Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Ж. Дельоз про «шизоїдну» та «параноїдальну» раціональність
Основними працями Ж. Дельоза (1925 – 1995) є такі: «Емпіризм та суб’єктивність» (1952 р.); «Логіка смислу» (1969 р.); двотомник «Капіталізм і шизофренія» (1972 – 1980 рр.), написаний у співавторстві з Гватарі; «Що таке філософія?» (1991 р.); «Критика і клініка» (1993 р.). Його погляди можна краще зрозуміти, якщо зіставити їх з повоєнними філософіями, які ми називаємо «екзистенційними» (як приклад, філософія Ж.-П. Сартра) і які так виразно наголошують на негативності, на ідеї негації, що невтомно виключає будь-який позитив. Дельоз виключає зі сфери філософії все поле, на якому розгортаються ці доктрини, і, разом з Фуко, переносить думку на нове «поле дискурсу», в конфігурацію та на ґрунт, які не зводяться до попередніх утворень. Праці Фуко й Дельоза спрогнозували явища розриву, які сигналізують про перехід від однієї філософської формації до іншої. Отже, що означає для Дельоза мислити по-філософському? Наприкінці своєї творчої біографії Дельоз і його однодумець і співавтор Фелікс Гваттарі відповіли на це запитання в книжці «Що таке філософія?». Філософія це не споглядання, – як можна подумати, читаючи діалоги Платона, – не роздуми, – згідно з класичною моделлю, що передавалася від Декарта до Канта, – не комунікація – згідно з сучасними уявленнями, започаткованими у працях Габермаса. «Ми бачимо, – пишуть Дельоз і Гваттарі, – чим не є філософія, хоча іноді вона й видається тим або іншим, з огляду на спроможність кожної дисципліни породжувати свої власні ілюзії й ховатися за туманом, якого вона умисно напускає. Вона не є спогляданням, бо споглядання – це самі речі, помічені в процесі творення власних понять. Вона не є роздумами, бо ніхто не має потреби у філософії, аби думати хай там про що; іноді, прагнучи підняти значущість філософії, кажуть, що це мистецтво роздумів, але таке припущення безглузде, адже, скажімо, математики ніколи не звертаються до філософів, коли їм треба поміркувати над своїми математичними проблемами, не звертаються до них і митці з питань живопису або музики; сказати, що в таких випадках вони перетворюються на філософів, було б невдалим жартом, настільки їхні роздуми належать сфері їхньої конкретної творчості. І філософія аж ніяк не віднаходить свого останнього притулку в комунікації, яка передусім має справу з опінією, творячи «консенсус», а не поняття. Ні, філософія, згідно з Дельозом і Гваттарі, – це продукування концептуальних подій та винайдення понять, як уже було сформульовано в чудовому висловлюванні Ніцше: «Філософи не повинні лише слухняно брати поняття, які їм дають, щоб тільки відшкребти їх від усього зайвого й начистити до блиску, ні, їм слід виготовляти їх, творити, впорядковувати й переконувати людей, щоб вони ними користувалися». Таким чином філософ виготовляє нові поняття. Але в який спосіб він здійснює це? З хаосу, який звідусіль оточує людину, він вихоплює елементи, призначені організувати новий простір думки. Отже, скоріш за все, міркує Дельоз, безформне – це наша доля: ця течія, скаламучена часом, ці невловимі думки, які постійно від нас вислизають, ці «з’яви-зникнення», коли ми знову й знову розгублюємо свої ідеї, свої образи і свої мрії, ця невизначеність і ці випадкові форми – хіба не треба привести все це до ладу? Саме цим і займається філософія, винаходячи поняття, закорінені в непроглядній ночі цього анонімного хаосу. Якщо людина є ні чим іншим, як цією безконечною течією, то мислити – це приміряти себе до цього хаосу, означати – надати йому консистентної (згущеної, напівтвердої) форми, сміливо подивитися на відносини, де, безперечно, може потонути думка, але де вона може також викувати отой «центр коливань», який ми називаємо поняттям. З точки зору Дельоза вся попередня філософія неправильно розуміла процес породження смислів, звертаючись до ідеї трансцендентності. Смисл же породжується тим, що Дельоз називає «номадичними сингулярностями». Взагалі характерна для нього номадологічна модель світогляду має в своїй основі образ номада – кочівника. Дельоз вважає, що світ бачиться осілим людям інакше ніж кочівникам, які вільно блукають у степу чи пустелі. «Осіла» західна культура рухається згідно з осьовим вектором, її рух лінійний, в той час як номадичне розуміння руху розглядає його як дисперсію, розсіювання. Простір тут не має фіксованого центру, він відкритий і природно інтегрує до себе все зовнішнє. Для номадичної моделі реальності не існує ніякого детермінізму, адже все є випадковим, кожна подія сингулярна – неповторна. Таким чином Дельоз пропонує нове бачення реальності, яка перетворюється на анонімне поле знеособлених індивідуальностей, одиничностей без персональної індивідуальності. Але хіба це поле знеособлених індивідуальностей не буде також полем бажань, своєрідностей, що обіймають життя і творять його? Отже «номадичні сингулярності» це люди, взяті як чисті прояви волі. Дельоз представляє їх позбавленими будь-яких характеристик, що передбачають опозицію щодо себе, тобто, які передбачають ставлення до себе з боку. Ще в творі «Анти-Едіп» (1972 p.), написаному в період збудження, який настав після травневих подій 1968 p., Дельоз і Гваттарі наголошують на бажанні, яке набагато більше, ніж нестача або зіяння, відкриває себе творінням життя і волею до влади. В такій спосіб вони критикують класичну філософську традицію з її уявленням про те, що саме брак чогось продукує бажання. Якщо бажання це нестача реального об’єкта, помітне з зовнішньої стосовно себе точки зору, то сама його реальність є складовою частиною нестачі об’єкта-фантома. В цьому Дельоз вірний Ніцше: бажання, далеке від того, щоб бути породженим запереченням, творить реальність і життя, а отже, йому нічого не бракує. Бажання не можна ототожнювати з нестачею, воно визначає позитивність і стверджувальну силу. Якщо бажання продукує, воно продукує реальність. Якщо бажання продуктивне, воно може бути тільки в реальності та від реальності. Бажання є тією сукупністю пасивних синтезів, які виготовляють часткові об’єкти, течії і тіла, і які функціонують як єдності продукування. Реальність звідси випливає, вона є результатом пасивних синтезів бажання і самопродукуванням підсвідомості. Бажання не має нестачі ні в чому, воно не має нестачі в об’єкті. Цей аналіз має велике філософське та історичне значення. Зламавши класичне відношення, встановлене між бажанням і нестачею (хіба в Платоновому «Бенкеті» кохання не описується як нестача прекрасного і доброго, як зіяння, порожнеча?), Дельоз і Гваттарі прокладають дорогу «філософіям бажання» і зачаровують своїми ідеями цілу інтелектуальну генерацію. Їх «номадичні сингулярності», тобто люди, як чисті прояви бажання, здатні до процедури пасивного синтезу, яка створює шаблони звичок та пам’яті. Несвідоме взагалі виступає для Дельоза як те, що повторюється (як ітеративне) та диференціюється завдяки цім повторам. «Те, чого ти бажаєш, – говорить Дельоз, – в тобі бажається тому, що ти бажаєш вічного повернення». Тому «номадичні сингулярності» являють собою також особливого роду потоки. Наприклад, писати, означає бути одним з потоків, що не дає ніякої переваги над іншими. Номадизм – метафора (як і інші «поняття» Дельоза), призначена для пояснення оригінального розуміння ним структурної впорядкованості реальності. У Дельоза поняття структури замінюється поняттям різоми. Ця метафора заміняє притаманну традиційній європейській культурі метафору коріння – стійкого єдиного початку для різноманітних відгалужень. Різома це структура, в якої корінь не відрізняється від гілками, утворюючи з ними щось одне. Різомі властиві певні характеристики. По-перше, – будь-яка точка різоми може бути пов’язана з усякою іншою. На відміну від цього метафора кореня дерева відгалужень фіксує певний порядок співвідношення своїх частин. Прикладом різоми є мова, оскільки, на думку Дельоза, мови як такої, як певної єдності, не існує. Є лише складне переплетіння говорів, жаргонів, діалектів, спеціальних мов. По-друге, – різома передбачає принцип, про який говорив М. Фуко, коли описував відношення означаючого до означуваного у мові. Це відношення характеризується «сковзанням» означаючого. Точно так же в різомі точки спокою або сталі позиції відсутні. Тільки співвіднесені характеристики властиві для різоматичних структур. Вони визначаються через введення уявлення про лінії вислизання» або «детериторізації», наслідуючи які різоми значною мірою змінюються, вступаючи в контакт з іншими різомами. Звідси випливає третя специфічна риса різоми – вона може бути розірвана, зламана в будь-якому місці і через це виявляє здатність перелаштуватися на іншу лінію. «Від комах не позбавишся, – пише Дельоз, – адже вони утворюють тваринну різому, яка може бути зруйнованою, продовжуючи відтворюватися». Тим самим, виходить, що в дійсності нема ні імітацій, ні подоби, а тільки взаємодія множин по «лінії вислизання», що і утворює різому. Тому, четверта її характерна риса в тому, що для неї (різоми) немає ніякої генетичної осі, вона не підкоряється ніякій структурній породжуючій моделі. Таку модель Дельоз називає «калькою». Різома декалькує те, що вже з’явилось готовим, оскільки нездатна до механічного повторення, вона умовна, рухлива, неадекватна жодному зі своїх станів. Звідси випливає її п’ята риса. Різома не зводиться ні до єдиного, ні до множинного, тому що складається не з індивідуальностей, а тільки зі співвимірів, з рухливих (вислизання) ліній. В неї нема ні початку, ні кінця, а є тільки співвіднесена тканина, з якої вона зростає. Різома не тільки не центрована, але й не ієрархічна і не значуща система, позбавлена Генерала (організуючого та контролюючого центру). Вона має вигляд кипучого «силового» поля, або мережі. Метафора різоми використовується Дельозом та його співавтором Гваттарі в їх спільній роботі «Капіталізм і шизофренія», як така що максимально підходить для розуміння та критики сучасного суспільства. Життя цього суспільства відбувається, з точки зору Дельоза та його співавтора, у двох протилежних вимірах. Один з них утворюють дії «номадологічних сингулярностей», або, як їх ще позначає Дельоз, «машин бажання» («машин», тому що бажання продукується у несвідомому). Цей вимір характеризується тим, що в ньому звільняються потоки бажання, які утворюють вільну гру і завдяки цьому змивають будь-який ієрархічний порядок, притаманний для іншого виміру суспільної реальності. Загальною характеристикою виміру реальності, в якому діють «номадичні сингулярності» («машини бажання») є, за термінологією Дельоза, «шизофренія» (що означає «розсіювання розуму», якщо звернутися до етимології цього терміна). Тому Дельоз часто використовує для позначення «номадичних сингулярностей» поруч з терміном «машини бажання» ще й термін «шизо-потоки». Ці «шизо-потоки» мають вигляд гладенької поверхні з можливістю рухатися в різних напрямках, «…шизофренік, – підкреслює Дельоз, – перемішує всі коди, будучи декодованим потоком бажання…». «Шизо-потоки» утворюють середовище, для визначення якого він вважає можливим конкретизувати метафору різоми і використовувати метафору «тіло без органів». «Шизоїдний», тобто розсіяний, характер цього середовища, цього «тіла без органів» пригнічується раціональністю, яка встановлює схожість, симетрію, вибудовує ієрархію, зводить все до одного центру. Тим самим утворюється, за термінологією Дельоза, параноїдальний вимір дійсності. Термін паранойя означає, якщо звернутися до етимології, заваду, перешкоду для вільного розвитку розуму, тому цей вимір дійсності утворюється в силу виникнення порушень у функціонуванні «машин бажання». Отже дисфункція виявляється причиною утворення будь-якої ієрархії і відповідно будь-якого примусу. Звідси випливає, що будь-які інститути примусу за своєю природою дисфункціональні, тому вони живляться дисфункціями: суперечностями та кризами, тією тривожністю яку вони самі й породжують, пригнічуючи «шизо-потоки» сковуючою силою репрезентації «всього в одному», генералізації всього в одній ієрархії. І чим більш усе розладнується, –підмічає Дельоз, – тим краще функціонує та чи інша ієрархія, наприклад, державна. Звідси стає зрозумілим парадокс: чим менше вірять у капіталізм, тим краще для нього, він як і християнство, живе занепадом віри в нього. Зі свого різоморфного розуміння реальності, Дельоз робить й інші загальнофілософські висновки. Зокрема, він вважає, що згідно з двома вимірами реальності існують два виміри часу. Один – Дельоз називає його Хронос – існує тільки через повтори, тому визначається як вічне «тепер». Другий – позначається терміном Еон – утворюється ланцюжками подій. Оскільки лабіринт часу має різоморфний характер, то будь-яке розгортання Еону є лише одним з варіантів зі спектру рівноможливих. Події сполучаються між собою не за причинно-наслідковим принципом, а їх зчеплення утворюється за рахунок повторів, резонансів, відголосків. Ряди подій – результат «кооперуючих процесів» сингулярних одиничностей. Точкою виникнення нового Еону є афективне потрясіння Хроносу, його, так би мовити, потьмарення розуму, божевілля. Особлива послідовність подій в Еоні є результатом того, що сингулярне афективне потрясіння визволяє деякий сингулярний вектор в Еоні і через це відкриває деяку серію чи ряд подій, завжди один можливий з множини рівноможливих. Підсумовуючи, можна сказати, що лейтмотивом всієї творчості Жіля Дельоза є утворення та опрацювання нового типу філософствування, смисл якого у вільному конструюванні і такому використанні понять, яке виявляє моменти, ще не існуючі в реальності, але які вже здатні з’явитися у полі філософського бачення. Власне мова йде про нові форми вираження, які здатні дати діагноз наявної соціальної ситуації. Філософ виступає в такому разі як «лікар цивілізації», він не витворює хворобу, але, перекомпоновуючи розрізнені симптоми, утворює оригінальну щодо реальності клінічну картину. Для цього він займається незвичайним, іноді «терористичним» розчленуванням образів реальності, які перед тим сприймалися цілісними, і утворює смисли речей, які ще не стали явними об’єктами для сприйняття. Логіка мислення не є при цьому строго злагодженою врівноваженою системою, вона «схожа на пориви вітру, які штовхають у спину». На необхідності деконструкції «логоцентризму» традиційної і сучасної думки Західної культури наполягає і французький філософ, культуролог та літератузнавець Жак Дерріда. 3. Ж. Дерріда «розрізнення» як «розрізняння» Ж.Дерріда (1930 – 2005) є автором таких творів як: «Дещо, що належить до граматології» (1967 р.); «Письмо та розрізнення» (1967 р.); «Поштова листівка. Від Сократа до Фрейда і далі» (1980 р.); «Монолінгвізм Іншого» (1996 р.). Також російською мову було перекладено ряд його праць, що вийшли друком у 2000 році під назвою «О грамматологии». Дерріда широко знаний у сучасному філософському дискурсі перш за все як автор, який намагаючись розглянути проблеми сучасної методології, зокрема проблему розрізнення (буття від небуття, істини від хибності і т. д.), звертається до теми письма (ecriture). Термін «письмо» в нього по суті означає писемність, спосіб людської комунікації, пов’язаний з нанесенням знаків на папір або інший матеріал. Писемність передбачає також артикуляцію – розчленування будь якої мовної тканини на окремі знаково-смислові фрагменти та об’єднання відокремленого в цілісність. Тема письма привернула його увагу тому що він, вслід за М. Гайдеґґером, вбачає корінь усіх напастей та проблем, що вразили сучасну західну цивілізацію, в тому, що вона забула про буття, підпавши під вплив логоцентризму своєї інтелектуальної традиції. Логоцентризм розуміється Деррідою як визнання того, що безпосередньою і адекватною формою виявлення Логосу (тобто, певної впорядкованості), яке б не було його походження, є його виявлення через промовлене слово. В логоцентризмі логос і фонетика мови існують у єдності. Це веде до того, що називають онтологією присутності, уявою в якій буття ототожнюється з тим, що розуміється існуючим, що можна зараз, можна було в минулому чи можна буде в майбутньому побачити на власні свідомі очі чи свідомо помислити розумом. Звідси випливає те, що кінцевою дійсно існуючою реальністю є свідомість, дух, логос, який тільки проявляється у чомусь вторинному (в матеріалі знаків) і псується через це втілення у чужому для себе особливому матеріалі, «відчужується» в ньому. В зв’язку з цим пригадаймо насамперед Платонівський діалог «Федр» і суворий вирок Сократа: письмо вбиває живу активність думки і в такий спосіб відучує від будь-якого зусилля, пригнічує будь-який дух пошуку; повторюване, статичне письмо, на відміну від слова, видається «незаконнонародженим дитям думки»: «Я думаю, Федре, що особливо жахливою властивістю письма є також його велика схожість на живопис. І справді, істоти, породжені цим останнім, виглядають начебто живі створіння; але спробуй-но поставити їм якесь запитання, сповнене гідності, вони мовчатимуть! Те саме бачимо ми й на прикладі письма: може здатися, що воно надихається живою думкою; але звернися до тих рядків зі словом, прохаючи прояснити зміст ними сказаного, і ти переконаєшся, що вони спроможні означати тільки одне й те саме, тільки одне й те саме!» Так само й Ж.-Ж. Руссо вбачає у письмі простий додаток до слова. Мови, зазначає він, були створені для того, щоб говорити ними. Проте в наш час, вже у 70 – 80 роки XX століття, на думку Дерріди, писемність все виразніше і чіткіше заявляє про свою суверенність до голосу, до промовленого слова, до мовлення. Теорія кібернетики, звернення до генетичного коду, дослідження інформаційних процесів у живих клітинах підводить людей до розуміння самостійного значення грифем (креслень). Навіть автори традиційної для європейської культури метафізики, наприклад той же Руссо, помічали, що завдяки письму людина може краще формулювати свої думки, через це можна сказати те, що не промовляється в живому спілкуванні. І все-таки необхідних висновків класичні автори з цього не роблять. А ці висновки показують, що ні мислення, ні культура, взагалі ніщо не могло б з’явитися поза процесом їх розчленування, розбивки, відстрочення, відчуження та певного, але необхідного омертвіння, тобто усього того, що містить у собі письмо, без чого воно не існує. Але у самій формі знакової репрезентації реальності, загальним вираженням якої є письмо, міститься і серйозні суперечності. Репрезентація не одночасна з життям світу, вона не може бути моментом теперішнього, тому що завжди запізнюється йти в ногу з життям. Це уповільнення у часі, як наслідок операції, що передбачає відтермінування, відкладення, економію, позначається у французькій мові словом «differe». За звучанням та і за смислом йому близьке інше французьке слово «difference» – відмінність. Тому процес репрезентації реальності Дерріда позначає терміном «differаnce» – розрізнення. Через цій термін Дерріда прагне показати, що процес відстрочки, відкладання, утримання, який не дає знаку спроможність адекватно представляти буття. Відбувається «стирання» знаку, його інфляція, адже він завжди належить до минулого стану речей у реальності, до того, що було раніше і чого може немає тепер. На цій підставі і робиться висновок про те, що письмо є неминучим злом, втіленням в матеріал речовини живого мовлення людини, яке є безпосереднім проявом духу. Дух умирає в письмі – саме так вчить класична традиція, вважає Дерріда. Структуралізм XX століття займає щодо класики прямо протилежну позицію, оскільки розглядає втілення духу як самостійні структури, а не просте відчуження та погіршення первісного і справжнього. Дерріда шукає третю позицію між двома крайніми. На його думку, насправді ніяке мовлення не могло б з’явитися без першопочаткового втілення в матеріалі, без креслень (грифем), які Дерріда називає передписьмом або праписьмом. Вже найпростіші трудові операції, ще несвідомі чи напівсвідомі, являють собою знакову діяльність. Збереглися між іншим давні розповіді про те, що примітивний малюнок передував мовленню, в кожному разі, якщо говорити про сучасне розвинуте мовлення. Але Дерріда дистанціюється від структуралізму, який фокусує свою увагу на структурах, втіленнях (наприклад, стилі в мистецтві), каркасах знакових систем, а не на їх живому змісті. Для нього письмо – відстрочка, доповнення до живого мовлення, ерзац, дещо вторинне. Так само як і будь-яка інша система знаків. На відміну від структуралістів він не затемняє, а цілком усвідомлює весь трагізм і навіть катастрофічність будь-якої репрезентації, будь якого означення. Дерріда відмічає, що цього не робила класична філософська традиція, оскільки вважала, що відчуження репрезентації може бути подолане, хоча б і в далекому майбутньому чи навіть на небесах. Відчуження духу може і повинно бути знятим, причому знятим без залишку, зняття долає і усуває відчуження абсолютно. Дерріда не згоден з цією думкою. Невже ви вважаєте, з іронією звертається він до класичних авторів, і в першу чергу до Геґеля, що коли-небудь людство навчиться обходитися без письма? В той же час Дерріда підкреслює, що письмо стає письмом, тобто феноменом культури, лише коли воно втрачає свою застиглу форму речі, перетворюючись в знак. А це свідчить про те, що операція відкладання, утримання, на якій базується письмо, є частковим минущим моментом загальної операції розрізнювання в сенсі розпізнавання. Для виявлення цього смислу Дерріда і використовує термін «differance» замість більш звичного для французької мови «difference» (розрізняння). До цього пункту міркування Дерріда, здається, ще допускають їх погодження з класичною думкою. Рішучий розрив з останньою відбувається при такому їх повороті: «Слід – це не тільки зникнення першопочатку, він означає також – в рамках нашого міркування і протягом нашого шляху, – що першопочаток зовсім не зник, що його завжди створювало (і створює) зворотний рух чогось непочаткового, тобто сліду, який через це стає першопочатком першопочатку». Думка Дерріда спрямована проти всякої метафізики, матеріалістичної чи ідеалістичної. Природа (або Бог, в даному разі все одно), згідно з метафізикою, наприклад пантеїстичного матеріалізму і також Руссо, – першопочаток усіх смислів, вона містить їх у собі, як у резервуарі, і діяльність людини витягує їх і духовне взагалі з цього резервуару. Але ж дух утворюється завдяки розпредмечування людиною письма (або першописьма), тобто системи відчужених оречевлених знаків, утримань, відкладень і таке інше. Але тоді, робить висновок Дерріда, природа (чи Бог) не є абсолютним першопочатком смислів і взагалі не є першопочатком. Смисл і духовність взагалі виникають тоді завдяки означаючій, породжуючій знакову систему смислів і знімаючій її омертвіння в знаках, діяльності людини. Але такий поворот думки замикає смисл у суб’єкті, проти чого виступив ще Ніцше, а в культурі XX століття його було піддано ефективній критиці з боку структуралізму. Дерріда це розуміє і прагне не підпасти під неї. Смисл породжується не діяльністю суб’єкта, нехай навіть колективного або трансцендентального, смисл (духовне взагалі) утворюється у самому процесі розпізнавання, який ширший, ніж сфера людської діяльності, і виходить за рамки людства та культури. По суті, існує тільки розрізнювання. Обґрунтування економії утримання і водночас відсторонення (differer) в трансценденції Тут-буття (Dasein) не є абсолютно першопочатковим. Розрізняння (differance) ще більш першопочаткове, – підкреслює Дерріда і додає, – хоча його неможна назвати ні першопочатком, ні основою. Зрозуміти його можливо лише за однієї умови: необхідно спочатку визнати різницю між реальністю та її репрезентацією в знаку, а вже потім стерти це визначення, – знак (слід) тому і знак, що він стирається. Цей перехід через стерте визначення, цей зворот письма – незаперечні. Виходить, що Дерріда врівноважує та закільцьовує зворотні процеси збереження та стирання слідів-знаків. У нього результат примішується до вихідного пункту і через це веде мислення в глухий кут, оскільки воно втрачає можливість розрізняти. Його аналіз письма веде до висновку, що смисл не може з’явитися до сліду, який він (смисл) залишає. Логіка не може з’явитися до матеріальної людської діяльності. Не-відчужене – до відчуження. Мова – до письма. Хоча і слід, і матеріальна діяльність людини, і відчуження, і письмо вже передбачають існування до себе того, слідом чого вони є. Та все-таки, звідки все з’являється, що є первинним? Відповідь Дерріда – в царині поміж визначеністю. Що ж це за місце і чи існує воно взагалі? Дерріда відмічає, що вже у Платона, в його діалозі «Тімей», це особливе місце, яке являє собою «матір» усього, місце, де все народжується, іменується «хорою» (Khora). Тим самим Дерріда звертається до поняття того хаосу, з якого, згідно з античними філософами, все бере початок, і в який в врешті-решт все повернеться, з тим, щоб потім, говорячи словами Геракліта, розгорітися знову. Про цей хаос говорить у своєму «Фаусті» Гете, іменуючи його предвічними Матерями – початком усіх речей. Великий поет логосу Геґель визнавав, як і Гете, існування чогось схожого на хаос у світі. Але він все-таки спрощував проблему, роблячи висновок: якщо ми мислимо те, що принципово не може бути схоплене мисленням, то тим самим вже охоплюємо, розуміємо це дещо немислиме, цей непізнаванний хаос. Дерріда виявляє цю слабкість позиції Геґеля, як і всієї класичної філософії і культури (метафізики, як він її позначає). Стосовно хори, до «місця поміж», неможливо застосовувати бінарну опозицію мислення «так» чи «ні»: неможливо навіть визначити її як «ні те, ні се» або, що вона одночасно «і те, і це». В багатьох своїх творах Дерріда підводить читача до висновку, що кінцевий підсумок розвитку культури, якого ми вже досягли – це стан в якому стираються всі відмінності, в тому числі і відмінність розуму від нерозумності та глупоти, тому він породжує тільки абсолютне мовчання. Але ж цей стан одночасно є тим породжуючим хаосом, з якого все походить. Чи буде коректним ототожнювати абсолютний провал, порожнечу з початком, народженням усього? Раціональний смисл концепції Дерріда в тому, що вона виявляє відносний характер різниці між породжуючим хаосом і тим станом «ні те, ні се», який здавна іменували порожнечею, «ні тим, ні сим», глупством. Навіть у глупоти є деякі переваги перед розумом, оскільки вона ближча до реальності, не здатна «розумувати», дивиться собі під ноги, а не в далину, тому їй менш загрожує падіння. Отже, постмодерністи в цілому і зокрема Дерріда звернули увагу на те, що явищам поміж притаманна серйозна значущість. Всупереч загальноприйнятому погляду в явищах «ні те, ні се» є щось значне і навіть визначне. І воно потребує виділення, визначення, аналізу, тобто подальшого розрізняння і розрізнення. Тому й стає необхідною процедура деконструкції європейської культури мислення. Деконструювати – це повернутися до пари «слово – письмо», подолати, в загальному плані, всі жорсткі концептуальні протиставлення (слово – письмо; означувальне – означуване; синхронія – діахронія; природа – культура; дійсність – видимість тощо), не обходитися з цими поняттями так, ніби вони відрізняються одне від одного. «Деконструкція, – пише Дерріда, – це процес водночас структуралістський і антиструктуралістський: розбирають споруду, артефакт, щоб вивести назовні їхні структури, нервову систему або скелет ... але також, водночас, ненадійні, схильні до руйнації зчеплення формальної структури». Як відбувається «деконструкція»? «Робота з деконструкції не зачіпає зовнішніх структур. Інакше вона не була б можливою й ефективною, вона може здійснюватися лише зсередини цих структур. Зсередини в певному розумінні, бо перебувати всередині можна й не буквально. Отже, з необхідністю діючи зсередини, збагачуючи колишню структуру всіма стратегічними та економічними ресурсами руйнації, збагачуючи її структурно, тобто не можучи ізолювати елементи й атоми, заходи з деконструкції завжди певною мірою активізуються в самому процесі власного застосування». Словом, те, що виводить на світло Дерріда, – це первісна ковкість, первісна плинність. Тоді як метафізика, обираючи через слово присутність, пригнічує таким чином цю плинність. Через це розкриваються заборонені й приховані елементи метафізики, механізми відкидання й дискредитації письма, що там діють. Деконструювати метафізику – це відкрити систему думки, яка нею керує і править, систему, що характеризується низькою значущістю письма. Ось так деконструюється західна метафізика. Концепцію Ж. Дерріди неоднозначно сприйняли у філософському і науковому світі. Багато хто оцінює її позитивно, проте є також і чимало опонентів. Цим вона і викликає до себе особливу цікавість. Неоднозначно сприймається також концепція французького філософа і соціолога Ж. Бодрійяра.
|
Последнее изменение этой страницы: 2019-03-31; Просмотров: 266; Нарушение авторского права страницы