Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


ЯК ОСНОВА ХУДОЖНЬОЇ ТВОРЧОСТІ



 

ТЕМА 1. ЧАС І ПРОСТІР АНТИЧНОЇ ЦИВІЛІЗАЦІЇ

Основні проблеми лекції:

ü Джерела пізнання сучасним людством доби античності.

ü Поняття цивілізаційно-культурного розвитку людства.

ü Витоки античної цивілізації: доба пізнього бронзового віку.

ü Часові та просторові обрії античної цивілізації.

ü Давньогрецький і римський варіанти античності.

ü Особливості релігійної ситуації у Давній Греції й Римі та Римській імперії.

ü Міф та міфологія як підвалини античної ментальності й античної літератури.

ü «Метаморфози» Овідія – художньо-культурний підсумок інтерпретації міфології за доби античності.

ü Антична тематика та проблематика в новоєвропейській і сучасній літературі та новоєвропейському і сучасному мистецтві (проблема є наскрізною для опанування під час лекцій і самостійної роботи).

 

Основні проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Міф та міфологія як підвалини античної ментальності й античної літератури (за матеріалом, що подається нижче).

¨ Міфологічна інтерпретація історичних реалій і подій у давньогрецьких і римській міфологічних переданнях.

¨ Боги-олімпійці, їх склад та функції.

¨ Національно-культурна специфіка римської міфології.

¨ Боги нижчих рангів, їхня роль та функція в суспільному житті давніх греків і римлян.

¨ Доба героїв в уявленні давніх греків. Основні грецькі герої, їхні подвиги. Культ героїв (при опрацюванні цієї проблеми слід звернути особливу увагу на тих героїв, що є персонажами художніх творів).

¨ Давні греки на теренах сучасної України. Подальша доля грецьких полісів (за матеріалами експозиції Національного музею історії України – вул. Володимирська, 2) та іншими джерелами.

¨ Античність у творах образотворчого мистецтва (за матеріалами експозиції Музею мистецтв ім. Б. і В. Ханенків – Терещенківська, 15) та іншими джерелами.

Додаткові проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Давньогрецька космогонія.

¨ Давньогрецька теогонія.

¨ Антична культура у наступних віках.

¨ Історично-культурне значення римської літератури та латинської мови для західноєвропейських народів.

¨ Новітні інтерпретації давньогрецьких міфологічних казань.

До уваги!  Більшість проблем для самостійного опрацювання орієнтовані на роботу з двома основними підручниками, а також за матеріалами «Вікіпедії»: 1. В.І.Пащенко, Н.І.Пащенко. Антична література та 2. С.М. Пригодій. Література Давньої Греції (випускні дані дивіться вище). Слід самостійно знаходити відповідні розділи у цих підручниках. Формулювання проблем здебільшого співпадають з назвами розділів. Слід пам’ятати, що підручник В.І.Пащенка та Н.І.Пащенко побудований за лінійно-хронологічним принципом, тому необхідно відшуковувати потрібні розділи у двох частинах – «Греція» та «Рим».

Завдання до цієї та подальших тем (виконується на персональному комп’ютері): розробити (скопіювати, а потім відредагувати) коротку характеристику основних олімпійських богів, інших значущих для певного античного тексту божеств та героїв із посиланнями на їхню роль у конкретному художньому творі (художніх творах).

Останнє (роль у художньому творі) доповнювати по мірі знайомства з текстами.

 

Міф та міфологія

ЛІТЕРАТУРА

 до цієї проблеми

 

1. Голосовкер Я.Э. Логика мифа. – М.: Наука, 1987. – 218 с.

2. Еліаде Мірча. Міфи, сновидіння і містерії / Пер. з фр. // Еліаде Мірча. Мефістофель і андроген. К.: Основи, 2001. – С. 117-301.

3. Леви-Стросс К. Структурная антропология / Пер. с фр. – М.: Наука, 1985. – 384 с.

4. Лосев А.Ф. Философия. Мифология. Культура. – М.: Политиздат, 1991. – 525 с.

5. Фрейд З. Психология бессознательного: Сб. произведений / Сост. М.Г.Ярошевский. – М.: Просвещение, 1989. – 448 с.

6. Хюбнер К. Истина мифа / Пер с нем. И.Касавина – М.: Республика, 1996. – 448 с.

7. Юнг Карл Густав. Психологія та поезія / Пер. з нім. //Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За ред. М.Зубрицької. – Львів: Літопис, 2001. – С. 119-138.

ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

 

1. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література: Підручник. – К.: Либідь, 2001. – 718 с.

2. Пригодій С.М. Література Давньої Греції: Навчальний посібник. – К.: КДЛУ, 1999. – 243 с.

 

ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

 

1. Антична література / Миронова В.М., Михайлова О.Г., Мегела І.П. та ін.: Навч. посіб. – К.: Либідь, 2005. – 488 с.

2. Крижицький С.Д., Зубар В.М., Русяєва А.С. Античні держави Північного Причорномор’я. – К.: Альтернативи, 1998. – 351 с.

3. Мегела Іван. Історія давньогрецької літератури: Курс лекцій. – К.: Видавець Карпенко В.М., 2007. – 340 с.

4. Павленко Ю.В. Історія світової цивілізації: Соціокультурний розвиток людства: Навч. посібник. – К.: Либідь, 1996. – 360 с.

5. Чумаченко Б.М. Вступ до культурології античності: Навч. посіб. – К.: Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2008. – 174 с.

ВАРТО ПРОЧИТАТИ

1. Боннар Андре. Греческая цивилизация / Пер. с фр. – М.: Искусство, 1995. – 671 с. (або інше видання).

2. Гаспаров М.Л. Занимательная Греция. – М.: Греко-лат. кабинет; Новое лит. Обозрение. – М.: 1996. – 381 с.

3. Парандовський Ян. Міфологія / Пер. з пол. – К.: Молодь, 1977. – 231 с.

ТЕМА 2. МІФОЛОГІЗМ ЕПІЧНОЇ ПОЕЗІЇ

ДАВНІХ ГРЕКІВ ТА РИМЛЯН

Основні проблеми лекції:

ü Історико-культурний контекст створення поем Гомера: опертя на народнопоетичну творчість «темних століть».

ü Світоглядно-естетичний контекст поем Гомера: їхня канонізація в Афінах.

ü Історико-культурний контекст створення поеми «Енеїда» Вергілія.

ü Світоглядно-естетична специфіка «Енеїди» Вергілія: творення римського імперського міфу.

ü Жанрові особливості поем Гомера й «Енеїди» Вергілія.

ü Поетикальна специфіка поем Гомера й «Енеїди» Вергілія.

Основні проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Об’єктивна стилістична домінанта поем Гомера та Вергілія (за матеріалами, що подаються нижче)

¨ Гомерівський епос як підвалини грецької та всієї античної культури.

¨ Коротка характеристика богів, що беруть участь у подіях поем Гомера та поеми Вергілія (занотувати).

¨ Коротка характеристика героїв, що беруть участь у подіях поем Гомера та поеми Вергілія (занотувати).

¨ Подієва основа «Іліади».

¨ Подієва основа «Одіссеї».

¨ «Вік Августа» як переломний для історії Риму .

¨ Подієва основа «Енеїди» Вергілія.

Додаткові проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Життя і творчість Гесіода.

¨ Походження богів за поемою Гесіода «Теогонія»

¨ Образ Віргілія в поемі Данте «Божественна комедія».

¨ «Енеїда» І.Котляревського.

ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

 

1. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література.

2. Пригодій С.М. Література Давньої Греції.

 

ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

 

1.Антична література / Миронова В.М., Михайлова О.Г., Мегела І.П. та ін.

2.Мегела Іван. Історія давньогрецької літератури: Курс лекцій.

3.Ткаченко А.О. Мистецтво слова: Вступ до літературознавства. – К.: ВПЦ «Київ. університет», 2003. –  448 с.

ТЕМА 3. ТРАГЕДІЙНА ТВОРЧІСТЬ ДАВНІХ ГРЕКІВ

 

Основні проблеми лекції:

ü Історико-культурний контекст: виникнення давньогрецької трагедії.

ü Світоглядно-естетичний контекст: від трагедії Есхіла до трагедії Евріпіда.

ü Жанрова еволюція давньогрецької трагедії і подальший розвиток трагедійного жанру.

ü Поетикальні особливості давньогрецьких трагедії: від Есхіла до Еврипіда.

ü Наслідування давньогрецької трагедійної творчості у Римі (трагедії Сенеки).

Основні проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Ф.Ніцше про поєднання у давньогрецькій трагедії аполлонівського й діонісійського початків.

¨ Теорія трагедійного мистецтва в «Поетиці» Аристотеля.

¨ Коротка характеристика богів, що беруть участь у подіях трагедій Есхіла, Софокла, Еврипіда.

¨ Коротка характеристика героїв, що беруть участь у подіях трагедій Есхіла, Софокла, Еврипіда.

¨ Театр Діоніса в Афінах і організація трагедійних вистав.

¨ Життя і творчість Есхіла.

¨ Життя і творчість Софокла. Його внесок у розвиток афінської трагедії.

¨ Трагедія Софокла «Антігона»

¨ Життя і творчість Евріпіда. Особливості світогляду.

¨ Специфіка художньої інтерпретації Сенекою трагедій Евріпіда.

Додаткові проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Теорія античного класицизму в посланні «До Пісонів» («Про поетичне мистецтво») Горація.

¨ Художня інтерпретація конфлікту «Антігони» Софокла у новітній європейській літературі: трагедія «Антігона» Жана Ануя.

¨ Інтерпретації давньогрецької трагедійної творчості в класичному кінематографі ХХ ст. (у кінофільмах П.П.Пазоліні).

ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

1. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література.

2. Пригодій С.М. Література Давньої Греції.

3.

ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

1. Антична література/ Миронова В.М., Михайлова О.Г., Мегела І.П. та ін.

2. Мегела Іван. Історія давньогрецької літератури: Курс лекцій.

3. Ткаченко А.О. Мистецтво слова: Вступ до літературознавства.

 

ТЕМА 4. КОМЕДІЙНА ТВОРЧІСТЬ ДАВНІХ ГРЕКІВ

І РИМЛЯН

Основні проблеми лекції:

ü Історико-культурний контекст: ґенеза й розвій давньогрецької комедії.

ü Світоглядно-естетичний контекст: суспільно-політична семантика за класичної доби й морально-побутова за доби еллінізму.

ü Жанрова специфіка двох видів давньогрецької комедії: класичної доби й елліністичної (нової аттичної комедії).

ü Поетикальні особливості творчості Аристофана (ця проблема частково входить до другого модулю).

ü Поетикальна специфіка новоаттичної й римської комедії: подолання міфологізму (остання проблема повністю входить до другого модулю).

Основні проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Комедія як низький жанр за класичної доби та середній жанр за доби еллінізму (за матеріалами, що подані нижче).

¨ Коротка характеристика богів, що беруть участь у подіях комедій Арістофана й Менандра.

¨ Нетипова для Афін та Європейської Греції роль жінок у комедії Арістофана «Лісістрата».

¨ Комедія Арістофана «Жаби» як літературно-критичний твір.

¨ Руйнування традиційних родинних стосунків у комедії Арістофана «Хмари».

¨ Образ Сократа за комедією Арістофана «Хмари» й за текстами Платона.

¨  Наближення до реального життя у новій аттичній комедії.

¨ Життя і творчість Менандра.

¨ Характери людей та роль богів у комедії Менандра «Відлюдник».

 

Додаткові проблеми для самостійного опрацювання:

¨ Особливості римської комедії.

¨ Життя і творчість Плавта.

¨ Особливості комедійної ситуації та образи персонажів у комедії Плавта «Близнюки» (або «Скарб»).

¨ Життя і творчість Теренція.

¨ Специфіка сюжетної побудови та особливості розкриття образів персонажів у комедії Теренція «Форміон» (або «Свекруха» чи «Брати»).

 ОСНОВНА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

1. Пащенко В. І., Пащенко Н. І. Антична література.

2. Пригодій С.М. Література Давньої Греції.

 

ДОДАТКОВА ЛІТЕРАТУРА ДО ТЕМИ

1. Антична література / Миронова В.М., Михайлова О.Г., Мегела І.П. та ін.

2. Мегела Іван. Історія давньогрецької літератури: Курс лекцій.

3. Ткаченко А.О. Мистецтво слова: Вступ до літературознавства.


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2019-04-10; Просмотров: 182; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.045 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь