Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
КУЛЬТУРА , її ВПЛИВ НА СОЦІАЛЬНЕ ЖИТТЯСтр 1 из 5Следующая ⇒
КУЛЬТУРА , її ВПЛИВ НА СОЦІАЛЬНЕ ЖИТТЯ План. Культура як соціальне явище. Компоненти культури. Єдність і різноманітність культур Форми культури 5. Культурні процеси в сучасній Україні Культура як соціальне явище Сучасний термін "культура" походить від лат., що спершу означало "обробляти землю". Давньоримський мислитель Марк Туллій Ціцерон (106—43 рр. до н. є.) в праці "Тускуланські бесіди" поширив значення цього слова на інтелектуальні явища, називаючи філософію, за аналогією з обробітком землі — "обробітком духу". Культуру вивчають багато наук — філософія, історія, культурологія тощо. Вона вивчає роль культури у формуванні та розвитку соціальних систем — соціальних інститутів, груп, суспільства в цілому. Соціологи цікавляться яким чином культура впливає на розвиток соціальних спільнот. Культура — це система цінностей, уявлень про життя і кодів поведінки, що є спільними для людей, які пов'язані певним способом життя. Люди, позбавлені культури, тобто усіх цих цінностей, уявлень про життя і кодів поведінки, були б безпорадними, нездатними до об'єднання для вирішення різних проблем, наш суспільний світ розпався, а всі — загинули б. Більшість соціологів сходяться на тому, що люди не мають інстинктів. Інстинкт — складна модель поведінки, детермінована генетично. Наприклад, відліт птахів у вирій, або будівництво бджолами складних сот, птахами гнізд чи мурахами мурашників - ґрунтується не на суспільному навчанні, а на інстинкті. Так, усі мурашники, збудовані одним видом мурах, однакові, в той час як людські будівлі різноманітні. Люди мають багато біологічних потреб: в харчуванні, продовженні роду тощо. Ці потреби змушують шукати найкращі способи їх задоволення. У процесі задоволення потреб люди творять культуру, яка сприяє виконанню своїх бажань і здійсненню спільної діяльності. Людина творить культуру, тому що вона (людина), на відміну від тварин, здатна навчати і навчатися шляхом взаємодії з іншими людьми. Шимпанзе можна навчити досягати банан, за допомогою доволі складних дій, але не передавати цю думку іншим. Наприклад, кожна культура легалізувала свій традиційний наркотик. У європейців виростав виноград, із якого добували алкалоїди. Індіанці Центральної та Південної Америки жували листя коки і кактуси пейот. Народи Півночі вживали мухомори. Азіати курили опій і гашиш. До речі, коли європейці колонізували Північ і заборонили ескімосам, чукчам та іншим місцевим, народам вживати їхні власні, звичні наркотики, привчивши їх натомість до алкоголю, вони їх практично винищили. Адже до традиційних наркотиків організми людей покоління за поколінням пристосовувались, тому європейцям, алкоголь шкодить набагато менше, ніж тим народам, які раніше алкоголю не вживали й у яких відсутній необхідний фермент, що розчиняє алкоголь, внаслідок чого вони швидко спиваються і вмирають від "вогняної води". Зв'язок між культурою і людьми має взаємний характер. Хоча люди вигадують культуру, проте саме культура творить людей. Зрідка трапляється, що люди виростають за межами суспільства, наприклад, широко відомі випадки, коли людських дітей виховували звірі (таких людей називають "феральними людьми"). Всього зареєстровано понад тридцять випадків вигодовування дітей тваринами. Відомо 16 випадків вигодовування дітей вовками, 5 — ведмедями, вигодовували людських дітей також павіани, леопарди, лами, вівці, собаки. Коли ж цих "мауглі" знаходили, виявлялося, що вони не вміли ні мислити, ні говорити, і не могли засвоїти найелементарніші навички людської поведінки. Усім відомо, що аморально - ображати слабких, - бити жінок, - знущатися над інвалідами. Але в давньогрецькому місті-державі Спарті вважалося цілком моральним скинути в урвище слабку дитину. Отже, що є моральним, а що — ні — вибирає саме суспільство. Цей відбір триває постійно. Наприклад, сьогодні у багатьох країнах дискутують стосовно того, чи треба забороняти аборти, чи може бути дозволена евтаназія — добровільна смерть як визволення від невиліковної і болісної хвороби. Що стосується евтаназії, то можемо сказати, що людство в цілому ще не готове до вирішення цієї моральної проблеми. Вперше евтаназію на державному рівні було легалізовано нацистами в Німеччині. У1939 р.Адольф Гітлер підписав таємний наказ, згідно якого евтаназії належало піддати всі "форми життя, які негідні життя", а саме: - божевільних, - невиліковних сифілітиків, - деформованих немовлят тощо. Було створено 6 евтаназійних центрів, де протягом двох років нацисти знищили (за різними даними) від 100 тис. до 275 тис. осіб. Хоча це і не була евтаназія у точному значенні цього слова, бо евтаназія передбачає добровільний відхід із життя, а нацисти практикували швидше "добровільно примусовий", тобто, за словами відомого персонажа, "робили пропозицію, від якої було неможливо відмовити». Тільки рішучий протест католицької, церкви змусив нацистів припинити цю злочинну практику. Однак, уже в наш час, у 1993 р., евтаназію дозволили в Нідерландах, у 1997р. її легалізували в американському штаті Орегон, а в 2002 р. — у Бельгії. Наприклад, - субкультура панків, - наркоманів, - алкоголіків, - волоцюг. Контркультурними можна вважати деякі субкультури антисоціальних розваг — краще або гірше організованих груп людей, які намагаються внести розлад у функціонування суспільства не заради матеріальних благ, а задля чисто "спортивного інтересу". Вони можуть - підробляти комп'ютерні урядові програми, - створювати комп'ютерні віруси, - перехоплювати або надавати теле- і радіопередачі, - влаштовувати ретельно продумані містифікації, - фальшувати списки виборців та ін.
КУЛЬТУРА , її ВПЛИВ НА СОЦІАЛЬНЕ ЖИТТЯ План. |
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-19; Просмотров: 193; Нарушение авторского права страницы