Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


Міністерство культури і туризму України



Міністерство культури і туризму України

Управління культури і туризму

Харківської обласної державної адміністрації

ОКЗ Харківське художнє училище

Циклова комісія професійно-орієнтовних дисциплін

 

      “ ЗАТВЕРДЖУЮ

Директор ОКЗ ХХУ

 

_______________С.О.Руденко

“______”_______________20___ р.

 

НАВЧАЛЬНА  ПРОГРАМА  ДИСЦИПЛІНИ

   ІСТОРІЯ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

(шифр і назва навчальної дисципліни)

(ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОГО МИСТЕЦТВА Х-ХХІ СТ.)

 

для спеціальності напрямку 0202 – «Мистецтво»

спеціалізації  5.02020102 Театрально-декоративне мистецтво

5.02020501 Образотворче мистецтво

5.02020701 Дизайн

 

Тематично-модульна система

організації навчального процесу

 

Харків – 2009-2010


Робоча програма навчальної дисципліни _ Історія образотворчого мистецтва (Українське мистецтво) для студентів.

(назва навчальної дисципліни)

за спеціальністю 0202 – «Мистецтво», спеціалізації  5.02020102 Театрально-декоративне мистецтво; 5.02020501 Образотворче мистецтво»; 5.02020701 Дизайн

, 2009.- 2010 __ с.

 

Розробник: Коваль Олег Володимирович, викладач ХХУ, голова циклової комісії; старший викладач кафедри медіа-комунікацій ХНУ ім.. В.Н. Каразіна

 

Робоча програма затверджена на засіданні циклової комісії ПОД

Протокол № ___ від. “____”________________20__ р.

 

                      Завідувач цикловою комісією

 

                                                           _______________________ ( Коваль О.В.)

                                                                                                                (підпис)                                            (прізвище та ініціали)        

“_____”___________________ 20___ р.

 

Схвалено методичною комісією

_______________________ОКЗ ХУ________________________

                                                                                                                                                               

 

Протокол № ___ від. “____”________________20___ р.

 

“_____”________________20__ р.      Голова ___________________ (                       .)

                                                                                                                                          (підпис)                         (прізвище та ініціали)        

 

 

© Коваль О.В., 2010


Міністерство культури і туризму України

 

Управління культури і туризму

Харківської обласної державної адміністрації

ОКЗ Харківське художнє училище

Циклова комісія професійно-орієнтовних дисциплін

 

      “ ЗАТВЕРДЖУЮ

Заступник директора з навчальної

роботи ОКЗ ХХУ

 

_______________М.Ф.Сердюк

“______”_______________20___ р.

 



РОБОЧА ПРОГРАМА НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

   ІСТОРІЯ ОБРАЗОТВОРЧОГО МИСТЕЦТВА

(шифр і назва навчальної дисципліни)

(ІСТОРІЯ УКРАЇНСЬКОГО МИСТЕЦТВА Х-ХХІ СТ.)

 

для спеціальності напрямку 0202 – «Мистецтво»

спеціалізації  5.02020102 Театрально-декоративне мистецтво

5.02020501 Образотворче мистецтво

5.02020701 Дизайн

 

Тематично-модульна система

організації навчального процесу

 

Харків – 2009-2010

             

Опис навчальної дисципліни

 

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

Денна форма навчання

 

Кількість років навчання – 3/4

Галузь знань __Мистецтво, мистецтвознавство__ (шифр і назва)  

Нормативна

 

Напрям підготовки 0202 Мистецтво  

 

Спеціальність

 (професійне спрямування):

 

за спеціальністю:  

5. 02020102. Театрально-декораційне мистецтво

5. 02020501. Образотворче мистецтво

5. 02020701. Дизайн

 (шифр і назва)  

 

Рік підготовки:

5-й 6-й
Індивідуальне науково-дослідне завдання _________                                      (назва)

Семестр

Загальна кількість годин –  56 6-й 7-й
   

Лекції

Тижневих годин для денної форми навчання:

 

аудиторних –  2

 

самостійної роботи студента –  3

Освітньо-кваліфікаційний рівень:

 

Молодший спеціаліст

 

14 год. 10 год

Практичні, семінарські

10 год. 10

Лабораторні

   

Самостійна робота

38 год. 26 год

ІНДЗ: немає

Вид контролю:

Іспит 2 год

Найменування показників

Галузь знань, напрям підготовки, освітньо-кваліфікаційний рівень

Характеристика навчальної дисципліни

Денна форма навчання

 

ККР, ДЕРЖАВНИЙ ІСПИТ Галузь знань __ ___0202 МИСТЕЦТВО (шифр і назва)  

Нормативна

(за вибором)

 

 

Мати навички:

· аналізу мистецького твору;

· характеристики мистецької епохи;

· роботи з фаховою літературою;

· визначення як іншокультурних впливів на розвиток вітчизняного мистецтва, так і безпосередніх впливів українського мистецтва на розвиток мистецтва країн православного світу.

 

І. Зміст і структура дисципліни

В 5/6 семестрі на дисципліну відведено 2 кредити (56 годин загального часу, з яких 14 – аудиторних), які вміщують 4 модуля, що складаються з 13 тем, пов’язаних між собою змістовими складовими.

 

КРИТЕРІЇ ОЦІНОК
з дисципліни “Історія образотворчого мистецтва”

 

  Робота студентів оцінюється за 12-и бальною системою. При цьому оцінюється також теоретичні та практичні навички з фахових дисциплін. Специфіка мистецтвознавчого дискурсу є такою, що обсяг викладеного матеріалу, його описовість та вербалізована літературність відповіді не є критерієм якісної відповіді на проблемне питання ККР. Звичайно, якісна екфраза твору мистецтва цінується найвищим балом, однак екзаменатор/експерт враховує аналітичність, фактичність, системність та логічність відповіді; вміння знайти якісну формулу відповіді на запропоноване питання. Тому для критеріїв оцінки результатів роботи  обрано гнучку шкалу критеріїв:

 

ВІДМІННО — відтворення навчального матеріалу, демонстрація вміння аналізу та системного викладення; вміння робити самостійні висновки та узагальнення.

ДОБРЕ —   навчальний матеріал засвоєно та відтворюється але у викладенні є деякі порушення логіки та системності; висновки та узагальнення подані без доказової бази.

ЗАДОВІЛЬНО — навчальний матеріал у цілому засвоєно та відтворено, але є незначні прогалини; матеріал подано несистемно, без чіткого плану; у викладенні матеріалу не вистачає доказовості та висновків.

НЕЗАДОВІЛЬНО — низький рівень відтворення навчального матеріалу, існують значні прогалини у засвоєнні матеріалу; порушена логіка відповіді, відсутні підсумки та висновки.

 

Р Б Критерії оцінювання рівня відповіді та розкриття питання  

Початковий рівень

1 Учень сприймає та відтворює художні образи на початковому рівні, характеризує їх площинно, не вдумливо, без відповідної інтерпретаційної проекції на культурні явища. Студент демонструє слабо сформований тип художньо-естетичного мислення, елементарні навички та вміння мистецтвознавчого аналізу, творчій діяльності. Відповідь  не розкриває заявленої теми через повне нерозуміння поставлених проблем. 2  Студент погано володіє мистецтвознавчим аналізом, не орієнтується в учбовій літературі. Відповідь торкається поставленої теми – її розкриття відбулося у формі реферування та переказу чужих думок.  Але через відсутність базових знань студент не спромігся розкрити сутність заявленої теми, зробити висновки.   3 Студент погано володіє навичками мистецтвознавчо-стилістичного та культурологічного аналізу мистецьких явищ та закономірностей, дуже погано орієнтується в матеріалі. Робота торкається поставленої теми – її розкриття відбулося у формі реферування. Через відсутність базових знань студент не розкрив сутність заявленої теми, не зробив висновки.  

Середній рівень

4  Студент намагався розкрити заявлену тему здебільшого через реферування матеріалу підручників, але через допущені грубі помилки процес розкриття був хибним. Висновки фрагментарні, не відбивають сутність заявленої теми. 5  Студент намагався розкрити заявлену тему здебільшого через реферування  матеріалу підручників, але за недостатністю засвоєння базових знань не спромігся розкрити її послідовно вірно. Висновки неповні, не цілком відбивають сутність заявленої теми. 6  Студент розкрив заявлену тему здебільшого через реферування матеріалу підручників. Відсутність повних осмислених висновків при цьому вказує на недостатність засвоєння базових знань.

Достатній рівень

7  Студент попри деякі помилки ніби розкрив заявлену тему (при цьому намагався уникати реферування підручників), але недостатня осмисленість висновків вказує на недостатню системність засвоєння базових знань. 8  Студент розкрив заявлену тему самостійно (без реферування літератури) та сформулював осмислені висновки, але при цьому відчувається певна недостатність засвоєних базових знань. 9  Студент розкрив заявлену тему, зробив достатні висновки.

   Високий рівень

10  Студент повністю розкрив заявлену тему, закріпивши роботу висновками.   11  Студент повністю розкрив заявлену тему, закріпивши роботу ґрунтовними висновками. 12 Студент показав блискуче опанування навичками мистецтвознавчого аналізу. Рівень розкриття заявленої теми свідчіть про наукову систему теоретичних знань з історії мистецтва, високий інтелектуальний рівень студента, опанування навичками мистецтвознавчого аналізу та здатність творчого осмислення системних знань.  Студент повністю розкрив заявлену  тему, авторські підійшов до рішення проблемних питань та оформлення ґрунтовних висновків.

 


 

 


Модуль 1

 Прадавнє Мистецтво на території сучасної України докнязівських часів

тема 1. Вступ до вивчення історії українського мистецтва. Поняття національного в мистецтві. Актуальні питання українського мистецтва в діалозі культур. Періодизація українського мистецтва. (1 год.)

 

Тема 2. Мистецтво палеоліту на території України. Проблема виникнення мистецтва. Первісне мислення. Синкретизм первісного мистецтва. Мистецтво палеоліту на території України: знахідки Мізинської стоянки; петрогліфи, малюнки та рельєфи Кам’яної Могили. (1 год.)

 

ТЕМА 3. Мистецтво періоду неоліту та епохи міді-бронзи. Трипільська культура (будівництво, живопис, антропоморфна пластика, кераміка). Космогонічне значення трипільського орнаменту. Кам’яні антропоморфні стели індоєвропейців: Наталівська та Федорівська стели, керносівський ідол. (1 год.)

 

ТЕМА 4. Мистецтво скіто-сарматських часів. Кіммерійські, скіфо-сарматські стели-обеліски. Кам’яни баби. Пластика і художні вироби скіфів, сарматів, кемерійців. «Звіриний стиль». Знахідки Чертомлиха. Мистецтво північного Причорномор’я: архітектура, скульптура, малярство. (1 год.)

 

Модуль 2

Модуль 3

Модуль 4

Модуль 5

МОДУЛЬ 6

Тема 17. українське мистецтво ХVІІІ ст. Класицизм. Культова архітектура. Шедель, Григорович-Барський. Пензель та брати Вітвер. Дерев’яна архітектура. Барокова скульптура. Різьблення Сорочинського іконостасу. Живопис Сорочинського іконостасу. Портретний жанр в українському малярстві. Творчість Д. Левицького, В. Боровиковського, А. Лисенка. Українська гравюра: І. Мирський, Л. Тарасович, Г. Левицький. (2 год.)

 

 

ТЕМА 18. Українське мистецтво кінця ХVІІІ ст. Класицизм та романтизм в українському мистецтві. Романтичний портрет. Розвиток естампу та прикладної графіки. Народна картина та гравюра. (2 год.)

 

 

Тема 19. Українське мистецтво початку ХІХ ст. Поширення стилю класицизм на українських землях. Особливості функціонування стилю в різних регіонах України. Архітектура, скульптура та живопис класицизму. Романтизм та реалізм в українському мистецтві. Розвиток портретного жанру. Значення творчості Т. Шевченка в історії українського мистецтва.

Діяльність товариства пересувних виставок в Україні. Харківська пейзажна школа. Формування й розвиток мистецької освіти в Україні. (2 год.)

 

МОДУЛЬ 8

ТЕМА 20. Мистецтво рубежу ХІХ-ХХ ст. Проблема національного стилю і форми на межі 19 і 20 ст. Напрями і стилі доби: символізм, постімпресіонізм, реалізм, академізм. Впливи сецесії та експресіонізму. Видатні майстри початку 20 ст. Феномен українського авангарду та його трагічна доля. Розвиток авангарду в різних регіонах протягом 1908-1930 рр. «Кільце» і «Ланка» – авангардні угрупування в Києві. Творчість О. Богомазова, О. Екстер, О. Архипенка. Салони Іздебського в Одесі. Київ і К. Малевич, В. Пальмов, В. Татлін. Львів і об’єднання «Артес». Херсон і група Д. Бурлюка. Авангардний рух у Харкові - «Блакитна лілія», «Сім плюс три», коло Марії Синякової. В. Єрмилов, Б. Косарєв, Є. Агафонов, В. Бобрицький. Конструктивізм у Харкові. Мистецькі угруповання 20-30-х рр. Проблема національного стилю в діяльності мистецьких угруповань. Впливи і стандарти російських, зокрема московських угруповань. Родовід Кричевських. Бойчукізм як одне з найяскравіших явищ українського «розстріляного відродження». Етап формування новітньої ідеології в умовах так званої «диктатури пролетаріату». Політизація мистецтва. Розвиток тематичної картини. (2 год.)

ТЕМА 21. Мистецтво доби тоталітаризму. Соцреалізм в українському мистецтві 50- – 70-х рр. Художники на шляху протиборства з доктринами офіційного стилю радянської доби. Конформісти і нонконформісти. Київська, львівська, одеська, харківська, закарпатська художні школи у 60-80-ті рр.. (2 год.)

 

ТЕМА 22. НОВА ХВИЛЯ УКРАЇНСЬКОЇ ОБРАЗОТВОРЧОСТІ. Сучасне мистецтво України. Зміни, що відбулися в культурному просторі 80-х та їх вплив на розвиток мистецтва. Консолідація молодіжного мистецького руху. «Нова хвиля» українського мистецтва (А. Савадов, О. Голосій, О. Тістол, О. Бабак, В.Кабаченко). Сучасні візуальні мистецтва. Нефігуративний живопис 80-х – 90-х (О. Дубовик, Т. Сільваші, А. Криволап, О. Животков, М. Гейко, В. Цюпко, В. Стрельников, В.Бажай, та ін.). Полістилізм мистецтва 90-х. Зв’язки українських митців зі світовим мистецьким процесом. Мистецьке середовища Харкова. (2 год.)



Модуль 1

тема 1. Вступ до вивчення історії українського мистецтва.   1 -     1   Тема 2. Мистецтво палеоліту на території України     1 -     5   Тема 3. Мистецтво періоду неоліту та епохи міді-бронзи     1 -     3   Тема 4. Мистецтво скіто-сарматських часів   1 -     3  

Модуль 2

  тема 5. Мистецтво періоду становлення християнства.      2

2

      2   ТЕМА 6. Світоглядно-теологічні основи християнського мистецтва.     2   2   тема 7. Архітектура Київського князівства Х – поч. ХІІІ ст   1         ТЕМА 8. Архітектура Чернігівського князівства Х – поч. ХІІІ. ст.   1         Тема 9. Архітектура Західноукраїнських земель Х – поч. ХІІІ. ст.:   1     2  

Модуль 3

  Тема 10. Монументальний живопис давньоукраїнських соборів.   2           Тема 11. Іконопис.   2          

Модуль 4

  Тема 12. Скульптура Київської Русі.     1         Тема 13. Мініатюра та мистецтво рукописної книги.     2        

Модуль 5

     ТЕМА 14. Монументальний та станковий живопис ХІV – початку ХVІ ст   2           ТЕМА 15. Ренесансні традиції в образотворчому мистецтві та архітектурі.   2           ТЕМА 16. Мистецтво українського бароко ХVІ – ХVІІІ ст.   2          

Модуль 6

  Тема 17. українське мистецтво ХVІІІ ст. Класицизм.   2           ТЕМА 18. Українське мистецтво кінця ХVІІІ ст.     1         Тема 19. Українське мистецтво початку ХІХ ст.   1          

Модуль 7

  ТЕМА 20. Мистецтво рубежу ХІХ-ХХ ст.   1           ТЕМА 21. Мистецтво доби тоталітаризму.   2           ТЕМА 22. НОВА ХВИЛЯ УКОАЇНСЬКОЇ ОБРАЗОТВОРЧОСТІ. Сучасне мистецтво України.   1   1       Разом за модулем 1   32 6 3   18  

 

Теми практичних занять

№ з/п Назва теми Кількість годин
1   Світоглядно-теологічні основи християнського мистецтва. 2
2   Мініатюра та мистецтво рукописної книги. Мистецтво 17-18 ст.   Завдання: підготуватися до дискусії /круглого столу. 2
3 Українське мистецтво 19-20 сь. Український авангард. 2
  Разом за модулем  1-6 6

 

Самостійна робота

№ з/п Назва теми Кількість годин
1 Первісне мистецтво України 4
2  Мистецтво Київської Руси-України і становлення християнського мистецтва. 6
3  Українськ мистецтво ХІІІ–ХV ст.. 6
4  Українськ мистецтво ХVІ–ХVІІ ст.. 6
5  Українськ мистецтво ХVІІІ ст.. 4
6  Українськ мистецтво ХІХ ст.. 4
7  Українськ мистецтво ХХ – ХХІ ст.. 8
  Разом 38

Методи навчання

Лекції, практичні заняття, лабораторні роботи, атестаційні завдання, міні-наукові дослідження, ділові ігри, круглі столи (дискусії), консультації.

                                                                                              

Методи контролю

Письмовий залік у формі тестів, задач, завдань, контрольної роботи (1 семестр)

Державний іспит (2 семестр.)

                          

                                 9.  Методичне забезпечення

Таблиці. Альбом ілюстрацій. Схеми. Діаграми. Слайди

 

Рекомендована література

Базова

 

1. Асєєв Ю.С. Джерела. Мистецтво Київської Русі. – К., 1980.

2. Афанасьєв В. Товариство південноросійських художників

3. Білецький П.О. Український портретний живопис ХVІІ- ХVІІІ-ст. – К., 1969.

4. Він же. Скарби нетлінні. Українське мистецтво у світовому художньому процесі. – К., 1974.

5. Він же. Українське мистецтво другої половини ХVІІ– ХVІІІ- ст.. – К., 1987.

6. Вагнер К. Канон и стиль в древнерусском искусстве. – М., 1989.

7. Богомазов О. Живопис та елементи. – К., 1996

8. Бойчук і бойчукісти, бойчукізм /Каталог виставки (текст О.Репко). –Л., 1991.

9. Герман М. Модернизм. Искусство первой пол. ХХ века. – СПб.: Азбука–классика, 2003. – 480 с.

10. Говдя П. Б. Лобановський. Нариси українського мистецтва другої половини ХІХ ст.. – К., 1985.

11. Горбачов Д.Український реалізм в українському живописі

12. Горбачов Д. Анатолій Галактионович Петрицкий. М., 1971.

13. Голомшток И. Тоталитарное искусство. – М.: Галарт, 1994. – 296 с.

14. Горбачов Д. На карті українського авангарду // Українське мистецтво і архітектура ХІХ – поч. ХХ століття. – К.: Наукова думка, 2000. – С. 93 – 105.

15. Греков Б.М. Скифи. – К., 1971.

16. Жаборюк А. Український живопис останньої третини ХІХ – початку ХХ ст.. – К., 1990.

17. Жаборюк А. Український живопис доби середнньовіччя. – К., 1978.

18. Жолтовський П.М. Художнє життя на Україні ХVІ- ХVІІІ- ст.. – К., 1973.

19. Запаско Я. Орнаментальне оформлення української рукописної книги. – К., 1960.

20. Історія українського мистецтва. в 6-ти томах.-– К., 1966. – Т. 1-3., 4-6

21. Історія української архітектури. – К., 2002.

22. История руського и советского искусства. – М., 1989.

23. Кантор А. Искусство восьмидесятых годов // Советск. искусствознание. Вып. 24: Сб. статей. – М.: Советский художник, 1988. – С. 5-29.

24. Лагутенко О. Українська графіка ХХ ст. – К., 2004.

25. Логвин Г. З глибин. Давня книжкова мініатюра ХІ – ХУІІІ ст. – К., 1974.

26. Логвин Г. Українське мистецтво Х=ХVІІ ст. – К., 1965.

27. Логвин Г. Софійський собор у Києві // Образотворче мистецтво. – 1994. – № 1.

28. Мацюк О. Замки і фортеців Західної України. – Л., 1987.

29. Маркаде В. Українське мистецтво ХХ століття і Західна Європа // Всесвіт. – 1990. – № 7. – С. 169 – 180.

30. Мархайчук Н. Вітчизняний нефігуративний живопис 60-х – 70-х як явище нонконформізму // Дизайн-освіта 2005: Тенденції розвитку та інтеграція в європейський освітній простір: Зб. матеріалів. – Х.: ХДАДМ, 2005. – С. 78 – 81.

31. Мєднікова Г. Українська і зарубіжна культура ХХ століття: Навч. посіб. – К.: Знання, КОО, 2002. – 214 с.

32. Морозов А. Советское искусство 60-х годов и опыт «нового реализма» // Советское искусствознание. Вып 25. – М.: Советский художник, 1989. – С. 39 – 63.

33. Петрова О. Дещо з архіву та з сучасного мистецтва України // Сучасність. – 2000. – № 12. – C. 119 – 135.

34. Петрова О. Мистецтвознавчі рефлексії. – К., 2004.

35. Крвавич Д., Овсійчук В., Черепанова С. Українське мистецтво: Навч. Посіб.: У 3 ч. – Ч.1, 2, 3 – Л.: Світ, 2003, – С. 7 –57

36. Мистецтво радянської України. Автор вступної статті і упорядник Сценко В.К., -1977. -191 с.

37. Мистецтво української діаспори. –К., 1998. -382 с.

38. Мистецтво України ХХ століття. – К., 2000. – 350.

39. Нога О. Малярство українського авангарду. (1905 – 1918). –Л., 1998. -291 с.

40. Овсійчук В. Пам’ятки українсько-вірменських мистецьких зв’язків ХІІІ – ХУІІІ ст. // Українське мистецтвознавство. – К.: Наукова думка, 1974. – Вип. 6. – С. 111 – 121.

41. Овсійчук В. Оповідь про ікону. – Л., 2000.

42. Овсійчук В. Олекса новаківський. – Л., 2000. – 328 с.

43. Овсійчук В. Класицизм і романтизм в українському мистецтві. – К., 2001.

44. Овсійчук В.С. Українське малярство Х - ХУІІІ ст.: проблеми кольору. – Л., 1996.

45. Протас М. Українська скульптура ХХ ст.. – К., 2006.

46. Степовик Д. Історія укр. ікони. – К., 2004.

47. Степовик Д. Українська графіка. – К., 1991.

48. Степовик Д. Українське мистецтво першої половини ХІХ ст.. – К., 1982.

49. Степовик Д. Тарас Шевченко: мистецтво, графіка. – К., 1984.

50. Столяр А.Д. Происхождение первобітного искусства.– М., 1985.

51. Соколюк Л.Д. Графіка бойчукістів –Х.- Нью-Йорк

52. Ріпко О. У пошуках страченого минулого. –Л., 1996 – 284 с.

53. Роготченко О. Соціалістичний реалізм і тоталітаризм. – К., 2007.

54. Рубан В.В. Український портретний живопис другої половини ХІХ ст.. –початку ХХ ст.. – К., 1986.

55. Роготченко О. Соціалістичний реалізм як обов’язкова складова українського тоталітаризму 30–80-х рр. ХХ століття. // Вісник ХДАДМ. – 2004. – № 4. – С.21 – 32.

56. Художня культура. Актуальні проблеми. Вип..5.– К., 2008.

57. Українська графіка ХІ- початку ХХ. Ст.. – Е., 1994.

58. Якимович А. «Искусство после катастрофы»: Художественная культура советского региона (семантический аспект) // Советское искусствознание. – Вып. 27: Сб. ст. – М.: Советский художник, 1991. – С. 5 – 40.

59. Якимович А. Советское изобразительное искусство 1970-х – начала 1980-х годов: По материалам, опубликованным в сборниках “Советская живопись”, “Советская скульптура” и “Советская графика” // Советское искусствознание. Вып. 19 (83, вып. 2): Сб. ст. – М.: Советский художник, 1985. – С. 33 – 34.

60. Уманцев Ф. Мистецтво Давньої України. – К., 2002.

61. Чепелик В.В. Український архітектурний модерн. – К., 2000.

Допоміжна

1. Арнхейм P. Искусство и визуальное восприятие / Р. Арнхейм; [пер. с англ.; общ. ред., вступ. ст. В. П. Шестаков]. – М.: Прогресс, 1974. – 392 с.

2.  Барт Р. Риторика образа / Ролан Барт; [пер. с фр. Г. К. Косиков] // Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика – М.: Прогресс, 1989. – С. 297-319.

3. Беньямин В. Произведение искусства в эпоху его технической воспроизводимости. / Вальтер Беньямин; [пер. с нем. С. А. Ромашка] // Беньямин В. Озарения. – М.: Мартис, 2000. – С. 122-153.

4.  Диди-Юберман Ж. То, что мы видим, то, что смотрит на нас / Ж. Диди-Юберман; [пер. с фр. А. Шестаков]. – СПб: Наука, 2001. – 263 с.

5. Мерло-Понти М. Око и дух / Морис Мерло-Понти; [пер. с фр., предисл. и коммент. А. В. Густырь]. – М.: Искусство, 1992. – 63 с.

6. Подорога В. Навязчивость взгляда / В. Подорога // Фуко М. Это не трубка. – М.: Художественный журнал, 1999. – С. 83–145.

7. Степанов Ю.С. Концепты. Тонкая пленка цивилизации. – М.: Языки славянских культур. – 2007. – 263 с.

8. Фуко М. Это не трубка / М. Фуко; [пер. с фр. И. Кулик; науч. ред. В. Подорога]. – М.: Художественный журнал, 1999. – 145 с.

9. Эко У. Отсутствующая структура. – СПб.: Симпозиум. – 2004. – 544 с.

10. Ямпольский М. О близком (Очерки немиметического зрения). – М.: Новое литературное обозрение, 2001. – 240 с.

11. Ямпольский М. Ткач и визионер: Очерки истории репрезентации, или О материальном и идеальном в культуре / М. Ямпольский. – М.: Нов. лит. обозр., 2007. – 616 с.

12. Т.Адорно. Эстетическая теория. М., 1999.

13. Азизян, И.А., Добрицына, И.А.Лебедева, Г.С. Теория композиции как поэтика

  архитектуры. М., 2002.

14. С.С.Алексеев. О цвете и красках. М., 1962.

15. С.С.Алексеев. О колорите. М.1974.

16. В.Альфонсов. Слова и краски. М., 1966.

17. М. Алпатов. Композиция в живописи.Исторический очерк. М.-Л., 1940.

18. М.В.Алпатов. Краски в древне-русской живописи., М., 1974.

19. М.Алпатов. Истолкование живописных произведений. – ”Творчество”, 1980, № 10.

20. Р.Арнхейм. Искусство и визуальное восприятие. М., 1977.

21. Р.Арнхейм. Динамика архитектурных форм. М., 1984.

22. Ауэрбах, Э. Мимезис. М., 1976.

23. С.Бабушкин. Пространство и время художественного образа. Л., 1971.

24. Баксендолл, М. Узоры интенции. Об историческом толковании картин. М., 2003.

25. А.В.Бакушинский. Линейная перспектива в искусстве. – “Искусство”, 1923, № 1.

26. А.В.Бакушинский. Линейная перспектива в искусстве и зрительном восприятии

  реального пространства. – в кн. “Исследования и статьи”, М. 1981.

27. Бел Майк, Норман Брайсен. Семиотика и искуствознание. – “Вопросы

иискуствознания. № 1Х ( 2, 96), М.1996.

28. Т.Буркхардт. Сакральное искусство Востока и Запада. Принципы и методы. М., 1998.

29. В.В.Бычков. Эстетическое значение цвета в восточно-христианском искусстве. – сб.

“Вопросы истории и теории эстетики”, М., 1975.

30. Г.Вейль. Симметрия. М., 1968.

31. Г.Вейль. Узоры симметрии. М., 1980.

32. Г.Вёльфлин. Основные понятия истории искусства., М.-Л., 1930.

33. Б.Р.Виппер. Проблема времени в изобразительном искусстве. – сб. “50 лет ГМИИ им.

34. А.С.Пушкина”, М., 1962.

35. Б.Р.Виппер. Несколько тезисов к проблеме стиля. – “Творчество”, 1962, № 9.

36. Б.Р.Виппер. Статьи об искусстве. М., 1970.

37. Н.Н.Волков. Восприятие плоских линейных систем. – “Вопосы физиологиской оптики”,

М., 1948, № 6.

38. Н.Н.Волков. О цветовом строе картины. – “Искусство”, 1958, №8-9.

39. Н.Н.Волков. Восприятие предмета и рисунка., М. 1950.

40. Н.Н.Волков. Восприятие картины. М., 1969.

41. Н.Н.Волков. Восприятие предмета и картины. Геометрия и композиция картины. –

“Искусство”, 1975, № 6.

42. Н.Н.Волков. Цвет в живописи. М., 1979.

43. Н.Н.Волков. Композиция в живописи. М., 1977.

44. Е.В.Волкова. Произведение искусства – предмет эстетического анализа. М., 1976.

45. Л.С.Выготский. Психология искусства. М., 1968.

46. А. Габричевский. Морфология искусства. М., 2002.

47. В.Н.Гращенков. История и историки искусства. М., 2005.

48. Р.Л.Грегори. Глаз и мозг, М., 1970.

49. Р.Л.Грегори. Разумный глаз. М., 1972.

50. Дамиш, Ю. Теория облака. Набросок истории живописи. СПб., 2003.

51. И.Е.Данилова. От средних веков к Возрождению. Сложение художественной картины

Кватроченто, М., 1975.

 

52. С.М.Даниэль. Картина классической эпохи ХУП века. Л., 1986.

53. Данто, А. Аналитическая философия истории. Екатеринбург, 2002.

54. Диди-Юберман, Ж. То, что мы видим, то, что смотрит на нас. СПб., 2001.

55. Н.А. Дмитриева. Изображение и слово. М., 1962.

56. Л.Жегин. Язык живописного произведения. М., 1970.

57. А.С.Зайцев. Наука о цвете и живописи. М., 1986.

58. Зедльмайр, Х. Искусство и истина. М., 1999.

59. А. Иконников, Г.Степанов. Основы архитектурной композиции. М., 1971.

60. А.В.Иконников. Художественный язык архитектуры. М., 1975.

61. И.И. Иоффе. Синтетическая история искусств. Введение в историю художественного

мышления. Л. 1939.

62. Квадратура смысла. Французская школа анализа дискурса. М., 1999.

63. Кларк, К. Нагота в искусстве. СПб., 2004.

64. Он же. Пейзаж в искусстве. СПб., 2004.

65. Е.Ковтун. Плоскость и пространство. – “Творчество”. 1967, № 7.

66. Ю.К.Лекомцев. О семиотическом аспекте изобразительного искуства. – ”Труды по

  знаковым системам”, вып. 3. Тарту, 1967.

67. А.Ф.Лосев. Проблемы символа и реалистическое искусство. М., 1976.

68. Лотман, Ю. М., Статьи по семиотике искусства. СПб., 2002.

69. Михайлов, Александр В. Языки культуры. Учебное пособие по культурологии. М.,

70. 1997.

71. Г.А.Недошивин. Теория искусства. М., 1953.

72. А.И.Некрасов. Курс истории и теории искусств. т.1-3, М., 1914.

73. А.И.Некрасов. Теория архитектуры. М., 1994.

74. Панофский, Э. Ренессанс и «ренессансы» в искусстве Запада. М., 1998.

75. Он же. Смысл и толкование изобразительного искусства. СПб., 1999.

76. Т.А.Пасто. Заметки о пространственном опыте в искусстве. – в сб. “Семиотика и

  искусстометрия”. М., 1972.

77. Раппапорт, А. Г., Сомов, Г. Ю. Форма в архитектуре. Проблемы теории и метода.

М., 1990.

78. Б.В.Раушенбах. Системы перспективы в изобразительном искусстве. Общая теория

перспективы. М., 1986.

79. Успенский, Б.А. Семиотика искусства. М., 1995.

80. Н.М.Тарабукин. Смысловое значение диагональных композиций в живописи. – “Труды

по знаковым системам”. вып. 6, Тарту, 1973.

81. Николай Тарабукин. Пространство в живописи. – “Вопросы искусствознания”, № 1,

2-3, 1993.

82. Теория метафоры. М., 1990.

83. Е.Н. Трубецкой. Умозрение в красках, СПб. 1990.

84. В.Турчин. Композиция круглой скульптуры. – “Творчество”. 1968, № 9.

85. В.Турчин. Внутреннее пространство скульптуры. – “Творчество”. 1971, № 8.

86. В.Турчин. Цвет в скульптуре. – “Творчество”. 1973, № 11.

87. В.Турчин. Границы художественного образа в скульптуре. – “Творчество”, 1978, 11.

88. В.Турчин. Рама – пространство – картина. – “Декоративное искусство”. 1971, № 8.

89. В.Турчин. Монументы и города. М., 1982.

90. В.Турчин. О художественном смысле фактуры. – “Советская скульптура 7”, М., 1983.

91. Он же. Образ двадцатого… в прошлом и настоящем. Художники и их концепции.

92. Произведения и теории. М., 2003.

93. Б.А.Успенский. К системе передачи изображэения в русской иконописи. –. – “труды

по знаковым системам”. вып.2. Тарту, 1965.

94. Б.А.Успенский. О семиотике иконы. – “Труды по знаковым системам”. вып.5. Тарту.

1971.

95. Успенский, Б.А. Семиотика искусства. М., 1995.

96.  П.А.Флоренский. Анализ пространственности в художественно-изобразительных

  произведениях. – “Декоративное искуство”, 1982, № 1.

97. А.В.Шубников, В.А.Копцик. Симметрия в природе и в искусстве. М., 1972.

98. Эко, У. Отсутствующая структура. Введение в семиологию. СПб., 1998.

99. Он же. Открытое произведение. М., 2003.

100. Элиот, Т. С. О назначении поэзии. Киев-М., 1997.

101. А.Эфрос. Профили. М., 1930 (репринт – М., 1994).

102. Якобсон, Р. Избранные работы по поєтике. М., 1985.

103.

Міністерство культури і туризму України

Управління культури і туризму

Харківської обласної державної адміністрації

ОКЗ Харківське художнє училище

Циклова комісія професійно-орієнтовних дисциплін

 

      “ ЗАТВЕРДЖУЮ

Директор ОКЗ ХХУ

 

_______________С.О.Руденко

“______”_______________20___ р.

 


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2019-04-09; Просмотров: 216; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.199 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь