Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


Культура Хараппа і Мохенджо-Даро



Найдавніша індійська цивілізація виникла в басейні Інду у ІІІ тис. до н.е. В 50-х рр. ХІХ ст. англійський генерал А.Каннінгем, оглядаючи руїни біля селища Хараппа, знайшов печатку з невідомими знаками. Систематичні розкопки біля селища розпочалися у 20-х рр. ХІХ ст. Культура знайденої цивілізації була названа Хараппською або культурою Мохенджо-Даро (розташована на території сучасного Пакистану).

Хараппські поселення розташовувалися на величезній території, на сході вона досягала Делі, на півночі – берегів Аравійського моря. Припускають, що Хараппська цивілізація існувала із середини ІІІ тис. до н.е. до першої половини ІІ тис. до н.е.

Про високий рівень Хараппської цивілізації свідчить чітке планування міст, наявність письма, творів мистецтва. Мова та письмо поки що не розшифровані, хоча на сьогодні знайдено багато печаток з написами.

Міста будувалися за чітким планом: вулиці перетиналися під прямим кутом. Майже всі великі міста складалися з двох частин: „нижнього” та „верхнього” міста. „Верхнє місто” являло собою фортецю на пагорбі; в ній, напевно, мешкала міська влада. Тут знаходилися різні громадські споруди. Наприклад, велике зерносховище в Мохенджо-Даро та Хараппі. Знамениті купальні Мохенджо-Даро – одна із загадок давньої цивілізації. Чи забезпечували вони побутовий комфорт, чи служили басейнами для ритуального обмивання – вияснити поки що не вдалося. У „верхньому місті”, одначе, не знайдено палаців та храмів. Ця особливість значно відрізняє Хараппі від цивілізацій Давнього Єгипту та Передньої Азії.

В „нижньому місці” проживала основна частина населення. Будинки зводилися із обпаленої глини і мали кілька приміщень. Багаті громадяни жили у дво-триповерхових будинках. Кожна вулиця мала стічну канаву.

Мистецтво відоме завдяки архітектурним знахідкам – печаткам-амулетам, статуеткам із міді, каменя і обпаленої глини. У Мохенджо-Даро були знайдені бронзова статуетка оголеної дівчини-танцюристки та погрудне зображення бородатого чоловіка. Особливу групу складають печатки. Вони знайдені в усіх містах долини Інду, зараз їх нараховується понад дві тисячі. Вони являють собою крупні, квадратні або циліндричні пластини із заглибленим зображенням; такі печатки дають рельєфні відбитки. Зазвичай на печатках вирізалися зображення божества або священної тварини і напис. Тварини – бик, однорог, гірський козел, слон, тигр, кобра, риба, крокодил – могли символізувати те чи інше божество, означати природну стихію або пору року.     

 

Культура аріїв

У ІІ тис. до н.е. в долинах Інду та Гангу почали розселятися індоєвропейські племена аріїв. Відомості про культуру аріїв дійшли до нас завдяки Ведам – священним текстам, складених давньоіндійською мовою – санскритом. Основний текст, Рігведа (ХІ–Х ст. до н.е.), є зібрання гімнів арійським богам. Рігведа стала неоціненним джерелом відомостей про релігію і міфологію арійських племен. Головними богами були Сур’я – бог сонця, Індра – бог грози та грому, Агні – бог вогню, Сома – бог п’янкого та божественного напою.

Арії проживали здебільшого у селищах, будинки зводили із глини, цегли, бамбука, дерева. На місці арійських поселень знайдено культові речі, які використовувалися у ведійських обрядах: ложки, горщики, черпаки для масла. Обряди, напевно, справляли під відкритим небом, а жертвоприношення – на тимчасових вівтарях, кам’яних або дерев’яних.

Період від перших вед до династії державців Індії Маур’їв (ХІ–ІV ст. до н.е.) не залишив пам’ятників матеріальної культури. Про цей час розповідає епос Давньої Індії – „Махабхарата” і „Рігведа”, – який згадує багато давніх династій і назв держав. Образотворче мистецтво Індії століттями запозичувало із „Махабхарати” і „Рігведи” сюжети і образи, які втілені в архітектурно-скульптурних ансамблях, монументальних розписах та мініатюрі.

 

Культура імперії Маур’їв

В 321 р. до н.е. в Індії виникає перша об’єднана держава – імперія Маур’їв. Її столицю – Паталіпутру (в долині Гангу) – описали давньогрецькі автори. Більшість архітектурних споруд столиці були із дерева. Каміння почали широко використовувати за часів правління царя Ашоки (268–232 рр. до н.е.), що в першу чергу пов’язано із утвердженням буддизму як державної релігії. Влада намагалася затвердити основи буддизму у монументальному мистецтві, яке прийнято називати „мистецтво Ашоки”. Це перш за все меморіальні колони, на яких викарбувані укази державця. Колона, або стамбха, являє собою добре відшліфований камінний стовп. Стамбхи сягали висотою понад десяти метрів і завершувалися капітеллю зі скульптурним зображенням тварин. Найвідоміша з них – Левова капітель із Сарнатха (середина ІІІ ст. до н.е.). Стовп, на якому знаходиться капітель, за легендою, був поставлений на тому місці, де Будда проголосив свою першу проповідь.

З часів царя Ашоки в архітектурі отримали розповсюдження буддійські меморіальні поховальні пам’ятники – ступи. Перші ступи використовувалися для зберігання реліквій самого Будди. Існує легенда про те, що Будду спитали, якою повинна бути його поховальна споруда. Вчитель розстелив на землі свого плаща і перевернув на нього круглу чашу для збору милостині. Так ступа стала мати вигляд на півсфери.

Напівсфера, символ Неба та безкінечності, в буддизмі означає нірвану Будди та самого Будди. Центральна жердина – вісь Всесвіту, яка єднає Небо та Землю, символи Світового Дерева Життя. „Парасолі” на кінці жердини, сходинки до нірвани, вважаються також символами влади.

До нашого часу збереглася одна із найдавніших ступ, споруджених при династії Маур’я, – ступа в Санчі (біля 250 р. до н.е.). Пізніше вона була перебудована та дещо збільшена у розмірах. Напівсферична баня ступи розміщена на круглій основі із терасою, по якій обходили ступу під час ритуалів. З кожного боку до тераси ведуть сходи. Баня ступи надбудована кам’яним кубом із квадратною огорожею, форма якої повторює обриси вівтаря епохи вед і може вважатися символом Землі або гори Меру. Ступу оточує масивна огорожа. З чотирьох сторін зроблені ворота – торани, прикрашені рельєфом.

Ще один вид буддійської архітектури – печерні храми. Печера Ломас Ріші у Боях-Гаї – овальне святилище та прямокутна зала – були вирізьблені при Ашоку (близько 250 р. до н.е.). Стіни храму досконало відполіровані. Його фасад та план слугували зразком для наступних культових споруд І ст. н.е.

Монументальна скульптура із каменя – вид мистецтва, який отримав при Маур’ях широке визнання. В скульптурі раннього буддизму зображення Будди в образі людини не зустрічається. Будда і його вчення представляли в образі священного дерева Бо (під ним Вчитель досяг просвітлення), трону Будди та Колеса Закону, зображення ступи або відбитка ступні великого проповідника. Ці зображення символізували різні етапи життєвого шляху Вчителя: народження, поширення вчення, досягнення нірвани. Стиль цих зображень узагальнено-декоративний і надзвичайно нагадує різьбу по дереву або слонової кістки.

 


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2019-04-10; Просмотров: 238; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.014 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь