Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


ТА ЗБІРНИКИ ТЕКСТІВ АНТИЧНИХ АВТОРІВ



АНТИЧНА ЛІТЕРАТУРА

Викладач Ніколаєв Б.І.

ЛЕКТУРА

(художні твори для прочитання)

Обов’язковий мінімум (відповідно до порядку вивчення)

1. Овідій. Метаморфози. Книги третя, четверта.

2. Гомер. Іліада. Пісні 1, 16, 18, 22-24.

3. Гомер. Одіссея. Пісні 1, 2, 5, 7-9, 11-14, 16, 20-24.

4. Вергілій. Енеїда. Книги 1, 2, 4, 6-8, 12.

5. Есхіл. Орестейя (трагічна трилогія).

6. Софокл. Едіп-цар.

7. Евріпід. Медея. Гіпполіт. Вакханки.

8. Арістофан. Жаби. Хмари. Лісістрата.

9. Менандр. Відлюдник.

10. Архілох. «Хліб мій на списі замішений…», «Серце, Серце!..», «Всі шляхи богам відкриті…», «В горі невтішному всі занімілі…».

11. Сапфо. «Барвношатна владарко, Афродіто…»,  «До богів подібний мені здається…»

12. Анакреонт. «Дай мені Гомера ліру…», «Кобилице фракіянко…».

13. Анакреонтика. «Як вино я попиваю…»

14. Катулл. «Ліричні поезії» («Плач, Венеро!..)», «До Лесбії», «Про Лесбію».

15. Горацій (Квінт Горацій Флакк). Оди: “До Мецената”(1,1), “До Мельпомени” (З, 30), “До Республіки” (1, 14), “До Ліцінія Мурени” (2, 10), “До Постума” (2, 14), “До Лідії” (3, 9). Сатири: “Ось чим не раз я богам надокучував...” (2, 6).

16. Овідій. Книга І, елегія 9 («Кожен коханець – вояк…»).

17. Платон. Апологія Сократа. Крітон. Федон.

18. Лонг. Пастуша повість про Дафніса і Хлою.

19. Харітон. Херей і Калліроя.

20. Петроній Арбітр.. «Бенкет Трімальхіона», «Матрона з Ефеса» (фрагменти із «Сатирикона»).

21. Апулей. Метаморфози, або Золотий осел.

Оптимальний варіант (додається до мінімального; відповідно до порядку вивчення)

1. Алкей. Три поезії на вибір.

2. Софокл. Антігона.

3. Сенека. Федра.

4. Плавт. Близнюки (або  «Скарб»).

5. Теренцій. Форміон (або «Свекруха» чи «Брати»).

6. Вергілій. Буколіки (еклоги): перша; друга; четверта.

7. Сенека. Моральні листи до Луцілія (два тексти на вибір).

8. Геродот. Геродота турійця з Галікарнасса «Історій» книг дев’ять, що їх називають музами. Книга ІU. Мельпомена.

9. Ксенофонт. Анабазис.

 

10. Аристотель (Арістотель). Поетика.

Поглиблений варіант (додається до мінімального та оптимального)

1. Аполлоній Родоський. Аргонавтика (фрагменти за однією з хрестоматій чи антологій).

2. Вергілій. Енеїда (повністю). Георгіки: Книга ІІ. (фрагмент: Похвала Італії).

3. Гесіод. Теогонія (фрагменти за однією з хрестоматій чи антологій).

4. Гомер. Іліада (повністю).

5. Гомер. Одіссея (повністю).

6. Овідій. Метаморфози (повністю).

7. Петроній Арбітр. Сатирикон (повністю у тому варіанті, що дійшов до наших днів).

8. Сенека. Медея.

9. Теокріт (Феокріт). Ідилії.

10. Тіртей. «Добре вмирати тому…»

11. Федр. Байки (три твори на вибір).

 

Додаткові тексти

1. Античні мотиви у світовій поезії: Збірка віршів // Укладач Б.І.Ніколаєв. – Електронний варіант. – Кафедра  теорії та історії світової літератури КНЛУ.

2. Ануй Жан. Антігона – Французька п’єса ХХ століття. Театральний авангард: Збірник. – К.: Основи, 1993. – С. 212-250.

3. Борхес Х.Л. Дім Астеріона // Х.Л.Борхес. Алеф: Прозові твори / Пер. з ісп. – Харків: Фоліо. С. 310-312.

4. Сартр Жан-Поль. Мухи. – Французька п’єса ХХ століття. – С. 157-208

5. Сенкевич Генрик. Quo vadis / Пер. з пол.. О.Бурячківського. – Львів: Свічадо, 2007. – 654 с.  

 

 

ХРЕСТОМАТІЇ, АНТОЛОГІЇ

ТА ЗБІРНИКИ ТЕКСТІВ АНТИЧНИХ АВТОРІВ

 

1. Антична література: Хрестоматія / Упор. О.І. Білецький. – К.: Рад. школа, 1968. – 612 с. (більшість текстів є в Інтернеті).

2. Античний роман: Лонг. Дафніс і Хлоя. Харітон. Херей і Калліроя / Пер. з старогр. – Дрогобич: Коло, 2004. – 192 с.

3. Античний театр: Есхіл, Софокл, Евріпід та ін. / Пер. з старогр. – К.: Веселка, 2003. – 383 с.

4. Античні поетики: Арістотель. Поетика. Псевдо-Лонгін. Про високе. Горацій. Про поетичне мистецтво / Упоряд. М.Борецький, В.Зварич. – К.: Грамота, 2007. – 168 с.

5. Давньогрецька трагедія: Есхіл, Софокл, Евріпід / Пер. з давньогр. – Харків: Фоліо, 2006. – 479 с.

6. Давня римська поезія в українських перекладах і переспівах: Хрестоматія / Укл. В.Маслюк. – Львів: Світ, 2000. – 328 с.

7. Мегела І.П., Левко О.В. Давньогрецька класична лірика: Антологія: Навч. посібник. – К.: Арістей, 2006. – 400 с.

8. Мегела Іван. Елліністична поезія: Антологія. – К.: Видавець Карпенко В.М., 2007. 380 с.

9. Римська драма: Плавт. Теренцій. Сенека / Пер. з лат. – Дрогобич: Коло. – 2004. – 272 с.

ОКРЕМІ ВИДАННЯ

ТВОРІВ АНТИЧНИХ АВТОРІВ

1. Апулей. Метаморфози / Пер. з лат. Й.Кобова і Ю.Цимбалюка. – Харків: Фоліо, 2004. – 319 с.

2. Апулей. Апология. Метаморфозы. Флориды / Пер. М.А.Кузмина и С.П.Маркиша. – М.: Изд. АН СССР, 1956. – 436 с.

3. Арістофан. Комедії / Пер. із старогр. – Харків: Фоліо, 2003. – 424 с.

4. Вергілій. Енеїда / Пер. з лат. М.Білика. – Харків: Фоліо, 2003. – 350 с.

5. Гелиодор. Эфиопика / Пер. с древнегреч. – Минск: Беларусь, 1993. – 254 с.

6. Геродот. Геродота турійця з Галікарнасса “Історій” книг дев’ять, що їх називають музами / Пер. із старогр. А.О.Білецького. – Харків: Фоліо, 2006. – 655 с.

7. Гомер. Іліада / Пер. із старогр. Б.Тена. – Харків: Фоліо, 2006. – 414с.

8. Гомер. Одіссея / Пер. з старогр. Б.Тена. – Харків: Фоліо, 2002. – 574 с.

9. Евріпід. Трагедії / Пер. з давньогр. А.Содомори та Б.Тена. – К.: Основи, 1993. – 448 с.

10. Есхіл. Трагедії / Пер. з давньогр. А.Содомори та Б.Тена. – К.: Дніпро, 1990. – 318 с.

11. Квінт Горацій Фланк (Горацій). Твори / Пер. з лат. А.Содомори. – К.: Дніпро, 1982. – 254 с.

12. Ксенофонт. Киропедия / Пер. с древнегреч. – М.: Наука, 1977. – 334 с.

13. Ксенофонт. Анабазис. Похід 10000 еллінів. К.: Укр. Письменник, 2011 – 317 с.

14. Петроний Арбитр. Сатирикон / Пер. с лат. под ред. Б.Ярхо. – М.: Вся Москва, 1990. – 240 с.

15. Платон. Діалоги / Пер. з давньогр. - К.: Основи, 1995. – 394 с.

16. Платон. Бенкет / Пер. з давньогр. – Львів: Видавництво Українського Католицького Університету, 2005. – 178 с.

17. Овідій Публій Назон. Метаморфози / Пер. З лат. А.Содомори. – Харків: Фоліо, 2008. – 381 с.

18. Публій Овідій Назон (Овідій). Любовні елегії. Мистецтво кохання. Скорботні елегії / Пер. з лат. А.Содомори.– К.: Основи, 1999. – 299 с.

19. Сенека. Моральні листи до Луцілія /Пер. з лат. А. Содомори. – К.: Основи, 1996. – 603 с.

20. Сенека. Трагедии / Пер. с древнегреч. – М.: Наука, 1983. – 432 с.

21. Софокл. Трагедії / Пер. з давньогр. – К.: Дніпро, 1991. – 346 с.

22. Теофраст. Характеристики / Парадоксы души: Сб. – Симферополь: Реноме, 1998. – С. 9-34.

 

До уваги! Всі художні тексти для обов’язкового опрацювання є українською мовою в Інтернеті. Наводимо кілька адрес.

Хрестоматії:

chtyvo.org.ua/authors/.../Antychna_literatura_Hretsia_Rym_Khrestomati. chtyvo.org.ua/...YuV/Antychna_literatura_Hretsia_Rym_Khrestomatia.pdf

mirknig.com/.../1181464647-antichna-lteratura-grecya-rim-hrestomatya....‎

ae-lib.org.ua/texts/biletsky__antique_literatures__ua.htm‎

Приклад повного перекладу тексту українською мовою:

http://www.ae-lib.org.ua/texts/homer__iliad__ua.htm

ОСНОВНІ ПІДРУЧНИКИ

1. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література: Підручник. – К.: Либідь, 2001. – 718 с.

2. Пригодій С.М. Література Давньої Греції: Навчальний посібник. – К.: КДЛУ, 1999. – 243 с.

ДОВІДКОВА ЛІТЕРАТУРА

 

1. Антична міфологія: Пер. з франц – К.: Махаон-Україна, 2005.– 260 с.

2. Кіндер Г., Хігельман В. Всесвітня історія: dtv-Atlas / Пер. з нім. – К.: Знання-Прес, 2001. – 631 с.

3. Кунцман П., Буркард Ф.-П., Відман Ф. Філософія /dtv-Atlas: Пер. з нім. – К.: Знання-Прес, 2002. – 270 с.

4. Літературознавчий словник-довідник / Р.Т.Гром’як, Ю.І.Ковалів та ін. – К.: ВЦ “Академія”, 1997. – 752 с. (або інші видання).

5. Словник античної міфології / Уклад. І.Я. Козовик, О.Д. Пономарів; відп. ред. А.О.Білецький. - К.: Наук. думка, 1989. - 240 с.

РЕКОМЕНДОВАНІ КІНОФІЛЬМИ

 

За всіма основними творами античних авторів зняті кінофільми, за деякими – декілька кінотворів. Більшість із них слід подивитися, аби проникнути у дух, побут, звичаї тієї доби. Для поглибленої рецепції рекомендуються такі кіношедеври:

1. П.П.Пазоліні. Цар Едіп.

2. П.П.Пазоліні. Медея.

3. Ф.Фелліні. Сатирикон.

ТЕОРЕТИКО-ЛЕКЦІЙНИЙ КУРС

(передбачає на основі лекцій самостійне опрацювання художніх текстів, наукових джерел і підручників)

Міф та міфологія

ЛІТЕРАТУРА

 до цієї проблеми

 

1. Голосовкер Я.Э. Логика мифа. – М.: Наука, 1987. – 218 с.

2. Еліаде Мірча. Міфи, сновидіння і містерії / Пер. з фр. // Еліаде Мірча. Мефістофель і андроген. К.: Основи, 2001. – С. 117-301.

3. Леви-Стросс К. Структурная антропология / Пер. с фр. – М.: Наука, 1985. – 384 с.

4. Лосев А.Ф. Философия. Мифология. Культура. – М.: Политиздат, 1991. – 525 с.

5. Фрейд З. Психология бессознательного: Сб. произведений / Сост. М.Г.Ярошевский. – М.: Просвещение, 1989. – 448 с.

6. Хюбнер К. Истина мифа / Пер с нем. И.Касавина – М.: Республика, 1996. – 448 с.

7. Юнг Карл Густав. Психологія та поезія / Пер. з нім. //Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За ред. М.Зубрицької. – Львів: Літопис, 2001. – С. 119-138.

ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

 

1. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література: Підручник. – К.: Либідь, 2001. – 718 с.

2. Пригодій С.М. Література Давньої Греції: Навчальний посібник. – К.: КДЛУ, 1999. – 243 с.

 

ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

 

1. Антична література / Миронова В.М., Михайлова О.Г., Мегела І.П. та ін.: Навч. посіб. – К.: Либідь, 2005. – 488 с.

2. Крижицький С.Д., Зубар В.М., Русяєва А.С. Античні держави Північного Причорномор’я. – К.: Альтернативи, 1998. – 351 с.

3. Мегела Іван. Історія давньогрецької літератури: Курс лекцій. – К.: Видавець Карпенко В.М., 2007. – 340 с.

4. Павленко Ю.В. Історія світової цивілізації: Соціокультурний розвиток людства: Навч. посібник. – К.: Либідь, 1996. – 360 с.

5. Чумаченко Б.М. Вступ до культурології античності: Навч. посіб. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 174 с.

ВАРТО ПРОЧИТАТИ

1. Боннар Андре. Греческая цивилизация / Пер. с фр. – М.: Искусство, 1995. – 671 с. (або інше видання).

2. Гаспаров М.Л. Занимательная Греция. – М.: Греко-лат. кабинет; Новое лит. Обозрение. – М.: 1996. – 381 с.

3. Парандовський Ян. Міфологія / Пер. з пол. – К.: Молодь, 1977. – 231 с.

ТЕМА 2. МІФОЛОГІЗМ ЕПІЧНОЇ ПОЕЗІЇ

ДАВНІХ ГРЕКІВ ТА РИМЛЯН

Основні проблеми лекції:

ü Історико-культурний контекст створення поем Гомера: опертя на народнопоетичну творчість «темних століть».

ü Світоглядно-естетичний контекст поем Гомера: їхня канонізація в Афінах.

ü Історико-культурний контекст створення поеми «Енеїда» Вергілія.

ü Світоглядно-естетична специфіка «Енеїди» Вергілія: творення римського імперського міфу.

ü Жанрові особливості поем Гомера й «Енеїди» Вергілія.

ü Поетикальна специфіка поем Гомера й «Енеїди» Вергілія.

Основні проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Об’єктивна стилістична домінанта поем Гомера та Вергілія (за матеріалами, що подаються нижче)

¨ Гомерівський епос як підвалини грецької та всієї античної культури.

¨ Коротка характеристика богів, що беруть участь у подіях поем Гомера та поеми Вергілія (занотувати).

¨ Коротка характеристика героїв, що беруть участь у подіях поем Гомера та поеми Вергілія (занотувати).

¨ Подієва основа «Іліади».

¨ Подієва основа «Одіссеї».

¨ «Вік Августа» як переломний для історії Риму .

¨ Подієва основа «Енеїди» Вергілія.

Додаткові проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Життя і творчість Гесіода.

¨ Походження богів за поемою Гесіода «Теогонія»

¨ Образ Віргілія в поемі Данте «Божественна комедія».

¨ «Енеїда» І.Котляревського.

ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

 

1. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література.

2. Пригодій С.М. Література Давньої Греції.

 

ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

 

1.Антична література / Миронова В.М., Михайлова О.Г., Мегела І.П. та ін.

2.Мегела Іван. Історія давньогрецької літератури: Курс лекцій.

3.Ткаченко А.О. Мистецтво слова: Вступ до літературознавства. – К.: ВПЦ «Київ. університет», 2003. –  448 с.

ТЕМА 3. ТРАГЕДІЙНА ТВОРЧІСТЬ ДАВНІХ ГРЕКІВ

 

Основні проблеми лекції:

ü Історико-культурний контекст: виникнення давньогрецької трагедії.

ü Світоглядно-естетичний контекст: від трагедії Есхіла до трагедії Евріпіда.

ü Жанрова еволюція давньогрецької трагедії і подальший розвиток трагедійного жанру.

ü Поетикальні особливості давньогрецьких трагедії: від Есхіла до Еврипіда.

ü Наслідування давньогрецької трагедійної творчості у Римі (трагедії Сенеки).

Основні проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Ф.Ніцше про поєднання у давньогрецькій трагедії аполлонівського й діонісійського початків.

¨ Теорія трагедійного мистецтва в «Поетиці» Аристотеля.

¨ Коротка характеристика богів, що беруть участь у подіях трагедій Есхіла, Софокла, Еврипіда.

¨ Коротка характеристика героїв, що беруть участь у подіях трагедій Есхіла, Софокла, Еврипіда.

¨ Театр Діоніса в Афінах і організація трагедійних вистав.

¨ Життя і творчість Есхіла.

¨ Життя і творчість Софокла. Його внесок у розвиток афінської трагедії.

¨ Трагедія Софокла «Антігона»

¨ Життя і творчість Евріпіда. Особливості світогляду.

¨ Специфіка художньої інтерпретації Сенекою трагедій Евріпіда.

Додаткові проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Теорія античного класицизму в посланні «До Пісонів» («Про поетичне мистецтво») Горація.

¨ Художня інтерпретація конфлікту «Антігони» Софокла у новітній європейській літературі: трагедія «Антігона» Жана Ануя.

¨ Інтерпретації давньогрецької трагедійної творчості в класичному кінематографі ХХ ст. (у кінофільмах П.П.Пазоліні).

ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

1. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література.

2. Пригодій С.М. Література Давньої Греції.

3.

ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

1. Антична література/ Миронова В.М., Михайлова О.Г., Мегела І.П. та ін.

2. Мегела Іван. Історія давньогрецької літератури: Курс лекцій.

3. Ткаченко А.О. Мистецтво слова: Вступ до літературознавства.

 

ТЕМА 4. КОМЕДІЙНА ТВОРЧІСТЬ ДАВНІХ ГРЕКІВ

І РИМЛЯН

Основні проблеми лекції:

ü Історико-культурний контекст: ґенеза й розвій давньогрецької комедії.

ü Світоглядно-естетичний контекст: суспільно-політична семантика за класичної доби й морально-побутова за доби еллінізму.

ü Жанрова специфіка двох видів давньогрецької комедії: класичної доби й елліністичної (нової аттичної комедії).

ü Поетикальні особливості творчості Аристофана (ця проблема частково входить до другого модулю).

ü Поетикальна специфіка новоаттичної й римської комедії: подолання міфологізму (остання проблема повністю входить до другого модулю).

Основні проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Комедія як низький жанр за класичної доби та середній жанр за доби еллінізму (за матеріалами, що подані нижче).

¨ Коротка характеристика богів, що беруть участь у подіях комедій Арістофана й Менандра.

¨ Нетипова для Афін та Європейської Греції роль жінок у комедії Арістофана «Лісістрата».

¨ Комедія Арістофана «Жаби» як літературно-критичний твір.

¨ Руйнування традиційних родинних стосунків у комедії Арістофана «Хмари».

¨ Образ Сократа за комедією Арістофана «Хмари» й за текстами Платона.

¨  Наближення до реального життя у новій аттичній комедії.

¨ Життя і творчість Менандра.

¨ Характери людей та роль богів у комедії Менандра «Відлюдник».

 

Додаткові проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Особливості римської комедії.

¨ Життя і творчість Плавта.

¨ Особливості комедійної ситуації та образи персонажів у комедії Плавта «Близнюки» (або «Скарб»).

¨ Життя і творчість Теренція.

¨ Специфіка сюжетної побудови та особливості розкриття образів персонажів у комедії Теренція «Форміон» (або «Свекруха» чи «Брати»).

 ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

1. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література.

2. Пригодій С.М. Література Давньої Греції.

 

ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

1. Антична література / Миронова В.М., Михайлова О.Г., Мегела І.П. та ін.

2. Мегела Іван. Історія давньогрецької літератури: Курс лекцій.

3. Ткаченко А.О. Мистецтво слова: Вступ до літературознавства.

СУБ’ЄКТИВНИЙ ПЕРШОПОЧАТОК

В АНТИЧНІЙ ЛІТЕРАТУРІ

ТЕМА 1 (5 ЛЕКЦІЯ).

Основні проблеми лекції:

ü Історико-культурний контекст виникнення лірики як суб’єктивного першопочатку в античній художній словесності.

ü Світоглядно-естетичний контекст поезій Сапфо: поєднання архаїки й новаторства.

ü Світоглядно-естетичний контекст поезій Архілоха: вираження суб’єктивного першоджерела у творчості

ü Творчість Анакреонта. Поняття «анакреонтика». Анакреонтична поезія античності та нового часу .

ü Світоглядно-естетичний контекст поезій Катулла. Наслідування давньогрецьких ліричних поетів. Особливості любовної лірики поета.

ü Творчість Горація як взірець європейської ліричної поезії.

ü Жанрова специфіка ліричної поезії у грецькій і римській античності й за сучасної доби.

ü Поетикальні особливості лірики: суб’єктивізм як домінуюча риса.

Основні проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Творчість Архілоха.

¨ Життя і творчість Сапфо.

¨ Поезія та постать Сапфо у віках.

¨ Життя і творчість Алкея.

¨ Життя і творчість Анакреонта.

¨ Життя і творчість Гая Валерія Катулла. Любовна лірика поета.

¨ Життя і творчість Квінта Горація Флакка.

¨ Проблематика і поетика «Од» Горація.

¨ Життя і творчість Публія Овідія Назона.

¨ Основні мотиви лірики Овідія.

Додаткові проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Давньогрецька елегійна лірика. Творчість Тіртея й Солона.

¨ Хоровий мелос. Творчість Піндара.

¨ Олександрійська (Александрійська) лірика. Поезії Каллімаха. Ідилії (буколіки) Теокріта (Феокріта).

¨ Рустикальний пафос книги Вергілія «Буколіки».

¨ Змісто-формальні особливості «Сатир» Горація.

¨ Основні теми і мотиви «Любовних елегій» та поеми «Наука кохання» Овідія.

¨ Проблематика «Скорботних елегій» Овідія.

¨ «Езопові байки» Федра як основа подальшої байкарської творчості в Європі нових часів.

 

 

ТЕМА 2 (6 ЛЕКЦІЯ)

ВИЯВ ПОШУКІВ АНТИЧНОГО ДУХУ

 В ФІЛОСОФСЬКІЙ ПРОЗІ

Основні проблеми лекції:

ü Історико-культурний контекст виникнення і розвою філософської прози:

a. Особистість і вчення Сократа.

b. Пошук істини у житті й творчості Платона.

c. Аристотель – людина й вчений. Тексти Аристотеля як початок раціоналізму.

d. Значення морального вчення стоїків і творчості Сенеки для подальшого поступу європейської етично-філософської думки.

e. Неоплатонізм як перехід до християнської теології.

ü Світоглядно-естетичний контекст: біографізм, автобіографізм і фікціональність у біографічних текстах.

ü Жанрова специфіка античної філософської прози.

ü Поетикальні особливості «Діалогів» Платона: перехід від описовості до розповідання.

Основні проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Життя і діяльність Сократа.

¨ Життя і діяльність Платона.

¨ Жанр апології. Образ Сократа в «Апології Сократа» Платона.

¨ Мужність Сократа у діалозі «Крітон».

¨ Проблема безсмертя душі в діалозі «Федон».

¨ Життя і творчість Аристотеля.

¨ Вчення Аристотеля про мистецтво (підсумувати основні концепти «Поетики»).

¨ Філософсько-етичні погляди Сенеки («Моральні листи до Луцілія»).

 

Додаткові проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Основні засади вчення піфагорійців. Особистість Піфагора.

¨ Концепція кохання у діалозі Платона «Бенкет».

¨ Грецька філософія доби еллінізму (стоїцизм, скептицизм, школа кініків, епікурейство).

¨ Життя і доля Теофраста (Феофраста).

¨ Особливості етичної позиції Теофраста у тексті «Характеристики»

¨ Етична позиція Лукіана в тексті «Розмови богів».

 

 

ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

1. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література.

2. Пригодій С.М. Література Давньої Греції.

 

ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

1. Антична література / Миронова В.М., Михайлова О.Г., Мегела І.П. та ін.

2. Кунцман П., Буркард Ф.-П., Відман Ф. Філософія /dtv-Atlas: Пер. з нім. – К.: Знання-Прес, 2002. – 270 с.

3. Мегела Іван. Історія давньогрецької літератури: Курс лекцій.

4. Содомора Андрій. На дорозі до самого себе // Сенека Луцій Антей. Моральні листи до Луцілія / Пер з лат. А.Содомора. – К.: Основи, 1995 – С. 3-35.

5. Ткаченко А.О. Мистецтво слова: Вступ до літературознавства.

 

ТЕМА 3 (7 ЛЕКЦІЯ)

 

ТЕМА 4 (8 ЛЕКЦІЯ)

ХУДОЖНЯ  СПЕЦИФІКА

 ЕЛЛІНІСТИЧНОЇ ПРОЗИ

Основні проблеми лекції:

ü Культурно-історичний контекст зародження європейського пригодницького та любовного романів.

ü Світоглядно-естетична специфіка: індивідуальні пригоди персонажів – основа розвитку подієвості в грецькому романі.

ü Жанрові особливості пригодницького та любовного роману античності на тлі інших прозових жанрів.

ü Поетикальні особливості романів «Херей і Калліроя» Харітона (Харитона) й «Ефіопські історії» Геліодора.

ü Світоглядно-естетичні, жанрові і поетикальні особливості роману Лонга «Дафніс та Хлоя».

ТЕМА 5 (9 ЛЕКЦІЯ)

«НИЗЬКИЙ» РЕАЛІЗМ РИМСЬКОЇ ПРОЗИ

Основні проблеми лекції:

ü Історико-культурний контекст розвою жанру менніпеї в античній літературі

ü Змалювання письменниками специфічних рис відчуження людини в пізньоримському суспільстві.

ü Світоглядно-естетичний вимір «Сатирикону» Петронія.

ü Пошуки порятунку від бездуховності та занепаду в романі Апулея «Метаморфози, або Золотий Осел».

ü Жанр менніпеї в античній літературі та в красному письменстві подальших епох.

ü Поетикальні особливості «Сатирикону» Петронія. Карнавалізація дійсності у тексті.

ü Художня функція і специфіка біографізму, його фікціональність у романах Петронія й Апулея.

Основні проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Життя і творчість Апулея. Апулей як особистість і письменник. Його «Апологія».

¨ Подієва основа роману Апулея «Метаморфози».

¨ Характеристика типажів римського суспільства за романом Апулея.

¨ Роль вставних новел в романі Апулея. Наслідування їхніх сюжетів у подальшій європейській літературі.

¨ Значення чаклунства у романі та, відповідно, віри в чаклунство у тодішньому житті римських громадян.

¨ Ставлення до традиційної міфології за твором письменника.

¨ Релігійна ситуація у Римській імперії за доби Апулея.

¨ Подія навернення Луція у віру в богиню Ізіду (обставини, психологічна ситуація).

¨ Роль в ідейному значенні роману вставної казки про Амура і Психею.

¨ Метаморфози, агон, гра – наскрізні мотиви античної літератури.

 

Додаткові проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Відображення в романі Петронія «Сатирикон» кризи римських традицій.

¨ Доля Гая Петронія Арбітра. Петроній як персонаж роману Г.Сенкевича «Quo vadis»

¨ «Апологія» Апулея як зразок пізнього римського красномовства і самохарактеристика письменника.

 

 

ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література.

 

ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

1. Антична література / Миронова В.М., Михайлова О.Г., Мегела І.П. та ін.

2. Ткаченко А.О. Мистецтво слова: Вступ до літературознавства.

 

СЕМІНАРСЬКО-ПРАКТИЧНИЙ КУРС

До уваги! На семінарсько-практичних заняттях передбачаються такі види роботи (вибір – за викладачем на кожному конкретному занятті):

Ø Робота над великим фрагментом художнього тексту із обговоренням його у такій площині: а). історико-культурний контекст; б). світоглядно-естетичний контекст; в). жанрова специфіка; в). поетикальні особливості. 

Ø Обговорення поетикальної специфіки художніх текстів із опертям на рекомендовану методологію.

Ø Експрес-опитування (перевіряється знання теоретичного матеріалу і художніх текстів; відповідь може бути в усній і письмовій формі – за рішенням викладача).

Ø Агон (рольові ігри). Не більше 1-2 за заняття.

Ø Впізнання фрагментів художніх текстів і виконання завдань до них.

Ø Наукові доповіді із проблематики семінару (передбачається самостійне опрацювання теоретичних джерел і художніх текстів, або фільмів чи творів образотворчого мистецтва). Не більше 1-2 за заняття.

Відсутність відповіді на запитання репродуктивного характеру призводить до негативної оцінки («незадовільно») за участь у семінарі.

Література для семінарських занять – це художні тексти, підручники, посібники та інші видання, що знаходяться у відповідних списках до тем теоретико-лекційного курсу.

СЕМІНАР 1

ОСОБЛИВОСТІ МІФОЛОГІЗМУ

СЕМІНАР 2

ПЕРЕОСМИСЛЕННЯ МІФОЛОГІЗМУ

СЕМІНАР 3

СЕМІНАР 4

ФІЛОСОФСЬКО-ЕТИЧНА ПРОЗА

 І КОМЕДІЙНА ТВОРЧІСТЬ ДАВНІХ ГРЕКІВ

СЕМІНАР 5

 ОСОБЛИВОСТІ ВИРІШЕННЯ ТЕМИ КОХАННЯ

СЕМІНАР 6

 МЕТАМОРФОЗИ І ПОШУКИ ІСТИНИ

В АНТИЧНІЙ ЛІТЕРАТУРІ

6.1.1.  Основні проблеми:

Ø Спільні структурні риси сюжетної побудови роману Апулея та вставної казки про Амура і Псіхею.

Ø Основні стадії поневірянь Люція до релігійного навернення.

Ø Основні стадії випробувань Псіхеї на шляху до вічного життя.

Ø Зовнішня пригода як домінантна риса античної прози. Початки психологізму.

Ø Мотиви метаморфоз та агону як наскрізні в літературі античності. Основні чинники цього культурно-художнього феномену.

Ø Змалювання Апулеєм відчуження людини світові у пізньоримському суспільстві.

 

6.1.2. Додаткові проблеми:

Ø Особливості автобіографічної фікціональності в романі Апулея.

Ø Особливості автобіографічної фікціональності в романі Петронія.

Ø Розвиток жанру менніпеї в античній літературі та в красному письменстві подальших епох.

Ø Специфіка карнавалізації дійсності у «Сатириконі» Петронія.

Ø «Апологія Сократа» Платона й «Апологія» Апулея: особливості автобіграфізму й біографізму.

Ø Відображення в романі Петронія “Сатирикон” кризи римських традицій.

Ø Доля Гая Петронія Арбітра. Петроній як персонаж роману Г.Сенкевича «Quo vadis».

6. 2. Зразки запитань для експрес-опитування:

ü Що таке метаморфози?

ü Яким чином метаморфози присутні в античній словесності?

ü В яких античних текстах явно присутні мотиви перетворень?

ü Як можна зрозуміти поняття автобіографізм?

ü Що таке біографізм?

ü Що спільного і чим відрізняються між собою біографізм і автобіографізм?

ü Як співвідносяться між собою поняття автобіографізм, біографізм і фікціональність?

ü В якому місті Апулей прожив більшу частину свого життя? Якого суспільного положення він досяг?

ü Якими метаморфозами розпочинається дія роману Апулея?

ü Якою пригодою закінчилось для Луція бенкетування у Біррени?

ü Якими перетвореннями займалася Памфіла?

ü За яких обставин Луцій перетворився на осла?

ü Яким чином Луцій міг повернути собі людську подобу?

ü Де і за яких обставин Луцій намагався знову стати людиною?

ü За яких обставин Луцій звільнився від розбійників?

ü Які пригоди відбулися з Луцієм під час його перебування у кондитерів?

ü Яким чином зображуються події Троянської війни в тексті Апулея?

ü За яких обставин відбувається навернення Луція у віру в богиню Ізіду?

ü Яким чином потрапила Псіхея до царства Амура?

ü Які поневіряння відбулися із Псіхеєю? Внаслідок чого?

ü Яким чином завершилися страждання Псіхеї?

 

6.3. Зразки тем для агону (рольових ігор):

v Луцій й Ізіда.

v Псіхея й Амур.

v Псіхея і Венера.

 

6.4. Приклади тем для наукових доповідей:

· Розвиток жанру менніпеї в античній літературі та в красному письменстві подальших епох.

· Карнавалізація дійсності у «Сатириконі» Петронія.

· Релігійна ситуація у Римській імперії за доби Петронія й Апулея.

· Петроній як персонаж роману Г.Сенкевича «Quo vadis».

САМОСТІЙНА ТВОРЧА РОБОТА

6 листопада, під час 7-ої лекції, Ви здаєте мені, самостійну творчу роботу (або інакше – індивідуальний навчально-дослідний проект).

Самостійна творча робота має бути написаною дійсно самостійно на основі опрацювання методологічного та художнього текстів. При запозиченнях із оприлюднених наукових джерел та самостійних робот (рефератів) із Інтернету робота оцінюватиметься на «незадовільно».

Робота мусить мати таку структуру: 1. коротке, до двох абзаців, посилання на основні концепти (наукові тези, положення) наукового джерела, за якими далі аналізується текст; 2. аналітичний розгляд тексту, де мають переважати власні спостереження, а не цитати; 3. короткі, до 1-2 абзаців висновки із дослідження із опертям на вступ (перші абзаци самостійної роботи).

За методологічну основу для написання роботи служить або «Методологічний матеріал до самостійної творчої роботи», що подається нижче.

Ви маєте проаналізувати один із фрагментів художнього тексту або повністю художній текст (теми на вибір додаються нижче), виходячи із таких критеріїв наступного оцінювання Вашої роботи:

¨ Оцінка «відмінно» передбачає інноваційне опрацювання тексту, тобто знаходження у тексті всіх елементів даної семантики і згрупування їх за власними критеріями, виходячи із запропонованої методології.

¨ Оцінка «добре» передбачає творче (продуктивне) опрацювання тексту, тобто знаходження у тексті всіх елементів даної семантики і згрупування їх за критеріями, що відповідають запропонованій методології.

¨ Оцінка «задовільно» передбачає репродуктивне опрацювання тексту, тобто його переказ зі знаходження у ньому певних елементів даної семантики і згрупування їх за деякими критеріями, що відповідають запропонованій методології.

Обсяг роботи: 3-4 сторінки формату А-4. Шрифт набору Times New Roman. Кегль 14. Усі поля – ліве, праве, нижнє, верхнє – 1,5 см. Відступ від абзацу – 5 знаків. Текст набирається без переносів, на всю ширину сторінки.

Роботи приймаються лише в надрукованому вигляді. Теми самостійних творчих робіт обираються студентами із запропонованих нижче. Бажано, аби теми самостійних робіт в одній академічній групі не повторювалися. У випадку повторення – розкриття теми має бути принципово різним. У випадку, коли студенти різних академічних груп подають однакові самостійні роботи, то вони оцінюються на «незадовільно».

             

МОДУЛЬНА КОНТРОЛЬНА РОБОТА

Модульна контрольна робота виконується письмово під час п’ятого (інколи – шостого) семінарського заняття.

Змістом модульної контрольної роботи є аналіз фрагменту художнього (художньо-філософського) тексту, або цілісного тексту поезії  за такими аспектами:

1. Історико-культурний контекст.

2. Світоглядно-естетичний контекст.

3. Жанрова специфіка тексту.

4. Поетикальні особливості тексту.

При відповіді на запитання «Історико-культурний контекст» слід ввести фрагмент тексту (а не весь текст) в історико-культурний контекст доби, котру зображено в цьому уривку, а вже по тому співвіднести з усім текстом.

При відповіді на запитання «Світоглядно-естетичний контекст» слід вказати конкретно, як естетично (художньо) віддзеркалюється світогляд автора та його доби в цьому фрагменті.

При відповіді на запитання «Жанрова специфіка тексту» можна (якщо це фрагмент великого тексту, а не повний ліричний текст) вийти за межі аналізу даного уривку та схарактеризувати жанрову специфіку всього твору.

При відповіді на запитання «Поетикальні особливості тексту» слід проаналізувати його поетикальні особливості в таких ракурсах: 1. доби, до котрої належить текст; 2. естетично-світоглядної стилістики автора; 3. жанрової специфіки тексту. При відповіді на це запитання необхідно обов’язково спиратися на той методологічний матеріал, що додається до лекцій.

Ці самі зауваги стосуються також аналізу тексту під час відповіді на іспиті.

Окремі компоненти аналітичного розгляду тексту можуть бути різними за обсягом. Приміром, аналіз жанрової специфіки тексту може бути коротшим, ніж аналіз його поетикальних особливостей.

 

Кожний студент отримує скопійований із українського перекладу першоджерела свій індивідуальний фрагмент художнього (художньо-філософського) тексту обсягом 1-2 сторінки А-4 або цілісний текст невеликого обсягу (поезію) із зазначенням імені автора і назви тексту і на 2-х сторінках А-4  (один аркуш з обох боків) – дозволяється збільшити обсяг відповіді до 3-4 сторінок – розкриває зазначені вище специфічні особливості тексту.

Інноваційна відповідь – «відмінно» – дорівнює 20 балам.

Творча (продуктивна) відповідь – «добре» – дорівнює 16 балам.

Репродуктивна відповідь – «задовільно» – дорівнює 12 балам.

Відсутність репродуктивної відповіді – «незадовільно» – дорівнює 8 балам.

Неявка на МКР – 0 балів.

 

ПІДСУМКОВИЙ КОНТРОЛЬ

Екзамен з «Античної літератури» складається в усній формі наприкінці семестру.

ЗРАЗКИ БІЛЕТІВ

ДО ДИФЕРЕНЦІЙОВАНОГО ЗАЛІКУ

1. Теоретичне запитання історико-культурного характеру.

2. Аналіз фрагменту художнього тексту (або цілісного тексту поезії)  за такими аспектами: 1). світоглядно-естетичний контекст; 2). жанрова специфіка і поетикальні особливості тексту.

Фрагменти (поезії) для аналізу добираються таким самим чином, як і для МКР, і мають той самий обсяг (1-2 стор. А-4).

ОРІЄНТОВНІ ЗАПИТАННЯ

Лектура

АНТИЧНА ЛІТЕРАТУРА

Викладач Ніколаєв Б.І.

ЛЕКТУРА

(художні твори для прочитання)

Обов’язковий мінімум (відповідно до порядку вивчення)

1. Овідій. Метаморфози. Книги третя, четверта.

2. Гомер. Іліада. Пісні 1, 16, 18, 22-24.

3. Гомер. Одіссея. Пісні 1, 2, 5, 7-9, 11-14, 16, 20-24.

4. Вергілій. Енеїда. Книги 1, 2, 4, 6-8, 12.

5. Есхіл. Орестейя (трагічна трилогія).

6. Софокл. Едіп-цар.

7. Евріпід. Медея. Гіпполіт. Вакханки.

8. Арістофан. Жаби. Хмари. Лісістрата.

9. Менандр. Відлюдник.

10. Архілох. «Хліб мій на списі замішений…», «Серце, Серце!..», «Всі шляхи богам відкриті…», «В горі невтішному всі занімілі…».

11. Сапфо. «Барвношатна владарко, Афродіто…»,  «До богів подібний мені здається…»

12. Анакреонт. «Дай мені Гомера ліру…», «Кобилице фракіянко…».

13. Анакреонтика. «Як вино я попиваю…»

14. Катулл. «Ліричні поезії» («Плач, Венеро!..)», «До Лесбії», «Про Лесбію».

15. Горацій (Квінт Горацій Флакк). Оди: “До Мецената”(1,1), “До Мельпомени” (З, 30), “До Республіки” (1, 14), “До Ліцінія Мурени” (2, 10), “До Постума” (2, 14), “До Лідії” (3, 9). Сатири: “Ось чим не раз я богам надокучував...” (2, 6).

16. Овідій. Книга І, елегія 9 («Кожен коханець – вояк…»).

17. Платон. Апологія Сократа. Крітон. Федон.

18. Лонг. Пастуша повість про Дафніса і Хлою.

19. Харітон. Херей і Калліроя.

20. Петроній Арбітр.. «Бенкет Трімальхіона», «Матрона з Ефеса» (фрагменти із «Сатирикона»).

21. Апулей. Метаморфози, або Золотий осел.

Оптимальний варіант (додається до мінімального; відповідно до порядку вивчення)

1. Алкей. Три поезії на вибір.

2. Софокл. Антігона.

3. Сенека. Федра.

4. Плавт. Близнюки (або  «Скарб»).

5. Теренцій. Форміон (або «Свекруха» чи «Брати»).

6. Вергілій. Буколіки (еклоги): перша; друга; четверта.

7. Сенека. Моральні листи до Луцілія (два тексти на вибір).

8. Геродот. Геродота турійця з Галікарнасса «Історій» книг дев’ять, що їх називають музами. Книга ІU. Мельпомена.

9. Ксенофонт. Анабазис.

 

10. Аристотель (Арістотель). Поетика.

Поглиблений варіант (додається до мінімального та оптимального)

1. Аполлоній Родоський. Аргонавтика (фрагменти за однією з хрестоматій чи антологій).

2. Вергілій. Енеїда (повністю). Георгіки: Книга ІІ. (фрагмент: Похвала Італії).

3. Гесіод. Теогонія (фрагменти за однією з хрестоматій чи антологій).

4. Гомер. Іліада (повністю).

5. Гомер. Одіссея (повністю).

6. Овідій. Метаморфози (повністю).

7. Петроній Арбітр. Сатирикон (повністю у тому варіанті, що дійшов до наших днів).

8. Сенека. Медея.

9. Теокріт (Феокріт). Ідилії.

10. Тіртей. «Добре вмирати тому…»

11. Федр. Байки (три твори на вибір).

 

Додаткові тексти

1. Античні мотиви у світовій поезії: Збірка віршів // Укладач Б.І.Ніколаєв. – Електронний варіант. – Кафедра  теорії та історії світової літератури КНЛУ.

2. Ануй Жан. Антігона – Французька п’єса ХХ століття. Театральний авангард: Збірник. – К.: Основи, 1993. – С. 212-250.

3. Борхес Х.Л. Дім Астеріона // Х.Л.Борхес. Алеф: Прозові твори / Пер. з ісп. – Харків: Фоліо. С. 310-312.

4. Сартр Жан-Поль. Мухи. – Французька п’єса ХХ століття. – С. 157-208

5. Сенкевич Генрик. Quo vadis / Пер. з пол.. О.Бурячківського. – Львів: Свічадо, 2007. – 654 с.  

 

 

ХРЕСТОМАТІЇ, АНТОЛОГІЇ

ТА ЗБІРНИКИ ТЕКСТІВ АНТИЧНИХ АВТОРІВ

 

1. Антична література: Хрестоматія / Упор. О.І. Білецький. – К.: Рад. школа, 1968. – 612 с. (більшість текстів є в Інтернеті).

2. Античний роман: Лонг. Дафніс і Хлоя. Харітон. Херей і Калліроя / Пер. з старогр. – Дрогобич: Коло, 2004. – 192 с.

3. Античний театр: Есхіл, Софокл, Евріпід та ін. / Пер. з старогр. – К.: Веселка, 2003. – 383 с.

4. Античні поетики: Арістотель. Поетика. Псевдо-Лонгін. Про високе. Горацій. Про поетичне мистецтво / Упоряд. М.Борецький, В.Зварич. – К.: Грамота, 2007. – 168 с.

5. Давньогрецька трагедія: Есхіл, Софокл, Евріпід / Пер. з давньогр. – Харків: Фоліо, 2006. – 479 с.

6. Давня римська поезія в українських перекладах і переспівах: Хрестоматія / Укл. В.Маслюк. – Львів: Світ, 2000. – 328 с.

7. Мегела І.П., Левко О.В. Давньогрецька класична лірика: Антологія: Навч. посібник. – К.: Арістей, 2006. – 400 с.

8. Мегела Іван. Елліністична поезія: Антологія. – К.: Видавець Карпенко В.М., 2007. 380 с.

9. Римська драма: Плавт. Теренцій. Сенека / Пер. з лат. – Дрогобич: Коло. – 2004. – 272 с.

ОКРЕМІ ВИДАННЯ

ТВОРІВ АНТИЧНИХ АВТОРІВ

1. Апулей. Метаморфози / Пер. з лат. Й.Кобова і Ю.Цимбалюка. – Харків: Фоліо, 2004. – 319 с.

2. Апулей. Апология. Метаморфозы. Флориды / Пер. М.А.Кузмина и С.П.Маркиша. – М.: Изд. АН СССР, 1956. – 436 с.

3. Арістофан. Комедії / Пер. із старогр. – Харків: Фоліо, 2003. – 424 с.

4. Вергілій. Енеїда / Пер. з лат. М.Білика. – Харків: Фоліо, 2003. – 350 с.

5. Гелиодор. Эфиопика / Пер. с древнегреч. – Минск: Беларусь, 1993. – 254 с.

6. Геродот. Геродота турійця з Галікарнасса “Історій” книг дев’ять, що їх називають музами / Пер. із старогр. А.О.Білецького. – Харків: Фоліо, 2006. – 655 с.

7. Гомер. Іліада / Пер. із старогр. Б.Тена. – Харків: Фоліо, 2006. – 414с.

8. Гомер. Одіссея / Пер. з старогр. Б.Тена. – Харків: Фоліо, 2002. – 574 с.

9. Евріпід. Трагедії / Пер. з давньогр. А.Содомори та Б.Тена. – К.: Основи, 1993. – 448 с.

10. Есхіл. Трагедії / Пер. з давньогр. А.Содомори та Б.Тена. – К.: Дніпро, 1990. – 318 с.

11. Квінт Горацій Фланк (Горацій). Твори / Пер. з лат. А.Содомори. – К.: Дніпро, 1982. – 254 с.

12. Ксенофонт. Киропедия / Пер. с древнегреч. – М.: Наука, 1977. – 334 с.

13. Ксенофонт. Анабазис. Похід 10000 еллінів. К.: Укр. Письменник, 2011 – 317 с.

14. Петроний Арбитр. Сатирикон / Пер. с лат. под ред. Б.Ярхо. – М.: Вся Москва, 1990. – 240 с.

15. Платон. Діалоги / Пер. з давньогр. - К.: Основи, 1995. – 394 с.

16. Платон. Бенкет / Пер. з давньогр. – Львів: Видавництво Українського Католицького Університету, 2005. – 178 с.

17. Овідій Публій Назон. Метаморфози / Пер. З лат. А.Содомори. – Харків: Фоліо, 2008. – 381 с.

18. Публій Овідій Назон (Овідій). Любовні елегії. Мистецтво кохання. Скорботні елегії / Пер. з лат. А.Содомори.– К.: Основи, 1999. – 299 с.

19. Сенека. Моральні листи до Луцілія /Пер. з лат. А. Содомори. – К.: Основи, 1996. – 603 с.

20. Сенека. Трагедии / Пер. с древнегреч. – М.: Наука, 1983. – 432 с.

21. Софокл. Трагедії / Пер. з давньогр. – К.: Дніпро, 1991. – 346 с.

22. Теофраст. Характеристики / Парадоксы души: Сб. – Симферополь: Реноме, 1998. – С. 9-34.

 

До уваги! Всі художні тексти для обов’язкового опрацювання є українською мовою в Інтернеті. Наводимо кілька адрес.

Хрестоматії:

chtyvo.org.ua/authors/.../Antychna_literatura_Hretsia_Rym_Khrestomati. chtyvo.org.ua/...YuV/Antychna_literatura_Hretsia_Rym_Khrestomatia.pdf

mirknig.com/.../1181464647-antichna-lteratura-grecya-rim-hrestomatya....‎

ae-lib.org.ua/texts/biletsky__antique_literatures__ua.htm‎

Приклад повного перекладу тексту українською мовою:

http://www.ae-lib.org.ua/texts/homer__iliad__ua.htm

ОСНОВНІ ПІДРУЧНИКИ

1. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література: Підручник. – К.: Либідь, 2001. – 718 с.

2. Пригодій С.М. Література Давньої Греції: Навчальний посібник. – К.: КДЛУ, 1999. – 243 с.


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2019-04-10; Просмотров: 210; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.328 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь