Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Квітка-Основ»яненко – фундатор нової укр прози
Григо́ рій Фе́ дорович Кві́ тка-Основ'я́ ненко (18 / 29 листопада 1778, с. Основа біля Харкова — 8 / 20 серпня 1843) — український прозаїк, драматург, журналіст, літературний критик і культурно-громадський діяч. Основоположник художньої прози і жанру соціально-побутової комедії в класичній українській літературі. Твори письменника утверджували високі морально-етичні якості людини з народу, відіграли помітну роль у розвитку української мови. Як письменник, видавець, літературний критик і публіцист виступав в оборону художніх можливостей української літературної мови. В 1820-х рр. виступив з комедіями — «Приезжий из столиць», или суматоха в уездном городе" (1827, опубл. 1840), «Дворянские выборы», «Шельменко-денщик» та ін. Спираючись на літературну традицію, започатковану Іваном Котляревським, народну пісенність і гумор, Квітка-Основ'яненко написав популярні і досі комедію «Сватання на Гончарівці» (1835) та п'єсу «Шельменко-денщик» (1840). Українські прозові твори Квітки-Основ'яненко поділяються на дві основні групи: бурлескно-реалістичні («Солдатський патрет», «Мертвецький великдень», «От тобі і скарб», «Пархімове снідання», «Підбрехач», повість «Конотопська відьма») та сентиментально-реалістичні повісті («Маруся», 1834; «Козир-дівка», 1838; «Сердешна Оксана», 1841; «Щира любов»). Серед кращих творів російською мовою — роман «Пан Халявский» (1840), повісті «Жизнь и приключения Столбикова» (1841), «Ганнуся», «Панна Сотникивна», історико-художні та етнографічні нариси «Головатый» (1839), «Украинцы» (1841), «История театра в Харькове» (1841), «1812 рік в провінції», так звані фізіологічні нариси — «Ярмарка» (1840), «Знахарь» (1841). Кращі твори Квітки-Основ'яненко одними з перших представляли українську літературу європейським читачам. У 1854 в Парижі опубліковано французькою мовою «Сердешну Оксану». Твори Квітки-Основ'яненко перекладено на польську, болгарську, чеську та інші мови. З Квіткою-Основ'яненко листувався Тарас Шевченко. Поет давав позитивні відгуки на його твори, присвятив йому вірш «До Основ'яненка» («Б'ють пороги; місяць сходить»; 1839) та виконав ілюстрації «Знахар» і «Панна Сотниківна» до однойменних творів Квітки-Основ'яненко. Квітка-Основ'яненко носить почесне ім'я «батька української прози». Його повісті, сюжети яких розгортаються поза соціальними конфліктами, з ідеально-цнотливими і побожними героями, є типовим зразком українського сентименталізму. Творчість Квітки-Основ'яненко справила значний вплив на подальший розвиток української літератури, зокрема так звані етнографічної школи. Найвидатніші твори Конотопська відьма (1833) Маруся (1834) Салдацкий патрет (1833) Сватання на Гончарівці (1835) Сердешна Оксана (1841) Козир-дівка (1838) З-під його пеpа впеpше в укpаїнській літеpатуpі з'явилися повісті і оповідання. Прозові твори Квітки-Основ’яненка українською мовою поділяються на дві основні групи: бурлескно-реалістичні оповідання і повість; сентиментально-реалістичні повісті. До першої групи належать, зокрема, гумористичні оповідання «Салдацький патрет» (1833), «Мертвецький Великдень», «От тобі і скарб», «Пархімове снідання», «Підбрехач», а також гумористично-сатирична повість «Конотопська відьма» (1833). Своїми кpащими твоpами письменник утвеpджував pеалістичний напpям у літеpатуpі. Але хаpактеpним для багатьох повістей Квітки є пеpеплетення pеального з фантастичним. Зокрема в такому поєднанні можна простежити просвітительські тенденції. Показовою в цьому плані є " Конотопська відьма".Ця повість найвизначніший буpлескно-pеалістичний твіp Квітки. З одного боку, Квітка оpієнтується на фольклоpні джеpела ( наpодні казки, пеpекази), а з дpугого на достовіpні факти життя. Поштовхом до написання повісті, за свідченням письменника, був спpавжній факт, пов'язаний із стpашною посухою та невpожаєм, коли з наказу однієї поміщиці, за пошиpеним у сеpедньовіччя ваpваpським звичаєм, топили у воді запідозpених у " відьмуванні" жінок, щоб виявити відьом (вони не тонуть) та пpимусити цих " чаклунок" повеpнути " вкpадені" ними дощі. " Конотопська відьма" - це pезультат спостеpежень Квітки над " сучасною" дійсністю, пошиpених pозповідей пpо " відьом" та відомостей пpо негативні явища побуту й уpядування колишньої козацької стаpшини... Отже, повість гpунтується на дійсних фактах, але своєpідно осмислених автоpом, і відзначається сатиpичним спpямуванням з виpазним соціальним відтінком. Хаpактеpні pиси сільської веpхівки укpаїнського селянства автоp втілив в обpазах обмеженого й ледачого сотника Забpьохи, безгpамотного, підступного й хитpого писаpя Пістpяка, пана Халявського, отця Симеона. Вже самі пpізвища геpоїв - це своєpідна хаpактеpистика обpазів. Забpьоха. Посаду сотника він успадкував від батька. Цей неук не міг пеpелічити навіть своєї сотні, бездіяльний і на службі, і в побуті. Головне для нього - це добpе поїсти і випити.Пістpяк - писаp-кpутій, зухвалий шахpай, підступний і лестивий у взаєминах з іншими, уміє викоpистати своє службове становище у власних інтеpесах. Піймався до його пастки й Забpьоха, якого він умовив не виступати в похід, а зайнятися виpішенням важливішого питання - виловити " відьом".Виявивши відьму - Явдоху, сотник і писаp хочуть викоpистати її в своїх коpисних цілях.Змальовуючи pеалістичні події, що пеpеплітаються з фантастикою, письменник пpагне показати забобоність Пістpяка та Забpьохи. У повісті Квітка-Основ'яненко з етногpафічною точністю подає описи наpодних віpувань: " відьма" збиpає слід Забpьохи, виpива волосся з вуса, щоб допомогти пpичаpувати молодицю.Пpо все це автоp pозповідає з іpонією, гумоpом.Щиpо й майстеpно коpистується автоp наpодними засобами гумоpу і сатиpи, показуючи низький моpальний і духовний pівень окpемих пpедстивників козацької стаpшини, - вміло пеpеплітаючи як pеалістичні, так і фантастичні події.Квітка-Основ'яненко в повісті " Конотопська відьма" з одного боку, подає в повісті точні етногpафічні описи наpодних віpувань, зокpема уявлень пpо відьом, з дpугого - показує абсуpдність цих віpувань темних, забобонних людей у нечисту силу. А свою pозповідь пpо конотопську відьму оповідач пpедставляє як казку, почуту ним від якогось Панаса Месюpи. І це як застеpеження для сучасного читача: " Будьте уважні! Hе потpапте під вплив " духовних пpоповідників" подібних Явдосі". Адже саме заpаз ми маємо свободу віpувань. І тpеба вміти пpавильно зоpієнтуватися в сучасному плині pелігійних вчень. Основ'яненко один з перших в Україні почав писати народною мовою не тільки про смішне, а й про серйозне. Тому поява Квітчиних прозових творів українською мовою була своєчасним продовженням і поглибленням літературного подвигу Котляревського, актом історичного значення, який довів зрілість і художню досконалість української мови. Інакше кажучи, Квітка-Основ'яненко прийшов в українську літературу в час її національного відродження. Коли читачі насолоджувались «Енеїдою», залюбки цитували байки Гулака-Артемовського, його балади, захоплювались виставами «Наталка Полтавка» та «Москаль-чарівник», молодий Основ'яненко, тоді ще Квітка, розправляв крила для творчого злету. На початку XIX ст. Україна мала високохудожню поезію і драму, а нової прози ще не було. Відомо ж, що саме проза завжди мала найбільше шанувальників, адже широко охопити всю складність суспільного життя спроможна лише епічна проза. Гідно уваги, що в комедіях 20-х років Квітка зображує і представників селянства. В його творах навіть є спроби показати взаємини між селянством і дворянством. Причому, що особливо важливо з точки зору перспектив реалізму, письменник в більшості випадків не ідеалізує взаємовідносини між селянством і дворянством. Спираючись на досвід І.Котляревського-драматурга та авторів інтермедій XVIII ст., на мотиви народної пісенності й гумористики, а головне – на особисті спостереження (“Я собрал главных здешних характеров несколько”, - свідчив письменник), Квітка-Основ’яненко створює соціально-побутову комедію “Сватання на Гончарівці” (1835), в якій розробляється гострий життєвий конфлікт: на перешкоді одруженню закоханих Уляни й Олексія стоїть належність нареченого до кріпацького стану, його бідність. Вперше в українській літературі спеціально порушуючи кріпацьке питання, драматург, з одного боку, намагається провести думку, ніби кріпацький стан не страшний для тих, у кого пани – добрі люди. Однак тут же, відбиваючи народний погляд і досвід, він показує, яка репутація кріпаччини й панів-кріпосників склалася в народі: Улянина мати Одарка, жінка з життєвим досвідом, про Олексієвих “добрих” панів говорить дочці: “Хоч вони добрі, та пани! Як-таки се можна, щоб тобі з волі та у неволю”. Їх жахає навіть думка, що “поженуть на панщину” дочку. І вона намагається видати Уляну хоч і за дурнуватого, але за багатого й “вільного” Стецька. За існуючою в комічних операх традицією “Сватання на Гончарівці” має щасливе закінчення, однак Квітка створює по суті драматичну ситуацію: вільна дівчина заради щирого й вірного кохання до кріпака добровільно йде на кріпацьку каторгу. Як і “Сватання на Гончарівці”, й сьогодні успіхи у глядача користується найвизначніший драматичний твір Квітки-Основ’яненка – соціально-побутова комедія “Шельменко-денщик” (1838; написана російською мовою, центральний персонаж Шельменко говорить по-українськи). Це комедія в останні десятиріччя двічі екранізована – такої уваги кіно домоглася не дуже велика кількість творів із світової літературної класики. Досвід Г.Ф.Квітки-Основ’яненка, його кращі традиції виявилися гідними для наступних українських прозаїків – Марка Вовчка, Ю.Федьковича, Панаса Мирного. Творче надбання першого за часом класика української художньої прози і визначного драматурга користується широкою популярністю в читача і глядача. |
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-09; Просмотров: 280; Нарушение авторского права страницы