини XIX ст., дiяльнiсть Товариства пересувних художніх виставок. Українські митці у складі Товариства.

10. Петербурзька Академія мистецтв як осередок фахової підготовки діячів українського мистецтва.

11. Романтизм i реалізм в українській лiтературi XIX cт.

12. Реалізм у літературно-критичній діяльності І. Франка та Л. Українки.

13. Демократизм і народність українського театру другої половини XIX – початку XX ст.

14. Національно-культурне відродження в Галичині та українська література другої половини XIX – початку XX ст.

15. Становлення наукового українознавства з другої половини XIX ст.

16. Художні напрями XIX – початку XX ст. та український живопис.

Питання для самоперевірки

1. Яких представників української літератури ви вважаєте романтиками? Доведіть вашу думку.

2. Чи існує зв’язок між романтизмом як цілісною світоглядною системою та національно-культурним піднесенням першої половини ХІХ ст.?

3. Які ідеї висували слов’янофіли?

4. Що спільного і відмінного було у переконаннях слов’янофілів та українофілів?

5. Що ви знаєте про діячів та творчий доробок «Руської трійці»?

6. Які реалії суспільного життя Російської iмперiї відтворює мистецтво реалістичного спрямування?

7. Надбанням культури Росії чи України можна вважати творчість М. В. Гоголя?

8. Які академічні дослідження української культури ХІХ ст. вам відомі?

9. Чи можна вважати кінець XVIII – XIX ст. часом національного відродження української культури? Якщо так, то чому?

10. Що ви знаєте про суспiльно-полiтичну та наукову дiяльнiсть громадівців?

11. Які художні напрями репрезентує українська література і театр другої половини XIX – початку ХХ ст.?

12. Творчість яких митців другої половини ХІХ ст., на вашу думку, найбільш повно відображає соціокультурну ситуацію в Україні?

 

Тема 8. Культура України ХХ – початку ХХІ ст. (2 год)

Основні поняття теми: індустріальне та постiндустрiальне суспільства, науково-технічна революція, урбанiзацiя, модернізм, постмодернізм, масова культура, контркультура, антикультура, тоталітаризм, глобалізація, мультикультуралізм, авторитаризм, колективізація, культурна революція, пролеткульт, метод соцiалiстичного реалізму, «відлига», перебудова, люмпенiзацiя суспільства, національно-культурне відродження.

 

Проблеми для обговорення

1. Дегуманiзацiя культури iндустрiального та постiндустрiального суспільств. НТР i масова культура: взаємодія та наслідки.

2. Художні напрями модернізму та постмодернізму в контексті західної культури ХХ ст.

3. Доля та шляхи розвитку української культури у ХХ ст.:

а) політика українізації як завершувальний етап розвитку національно-культурного відродження, її наслідки;

б) трагедія української культури в умовах тоталітаризму, «розстріляне відродження»;

в) стан української культури в авторитарній радянській державі 60–80-х років;

г) місце та здобутки української культури в межах багатонаціональної радянської країни.

4. Розбудова української культури в незалежній державі, стратегія її iнтеграцiї в світову глобальну цивілізацію ХХІ ст.

 

Теми рефератів

1. Відображення трагізму революції та громадянської війни у творах російських і українських митців.

2. М. Хвильовий та його доробок в українській культурі та лiтературi.

3. Знелюднення літературних героїв М. Хвильового як реальність тоталітаризму.

4. Феномен самодіяльної творчості мас як символ розкріпаченого українського суспільства пореволюційної доби.

5. Модернізм як культурне явище, його теоретичні витоки та сутність. Модернізм у творчості українських митців.

6. Лiтературно-художнi процеси в Україні першої половини ХХ ст.

7. Український модернізм пореволюційної доби.

8. Особистість М. Грушевського в українській iсторiї та культурі.

9. Українська культура у вигнанні (перша хвиля еміграції).

10. Творчий доробок В. I. Вернадського в українській і свiтовiй культурі.

11. Культурна революція в СРСР, її значення для культури України.

12. Світ кіно Олександра Довженка.

13. Лесь Курбас та український драматичний театр.

14. Культура Галичини та Буковини 20–30-х років ХХ ст.

15. Постать і діяльність митрополита А. Шептицького в умовах фашистської окупації Галичини.

16. Тема Великої Вітчизняної війни в українській літературі та кінематографі.

17. Шістдесятники в українському кiномистецтвi.

18. Література в авторитарній державі: проблеми розвитку радянської літератури 60-80-х років і третя хвиля емiграцiї.

19. Дисидентський рух в СРСР.

20. Життя та творчість В. Стуса.

21. Розвиток фундаментальної науки в СРСР та УРСР.

22. Метод соцреалізму й українська література 60-80-х років.

23. Естетичні протиріччя в українській радянській культурі 60-х років ХХ ст.

24. Українське романтичне кіномистецтво 60–70-х років.

25. Участь творчої iнтелiгенцiї в процесах демократизації та перебудови радянського суспільства.

26. Рух як суспiльно-полiтична течія та партія в Україні.

27. Українська культурна діаспора та національне відродження України.

28. Мiжконфесiйнi протиріччя як проблема сучасної української культури.

29. Українське образотворче мистецтво постмодерну.

30. Українська національна школа музичного мистецтва, її внесок у скарбницю світової музики.

31. Національний стиль у музичній культурі сучасної України.

32. Прояви елітарного та масового в сучасному українському мистецтві.

33. Проблеми сучасного українського кінематографа.

 

Питання для самоперевірки

1. Чим зумовлене виникнення масової культури у ХХ ст.?

2. Назвіть художні напрями модернізму першої половини ХХ ст.

3. Хто продовжує реалістичну традицію в художній культурі ХХ ст.?

4. Яким чином позначається вплив науково-технічної революції на культуру ХХ ст.?

5. Чому культуру постмодернізму другої половини ХХ ст. розглядають як кризу культури?

6. Які угруповання та творчі спілки, що діяли у 20–30-х роках в СРСР та УРСР, вам вiдомi?

7. До чого призводить нiгiлiзм iдеологiв пролетарської культури?

8. Яке значення мала культурна революція в СРСР для розвитку освіти і культури в Україні?

9. Які чинники зумовлюють розвиток української культури в радянській державі довоєнного часу?

10. Яких діячів «розстріляного відродження» ви можете назвати?

11. Які досягнення радянської культури входять до скарбниці світової культури?

12. Які чинники впливали на формування української культурної діаспори?

13. Які зрушення в духовній культурі радянського суспільства позначено як «відлига»?

14. Які явища радянської дiйсностi стають у центрі уваги дисидентського руху?

15. Яких дiячiв української духовної культури другої половини ХХ ст. ви можете назвати? Охарактеризуйте творчість будь-якого митця.

16. Які проблеми культури постмодерну властиві сучасній українській культурі?

17. Як ви вважаєте, Які чинники зумовлюють розвиток української культури в незалежній державі?


Навчальне видання

 

Колінько Марина Вадимівна

Целік Тетяна Віталіївна

Литвиненко Олександр Миколайович

 

 


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2019-05-08; Просмотров: 143; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.192 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь