Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


Отрывки из «Сказания Авраамия Палицына» о неурожае и голоде, о начале «разбойничества» и о восстании И. Болотникова в начале XVII в.



[Глава ] 2. О начале беды во всей Росиа и о гладе велицем а о мору на люди

И яко сих ради Никитичен, паче же всего мира за премногиа и тмочисленыя грехи нашя и безакониа и неправды вскоре того же лета 7109-го (1601 г.) излна-ние гневобыстрое бысть от бога. Омрачи господь небо облаки и толико дождь пролияся, яко вси человецы ао ужасть впадошя. И преет а всяко дело земли и всяко семя сеянное, возрастщи, раседеся от безмерных вод, лиемых от воздуха; и не о-бвея ветр травы земныя за десять седмиц дней и прежде простертиа серпа поби мраз силный всяк труд дел человеческих и в полех, и в садех, и в дубравах всяк плод земный, и яко от огня поядена бысть вся земля. Году же сему прешедшу, лра-ведному же наказанию от бога на нас бьшшу, мы же никако же от злоб своих престахом и к покаанию не об-ратихомся, но на горшая и злейшая прострохомся и бе-законие к безашнию приложихом. И сего ради во вто­рой год злейши того бысть, такожде и в третие лето; — и всякому естеству, ох! и горе! восклицающу...

Мнози же тогда от ближних градов шрирущуще к царствующему граду, препитатися хотяще от милостыни царевы: славе бо велице преходящи о милостыни. И тии убо приходящей такожде погибаху ради пища. По от-цех же ботоносных речению, М'нози тогда ко второму идолослужению уклонишяся и вси имущей сребро и злато, сосуды и одежда отдааху на закупы и собираху в житница своя вся семена своя всякого жита и при­бытков восприимаху десяторицею и вящи. Мнози 'бо имущей к разделению братии на м-илость не преклаия-124


хуся. И зряще богатии по стогнам царствующего града От глада умерших, ни во что же вменяху; и не толико бревн и дров на возилех, яко же мертвых нагих телес влечаху по граду всегда, такожде и по всем градом. И за два лета и четыри месяца счисляюще по повелению цареву погребошя в трех скудельницях 127000 толико во единой Москве. Но что се? Тогда бысть в царствую­щем граде боле четырех сот церквей, у всех же тех не­ведомо колико погребше христолюбцы гладных. А еже во всех градех и селех никто же исповедати может: несть бо сему постижениа. И пси бо и зверие и птица небесныя преизообильствоваху сицевою пищею; и аще не бы царским повелением погребахуся, то всяко бы от смрада мертво'сти и от снедения пес возсмерделся цар­ствующий град. Толика же беда належаще, яко в'сяку нечистоту бедным и неимущим снедати. И аще ,не бы господь прекратил дьней тех, то уже начинаху и друг друга ясти.

В та же лета мнози имущей глаголаху к просящим: не имамы ничто же. Во время пленениа от всех околних язык, наипаче же от своих то обретеся бесчислено рас­хищаемо всякого хлеба и давныя житница неисто­щены, и поля скирд -стояху, гум>на же пренаполне-ны одоией и копен и зородов, и до четырехнадесяти лет, отнеле же смятение бысть во всей Руской земли. И ли-тахуся вси старыми труды, такожде и убивающих их питаху: орание бо и сеятва и жатва мятяшеся, мечю на выи всегда у всех належащу. Се убо да разумеется грех во всей Роеий, чесо ради от прочих язык пострада. Во время бо искушениа гнева божиа не пощадехом братию свою и жита и благаа своя заключихом себе. Тако и нас не пощадеша врази наши.

[Глава] 3. О зачале разбойничества во всей Росиа

••-В правлении же при сем велицем государе блаженней Царе Феодоре Борис Годунов и инии мнози от вельможь не токмо род его, но и блюдомии ими, многих человек в наволю к себе введше служити, инех же ласканием и Дарьми в домы своя притягнувше; и не от простых ток-м° ради нарочита рукоделиа или какова хитра художе­ства, но и от честнейших издавна многим имением из селы и с вотчины, наипаче же избранных меченосцив и

125


крепких во оружии и светлы телесы и красны образом и возрастом излишьствующих. Мноэи же и икии, на­чальствующим последствующе, в неволю порабощающе с кого мощно и написание служивое силою и муками емлюще. Во время же великого глада сего озревшеся вей, яко немощно питати многую челядь и начашя ра­бов своих на волю отпущати; инии убо истинно, инии же лицемерством. Инстинствующеи убо с написанием из за-утвержением руки своея, лицемерницы же не тако, но токмо из дому изгонит; и аще к кому прибегнет, той зле продаваем бываше и миог снос и убытки платяху; инии же ради воровства нигде не приемлеми бываху; инии же от .неразумна и безремества погибаху; инии же орама ради, скончевахуся бедне за отечества ради. Мно-зи же и того злее сотворишя имущей чем препитати на много время домашних своих, но восхотевше много бо­гатства собрати, и того ради челядь свою отпущающе; и не токмо челядь, но и род и ближних своих не поща-дешя; и гладом скончевающихся туне презрешя. Бяше и се зло и лукаво во многих: лето убо все тружаются, в зиму же не имеют где и главы подклонити; и паки в ле­то в делах зле стражут у господей своих. В сицевых же озлоблениях велико зло сотворися во всяких местех, их же несть возможно исписати. Домы же великих боляр зле от царя Бориса распуженых и вси раби распущены бышя, заповедь же о них везде положена бысть, еже не приимати тех опалных боляр слуг никому же. Инии же сами поминающе благодеяние господей своих и в негодовании на царя пребывающе, но времени ждуще, зле распыхахуся, инии же от глада зле скончевахуся, инии же ремеством кормящеся, овии же от родитель своих питахуся. А иже на ко«ех обыкше и к воинскому делу искусни, сии к великому греху уклоняхуся; во гра­ды бо вышереченныя украйныя огхождаху. И аще и не вкупе, но боле двадесяти тысящь сицевых воров обрет-шеся то мнозе времени во осаде в сидении в Колуге и Туле, кроме тамошних собравшихся старых воров...

[Глава] 6. О царе Василии Шуйском

[Вначале говорится о воцарении Василия Шуйско­го] ... И тако во всей Росии изыде с мечем друг на друга. И не бысть такова беда, покрываеми бо велицыи поля 126


бываху многочисленым воиньством от обою страну, ос-аваюшихся мало смертнаго ради разлучениа, и тии на-Зи яко от утробы материя исторгшеся, и ко градом и к сем прибегаху, но и от тех мало опасахуся. Сицеваа же беда протягшися боле двою лет во всех украинах от предел востока польских градов, иже х Крыму, и Ря-занскаа, и Сивера, и Смоленская земля, и Пустаа Рже­ва и Луки, и Великий Новъград, и Псков и Иваньго-лод. В Северских же и Польских градех иногда же ра-зоряху грады от царя Василиа посылаемое воиньство, иногда же тамо сущий друг другу одолеваху и огню и мечю предаахуся. На кормлю же по вся лета прихож-даху татарове крымские и нагайские и черкасы, и аки скоту, плену человек всегда отгоняюще в свои жилища. В та же времена от царя Василиа .посланник бояре и воеводы множество крепких воин под Колугою положи-шя и с стыдением отступишя. По сем же и сам царь Ва­силий под Тулу пойде и со многим козньством едва град приат потоплением водным, и ту начальствующих зло­деем ложного умышленного царевича Петрушку, холопа Свияжского головы стрелецкого Григориа Елагина, на-рицающася сына царя Федора Ивановича, и Ивана Бо­лотникова, холопа же князя Ондрея Ондреевича Теля-тевского, заводчика всей беде пойма...

Сказание Авраамия Палицына. Под ред. Л. В. Черепнина. М—Л., 1955, с. 105—108, 115—116.

Объяснение терминов, непонятных слов и выражений, встречающихся в «Сказании Авраамия Палицына*

Глава 2. 1) Яко — так как, потому что; 2) сих ра­ди—ради этих; 3) паче — больше; 4) тмочисленыя — многочисленные, числом в «тьму», равную 10 тысячам; 5) седмиц — недель; 6) на горшая — на худшее; 7) при-рущуще — приходя, прибегая; 8) по речению — по сло­вам; 9) в житница — в житницы, в закрома; 10) всякого Жита •— всякого хлеба (в зерне); 11) десяторицею и вя-щи — в десять раз и больше; 12) зряще — смотря, видя; 13) по стогнам — по улицам и площадям; 14) на вози-лех — на повозках, на телегах; 15) влечаху — влекли, тащили; 16) скудельницах — кладбищах; 17) се — это; Щ бысть — было; 19) гладных — голодных; 20) еже —

127


что; 21) исповедать — рассказать; 22) аще — если; 23) от снедения — от съедения, от еды; 24) снедати _ съедать; 25) глаголаху — говорили; 26) не имамы — не имеем; 27) ничто же — ничего; 28) околних — окольных окружающих, соседних; 29) язык — народ; 30) наипа­че — наиболее, особенно; 31) обретеся — нашлось; 32) скирд — скирды — снопы немолоченого хлеба, сло­женные для хранения под открытым небом; 33) гумна — места хранения хлеба в снопах; 34) орание — пахота; 35) чесо ради — чего ради, ради чего.

Глава 3. 1) О зачале — о начале; 2) мнози — мно­гие; 3) не токмо — не только; 4) блюдомии ими — соблю­даемые ими; 5) телесы — телами; 6) красны — красивы, хороши; 7) емлюще — беря, получая; 8) глада — голода; 9) озревшеся — осмотревшись, увидя; 10) убо — итак; 11) той — тот; 12) race — «оное имущества; 13) от безре-мества — от незнания ремесел; 14) туне — напрасно; 15) бяше — было; 16) паки — опять, снова; 17) в сице-вых — в таковых, в таких; 18) распуженых — распуган­ных, разогнанных; 19) опалных боляр — бояр, подверг­шихся опале; 20) распыхахуся — распалились; 21) ре-меством — ремеслом; 22) овии — другие, остальные; 23) иже — кто, который; 24) обыкше — привыкнув;

25) вышереченныя — вышеуказанные, названные выше;

26) украйныя — украинные, окраинные; 27) вкупе — вме­сте; 28) двадесяти — двадцати; 29) обретшеся — нашлось. Глава 6. 1) К весем — к селам; 2) лротягшися— протянувшись, продолжившись; 3) Сивера — Север-ская земля; 4) тамо сущий — там находящиеся; 5) на кормлю — на кормление; 6) аки — как; 7) с стыдением— со стыдом; 8) со многим козньством — со многими коз­нями; 9) приат — принял, взял; 10) пойма — взял.


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2019-04-20; Просмотров: 362; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.017 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь