Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Відчуття як психічний пізнавальний процес
Відчуття — психічний процес, що полягає у відображенні мозком властивостей предметів і явищ об'єктивного світу, а також станів організму за безпосереднього впливу подразників на відповідні органи чуття. Органи чуття — єдині канали, якими зовнішній світ проникає в людську свідомість. Матеріальним органом чуття є аналізатори. Органи чуття людини одержують, відбирають, накопичують інформацію і передають її в мозок. Відтак виникає адекватне відчуття довкілля і стану самого організму. Виникнення відчуття зумовлюється перетворенням специфічної енергії подразника, який впливає в певний момент на рецептор, на енергію нервових процесів, відбувається перетворення енергії зовнішнього подразника на факт свідомості. Як і будь-яке психічне явище, відчуття мають рефлекторну природу, їхньою фізіологічною основою є нервовий процес, що виникає під час дії подразника на відповідний йому аналізатор. Аналізатор складається з трьох частин: 1. Периферичний відділ (рецептори), який є спеціальним трансформатором зовнішньої енергії в нервовий процес. 2. Аферентні (доцентрові) та еферентні (відцентрові) нерви — провідні шляхи, які з'єднують периферичний відділ аналізатора із центральним. 3.Підкоркові та коркові відділи (мозковий кінець) аналізатора, де відбувається переробка нервових імпульсів, що надходять із периферичних відділів. У корковому відділі кожного аналізатора є ядро (центральна частина), де сконцентровано основну масу рецепторних клітин, і периферія, що складається з розсіяних кліткових елементів, які в тій чи іншій кількості розташовані в різних ділянках кори. Розсіяні (периферичні) елементи цього аналізатора иходять у ділянки, суміжні з ядрами інших аналізаторів. Цим забезпечується участь в окремому акті відчуття більшої частини всієї кори головного мозку. Певним клітинам периферичного відділу аналізатора відповідають певні ділянки кори. Для виникнення відчуття необхідна робота всього аналізатора як цілого. Рефлекторна дуга складається з рецептора, провідних шляхів, центральної частини та ефектора. Процес зорового відчуття не лише починається в оці, а й завершується в ньому. Те саме характерне і для інших аналізаторів. Принцип зворотного зв'язку, відкритий І.М. Сєчено-ішм, потребує визнання того, що орган чуття є навперемінно рецептором та ефектором. 3.2.1. Класифікація відчуттів За характером відображення і місцем розташування рецепторів прийнято розподіляти відчуття на 4 групи: 1) екстрацептивні, які відображають властивості предметів і явищ зовнішнього середовища та мають рецептори на поверхні тіла (зорові, слухові, дотикові, нюхові, смакові); 2) інтроцептивні, які мають рецептори, розташовані у внутрішніх органах і тканинах тіла та відображають стан внутрішніх органів (органічні — спраги, голоду тощо); 3) кінестетичні й статичні, які дають інформацію про рух і положення нашого тіла; 4) проміжні й самостійні — температурні, вібраційні, рівноваги, прискорення, больові відчуття. Слід знати також, що існують тривалість, латентний (прихований) період і післядія відчуттів.
3.2.2. Чутливість і її вимірювання Чутливість органу відчуття визначається мінімальним подразником, який за певних умов виявляється здатним викликати відчуття. Мінімальна сила подразника, яка викликає ледь помітне відчуття, називається нижнім абсолютним порогом відчуття. Нижній поріг відчуттів визначає рівень абсолютної чутливості від конкретного аналізатора. Між абсолютною величиною чутливості та величиною порогу є зворотний зв'язок: чим менша величина порогу, тим вища чутливість цього аналізатора: E- 1. Р де £ — чутливість, р — порогова величина подразника. Чутливість подразників різна. Зоровий аналізатор найчутливіший. Ми здатні бачити свічку, яка горить, на відстані 1 км. Абсолютна чутливість має і верхній поріг відчуття. Верхнім абсолютним порогом відчуття називається максимальна сила подразника, за якої ще виникає адекватне діючому подразникові відчуття. Величина абсолютних порогів, як нижнього, так і верхнього, змінюється залежно від різних умов: характеру діяльності та віку людини, функціонального стану рецептора, сили й тривалості подразнення і т. ін. Мінімальна різниця між двома подразниками, яка викликає ледь помітну різницю відчуття, називається порогом розрізнення, або порогом відмінності. Поріг відмінності характеризується відносною величиною, постійною для певного аналізатора. Для зорового становить 1/100; для слухового — 1/10; для тактильного — 1/30. Але це відношення є справедливим тільки для подразників середньої сили.
3.2.3. Поняття про адаптацію Адаптація, або пристосування, — це зміна чутливості органів чуття під дією подразника. Є три види цього явища: 1. Адаптація як повне зникнення відчуття в процесі тривалої дії подразника (одяг, атмосфера, запах тощо). 2. Адаптація як притуплення відчуття під дією сильного подразника (холодна вода, сильне світло). — Негативна адаптація, бо знижує чутливість. 3. Адаптація як підвищення чутливості під впливом дії слабкого подразнювача. Це — позитивна адаптація, бо підвищує чутливість (адаптація до тиші). 3.2.4. Взаємодія відчуттів Взаємодія відчуттів — зміна чутливості аналізатора під впливом подразнення інших органів відчуття. Наприклад: слабкі звукові подразники підвищують чутливість зорового аналізатора, але якщо як звуковий подразник застосовують голосний шум авіаційного мотора, то погіршується чутливість ока. Сенсибілізація — це підвищення чутливості внаслідок взаємодії аналізаторів і вправляння. Фізіологічним механізмом взаємодії відчуттів є процеси іррадіації та концентрації збудження в корі головного мозку, де представлено центральні відділи аналі-наторів. Слабкий подразник сприяє іррадіації (поширенню), сильний — концентрації (за І.П. Павловим). Скажімо, як у випадку, коли досліджуваному кажуть слова "кислий, як лимон", так і в разі дії на язик лимонного соку змінюється електрична чутливість очей і язика. Завдяки музикуванню в дітей розвивається звуковисотний слух (управляння). Синестезія — виникнення під впливом подразнення одного аналізатора відчуття, характерного для іншого аналізатора. Найчастішими є зорово-слухові синестезії, коли під дією звукових подразників у суб'єкта виникають зорові образи. Згадаймо кольоровий слух у композитора М.А. Римського-Корсакова, О.М. Скрябіна або симфонії фарб художника М.К. Чюрльоніса. |
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-10; Просмотров: 273; Нарушение авторского права страницы