Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Періодизація української культури.Стр 1 из 7Следующая ⇒
Періодизація української культури. 1 Прадавня українська література( до XIV). Це усна народна творчість і книжне письменство. 2 Давня українська література(XIV-XVIII) Це література XIV-XVст. , полемічна література , історична проза 3.Нова українська література XIX- початокуXX . Це література 40-60 роківXIX. 4. Новітня українська література(XX-початокXXIст.) . Це «Розстріляне Відродження», Українська література періоду розпаду СРСР й утвердження національної і державної незалежності України.Література на сучасному етапі . Культура духовна і матеріальна Матеріальна культура-перетворення природних матеріалів і енергії відповідно до людських цілей, створення штучного середовища існування. Під матеріальною культурою розуміють сукупність предметів, пристроїв, споруд, тобто штучно створений людиною предметний світ. Духовна культура-це продукт духовної діяльності людини, які існують переважно в ідеальному вигляді (уявлення , вірування,почуття,переживання) доступні всім людям – це продукт суспільного розвитку і її основне призначення полягає у продукуванні свідомості. 3.Дослідження української культури вченими. Найбільш значною узагальнюючою працею західноукраїнських учених, що висвітлювала культурний процес на Україні від найдавніших часів до 30-х років XX ст., була «Історія української культури» (1937) за редакцією І. Крип’якевича. У книзі, розрахованій на масового читача, містився досить глибокий аналіз трьох ділянок культури: побуту (І. Крип’якевич), літератури (В. Радзикевич) та мистецтва (М. Голубець); до останнього додано невеличкі розділи про театр (С. Чарнецький) та музику (В. Барвінський). Це видання могло б стати серйозним джерелом знань для зацікавленого читача, але, на жаль, воно, як і більшість названих нами досліджень, трималося у спецфондах. Остання з виданих узагальнюючих робіт – «Тисяча років української культури» (1985) М. Семчишина. Написана у науково-популярному стилі вона подає процес розвитку української культури в різні періоди нашої історії, періодизацію цього процесу та його особливості. М. Семчишин, за його словами, зосереджує основну увагу на «національності культури», прагнучи показати культуру «означеної спільноти, духовної спадщини суспільства і його традицій». Значний вклад у вивчення історії української культури вніс Іван Огієнко (1882-1973) – історик церкви, культуролог, філософ, мовознавець, письменник, автор перекладу «Біблії» на сучасну літературну мову, перший ректор Українського університету. У спадщині І. Огієнка – близько тисячі праць, і більшість з них присвячена проблемам нашої культури. Серед найбільш значних – кількатомна «Наша літературна мова», в якій опрацьовано тисячі історичних і етнографічних джерел та літературних творів, «Історія українського друкарства», «Дохристиянські вірування українського народу», «Українська церква за час Руїни», «Візантія й Україна», «Князь Костянтин Острозький» та інші 4. Функції культури: - Адаптивна функція(полягає у забезпеченні адаптації людини до зовнішнього середовища) -Інтегративна функція (полягає у об*єднанні людей у соціальні групи, народи , держави) - Інформативна функція ( функція нагромадженого соціального досвіду) - Креативна функція - Комунікативна функція (полягає в переданні історичного досвіду поколінь) -Нормативна функція ( правила поведінки, що стають основою моралі) -Релаксаційна функція ( забезпечує фізичний та психологічний відпочинок людини) -Перетворювальн а функція ( полягає у тому , що культура є знаряддям творчої діяльності людей з метою задоволення їх потреб) -Сигніфікативна функція -Транслійна функція ( функція передачі соціального досвіду від одного покоління до іншого) . Трипільська культура. Трипільська культура (кінець V - середина ІІV тис. до н.е.) була відкрита ще у 1893 році археологом В.Хвойкою поблизу с. Трипілля, Київщина. Батьківщина трипільців – береги Південного Бугу й Дністра, а звідти вони розселилися на схід до Середнього Подніпров’я, на захід до Румунського Прикарпаття. Житла трипільців були дерев’яними, з глиняною піччю, могли бути двоповерховими, про що свідчать численні поселення. Найвідоміші – Майданецьке, Тальянки та ін.. площею 250-400 га, в яких проживало до 10-20 тисяч осіб! Причини зникнення трипільської спільноти остаточно не з’ясовані і донині: можливо, їх витіснили кочовики, можливо, розпалася внаслідок господарської та екологічної кризи. Але основи українського родоводу були закладені вже в той час. Звичайно, що з IV тис. до н.е. можна говорити про автохтонність частини населснні на території України, яке незважаючи на численні етнічні допливи та культурні зміни зберегло через тисячоліття основне - любов до рідної землі. Культура скіфів. У VІІ ст. до н.е скіфи, що розселилися між Доном та Дунаєм. Наприкінці VІ-V ст. до н.е. утворилася рабовласницька держава – Велика Скіфія. Вона являла собою союз племен на чолі з царем, влада якого передавалася у спадок. Столицею Великої Скіфії було Кам’янське городище на Дніпрі. Писемні джерела розрізняють царських скіфів, скфів-скотарів, скіфів-землеробів, скіфів-орачів. Скіфи залишили царські кургани: Чортомлик, Солоха, Гайманова Могила, Товста Могила та інші. Головною пам’яткою скіфів-орічів та землеробів є Більське городище(Полтавська обл.), що мало в периметрі близько 30 км. За версією археолога Б.Шрамка, воно мало назву Гелон і згадується у Геродота. До кінця ІІІ ст. до н.е. Велика Скіфія перестала існувати, у степовому Криму скіфи утворили державу Мала Скіфія із столицею в м.Неаполь.
8 У сучасній науці розрізняють такі основні етапи розвитку культури стародавніх слов'ян: мізинський, трипільський і черняхівський. Катакомбна - культура на території України була виявлена на початку XX ст. після розкопок курганів у басейні Сіверського Дінця.Слов'янська культура (у тому числі й українська) у цю добу була досить сильно пов'язана з культурами сусідніх етносів. Уже в епоху бронзи (кінець IV — початок І тис. до н. е.) маси людей були охоплені міграцією.Наступним етапом розвитку культури стародавніх слов'ян була так звана черняхівська культура, яку археологи датують від II до V ст. н. е. Цей період в історії України характеризується вченими як культура антів. Анти займалися хліборобством. Культуру антів характеризують знахідки в могильниках біля с. Зарубинці, а потім біля с. Черняхів на Київщині. Так звану зарубинецьку і черняхівську культури характеризує керамічне мистецтво, яке має певні особливості. Кераміка зарубинецької культури вироблялася в основному вручну і мала чорний колір, а кераміка черняхівської культури вироблялася з допомогою гончарного кругу і мала сірий колір.Найбільш цінним, на думку археологів, виявились знахідки біля с. Черняхів, де було розкопано 250 поховань.У розкопаних могильниках була знайдена кераміка, глечики, миски, кістяні гребінці, упряж, намиста та інші прикраси культури антів.
15. Іван Георгій Пінзель- галицький скульптор середини18 століття, представник пізнього бароко і рококо. Зачинатель Львівської школи скульпторів. Його праці можна знайти у різних куточках Західної України, а також у музейних збірках світу. 2007 рік в Україні був проголошений роком Пінзеля. І. Г. Пінзель творив до самої смерті й залишив по собі дуже багатий спадок. Він зумів досягнути досконалості в зображення містичного і драматичного, що добре видно у творах, які експонуються в музеї, серед яких: "Ангел", "Розп'яття", "Жертвоприношення Авраама", "Самсон, що роздирає пащу лева" та інші. Але його твори наразі перебувають у дуже поганому стані. Перш ніж потрапити на виставку вони потребують реставрації.
Кавалерідзе Іван Петрович - український скульптор, кінорежисер і драматург. Нечисленні монументи тодішнього Києва споруджувалися за одним принципом: фігура історичної особи поєднувалася з атрибутами її діяльності. Митець звертався у своїй творчості до багатьох тем, та головними для нього завжди були постаті Сковороди і Шевченка. Він створив два гіпсових варіанти пам'ятника Т.Шевченкові для Києва. Найкращі твори І.Кавалерідзе, що ввійшли до скарбниці нашої культури, є не лише в Україні, а й за її межами.
Леонід Володимирович Позен — український скульптор-передвижник, член Петербурзької академії мистецтв . Спеціальної художньої освіти не мав. Виконав численні скульптурні групи і статуетки на теми з життя та історії українського народу («Кобзар», «Переселенці», «Жебрак», та інші). Автор пам'ятника Івану Котляревському і пам'ятника Миколі Гоголю у Полтаві. Виконав для Полтавської школи імені Івана Котляревського скульптурне погруддя українського письменника. Твори зберігаються у Полтавському художньому музеї , Музеї українського образотворчого мистецтва у Києві, Третяковській галереї у Москві , Російському музеї у Санкт-Петербурзі. У Полтаві на честь Позена названо провулок . Миха ́ йло Йо ́ сипович Мике ́ шин — російський та український художник і скульптор білоруського походження, автор ряду видатних пам'яток у великих містах Російської імперії. Відомий художник, скульптор і графік другої половини ХІХ століття. Микешин вивчав скульптурну техніку І. М. Шредера. Треба відзначити, що Мікешин був великим шанувальником творчості Тараса Шевченка. Попри чималу різницю в роках (скульптор на 21 рік молодший), вони приятелювали, часто відвідували один одного у творчих майстернях. Олекса ́ ндр Порфи ́ рович Архи ́ пенко — український та американський скульптор і художник, один із основоположників кубізму в скульптурі. Роботи Архипенка визначаються динамізмом, лаконічністю композиції й форми. Більшості його композицій властива манера кубізму («Боксери», «Солдат іде), конструктивізму та абстракціонізму («Жінка», «Жозефіна Бонапарте»,;; «Балерина»). Творчість Архипенка мала великий вплив на розвиток модерністського мистецтва, у тому числі архітектури та дизайну в країнах Європи та Америки. Твори Архипенка перевернули світові уявлення початку XX ст. про скульптуру. Саме Архипенко вперше «склав» єдину форму з різних нееквівалентних форм, вводячи у композиції скло, дерево, метал. Пластика, рух, проявлена конструкція і конструктивність, ліричність — основні якості його творів, які були високо оцінені сучасниками — Г. Аполлінером, П. Пікассо, Ф. Леже. 16. Особливості античної міфології. В античні часи міфологія була формою мислення, світосприйняття й тлумачення світу давніми людьми, виражала їхнє прагнення зрозуміти природу й вистояти у боротьбі за існування. Антична література пережила п'ять етапів. Архаїка Період архаїки, або дописемний період, охоплює довгий ряд століть усної народної творчості та закінчується протягом першої третини I тисячоліття до н. е. і увінчується появою «Іліади» і «Одіссеї» Гомера. Класика Другий період античної літератури збігається зі становленням і розквітом грецького класичного рабовласництва (VII–IV ст. до н.е). Цей період зазвичай називається класичним. У зв'язку з розвитком внутрішнього світу особистості з'являються численні форми лірики і драми, а також багата прозаїчна література, що складається з творів грецьких філософів, істориків і ораторів. Еллінізм Третій період античної літератури, виникає на новому щаблі великого рабовласництва. Замість невеликих міст-держав класичного періоду, виникають величезні військово-монархічні організації. Внаслідок цього елліністичний період часто трактувався як деградація класичної літератури. Цей період займає величезний проміжок часу — з III ст. до н. е. до V ст. н. е. Початок цього культурно-історичного періоду пов'язаний з діяльністю Александра Македонського. Виникає жанр прозового роману. Час Риму У цей період на арену літературного розвитку виходить молодий Рим. В його літературі вирізняють: · етап республіки, · «золотий вік» · літературу пізньої античності
Перехід до середньовіччя У ці століття відбувається поступовий перехід до середньовіччя З'являються описи діяльності святих та інших діячів церкви. У подальші століття латинська мова залишається мовою церкви. На варварських землях, що належали Західній Римській імперії, латинська мова суттєво впливає на формування молодих національних мов. На цих землях поширюється вплив римо-католицької церкви. 17. Слов'янська міфологія - вірування давніх слов'ян, були тісно пов'язані з обожненням явищ і сил природи. Кожне з них мало певне надприродне пояснення та пов'язувалось з певним божеством чи таємничою істотою. Слов’янська міфологія характерна тим, що вона — всеосяжна і являє собою не окрему область народного уявлення про світ і всесвіт (як фантазія або релігія), а знаходить втілення навіть у побуті — будь то обряди, ритуали, культи або землеробський календар, демонологія (від домових, відьом і лісовиків до банників і русалок). 18. Архітектуру Київської Русі можна поділити на 4 періоди: Перший період Кінець X — 30-і роки XI століття, коли під впливом візантійської будівельної техніки і архітектури зароджується і починає свій розвиток кам'яна монументальна архітектура. Це був час будівельної діяльності Володимира Великого у Києві та його сина Мстислава у Чернігові. Другий період Охоплює 30 — 50-і роки XI століття. Це був час будівництва Ярослава Мудрого. Розширюється територія міст, зводяться міцні укріплення, будуються палаци, зводяться великі собори. Головною особливістю споруд стає багатоповерхове завершення. Третій період Друга половина XI — початок XII століття, коли будуються храми, які найбільше відповідають потребам і канонам православної церкви та з'являються місцеві архітектурні школи. Четвертий період Охоплює 20-80-ті роки XII століття. У цей період остаточно формуються місцеві архітектурні школи. Споруди будуються у романському стилі. Церква стає не тільки храмом, а й окрасою міста. Розвивається будівельна техніка, виникають нові конструктивні прийоми. Загалом у мистецтві Київської Русі, як і в мистецтві Західної Європи, архітектурі належало провідне місце. 19. Середньовіччя як епоха в історії світової та української культури. Культура Середньовіччя отримала часом неадекватну, але досить оригінальну оцінку в творах науковців, літераторів, політичних діячів. Діячі Просвітництва та літературно-філософської думки XIX ст. вважали Середньовіччя втіленням величі католицизму та примату сліпої віри над розумом, розквіту монархій та станових привілеїв, влади грубої сили й дикості. Але найголовнішим надбанням цього часу стало творення нових націй, їхніх індивідуальних мов та культур, що сягали своїм корінням у тогочасну мову міжнаціонального спілкування - латину. Найхарактерніших рис середньовічна культура набула з X ст. У цей період у суспільстві створюється розвинута соціальна структура: розвиваються міста, а разом з ними - ремесла, торгівля, школи і університети, мистецтво в усіх основних його видах. У період раннього західноєвропейського Середньовіччя культура перебувала під впливом католицької церкви. До рук церкви потрапила й система освіти. Основою західноєвропейського середньовічного світогляду було християнство, що визначило основну рису його світогляду та філософії -теоцентризм. Тобто будь-яка проблема Середньовіччя, в тому числі й проблема людини, розглядалася в контексті ідеї Бога та виводилася з неї.
Візантійський стиль Самі характерні якості для візантійського стилю - витонченість, розкіш. Романський стиль Багато принципів романського стилю стосується до середини XIIІ століття.У романський період виникали національні школи. Для церковних будівель того часу була притаманна форма латинського хреста, будівлі були масивними, з низькими колонами. Перекриття з дерев’яних перетворюються на кам’яні склепіння, також звичними стають масивніші вежі. Сформувалися такі типи споруд як укріплення міста, замки, собори, міські церкви. Архітектурні деталі античного часу огрубіли і перетворилися. В якості будівельного матеріалу під час романського періоду активно використовується камінь. Гармонійно розвивалася система склепінь, опор, на які вони спиралися. Цей процес був неоднаковий для різних держав Європи.
Готичний стиль Готичний стиль художній стиль, що з'явився завершальним етапом у розвитку середньовічного мистецтва країн Західної, Центральної і частково Східної Європи (між серединою 15 - 16 ст.). Готика була стилем високих соборів у Европі. Створені в цю епоху композиції прикрашались вишуканими зубчатими шпилями, що повторяли архітектуру соборів. Готичний живопис і скульптура вирізняються подовженими пропорціями фіґур, і лягали суворому канонові. Спроби зображувати трьохвимірний простір у живописі зустрічаються вельми рідко, краєвид випадковий і непереконливий. Наприкінці XIV століття видно тягу до більшої витончености та елеґантности, а також зацікавлення сюжетами повсякденного життя. Розстріляне відродження Розстріляне відродження — літературно-мистецьке покоління 20-х — початку 30-х рр. в Україні, яке дало високохудожні твори у галузі літератури, живопису, музики, театру і яке було знищене тоталітарним сталінським режимом. Термін «розстріляне Відродження» вперше запропонував діаспорний літературознавець Юрій Лавріненко, вживши його як назву збірника найкращих текстів поезії та прози 1920-30-х рр. За це десятиліття (1921—1931) українська культура спромоглася компенсувати трьохсотрічне відставання й навіть переважити на терені вітчизни вплив інших культур, російської зокрема (на 1 жовтня 1925 року в Україні нараховувалося 5000 письменників). Початком масового нищення української інтелігенції вважається травень 1933 року, коли 12—13 відбулися арешт Михайла Ялового і самогубство Миколи Хвильового, у недоброї пам'яті харківському будинку «Слово». Кульмінацією дій радянського репресивного режиму стало 3 листопада 1937 року. Тоді, «на честь 20-ї річниці Великого Жовтня» у Соловецькому таборі особливого призначення за вироком Трійки розстріляний Лесь Курбас. У списку «українських буржуазних націоналістів», розстріляних 3 листопада також були Микола Куліш, Матвій Яворський, Володимир Чеховський, Валер'ян Підмогильний, Павло Филипович, Валер'ян Поліщук, Григорій Епік, Мирослав Ірчан, Марко Вороний, Михайло Козоріс, Олекса Слісаренко, Михайло Яловий та інші. Загалом, в один день за рішенням несудових органів, було страчено понад 100 осіб представників української інтелігенції — цвіту української нації. Історичні передумови Це відродження було пов'язано з тим, що українські митці навіть за умов замовчування й заборони (пригадаймо Емський указ) створили тексти, гідні світового поціновування (М. Куліш, І. Франко, М. Коцюбинський), з довгоочікуваним набуттям Україною своєї державності, з датою українізації та різнобічних свобод, обіцяних революціями 1905—1917 рр. Вийшовши в масі своїй з нижчих верств населення (службовці, різночинці, священики, робітники, селяни), нове покоління української еліти часто не мало можливості здобути систематичну освіту через війну, голод та необхідність заробляти насущний хліб. Але, працюючи «на грані», намагаючись використати будь-яку можливість ознайомитися із світовою культурою, розправити віками скуті крила творчості, вони просякалися найсучаснішими тенденціями і творили дійсно актуальне мистецтво. Києво-Печерська лавра. Успе ́ нська Ки ́ єво-Пече ́ рська ла ́ вра — одна з найбільших православних святинь України, визначна пам'ятка історії та архітектури, а також діючий монастир Української православної церкви Московського патріархату зі статусом лаври. Від часу свого заснування як печерного монастиря у 1051 р.[1] Києво-Печерська обитель була постійним центром православ'я на Русі. Разом із Софійським собором внесена до переліку Світової спадщини ЮНЕСКО. На території Верхньої лаври діє Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник, якому було надано статус національного у 1996 р.[2] Монастирське життя зосереджене в Нижній лаврі. Обидві частини лаври відкриті для відвідувачів. У теперішній час пам'ятка перебуває під юрисдикцією національного заповідника, державних музеїв і Української православної церкви Московського патріархату. Обитель засновано 1051 р., за князя Ярослава Володимировича, ченцем Антонієм, якпечерний монастир. Один із перших монастирів Русі, що поклав початок руському чернецтву. Співзасновником монастиря вважається один із перших учнів Антонія —Феодосій. У 1058 р., попросивши благословіння преподобного Антонія, преподобний Варлаам побудував над печерою дерев'яну церкву на честь Успіння Пресвятої Богородиці.
Зарваниця. Археологічні знахідки Поблизу Зарваниці виявлено археологічні пам'ятки культури кулястих амфор. У книзі А. Мельника про археологічні знахідки написано: «властитель села, п. Роман Охоцький робив розкопки за двором в стороні цвинтаря, де сьогодні дерев'яний хрест, та там викопав кам'яну домовину, а в ній людський кістяк та камінний топірець. Ці археологічні здобутки подарував до музею гр. Дідушицьких у Львові.» [ред.]Легенда про заснування Є кілька версій щодо назви села. За народними переказами, початки зародження Зарваниці пов'язуються з появою чудотворної ікони Богоматері. Місцина над Стрипою стала надійним прихистком християнства під час наступу монголів на терени Русі-України. Коли у 1240 році був дощенту зруйнований Київ, уцілілі монахи почали втікати назахід.
Андріївська церква. Андрі ́ ївська це ́ рква — барокова церква Св. Андрія у Києві. Збудована в 1744–1767 роках (за іншими даними 1749–1754) за проектом архітектора Бартоломео Растреллі на Андріївській горі в пам'ять відвідин Києва імператрицею Єлизаветою Петрівною, на місці Хрестовоздвиженської церкви. Крім цієї роботи, в Україні є ще одна споруда авторства Б. Растреллі — Маріїнський палац. Входить до складу Національногo заповідника «Софія Київська». У наш час[Коли?] (2010 рік) знаходиться в аварійному стані.[1] В церкві проводяться богослужіння Української автокефальної цекрви Висота церкви з хрестом — 46 м (зі стилобатом — 60 м); довжина — 30 м, ширина — 23 м. Характеристика об'єкта Архітектура Однокупольний храм з п'ятиглавим завершенням має форму хреста (31,5-22,7 м), в кутах якого розміщені декоративні вежі на масивних стовпах, що відіграють роль своєрідних контрфорсів . Зовні контрфорси прикрашені пілястрами й прикриті трьома парами колон з капітелями коринфського ордеру . Інтер'єр церкви Іконостас церкви оздоблено різьбленим позолоченим орнаментом , скульптурою й живописом, який 1754 – 1761 рр. виконали О. П. Антропов та І. Я. Вишняков. Антропову належать картини «Зішестя Святого Духа на апостолів», «Нагорні проповіді Христа» (прикрашають кафедру), композиція «Таємна вечеря» (у вівтарі) та інш.Внутрішнє оздоблення церкви, розроблене Б.Растреллі , ближче до стилю барокко. Воно було виготовлене за формами українських різьбярів М. Чвітки, Я. Шевлицького, московських майстрів І. та В. Зиміних, П.Ржевського та інших. У церкві є полотна «Вибір віри князем Володимиром» (невідомого автора) і «Проповідь апостола Андрія скіфам» (бл. 1847 р., укр. художника П. Т. Бориспольця); живопис у вівтарній частині церкви на зворотній стіні іконостаса створили художники І. Роменський й І. Чайковський . Періодизація української культури. 1 Прадавня українська література( до XIV). Це усна народна творчість і книжне письменство. 2 Давня українська література(XIV-XVIII) Це література XIV-XVст. , полемічна література , історична проза 3.Нова українська література XIX- початокуXX . Це література 40-60 роківXIX. 4. Новітня українська література(XX-початокXXIст.) . Це «Розстріляне Відродження», Українська література періоду розпаду СРСР й утвердження національної і державної незалежності України.Література на сучасному етапі . |
Последнее изменение этой страницы: 2019-06-19; Просмотров: 233; Нарушение авторского права страницы