Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


ФОРМИРОВАНИЕ УМЕНИЙ МОНОЛОГИЧЕСКОГО ВЫСКАЗЫВАНИЯ НА ОСНОВЕ ПОСТЕПЕННО ПОСТУПАЮЩЕЙ ДОЗИРОВАННОЙ ИНФОРМАЦИИ



 

Особенность данного типа занятий состоит в отсутствии единого связного текста, подсказывающего как языковой материал, так и тематику. Поэтому на таких занятиях информация подается небольшими дозами в целом ряде заданий в виде небольших связных высказываний, серий вопросов, наборов ключевых словосочетаний и т.п. В каждом таком отрывке трактуется один из аспектов проблемы, а инструкции к заданиям способствуют увязыванию разрозненных частей информации по определенным коммуникативным намерениям. Занятия такого типа полезны и в вузе, и в школе как вводные при переходе к новой теме. На них учащиеся знакомятся с основным кругом проблем в пределах темы, с некоторой терминологией, с набором необходимых лексических средств. Будучи вводным, такое занятие предшествует занятиям, имеющим основной целью расширение словарного запаса по конкретной подтеме. Вводные занятия помогают использовать знакомый словарь при обсуждении новой проблематики, что методически оправдано, так как словарь выходит за пределы узкой темы и не «вмерзает в контекст». Кроме того, этот тип занятия удобен тогда, когда в силу тех или иных причин учащиеся не имели домашнего задания.

Цель занятия - развитие умений объяснительного высказывания, таких, как умение создать у слушающих представление о предмете или явлении, противопоставить аргументы и контраргументы, сформулировать логический вывод из сказанного. Ведущие операции: отбор, сопоставление, комбинирование, принятие смыслового решения, обобщение. Занятие является вводным к теме «Наука», предназначено для начала IV курса языкового вуза и рассчитано на два часа.

 

Структура занятия

 

The aim of the lesson is to leach you to establish associations between processes and activities involved in research work, on the one hand, and various ethical problems a scientist has to face, on the other hand.

1. Воспроизведение информации и ее суммирование в одном предложении.

Science is not a set of findings, but a search for them. Those who think that science is ethically neutral confuse the findings of science, which are, with the activity of science, which is not. Human search and research is a learning by steps, of which none is final. The mistakes of one generation are rungs in the ladder, no less than their correction by the next.

 

2. Множественный выбор для завершения предыдущего отрывка и восполнение недостающего логического звена.

Can the above-given piece of reasoning serve as an introduction to any of the following conclusions? Choose the most logical one and reproduce the whole utterance, beginning with a one-sentence summary of the above text and supplying the missing logical links so as to arrive at one of the conclusions below.

a)... Science may completely alter the nature of human life.

b)... Scholars should/can't be held responsible for the consequences of the application of their discoveries.

c)... Science must prize the search above the discovery.

d)... A community of scholars must be a democracy.

e)... There is no room for individual research nowadays.

f)... Communication among scientists involves challenge without prejudice.

g)... Scholars should/needn't concentrate their efforts on discoveries of immediate utility.

h)... One can't be a true scholar without an established systemof moral values.

 

3. Трансформация готового объяснительного высказыванияза счет изменения смысловой задачи.

Philosophers believe that there are only four basic types of human activity: constructive, cognitive, evaluating, and communicative. Most actual activities represent a certain interaction among all, or most, of these. Thus, the task of a technologist is mainly that of constructing things. Yet he is invariably involved in cognitive activity, since he has to reason out the way in which scientific knowledge can be made practical use of. He also evaluates the would-be product from the viewpoint of its utility, aesthetic value, etc. And he is bound to communicate, since nothing can be mass-produced by an individual.

The same four types of activity are involved in the processofartistic creation, but their respective functions and interrelationsare different

Explain the structure of research from the viewpoint of the activities involved.

 

4. Трактовка заданного постулата.

" Communication is not merely the desire and the responsibility of a scholar, it is his discipline."

a) Explain why communication means all these to a scholar.

b) There are only two ways of communication for a scholar: reading and speaking. He publishes his discoveries and he teaches them in the classroom. Can a scholar be satisfied with only one of these methods (which one, then? ) or does he need both? Explain.

 

5. Раскрытие понятия путем перечисления существенных характеристик на основе их отбора из предыдущих частей информации и самостоятельной формулировки недостающих.

 

What are the qualities of a true scholar? Which of them are the main ones?

 

6. Формулировка собственной точки зрения по проблеме и ее обоснование за счет объективного сопоставления аргументов за и против.

The rapid growth of science has brought about the necessity of narrow specialization. Yet some people believe that narrow specialization may hinder sharing of ideas and may exercise a harmful effect on a scholar's personality.

Express your own opinion. See if some of the following statements reflect your point of view:

There is no alternative to narrow specialization; there can't be general knowledge nowadays; it's unrealistic to expect a scholar to be interested in other fields but his own; a true scientist is above all an expert in a narrow field; the languages of paricular disciplines cannot be understood by non-experts.

Narrow specialization shouldn't exclude the possibility of a wider outlook; it's impossible to understand particular sciences in complete isolation; the growth of interdisciplinary subjects is a counter-balance to narrow specialization; it's necessary to look upon one's subject from the outside [52].

 

7. Обобщающее объяснительное высказывание под углом зрения этического аспекта обсуждаемых проблем.

So, to sum it all up, a scientist is faced with certain responsibilities. He may be held responsible to society for the practical consequences of his discoveries....

Explain what other moral responsibilities a scholar has to face. How must ethical values determine his behaviour?

 

3. ФОРМИРОВАНИЕ УМЕНИЙ РЕТРОСПЕКТИВНО ОЦЕНИВАТЬ ЗАМЫСЕЛ АВТОРА ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПРОИЗВЕДЕНИЯ В РАМКАХ «ДОМАШНЕГО ЧТЕНИЯ»

Этот тип занятий состоит в ретроспективном обобщающем анализе прочитанных художественных произведений различной длины (повестей, романов, взаимосвязанной серии рассказов). Особенностью такого типа занятий можно считать тот факт что, хотя они обучают выявлять замысел автора, из-за большого объема произведения изучающего чтения как такового на занятии уже почти нет. Учащиеся не столько вчитываются в текст, сколько обсуждают то, что прочитали дома. Текст произведения может служить лишь для иллюстрации справедливости отдельных постулатов, что требует умений поискового и просмотрового чтения. Последовательность заданий и опоры, предлагаемые в большинстве из них, призваны, как и на любом другом занятии, способствовать логичности высказывания, предупреждать появление ошибок, активизировать оперативную память. И все же на занятиях такого типа мы не развиваем новых умений говорения. В первую очередь такие занятия обеспечивают рассмотрение произведения под единым углом зрения. Поэтому иногда целесообразно проводить подряд два-три занятия одного типа, чтобы обеспечить ретроспективный анализ произведения с различных точек зрения. Соответственно, мы приводим примеры двух занятий такого типа (занятия построены на материале творчества Ч.Диккенса и рассчитаны на два часа каждое на IV курсе языкового вуза).

Первое занятие учит оценивать роль построения сюжета в раскрытии замысла автора. Второе занятие учит оценивать авторское восприятие действительности и его влияние на реализацию замысла. Такие занятия могут проводиться в группах, где студенты читали разные романы одного и того же автора. Для всех подобных занятий наиболее характерны интеллектуальные операции принятия смыслового решения и обобщения.

 

Структура первого занятия

 

The aim of the lesson is to teach you to treat the plot as part of the writer's intention. You are to explain its structure and to point out its merits and limitations in order to arrive at a conclusion concerning the importance of the plot for the author's purpose.

 

1. Ответы на вопросы, предваряющие анализ.

Is the plot made out of many incidents or few? Are the incidents arranged in a natural sequence or is the order inverted for dramatic effect? Are the incidents taken from real life? Are they invented but probable, barely possible, or impossible? Do the incidents involve physical action, or inner (moral) struggle? Are the incidents mainly comic or pathetic? Which of the following adjectives describe(s) the plot best: simple, commonplace, trivial, quiet, interesting, clever, dramatic, thrilling, melodramatic, romantic, highly imaginative?

 

2. Оценка соответствия сюжета предъявленным требованиям и аргументация своей точки зрения примерами или комментариями.

A plot is a narrative of events arranged in time-sequence, each event being caused by some other. Tlie element of surprise or mystery is of great importance. To appreciate a surprise or mystery, part of the reader's mind should be left behind, brooding, while the other part goes marching on. The plot-maker expects us to remember what has happened, and we expect him to leave no loose ends.

Does the novel satisfy these requirements? Provide laconic evidence.

 

3. Анализ сюжета по предложенным компонентам.

Nearly every plot contains the following elements: the introduction, serving principally to acquaint us with the preliminaries of the main action, or the attending circumstances. Somewhere near the beginning we discover the inciting force, which definitely begins the entanglement, i.e. the conflict between the opposing forces. The climax (the turning point) is the moment when the threads of the narrative have achieved a point of supreme tension (sometimes there can be one grand climax and several minor climaxes, i.e. a number of dramatic moments when the reader's interest is greatly quickened). Then comes the denouement (i.e. the falling action, the resolution of the conflict). A plot may consist of two or more parallel lines running alongside and occasionally crossing each other.

Explain how many lines are discoverable in the plot of the novel. Speak of the above-mentioned elements of the plot. Show where these different lines (if you have found more than one) cross each other.

 

4. Комментирование некоторых свойств данного сюжета; объяснение справедливости своей точки зрения с помощью примеров.

It has been said that Dickens' world is terribly lop-sided and incomplete. Even if we ignore what it leaves out, there is much to be said against the things that are included in it.

a) Does Dickens introduce any episodes that are not vital to the development of the plot? What do you think his reasons were for introducing them? Do they add to the merits of Dickens' novel or to its drawbacks? Explain.

b) " His deliberate pathos, when we can catch him bringing out a handkerchief in readiness for the flood of tears that will shortly follow, may be sickening." (J.B.Priestley) Are there any passages that are revoltingly sentimental and melodramatic? Or are the sentiment and melodrama so strictly under control that they cease to become weaknesses? Explain.

c) Does Dickens' plotting let the characters develop without doing violenceto their nature? (= Are the characters given a fair chance to behave within the frames of the plot in accordance with their nature? ) Explain, prove it, provide examples.

 

В заданиях подобного типа иногда можно предлагать любой из пунктов по выбору. Однако в тех случаях, когда для последующих заданий небезразличны результаты всех пунктов предыдущего -а именно так построено данное занятие, - студенты должны быть готовы работать со всеми тремя пунктами, а спрашивать можно по одному на усмотрение преподавателя, поскольку они равноценны по трудности. Кроме того, пункты задания, не проверенные устно на занятии, могут после него выполняться письменно; тогда студентам можнопредоставить выбор одного изпунктов для устного выполнения.

 

5. Формулирование основной цели автора произведения и выбор эпизодов, наиболее точно иллюстрирующих цель.

Is the novel written chiefly for the story's sake, or is it dominated by some other purpose (s)? (E.g., by the purpose of social criticism, of the psychological study of some aspect of human nature, of sharing one's experience of life, etc.). Formulate the author's purpose (s). Which episodes, in your opinion, can be treated as the key episodes illustrating the author's intention? Explain.

 

6. Обобщающая оценка роли сюжета в раскрытии замыслаавтора. Can the success of Dickens' novel be attributed to his plotting?

В данном случае занятие включает лишь одно тренировочное задание (первое). Оно не требует самостоятельных формулировок, а основано лишь на принятии смыслового решения. Его роль состоит в том, что, с одной стороны, оно как бы предвосхищает ход анализа, а с другой стороны, выполняет и диагностическую функцию, показывая преподавателю, насколько адекватно был оценен сюжет с точки зрения его естественности, композиции и других относительно объективных характеристик, отраженных в вопросах. В зависимости от результатов первого задания преподаватель может давать больше комментариев, уделять больше внимания тем или иным последующим заданиям. В лингвистическом же плане задание 1 предвосхищает остальные тем, что сообщает определенную терминологию, которая может пригодиться учащимся при дальнейшей оценке роли сюжета. Задание 4 требует оценки не сюжета в целом, а отдельных эпизодов; но, с другой стороны, роль эпизода может быть определена лишь в контексте целого произведения. (Правда, в нашем случае рассмотрение эпизода через призму целого романа требуется лишь в двух пунктах из трех: 4 «а» и 4 «с». Но второй пункт также нужен в задании 4 для дальнейшего обобщения роли сюжета.)

 

Структура второго занятия

 

The aim of the lesson is to teach you to formulate the writer's approach to the social, psychological, and philosophical problems of life through the analysis of his treatment of characters, choice of plot, and manner of writing.

1. Отбор и воспроизведение той части критической информации, которая, с точки зрения учащегося, относится к анализируемому произведению.

" Any account of Dickens is inadequate. He is the greatest comic novelist in England, but he is also the most truly poetic novelist. So far as we can label him at all he was a fantasist, and he forces us to accept the world he creates by the sheer compelling power of his imagination. It was a hallucinatory imagination, and so long as he remains within the comic and satiric or the melodramatic, he forces us to share the hallucination. His defects are many and yet scarcely matter. He was a great original. He owed something, in his early books particularly, to the 18th century novelists - high spirits, the joy in the rough-and-tumble, the picaresque sequence of events. But he owed much more to himself. To find anything comparable in fiction, his sense of symbolism, the hallucinatory intensity of his imagination, the huge self-soliloquizing monsters he created, we have to go to Dostoevsky..." (W.Allen.)

Which of the above-mentioned characteristics are applicable to the novel discussed?

 

2. Ответы на серию вопросов, составляющие общую предварительную оценку творчества автора под заданным углом зрения.

Is the author emotional? Does he treat the situation and his characters objectively? Is there more feeling than thought in his book, or vice versa? Does he understand human nature? Does he regard his characters with affection? Are his ideals high? What aspects of his art do you admire: his artistry at plot construction, his ability to present unique characters, his vivid manner of description, his being sympathetic, his ability to put social evils to ridicule, his ability to amuse the readers?

 

3. Сжатая формулировка манеры авторского письма и отражение в ней авторского мироощущения на основе предложенной модели.

Galsworthy's manner of writing has been characterized as removed, reticent, quiet, balanced. His style undoubtedly reflects his approach to the characters, and thus - to general problems of man in society. Galsworthy takes sides, yet shows mercy to both sets of sinners. He attacks a Forsyte as a social being, yet shows compassion and often a good deal of respect for the human being.

Compare Galsworthy's manner of writing to that of Dickens. How can Dickens' manner of writing be summed up in a few words? What are the sins he is apt to forgive and those he would never forgive?

 

4. Сопоставление контрастных критических высказываний о писателе в целях выяснения особенностей его мироощущения.

Compare the following statements concerning Dickens' general attitude to the world:

" The dominant mood in which his world is created is not at all one of good-natured acceptance of things, but a mood of nightmare compounded of lurid melodrama and savage comedy..." (W.Allen).

" The great truth and passion behind the work of Dickens was his sense of joy in things..." (G. Chesterton).

" No novelist deals so largely with happiness itself..." (J. B. Priestley).

Does Alien's statement contradict those of Chesterton and Priestley, or do they have some common ground? (Can both the nightmare and the happiness be traced back to the author's personal experience which shaped his outlook? ) Are both moods balanced in the novel or does one of them prevail?

 

 

5. Самостоятельный отбор и формулировка свойств мастерства автора, обеспечивающих ему интерес современного читателя.

" Не seems in so many ways to be very English, and indeed very Victorian; yet there is something universal in his appeal." (J.B.Priestley)

Explain your point of view.

 

6. Обобщающая оценка мастерства автора, предполагающая объективный учет его достоинств и недостатков и обоснование тех свойств, которые обусловливают истинный талант.

Can Dickens be called a great writer? Explain, why.

Хотя данное занятие и однотипно с предыдущим, оно является завершением целой серии подобных занятий и включает всебярезультаты остальных. Это отражается практически в каждомиззаданий.

 


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2017-05-11; Просмотров: 292; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.036 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь