Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Правовий статус вільновідпущеників.
Манумісії - це відпущення раба на свободу, такий раб називався лібертін. Причини відпуску на свободу могли бути різними. Формально відпущений на свободу раб набував правового статусу свого колишнього господаря (тобто римського громадянина, латина чи пе-регріна). Фактично це було фікцією. В епоху Республіки лібертін не мав права вступати у шлюб з вільнонародженою римлянкою, брати участь у народних зборах. їм, зокрема, було заборонено нести військову службу у легіонах і лише у виняткових випадках їх брали на службу у військовий флот, вони не допускалися до будь-яких державних посад. Лібертін був зобов'язаний надавати певні послуги своєму колишньому власнику та його нащадкам (часто об'єм зобов'язань визначався спеціальним договором, що укладався при відпуску на свободу). У будь-якому випадку патрон мав право на "виконання послуг", включаючи у певних випадках і військову службу, та на "майно", тобто успадкування частини майна вільновідпущеника, на алімеитування - як самого патрона, так і його дітей та родичів. Як бачимо, римське приватне право допускало можливість у плебеїв розширення чи звуження їх громадянських прав, тобто раб міг зробити кар'єру. Правовий статус колонів. Спочатку колони були орендарями землі. Борги дрібних землевласників, неможливість ефективно конкурувати з латифундіями, де використовувалася практично безплатна рабська праця, створили нову форму цивільно-правових відносин. Боржник передавав свій наділ кредитору у власність для оплати боргу. Кредитор, як правило, великий земле- і рабовласник, повертав земельний наділ попередньому власнику, але у держання, тому користування землею було пов'язане зі сплатою певного натурального чи грошового оброку та з виконанням тих або інших робіт держателем на користь юридичного власника землі. В цей час орендатори, орендодавці ще були юридично незалежними, тому договір між ними міг бути розірваний. Додатковим джерелом поповнення чисельності колонів ставали вільновідпущеники, позбавлені власних земельних наділів. Одночасно з волею їм міг бути нав'язаний і земельний пекулій. Діти колонів теж вважалися приписаними до певної ділянки, тобто успадковували становище своїх батьків. Історики проводять паралелі з феодальною епохою, коли селяни-кріпаки в цивільно-правовому відношенні були залежними від своїх поміщиків. Юридичні особи Юридичними особами виступали:держава,громади,культурні релігійні організації,що здійснювали свої функції в межах своїх повноважень. Агнатське і когнатське споріднення Когнатське (кровне) споріднення — природне споріднення, тобто безпосереднє походження одного від другого — спільного батька або прабатька. Когнатська сім'я незалежно від факту спільного проживання і праці була союзом кровних родичів, що походять від спільного предка. Агнатське споріднення було правовим відношенням і могло змінюватись, когнатське ж споріднення є спорідненням природним і постійним. Кровне споріднення і тепер покладено в основу сімейно-правових відносин. Воно також визначається за лініями і ступенями споріднення. Розрізняють дві лінії — пряму і бокову. Пряма поділяється на висхідну і низхідну. Якщо родичіпоходять послідовно один від одного (батько, син, внук, правнук) — це родичі по прямій лінії. Родичі по прямій лінії, від яких походить конкретна особа, називаються родичами по прямій висхідній лінії (батько, дід, прадід тощо). Родичі, що походять від цієї конкретної особи, становлять пряму низхідну лінію (діти, внуки, правнуки). Родичі, які походять від одного спільного предка, є родичами по боковій лінії (брат — сестра, дядько — племінник). Поняття та види сім’ї Сім’я-засноване на офіційному шлюбі та кровній спорідненості осіб пов’язане спільним побутом та моральною відповідальністю. Види сім’ї: агнацька та когнацька.Агнацька-спорідненість через осіб чоловічої статі.Когнацька-спорідненість кровна. Поняття та види шлюбу. Шлюб ( matrimonium ) — "союз чоловіка і жінки, поєднання всього життя, спільність божого і людського права". Римське право розрізняло два види шлюбу, законний (правильний) римський шлюб ( matrimonium justum ) і незаконний (неправильний) шлюб. Римський правильний шлюб у свою чергу історично поділявся на два види:— шлюб з чоловічою владою ( cum manu mariti ); — шлюб без чоловічої влади ( sine manu mariti ). Правильний римський шлюб укладався відповідно до норм цивільного права і допускався лише між римськими громадянами, які володіли jus conubii . Цей шлюб укладався в спеціальних, визначених законом формах і породжував усі передбачені правом особисті та майнові відносини між подружжям. Неправильним шлюбом визнавався союз між партнерами різного права (між римським громадянином і жінкою іншого громадянства, між перегринами). Умови вступу в шлюб. Для того, шоб шлюб вважався дійсним, необхідна була одночасна наявність деяких суттєвих і обов'язкових передумов. Від наречених вимагалося володіти jus conubii (право вступати в шлюб), мати affectio moritalis (намір подружжя жити саме у шлюбі), бути статевозрілими та укладати шлюб у передбаченій правом формі.Римський шлюб могли укладати тільки особи, за якими було визнано право вступати в шлюб ( jus conubii ) як необхідний елемент цивільної правоздатності. Цим правом були наділені тільки римські громадяни.Римський шлюб міг укладатися тільки тоді, коли союз чоловіка і жінки будувався з наміром жити у шлюбі. У давньому праві affectio mariialis не був обов'язковим для наречених, достатньо було, щоб цей намір виявив домовладика відповідної сім'ї. У класичному праві наявність affectio maritalis був необхідним і нареченим, і домовла-дикам їх сімей, а у посткласичному праві такий намір вимагався лише від осіб, які вступали до шлюбу.Римський шлюб могли укладати тільки особи, які спроможні були здійснювати природну мету шлюбу, тобто особи, які були статевозрілими: жінки з 12 років, а чоловіки з 14 років. Шлюб з чоловічою владою При шлюбі кум ману дружина підпадала під владу чоловіка і знаходилася на однаковому правовому становищі з його дітьми. Поступово чоловік був позбавлений права убити дружину, продати її в кабалу тощо. Становище дружини до певної міри стимулювала суспільна думка - розправа чоловіка з нею без достатніх з точки зору римського громадянина підстав призводила до суспільного осуду. Як правило, ступінь покарання винної (наприклад, у перелюбі) дружини визначала рада, яка складалася з когнатських родичів. Усе майно дружини, як придане, так і набуте під час шлюбу (дарування, спадщина), автоматично ставало власністю чоловіка. При шлюбі кум ману майно дружини відразу ж переходило у власність чоловіка і у випадку розводу продовжувало залишатися у цій власності. Падіння моралі, характерне для періоду пізньої Республіки, призвело до численних зловживань недобросовісних "женихів", з чим законодавство пробувало боротися. Претори, навіть у разі відсутності шлюбного контракту, надавали позовний захист вимогам колишньої дружини про повернення її приданого на основі принципу доброї совісті. В разі смерті чоловіка дружина завжди могла розраховувати на певну частку спільного майна; |
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-11; Просмотров: 222; Нарушение авторского права страницы