Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


Головні чинники, що впливають на форму



Функціональний чинник. У дизайні під функцією передусім розуміють роботу, яку має виконувати промисловий виріб. Вплив функціонального чинника на форму, таким чином, визначається вимогами, що люди висувають до корисності предмета. Якщо, наприклад, купивши зимове взуття, ви йдете по снігові й ваші ноги мерзнуть, неначе ви зовсім босі, то це означає, що взуття не виконує своєї головної функції. Для того, щоб воно її виконувало, треба вжити заходів, аби зробити взуття теплішим. А це вже певним чином вплине на його форму.

Вплив функції на форму розглядається всебічно. З одного боку, кожний промисло­вий виріб є безпосередньо пов'язаний з людиною. З іншого - він є елементом предметного середовища. Наприклад, основна функція телевізора — передати якісне зображення. Але водночас телевізор є суттєвим елементом інтер'єру. Він може допомогти організації середовища, а може й зіпсувати Інтер'єр.

Ергономічний чинник. Вплив ергономічного чинника на форму промислового виробу визначається вимогами, які висуваються щодо зручності та безпеки кориаування пред­метом. Не можна, щоб стілець був півтора метри заввишки — на нього не зручно сідати. Не можна, щоб у пилки була ручка з гострими формами, які поріжуть руку. Погано, коли форма пульта управління вимагає подовжити кожну руку оператора нз півметра і кноп­ки розташовано у такому порядку, що він не зможе знайти необхідну.

Ергономіка як наука про працю (назва від грецької: праця+закон) розпочалася у 40-х роках XX століття. Проте сучасна ергономіка вже не є лише наукою про працю. Вона стала виходити за межі суто виробничих питань, залучаючи до кола своїх інтере­сів сферу відпочинку (релаксаційна ергономіка), побуту, спорту, а також суспільства цілому (макроергономіка) тощо. Тож нині такий класичний для ергономіки попередніх десятиліть термін, як «людина-оператор» дещо поступається місцем термінам «користувач», «споживач» — бо тепер вони є часом більш відповідні сутності того, що ними позначають.

151

Так-от, аби користувачеві було зручніше, комфортніше користуватися продуктом дизайнерської творчості, формотворення цього продукту має відбуватися від початку і до кінця у певному міждисциплінарному полі. Однією зі складових цього поля (разом із технологічними, конструкторськими, маркетинговими та іншими дисциплінами) є проективна ергономіка.

Вона сьогодні не є чимось, що призначене лише «підносити патрони» дизайнерові у вигляді довідкових даних, які той мусить «враховувати». Проективна ергономіка на те й проективна, що вона вже є вплетеною у тканину дизайн-процесу і відіграє там важливу роль.

На практиці це реалізується нині у вигляді творчої співпраці дизайнерів і ергономіс­тів. Об'єднання проектних методик дизайну та ергономіки є дуже ефективною справою.

Наведемо, слідом за В. Голобородьком [13], приклад такого об'єднання. Надто вже наочним є той випадок, що стався у відомій корпорації XEROX наприкінці 80-х років. А сталося там таке: корпорацію охопила криза. XEROX почала втрачати ринки. її відомі копіювальні апарати почали поступатися апаратам фірм IBM, Kodak, Canon, Minolta та іншим. Невдовзі з'ясувалося, що причини втрати позицій ховалися не в якості про­дукції XEROX, — вона залишалася традиційно високою, а у вкрай низькій операбель-ності головної продукції XEROX — апаратів для офісів («операбельність» - термін з лексикону менеджерів та маркетологів, що за змістом схожий на «ергономічність»). Працівники офісів відмовлялися від апаратів XEROX на користь інших через їх склад­ність. І дійсно, побутові, у сутності, апарати були спроектовані під кваліфікованого оператора і вимагали від користувача відповідної підготовки. Але секретарки, яким треба було виконувати усього кілька копій на день, відмовлялися вивчати інструкції завбільшки в роман.

Відтак за розпорядженням нового менеджера корпорації XEROX відділ ергономіки (25 ергономістів) було об'єднано з відділом дизайну (25 дизайнерів). Об'єднання двох проектних методик дозволило створити такий логічно організований об'єкт, що своїм зовнішнім виглядом він давав ясну інформацію щодо того, як треба ним користуватися. Корпорація XEROX переможно вийшла з кризи, а світ отримав нову проектну стратегію -Ергодизайн.

То ж нині проектна культура набирає дедалі більше рис всеохоплюваності. Це стосу­ється, як бачимо, і взаємин дизайну та ергономіки, які вже не обмежуються лише тим, що дизайнер " враховує" ергономічні вимоги. Ці взаємини набувають ознак цілковитого взаємопросякання.

Естетичний чинник формоутворення пов'язаний з композицією. Композиція (від лат. «складання, створення») — естетична організація твору.

Однією з головних проблем цієї організації є досягнення відповідності форми змістові. Якщо, наприклад, канцелярські пластмасові речі справляють враження макету меморіального комплексу, то в цьому разі форма змістові не відповідає. Такий дизай­нерський твір не є естетично організований. Так само, наприклад, якщо крісло у залі засідань суду виглядає як крісло для стоматологічного кабінету, то це так само є невід­повідністю форми змістові.

Зв'язок форми й змісту характеризує один з аспектів цілісності дизайнерського твору — прояв внутрішнього у зовнішньому. Але існує ще й інший бік цілісності твору, що стосується лише зовнішнього, — цілісність його форми. Цілісною формою є така, в якої кожна з її частин взаємодіє з іншими й не може бути вилучена без порушення цілісності. Проектуючи той чи інший об'єкт, треба розглядати його не як випадкове з'єднання окремих деталей, а як єдиний організм. Зв'язок між окремими елементами має бути не лише функціональним, конструкційним, а й композиційним. V будь-якому творі — літературному, музичному, архітектурному, дизайнерському — має бути певний композиційний задум, порядок побудови. Щось повинно бути голов­ним, а інше другорядним, яке підпорядковане головному. Якщо цього не буде, твір розпадеться на окремі, нічим не пов'язані самостійні частини. Отже, твору як певної цілісності вже не існуватиме.

152

До безперечної переваги форми (з точки зору її естетичної виразності) належить архітектонічність. Поняття «архітектоніка» виникло ще у добу античного мистецтва. Воно походить від грецького слова, що означало тоді «будівельне мистецтво». Первинне античне розуміння архітектоніки до нашого часу розширилося за сферою застосування і поглибилося за змістом. Це поняття застосовується для позначення всебічної досконалості й організованості, раціональності, логічної побудови форми, гармонії внутрішнього і зовнішнього, як своєрідна комплексна характеристика якості художньо-технічного твору.

Вперше сутність архітектоніки як взаємозв'язку досконалого внутрішнього змісту із досконалим та художнім зовнішнім виглядом було визначено ще у відомій тріаді Вітрувія про необхідність досягнення у архітектурних творах гармонійної єдності користі, міцності та краси.

У наш час під архітектонікою розуміємо (за Ю.Божком) всебічний матеріальний та інформаційно-естетичний взаємозв'язок внутрішнього змісту й форми в різних об'єктах, тобто видиме, зрозуміле і художнє втілення призначення, функціонування, просторової організації, конструкційно-технологічної основи у зовнішньому вигляді промислових виробів, архітектурних споруд, художніх творів, інших предметів.

Тектонікою зветься конструктивно-матеріальний аспект архітектоніки, складова частина цього більш загального поняття, а саме: наочне й художнє втілення властивос­тей матеріалу, конструктивної й технологічної основи промислового виробу або архі­тектурної споруди та Інших матеріальних об'єктів.

Матеріальний об'єкт є гарний та зрозумілий тоді, коли його форма віддзеркалює його зміст, органічно «виростаючи» зсередини. Тоді він викликає в людини почуття гармонії та естетичного задоволення. А от об'єкт недоладний та незрозумілий — невпевненість, невдоволеність, неприйняття.

Важливість архітектоніки зростає у зв'язку із тим, що людина виробляє речі, які стають дедалі складнішими, спеціальними, а подекуди й малозрозумілими за своєю будовою та функціонуванням. Тож зростає потреба зробити предмет будь-якої склад­ності якомога зрозумілішим, виразнішим.

Архітектонічність — це органічна єдність, цілісність, досконалість, правда, гармонія. Це, образно кажучи, краса стрункого, м'язистого тіла атлета або такого одягу на ньому, котрий є зручний, красивий, сучасний і пасує йому. Нетектонічність — це ненавмисна або навмисна фальш, ненадійність, косметична красивість. Вона завжди схожа на одяг з чужого плеча — інколи зовні привабливий, але врешті-решт незручний та поганий.

Естетика дизайну характерна тим, що самою сутністю своєю вона раціональна, конструктивна, архітектонічна. Тому краса кращих творів дизайну є співзвучна красі творінь природи, характеризуючи які не випадково застосовується аналогічне поняття і термін «біотектоніка».

Природа сама робить свої творіння біотектонічними. Зробити дизайнерський твір архітектонічним дизайнер теж повинен сам. Тому майбутнім дизайнерам треба якомога переконливіше висловлювати своєрідною мовою дизайнерських засобів непросту внутрішню сутність, інженерну красу й цілісність речей, що проектуються. Робити це складно, але важливо саме зараз, у добу технологічного поступу, коли дизайн опановує нові види виробів, нові технології, матеріали з незвичними властивостями та оригіналь­ні конструкції, що часто змінюють усталені естетичні уявлення та породжують нові емоційні образи функціональної та конструктивної довершеності.

153

Потужність архітектоніки полягає у тому, що вона слугує сильним засобом, котрий дає змогу зробити об'єкти проектування такими, що краще сприймаються та більше впізнаються. Вона допомагає швидше орієнтуватися у складному світі предметних форм, що нас оточують, робить кожний з предметів ближче до людини, а всю їх сукупність — більш зв'язною й цілісною. Значення архітектоніки полягає в ЇЇ естетичному впливові на людину, коли гарна, зрозуміла, а відтак і красива річ викликає почуття впевненості, надійності, вдоволеності та інші позитивні емоції.

Одним із найсильніших засобів композиції є пропорції. V всі часи поняття пропорційності виступало однією з головних ознак у визначенні краси.

Пропорціями називають кількісні відношення лінійних величин, площ, об'ємів. Пропорційність — поняття, що характеризує вдало знайдену розмірність усіх частин, що складають форму, гармонійну узгодженість їх відношень: лінійних, за площею, за об'ємом.

Для того щоб краще осмислити, що таке красиві пропорції, дозволимо собі вдатися до некоректного ходу, підемо від зворотного. Уявімо, що ми намалювали людину. Вийшло так, що в неї кожне вухо за розмірами більше від голови, ноги коротші, за шию, а пальці рук товщі, ніж руки. Скільки б ми не «наводили красу», одягаючи на цю людину коштовності, якщо не змінити пропорції її тіла, то вона так і залишиться потворною. Сила пропорцій — у безпосередньому ефекті гармонізації, їм присвячено більше книг, аніж усім іншим засобам гармонізації. Пропорціонування у сучасному дизайні не можна зводити до механічного запозичення класичних прийомів. Ті численні математичні залежності щодо побудови форми, які можна зустріти у книжках з композиції («золотий перетин», ряд Фібоначчі тощо) самі по собі, не зроблять форму промислового виробу гармонійною. Форма — це відбиття у зовнішньому внутрішнього, а тому пошук гармонійних пропорцій, відірваних від внутрішнього змісту предмета, перетворюється на нісенітницю.

Наприклад, якщо б ми побачили немовля, котре має ідеальні, гармонійні, класичні пропорції дорослої людини, то від такого видовища ми отримали 6 негативні емоції. Підкреслимо, що всілякі готові рецепти гармонізації можуть стати у пригоді лише тоді, коли вони узгоджуватимуться зі всією групою чинників, що визначають форму. В цьому разі вони можуть допомогти уточнити розміри. Головною запорукою вдалого пропорціонування є візуальний досвід дизайнера.

Поняття, тісно пов'язане з пропорціями, є масштабом. Для того, щоб краще зрозуміти його зміст, уявімо однотипні промислові вироби, але різні за розмірами: великий верстат у цеху заводу і маленький побутовий верстатик, стіл для дорослих людей та столик для малюків тощо. При створенні форми цих предметів можна піти шляхом простого збільшення або зменшення їх абсолютних розмірів, однаково їх деталювати. Чи правильно це буде?

Щоб відповісти на таке запитання, подивимося, як побудовані великий та малий організми у природі.

Хіба курча схоже на півня, а цуценя на дорослого собаку? У малого (дитячого) організму окремі частини щодо цілого більш крупні, ніжу великому (дорослому) організмі. V малому організмі завжди відносно більша голова, кінцівки з більш крупними деталями. До того ж малий організм є менш розвинений, має меншу кількість деталей; великий— більш розвинений, має більшу кількість деталей. Велика рослина відрізняється від пагону відносно більшою кількістю гілок, листя, квітів, плодів тощо.

Деталі у малого організму нерозвинені, простіші за формою, у великого — складніші. Наприклад, великий кленовий лист має деталі, які відрізняються від аналогічних деталей малого кленового листа додатковими відростками, більшою порізаністю та ускладненістю.

Перелічені відмінності у формах малих і великих організмів є закономірними. Ця закономірність вкарбовується у свідомість людини природою. І якщо порушувати її у формах штучних предметів, що оточують нас, то свідомо чи підсвідомо ми реагуватимемо на це як на якесь непорозуміння. Як же надати властивостей масштабності формам промислових виробів?

154

Уявімо, що маленькому побутовому верстатику надано пропорцій малого організму: він видається як «головате» немовля, має крупні щодо цілого органи управління. Це говорить про його невеликі фізичні розміри, тобто з масштабністю тут усе гаразд. Так само проста форма мікролітражного автомобіля із нєрозвиненими деталями надає йому властивостей масштабності.

Формам же великих за розмірами верстатів, автомобілів та будь-чому іншому великому треба надавати протилежні якості, а саме: пропорції «дорослого» організму та більш ускладнені деталі.

До головних засобів композиції належить також ритм. Виявляючись у явищах природи (русі планет, коливаннях атомних частинок, життєдіяльності рослин, тварин, людей), він є притаманним і тому, що створюється людиною, — у мові, музиці, танцях. Виявляється він також і у створених людиною матеріальних формах.

В об'єктах дизайну ритм має різні прояви. Найпростіший різновид його — повторення однакових елементів форми. Наприклад, клавіатура комп'ютерів, кнопки управління різних приладів, вентиляційні ґратки тощо. Це є метричний повтор — окремий випадок ритму.

Складний ритм — це закономірне повторення кількох різних між собою елементів або їх систем, що об'єднуються пропорційною залежністю наростання чи спадання. Складний рити виражає динаміку, внутрішню напруженість візуального руху елементів. Прояви складного ритму спостерігаємо у різних матеріальних об'єктах, у тому числі суто технічних. Наприклад, у поступовому наростанні густини, що піднімається догори у щоглах високовольтних передач, у ритмічних рухах стріли екскаватора тощо. В обладнанні інтер'єру, наприклад, складний ритм може виявитися у розташуванні меблів, коли л утворюють певні ритмічні ряди.

Ритм у поєднанні з іншими композиційними засобами виявляє логіку побудови форми, посилює її виразність.

Вкрай важливими для композиції є такі властивості форми, як симетрія й асиметрія. Вони водночас є й засобами, за допомогою яких організується форма. Добре створена симетрична форма сприймається легко, майже відразу. Гармонія ж асиметрії розкривається поступово. Одначе не можна стверджувати, що симетрична композиція краща за асиметричну. Симетрія сама по собі ще не гарантує гармонії, так само як асиметрична форма не означає дисгармонії. Однак робота над предметом асиметричної форми є складнішою, вона потребує тонкого відчуття композиційної рівноваги.

У процесі гармонізації форми необхідно враховувати особливості її зорового сприйняття, мати знання про оптичні ілюзії. Типовими їх прикладами є ілюзія викривлення прямих ліній при перетині їх з похилими або при поєднанні з колами; переоцінка вертикальних розмірів порівняно з горизонтальними; перебільшення розмірів розчле- І нованих форм. На сприйняття форми суттєво впливає ракурс. Коли глядач дивиться на об'єкт під гострим кутом, він недооцінює розміри елементів, що скорочуються у перспективі. Внаслідок цього уявлення його щодо справжніх пропорцій об'єкта порушується.

Внесення оптичних корективів дає можливість виправити окремі недоліки форми, які неможливо усунути іншими засобами; пожвавити форму, зробити її виразнішою.

До важливих засобів композиції належить також колір. Він може активно впливати на процес формоутворення. Колір, наприклад, змінює враження про справжні розміри 1 й масу однієї й тієї самої речі. Чорний куб здаватиметься меншим за розмірами, ніж блакитний, та водночас важчим. Ілюзії щодо розмірів об'єкта пов'язані також із просто- j ровими характеристиками кольору. Чим світліший та холодніший колір, тим він здається віддаленішим від спостерігача. Для того щоб створити необхідне враження, скажімо, від певного приміщення, його фарбують у насичений теплий колір, коли потрібна ілюзія зменшення внутрішнього простору. Для ілюзії його збільшення, фарбують у холодний колір слабкої насиченості.

155

Гармонія кольорів залежить від властивостей кожного кольору, що входить до кон­кретної композиції (його тональності, насиченості, світлоти тощо). Систему гармоній­ного поєднання кольорів називають колоритом. Багатовікова мистецька практика дала величезну кількість кольорових гармоній. Дизайнер мусить вчитися на них та, переос­мислюючи, використовувати їх в об'єктах промислового походження.

До характеристик поверхні, крім її кольору, належать також фактура (гладка, шорст­ка) і текстура — своєрідний малюнок, що відбиває структуру матеріалу (малюнок на зрізі дерева, полірованій поверхні каменю тощо). Ці властивості поверхні є також одним із засобів досягнення гармонійної дизайнерської композиції.

Конструкційний чинник. У різних виробах конструкція різним чином впливає на формоутворення. Для того щоб полегшити осмислення зв'язків форми й конструкції, усі промислові вироби умовно можна поділити на дві великі групи.

До першої групи належать предмети з прихованою конструкцією, їх зовнішні форми утворюються поверхнями різноманітних корпусів, кожухів, що закривають конструкцію. До другої групи належать предмети з відкритою конструкцією. Це специфічні форми. У них на перший план виходить саме конструкція (наприклад, як у будівельному крані).

Між цими двома групами розташовуються предмети, в яких виявляються риси, що є притаманними як першій, так і другій групі. Тут оболонки, що закривають певні конструкційні вузли, поєднуються із оголеними конструкціями.

Технологічний чинник. Форми промислових виробів виконуються з різних матеріа­лів. Кожний матеріал має певні фізичні властивості. Через це, наприклад, токарний верстат роблять з металу, а не з вати. Якби його зробили з вати, то він тоді мав би зовсім іншу форму.

Не менш важливим щодо впливу на форму є спосіб обробки матеріалу. Приміром, дерев'яна ковінька, яку виготовлено на токарному верстаті, відрізнятиметься від тієї, яку оброблено сокирою. На форми впливатиме також і спосіб збирання предмета разом з його складових частин.

Чинник транспортування , зберігання. Він також впливає на форму виробу, вимага­ючи передбачити результати транспортування при перевезеннях. Деталі мають бути добре закріплені й захищені. Необхідно також брати до уваги вагомість, забруднення, дими, що мають корозійні властивості. Якщо маса виробу викликає проблеми, то може з'явитися потреба у поділові великих важких частин на елементи менших розмірів. Треба перевіряти габарити виробу, аби його транспортування було економічним (наприклад, чи проходить він у двері). Усе це позначається на його формі.

Спосіб, що дає змогу знайти форму, котра підходить до транспортування, можна проілюструвати на прикладі газонокосарки. Найдовшою частиною її є держак. Якщо держак виконати із суцільного шматка матеріалу, то він займе при транспортуванні непропорційно великий обсяг простору (таке, між іншим, буває у багатьох моделях газонокосарок). Якщо держак зробити з двох частин, то він може бути запакований, займаючи не більше місця, ніж робоча частина газонокосарки.

До вимог, що випливають з умов зберігання виробів на складах, належать мініміза­ція складського простору, який займає предмет, мінімізація його чутливості до вологи, забруднень тощо. При зберіганні однакових виробів необхідно передбачати можливість укладання їх у штабелі, ефективно використовуючи простір. Як це впливатиме на форму предмета? Ось приклад із пластмасовими відрами. Для того, щоб їх можна було склада­ти у штабелі, треба зменшувати кут конічної поверхні відра, аби той самий складський простір умістив більшу кількість відер. У формі треба також передбачити спеціальне ребро, аби запобігти заклинюванню відер у штабелі.

Численні приклади цікавих форм, що дають змогу раціонально укладати однакові предмети, бачимо на зразках стільців, посуду, інших побутових речей.

Чинник руйнування. Заключний процес, через який проходить промисловий виріб упродовж свого життя, — це руйнування. Усі вироби поступово руйнуються внаслідок впливу довкілля або навмисне знищуються людиною, тобто спалюються, роздрібнюють­ся, розрізаються, розплавляються тощо.

156

Після того як виріб виконав своє призначення, він стає незручним, нецікавим. Отже, його слід проектувати так, щоб згодом можна було легко розібрати чи зруйнувати. Необхідно закладати у проект такі матеріали, які свого часу полегшуватимуть процес руйнування.

Проектуючи промисловий виріб, необхідно також розглядати можливості повтор­ного використання матеріалів або деталей виробу. Може статися, що незначні зміни конструкції спростять вилучення якоїсь деталі або зроблять легшим розділення двох матеріалів. Оскільки запаси природних ресурсів увесь час зменшуються, доцільно враховувати таку обставину.

Проблема врахування великої кількості чинників. Не всі вимоги, які зумовлюються наведеними чинниками, можуть бути цілком враховані у кожному проекті. Різні варіан­ти рішень різною мірою відповідають на них. Проблема може бути проілюстрована таким прикладом. Яке з двох рішень буде найкращим? Один виріб є дешевим у вироб­ництві, відносно складним в управлінні, дорогим в експлуатації та гарного зовнішнього вигляду. Другий виріб є дорожчим, у виробництві, легшим в управлінні, дешевим у експлуатації та неприємного зовнішнього вигляду. Відповідь тут залежатиме від того, які ще властивості виробу треба взяти до уваги, якого значення у даному разі слід надавати кожній властивості порівняно з іншими. Наприклад, для ювелірного виробу властивість гарного зовнішнього вигляду має набагато більше значення, ніж для такої водогінної труби, котра закопується глибоко в землю. Тому прийняття проектних рішень завжди потребує всебічного осмислення різних властивостей предмета у зв'язку із його призначенням.


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2019-04-09; Просмотров: 753; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.032 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь