Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
ЗАКОНОМІРНОСТІ ТА ПРИНЦИПИ ПРОЦЕСУ РОДИННОГО ВИХОВАННЯСтр 1 из 30Следующая ⇒
Виховання молодого покоління – один із визначальних чинників спадкоємності традицій і звичаїв народу, передачі досвіду старших молодшим, включення останніх у педагогічно доцільні взаємини з метою засвоєння ними соціальних ролей чоловіка й жінки, сім’янина й громадянина, інтелектуала й комуніканта, творця й трудівника, формування самоцінної особистості з самобутніми різнобічними рисами громадянина країни і світу. Соціалізація дітей і молоді відбувається за певними закономірностями, осягнення яких постає прерогативою педагогічної науки і практики. Виховання як цілеспрямований процес організації соціалізаційних чинників у цьому процесі відіграє одне з визначальних місць, незважаючи на те, що у формуванні особистості діють і стихійні чинники. Окреслимо визначення деяких дефініцій, що стосуються загального процесу формування, розвитку й виховання молодого покоління. У системі цих взаємопоєднаних понять розрізняємо таку їх сутність. Під формуванням розуміємо розвиток довершених особистісних якостей людини, що постають результатом генетично заданих і соціально набутих нею інтегральних властивостей у процесі дії стихійних чинників і цілеспрямовано створених умов для функціонування механізму ціннісно-нормативної регуляції різнобічної поведінки особистості. Звідси, будь-яка інтегральна властивість (моральна культура, громадянська культура, інша) характеризується мірою і є результатом сформованості суспільно-значущих інтегративних якостей, генетично заданих і соціально набутих у результаті функціонування механізму внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції моральної (громадянської, іншої) поведінки та зовнішніх відносин особистості (моральних, громадянських, інших) у процесі її діяльності та спілкування. В цьому полягає так званий синергетичний закон формування загальної базової культури особистості. Загальна культура людини, як інтегруюча особистісна властивість, що формується часто під дією стихійних соціальних процесів самоорганізації й самовпорядкування і тільки іноді під дією цілеспрямованого суспільного процесу виховання (наскільки суспільство – держава, сім’я, церква, суспільні інституції – прикладаються до цього), складається з багатьох таких інтегральних властивостей. Учені й практики виділяють близько 100 таких інтегральних властивостей особистості, які дедалі ширше трактують через таке інтегроване поняття, як „культура” – фізична, психологічна, емоційна, вольова, інтелектуальна, креативна, статева, родинна, адаптаційна, духовна, релігійна, моральна, етична, громадянська, правова, політична, демократична, трудова, господарська, економічна, естетична, екологічна, валеологічна, організаційна, ситуативна, учинкова, фахова тощо. Кожна з цих інтегративних культур займають чільне місце і в цілісності складають індивідуальну самобутність, неповторну своєрідність кожної окремої людини. Педагогічний закон виховання інтегративних якостей, які виділяються в системі цілісної окремої інтегральної властивості особистості, визначаємо таким чином: моральне (громадянське, правове, інше) виховання – це цілеспрямований процес взаємодії вихователів (батьків, учителів, інших) та вихованців-учнів у їхній творчій співпраці, яка стимулює розвиток в останніх довершених моральних (правових, громадянських, інших) якостей через забезпечення необхідних умов для ефективного функціонування механізму внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції поведінки особи в процесі включення її в систему різнобічних відносин спілкування й життєдіяльності. Звідси, р одинне виховання трактуємо як цілеспрямований процес організації взаємодії дорослих і дітей у родині в їхній спільній творчій діяльності, яка стимулює розвиток і саморозвиток в останніх довершених різнобічних якостей через забезпечення необхідних умов для ефективного функціонування механізму внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції поведінки особистості в процесі включення її в систему різноманітних відносин спілкування й життєдіяльності. Таке визначення вигідно відрізняється від інших подібних дефініцій такими обставинами: 1) цілеспрямований процес організації взаємодії дорослих членів родини і дітей підкреслює суб’єкт-суб’єктний характер таких взаємин, в якому виключається авторитарний стиль підпорядкування молодших старшим; дорослі члени родини виступають досвідченими провідниками молодших у психолого-педагогічному супроводі їх усебічного розвитку; 2) спільна творча діяльність передбачає напрям постійної новизни у такій взаємодії – висхідний процес розвитку довершених інтегративних якостей особистості; 3) акцентується увага не тільки на розвиток, але й на саморозвиток різнобічних якостей, тобто враховується активність самої дитини в процесі самовдосконалення необхідних якостей; 4) головні зусилля спрямовуються на створення відповідних умов з боку суспільства і родини для забезпечення функціонування таких механізмів усебічного розвитку дитини: потребової сфери, ціннісно-нормативної сфери, рівня домагань і самооцінки, мотиваційно-смислової сфери особистості; 5) провідним напрямом процесу родинного виховання визнається включення дитини в систему різноманітних відносин спілкування та життєдіяльності; 6) у визначенні розв’язується стратегічна мета – результативність процесу формування особистості, що нівелюватиме процесуальний характер виховних зусиль усіх причетних осіб та інституцій до системи родинного виховання. Оскільки основні акценти процесу родинного виховання розкриваються через закономірності та принципи, розглянемо їх сутність. Закономірності родинного виховання проявляються насамперед через визначення структурних елементів кожної з означених культур – окремої інтегральної властивості особистості, у з’ясуванні їхнього місця в цілісній структурі загальної базової культури особистості, в усвідомленні динаміки функціонуванні механізму ціннісно-нормативної регуляції відповідної поведінки людини, генезису вчинкової діяльності особистості в процесі здійснення окремого циклу мотиваційно-смислової дії-відношення. Загальну базову культуру людини уявляємо у вигляді глобусоподібної моделі, вертикалі й меридіани якої складають площину зрізу окремої інтегральної властивості (окремої культури особистості), структура якої має однаково подібні для всіх таких культур структурні елементи, що проявляються в їх цілісному системному самовираженні на рівні трьох основних підсистем. Наведемо побудову такої інтегральної властивості на прикладі моделі статевої культури людини (див. рис. 1.1), розробленої Л. Головач [2000, 22-28] на основі теоретичних викладів системно-синергетичної моделі загальної культури особистості, дослідженої В. Костівим [1996, 1998, 2001, 2002, ін.]. Показниками рівня сформованості статевої культури особистості виступають компоненти трьох підсистем: – першої (статеві дії як результат функціонування механізму внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції поведінки особи): засвоєні особою основні елементарні норми і правила поведінки; рівень домагань особистості відповідно до реальних умов її життєдіяльності у задоволенні основних потреб; статеві цінності, ідеали, установки; повнота розвитку й прояву функцій мотиваційної сфери тощо; – другої (статеві відносини особистості до... (рис. 1.1) як можливість функціонування у вигляді регулятивної системи, що виявляється через актуальну статеву діяльність і можливість розвитку статевих якостей) – вироблені в процесі діяльності, спілкування і нагромадження досвіду суспільної поведінки статеві відношення до: Бога-отця і Богоматері, матері і батька, майбутнього чоловіка та дружини, хлопчиків та дівчаток, своєї та протилежної статі, дружби й кохання, фактів і відомостей статевого змісту, сексуального дошлюбного досвіду та наслідків статевого спілкування, зовнішності та одягання (власного та чужого), частин чи повністю оголеного тіла, поцілунків і проявів залицяння, еротичних сцен, картин та розмов на сексуальні теми тощо; – третьої (статеві якості і статева спрямованість особи як дві лінії якісної характеристики інтегральної властивості, що формується) – сукупність статевих якостей (душевність і терпеливість; чуйність і емпатійність, емоційна гнучкість; поступливість і адаптивність; дівоча честь і чоловіча гідність; чоловічність, мужність і жіночність, м’якість; надійність і вірність; впевненість і поблажливість; цнотливість і відповідальність; привабливість і еротична чутливість; тактовність і делікатність; ніжність і грайливість; стриманість і сором’язливість тощо) і статева спрямованість особи (суспільно-альтруїстична та індивідуалістично-егоїстична). Формування інтегративних якостей окремої (статевої, родинної тощо) культури особистості відбувається в процесі здійснення вчинкової діяльності – у результаті спеціально зорганізованого (виховного впливу) чи спонтанного (самоорганізаційного) потрапляння особи в ситуацію вибору стосовно своєї статевої (родинної, іншої) поведінки під час спілкування й життєдіяльності. Причому основою ціннісного самовизначення особистості в процесі такого вибору є конкретна загальнолюдська вартість: у сфері статевої культури відбувається здійснення статевої поведінки з позицій дихотомії гідності – негідності, в родинній культурі – любові чи ненависті, в моральній культурі – добра і зла, в громадянській культурі – справедливості чи несправедливості, політичній – свободи чи необхідності, демократичній – рівності чи нерівності, релігійній – віри чи невіри і т.п. Функціональна модель формування окремої (статевої, родинної, іншої) культури особистості складає дію механізму внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції статевої (родинної, іншої) поведінки особи, що забезпечується через здійснення
C1
Я-3 Я-4
Я-2 Я-5 В-3 В-4
В-2 З С В-5
В С Я-1 у Я-6 В-1 В-6 Н Д C Д М у у М Д C
Ц І В -7 В-12 Я-7 Я-12 В С В-8 З С В-11 В-9 В-10 Я-8 Я-11 Я-9 Я-10
C2 Перша підсистема Підсистема внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції поведінки особи, результатом функціонування якої є статеві дії-відношення Друга підсистема Статеві відношення особи до... як можливість функціонування у вигляді регулятивної системи, що виявляється через актуальну статеву діяльність і можливість розвитку статевих якостей Третя підсистема Статеві якості і статева спрямованість особи як дві лінії якісної характеристики статевої культури
Рис. 1. Статева культура особистості (модель)
Перша підсистема Підсистема внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції поведінки особи, результатом функціонування якої є статеві дії-відношення П - потреби Н - норми статевих відносин Д - рівень домагань Ц - статеві цінності І - ідеали У - соціальні установки М-Д - мотив - статева діяльність Д-М - статева діяльність - мотив В-С - внутрішні стимули З-С - зовнішні стимули Друга підсистема Статеві відношення особи до... як можливість функціонування у вигляді регулятивної системи, що виявляється через актуальну статеву діяльність і можливість розвитку статевих якостей В-1 - до Богаотця і Богоматері В-2 - до матері і батька В-3 - до майбутнього чоловіка та дружини В-4 - до хлопчиків та дівчаток В-5 - до своєї та протилежної статі В-6 - до дружби і кохання В-7 - до фактів і відомостей статевого змісту В-8 - до сексуального дошлюбного досвіду та наслідків статевого спілкування В-9 - до зовнішності та одягання (власного та чужого) В-10 - до частин чи повністю оголеного тіла В-11 - до поцілунків і проявів залицяння В-12 - до еротичних сцен, картин і розмов на сексуальні теми Третя підсистема Статеві якості і статева спрямованість особи як дві лінії якісної характеристики статевої культури
Я-1 - душевність і терпеливість Я-2 - чуйність і емпатійність Я-3 - поступливість і адаптивність Я-4 - дівоча честь і чоловіча гідність Я-5 - чоловічність, мужність і жіночність, м’якість Я-6 - надійність і вірність Я-7 - впевненість і поблажливість Я-8 - цнотливість і відповідальність Я-9 - привабливість і еротична чутливість Я-10 - тактовність і делікатність Я-11 - ніжність і грайливість Я-12 - стриманість і сором’язливість Додаток до рис. 1.1. Роз’яснення умовних скорочень окремих учинкових актів в процесі її життєдіяльності і спілкування. Зв’язок особи й середовища спричиняє виникнення певної проблемної ситуації, яка вимагає свого розв’язання. Ситуація зумовлюється суспільним благом, в яке потрапляє людина, і спричиняє певну міру напруженості відповідно до рівня володіння цими благами й актуальними потребами особи. Через зіткнення різних можливостей вирішення проблемної ситуації, поділ статевих цінностей у межах континууму гідності – негідності, моральних цінностей – добра і зла, громадянських – справедливості чи несправедливості (і тому подібне), – актуалізується активність особи. Відповідно до властивих їй, усвідомлених нею норм та ідеалів статевої (моральної, іншої) поведінки, статевих (моральних, інших) цінностей, зіставлення рівня домагань з самооцінкою особи, а також у зв’язку з наявними в неї певних установок, сформованих у результаті складної системи мотивації (з можливим підключенням внутрішніх і зовнішніх стимулів), реалізується конкретна статева (моральна, інша) дія-відношення. Завершення цього процесу веде до відповідного розвитку конкретної статевої (моральної, родинної, іншої) якості особистості за рахунок впливу на цю якість тієї дії-відношення, яка відбулась, тобто до встановлення рівня статевої (родинної, моральної, іншої) культури, спрямованого в позитивну чи негативну сторону. Відносини, як відповідний зв’язок між статевими (моральними, іншими) якостями особи та охарактеризованим циклом дії механізму внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції статевої (моральної, родинної, іншої) поведінки багаті й здатні на нові проблемні ситуації і т. д. У результаті постійного повторення всього циклу – у різноманітності статевих (родинних, інших) відносин, в які потрапляє особа, – проходить збагачення однієї чи декількох, разом взятих інтегративних якостей, актуальних саме для цього виду статевого (родинного, іншого) відношення. Сукупність тією чи іншою мірою сформованих якостей досить суттєво впливає на статеву (родинну, іншу) спрямованість, що пронизує всі інтегративні якості особи. Наприклад, у моральній культурі розрізняють такі два (індивідуалістично-егоїстичну чи суспільно-колективістичну) або чотири види спрямованості особистості: егоїст – в основному здійснення моральних учинків з егоїстичних позицій; індивідуаліст – в основному індивідуалістична позиція – спрямованість на себе, але й урахування позицій інших людей), колективіст – здійснення моральних учинків більшою мірою для людей, але з урахуванням і своїх інтересів; альтруїст – безкорислива спрямованість на позицію іншого, безумовна любов, сприйняття іншого, не рахуючись зі своїми інтересами). Сполука, поєднання виділених елементів (механізму ціннісно-нормативної регуляції поведінки, відносин, якостей і спрямованості) забезпечує появу й розвиток системної властивості – окремої (статевої, родинної, іншої), а в сукупності – й загальної базової культури особистості. Причому кожний із виділених елементів виступає водночас конкретним показником рівня сформованості відповідної культури особистості. В результаті отримуємо близько 60 параметрів, за якими можна діагностувати як рівень розвитку окремих якостей, домінування відповідних ставлень, усвідомлення статевих (родинних, інших) норм, ідеалів, ціннісних орієнтацій, установок, мотиваційно-смислової регуляції вчинкової дії, так і в сукупності рівень сформованості блоків „Статеві (родинні, інші) відносини”, „Статеві (родинні, інші) якості”, „Модель поведінки (потребова, ціннісно-нормативна, мотиваційна сфери та рівні домагань і самооцінки особистості”, „Системна функція (спрямованість статевої (родинної, іншої) діяльності особи)”. У зв’язку з цим, звичайно послуговуються розробленою сукупністю діагностичних методик, центральне місце серед яких займає експрес-діагностика рівня сформованості окремої інтегральної властивості особистості (статевої, родинної, іншої), побудована на основі технологічного підходу „Кваліметричний профіль”. У самих показниках рівня сформованості, наприклад, моральної чи громадянської культури особистості, закладені ті елементи, які безпосередньо враховують обставини оточення людини. Це насамперед відношення до рідних, близьких людей (батьків, родичів), до природного ландшафту і традиційної родинно-побутової культури краю (рідної домівки, родинних реліквій, визначних пам’яток і місць, місцевих звичаїв і традицій, флори і фауни тощо) і близького (друзів, ровесників, гуртів, класного, позакласного й позашкільного) оточення дитини. Особистий батьківський приклад, моральний зразок поведінки батька й матері, інших членів родини забезпечує ідентифікаційне засвоєння моральної мудрості поколінь. Доброчинне суспільне благо, оточення, в якому розвивається дитина, дає неперевершені результати для засвоєння особистістю суспільних моральних норм і правил поведінки. Таке педагогічно доцільне оточення формує прогресивне суспільство, суспільство, яке добивається свого розквіту, довершеності. Найважливішим тут є турбота, піклування суспільства про розвиток родини, тієї суспільної першоклітинки, яка є природним осердям для розвитку моральних почуттів особистості. Задовольняючи разом із молоком матері природну потребу в емоційному контакті з людиною, яка породжує життя організму, безпеку її життєдіяльності, ми піклуємось про міцні корені живильної речовини для формування безпосереднього потягу дитини надалі й до інших людей, довірливої участі її у взаємодопомозі, доброму ставленні до всього живого й неживого, незаперечному набуванні моральних (статевих, родинних, інших) істин. Окреслимо коротко вектори реалізації процесу формування окремої інтегральної властивості – статевої (моральної, родинної, іншої) культури у рамках цілісного розвитку базової культури особистості: постійне поглиблене пізнання специфічного взаємозв’язку структурних компонентів інтегральних властивостей особистості; усвідомлене засвоєння педагогами й вихованцями (в міру їх саморозвитку, самопізнання й самовдосконалення) особливостей функціонування механізму ціннісно-нормативної регуляції поведінки, специфіки прояву динамічних процесів інтеріоризації та екстеріоризації внутрішніх елементів та зовнішнього середовища; створення в суспільстві (сім’ї, освітніх закладах, позашкільному оточенні) належних умов (суспільного блага) для задоволення й правильного формування життєво-необхідних потреб, гармонійного розвитку й самореалізації кожної особистості; прогнозування у розвитку дитини реальних цілей найближчої і більш далекої перспективи, що матимуть відповідне наукове, навчально-методичне й матеріальне забезпечення на конкретних етапах їх реалізації; постава в центрі освітньої, виховної і навчальної діяльності не просто особистості, а її індивідуальної своєрідності, оригінальності, унікальності; вибір оптимальної системи виховних умов і засобів з метою проголошених диференціації та індивідуалізації навчально-виховних зусиль сім’ї, школи та інших соціальних інститутів, що здійснюється на основі діагностики рівня сформованості інтегративних якостей особистості; виявлення рівня їх розвитку базується на науково обґрунтованих критеріях, показниках, методиках діагностування; забезпечення ефективного функціонування механізму внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції поведінки особистості, урізноманітнення її відносин із іншими в процесі спілкування та різнобічної діяльності, сприяння організації процесів самовиховання, самовдосконалення, самовираження особистості; зміщення акцентів в освітній та виховній діяльності від процесуального до результативного; створення з метою моніторингу розвитку інтегративних якостей базової культури особистості системи державної професійної сімейної і шкільної соціально-психологічних служб, за результатами діяльності яких відбувається проектування й реалізація педагогічно доцільних умов і засобів впливу на подальший розвиток особистості юнака чи дівчини (аж до їхнього професійного самовизначення). У підсумку висвітлення основних закономірностей процесів формування, виховання і розвитку особистості дитини зазначимо, що ці напрями мають своє специфічне забарвлення в процесі реалізації конкретних завдань родинного виховання на відповідному життєвому особистісному шляху, що буде розкрито нами в наступних підрозділах посібника. Зміст цих завдань має бути тим виховним ідеалом, яким можуть послуговуватися батьки в процесі реалізації своєї батьківсько-виховної практики. Визначення структурних елементів всіх різнобічних інтегральних властивостей особистості, що виступають водночас не тільки виховним ідеалом, але й основними показниками стратегічних і тактичних батьківських виховних цілей, та реалізація цієї системно-синергетичної моделі процесу формування й розвитку особистості дитини в родинній і шкільній педагогіці вже в недалекому майбутньому дозволить реалізувати центральну стратегічну мету – досягнення результату в системі особистісно зорієнтованого процесу навчання й виховання. Головною ідеєю, кінцевим результатом формування особистості дитини мають стати сукупні якості різнобічних її інтегральних властивостей базової культури людини-громадянина в індивідуально-особистісному, специфічно-національному й загально-планетарному масштабах. Конкретизується основна мета родинного і національного виховання громадянина України і світу. Загальнонаціональною стратегічною ідеєю в консолідації українського чи інших народів, у розвитку національного характеру освіти й виховання приймається вірність Богові, українському народу, родині й окремій особистості, утвердження Творення, Совісті, Волі, Розуму, Таланту, Сили, Здоров’я, Віри, Надії, Любові, Добра, Правди, Краси, Свободи, Рівності, Справедливості, Закону, Миру, Щастя, Істини та інших доброчинностей, які лежать в основі різноаспектного розвитку базової особистісної, національної та світової Культур. Головною метою української системи родинного і національного виховання має постати: різноаспектне формування базової культури особистості в зоні актуального і найближчого, більш високого рівня розвитку інтегративних якостей, виокремлених в аспекті формування культури сім’янина, культури формування й задоволення потреб особистості, культури фаху та вчинку, генетичної, психічної, інтелектуально-креативної, фізично-оздоровчої, світоглядної, трудової, естетичної, екологічної та інших культур. Окреслені стратегічні шляхи, що стосуються не тільки виховної діяльності батьків, але й безпосередньої їхньої взаємодії з системою освітніх інституцій держави, визначають підходи до структуризації виховних принципів, цілей, змісту і завдань родинного виховання молодого покоління. Принципи – це вихідні положення, що визначають головні вимоги до змісту й організації родинного виховання. У них відображаються основні стратегічні й тактичні цілі, механізми реалізації процесу родинного виховання, стиль взаємин батьків і дітей, зв’язків родини зі школою, учителями та іншими інституціями й особами, причетними до розвитку, освіти, навчання й виховання дитини. Вони базуються на сучасній науковій педагогічній теорії, узагальненому досвіді родинно-шкільного виховання. Ефективність родинного виховання, на думку академіка М. Стельмаховича, забезпечується неухильним дотриманням таких провідних принципів: народності, наступності й спадкоємності поколінь, участі в праці, природовідповідності, культуровідповідності, самодіяльності (активності й ініціативи), педагогічної компетентності батьків і єдності вимог і виховних напрямів [1996, 163]. Цей учений розрізняє також принципи організації педагогічної співпраці школи та батьків у вихованні дітей: українотворча цілеспрямованість і висока ідейність родинного виховання; зв’язок родинного виховання з життям українського народу: працею й практикою розбудови самостійної Української держави; єдність вимог й поваги до особистості; систематичність і послідовність родинно-шкільного виховання засобом українознавства; співдружність учителів і батьків у створенні умов для оволодіння українознавством; втілення єдності українського й регіонального в оволодінні українознавством [Стельмахович М., 1995, 125]. Провідними вченими Інституту проблем виховання Академії педагогічних наук України (під керівництвом академіка І. Беха) в системі основних виховних принципів виділяються такі: національної спрямованості виховання (формування національної самосвідомості, національної ідентичності, шанобливого ставлення до рідної культури, активної участі в розбудові й захисті своєї держави); культуровідповідності (формування базової культури особистості на засадах привласнення нею загальнокультурних надбань); гуманізації виховного процесу (визнання дитини як найвищої цінності, врахування її індивідуальних і вікових особливостей та можливостей у задоволенні її базових потреб на основі вироблення індивідуальної програми її особистісного розвитку); суб’єкт-суб’єктної взаємодії (рівноправного партнерства в процесі спілкування учасників виховного процесу; визнання й узгодження права своєї позиції, відмінної від інших; уникнення жорстких приписів, врахування активності суб’єкта впливів, його психічного стану, життєвого досвіду, системи звичок і цінностей; дотримання продуктивних виховних дій у професійно-творчій та індивідуальній взаємодії); цілісності (формування цілісної картини світу в системному педагогічному процесі, спрямованому на гармонійний і різнобічний розвиток особистості; забезпечення наступності напрямів і етапів виховної роботи на різних освітніх рівнях, охоплення всіх сфер життєдіяльності дитини та причетних до них соціальних інституцій); акмеологічності (орієнтація на найвищі морально-духовні досягнення й потенційні можливості вихованця; постійний стратегічний рух до здійснення його нових, соціально-значущих задумів; створення умов для досягнення життєвого успіху, розвитку його індивідуальних здібностей); особистісної орієнтації (урахування своєрідності й неповторності особистісного розвитку; культивування у зростаючої особистості почуття самоцінності, впевненості в собі, визнання права на індивідуальний вільний розвиток і реалізацію своїх здібностей); життєвої смислотворчої самодіяльності (становлення особистості як творця і проектувальника свого життя, прийняття нею самостійних рішень і відповідальності, активної дії у повноцінному житті; постійне самовдосконалення, адекватне й гнучке реагування на соціальні зміни); полікультурності (сприйняття й створення необхідних передумов для утвердження української культури як невід’ємної складової культури загальнолюдської, її інтегрованості в європейський і світовий простір; формування відкритості, толерантного ставлення до відмінних від національних ідей, цінностей, культури, мистецтва, вірування, здатності диференціювати спільне й відмінне в різних культурах); технологізації (досягнення спеціально спроектованої системи виховних цілей, узгоджених з психологічними механізмами розвитку особистості, гарантування його позитивної розвивальної динаміки); соціальної відповідності (узгодження змісту й методів виховання реальній соціальній виховній ситуації; формування готовності до ефективного розв’язання життєвих проблем у реальних соціально-економічних умовах; взаємозв’язок виховних завдань і задач соціального розвитку демократичного суспільства; забезпечення комплексу соціально-педагогічної допомоги і захисту дітей із урахуванням реальних можливостей і дії найрізноманітніших чинників соціуму в процесі координації взаємодії всіх соціальних інституцій); превентивності (формування звичок здорового способу життя, культури статевих стосунків, профілактика негативних проявів поведінки дитини, вироблення імунітету до негативних впливів соціального середовища, формування позитивних соціальних настанов, запобігання вживанню наркотичних речовин, різних проявів деструктивної поведінки, відвернення суїцидів на основі забезпечення системи заходів економічного, правового, психолого-педагогічного, інформаційно-освітнього характеру) – [2004, 12-13]. До означених принципів, не врахованих в організації процесу виховання, можна також віднести принцип діагностичності (вивчення потенційних здатностей і можливостей дитини, рівня сформованості її різнобічних інтегративних якостей, прояву її різнобічних відносин, генетично заданої і соціально набутої на даний момент моделі поведінки, системної спрямованості її різнобічної вчинкової діяльності), результативності виховної діяльності, побудованої на основі проектування й реалізації індивідуальних виховних програм (виключає процесуальний підхід у виховній діяльності, запобігає усуненню помилок у виборі тактичних виховних завдань; сприяє відбору виховних форм, методів і засобів виховного впливу, побудованого на результатах діагностики рівня сформованості інтегративних якостей базової культури конкретної особистості та диференційованого підходу стосовно включення дітей у відповідні, необхідні для них, види різнобічної життєдіяльності). У родинній педагогіці, крім означених загальних принципів виховання діють і специфічні принципи, властиві найбільше саме цьому соціальному інститутові: безумовної і всеосяжної любові до дитини (дотримання й демонстрація проявів батьківської любові – кровноспорідненого почуття захищеності свого, рідного, незамінного, який продовжить існування родоводу й автентично відтворить різні види родинної любові – матері, батька, сина, дочки, брата, сестри, дідуся, бабусі, інших родичів і свояків), емпатійного налаштування на діалогічну взаємодію (інтелектуально-емоційного співвпочування у внутрішній стан іншої людини; співчуття, співпереживання, адекватних ситуативним настроям; активна співучасть, співдія, співдопомога, незалежно від потенційних можливостей її надання і соціальної ситуації необхідності), альтруїстичної самовідданості й невідворотної відповідальності за дії і вчинки своїх дітей (безумовна безкорислива самовідданість і самопожертва; величезна моральна та правова відповідальність; систематична, постійна взаємодопомога, взаємопідтримка протягом усього життєвого шляху людини, незалежно від часу й віку), формування способів розумного задоволення основних життєво необхідних потреб особистості (біологічних, соціально-економічних, духовних), непохитної віри в безмежні потенційні творчі сили й можливості дитини й активної співдії в реалізації ситуацій успіху, контактної діалогічної взаємодії (умовна прихованість способів виховного впливу, відсутність маніпулятивного втручання з метою ненанесення шкоди особистійній самоцінності й самодостатності, знання діагностичних ознак проникнення дорослого на певну стадію взаємин з дитиною, дотримання батьками тактичних принципів і прийомів діалогічного спілкування на кожній стадії). Реалізація цих та інших принципів родинної педагогіки може відбуватися тільки в поєднанні з їх системністю (комплексне застосування в часі, просторі, систематичності, постійності впливу різних умов та обставин), обов’язковістю (безумовне й повне втілення їх у виховну практику), рівнозначністю (відсутність головних і другорядних принципів, застосування кожного з них відповідно до вимог часу, умов та обставин), синергетичністю (урахування ознак нелінійності й нерівноважності виховного процесу; емерджентної сполуки, несподіваного поєднання різних, часом і несприятливих чинників; спонтанності й самореалізації активної і пасивної діяльності особистості).
ХРЕСТОМАТІЙНИЙ МАТЕРІАЛ ДО ТЕМИ 1
На основі праці М. Стельмаховича [1995, 118-134] проаналізуйте основні принципи організації педагогічної співпраці школи та батьків у вихованні дітей: Принцип українотворчої цілеспрямованості й високої ідейності родинного виховання передбачає спрямування вивчення українознавства в русло українотворення, тобто формування особистості українця на основі утвердження в свідомості й пам’яті учнів українських національних і вселюдських цінностей. Ідейність кличе до вірності інтересам українського народу й активності щодо внесення посильного особистого вкладу в розбудову самостійної демократичної Української держави, готовності до її захисту. Адже саме українознавство має стати нині державною політикою й філософією, науковою системою, що визначає основи освіти, культури, мистецтва, родинно-шкільного навчання й виховання, а тим самим ідеології. Ідейність, як концентрований вираз світосприйняття і світорозуміння, моралі й етики, ідеалів, життєвої практики й власної поведінки, – повинна мати глибоко науковий, гуманістично-демократичний характер, а тому має формуватися як школою, так і родиною. Принцип зв’язку родинного виховання з життям українського народу, працею й практикою розбудови самостійної Української держави має широкий простір для реалізації саме через опанування українознавством. Дотримуючись його, батьки сприяють національній соціалізації своєї дитини, націоналізації, пізнанню себе й свого рідного народу, вчать бути самим собою, пишатися приналежністю до української нації. “Кожен повинен знати свій народ, – вчив Г. Сковорода, – а в народі пізнати себе. Якщо ти українець, так будь ним. Якщо ти поляк, то будь поляком. Чи ти німець? Будь німцем. Чи француз? Будь французом. Чи татарин? Будь татарином. Все хорошо на своїм місці і своїй мірі, і все гарне, що чисте, природне, тобто не фальшиве”. Т. Шевченко підкреслював колосальне значення національної типовості кожного народу. “По-моєму, – писав він, – нація без своєї власної, незалежної тільки їй, характерної риси подібна просто на кисіль, дуже несмачний кисіль”. Провідні орієнтири виховання за даним принципом випливають із національних та загальнолюдських ціннісних вартостей та неухильного дотримання засад природовідповідності. Заглиблення через українознавство в історію України й життя українського народу, нації, минуле сучасне, плекає історичну пам’ять поколінь. При цьому батькам варто домогтися, аби їхні діти збагнули, що історична пам’ять – це святиня народного духу, велич, доблесть і міць держави, надійний гарант єдності, наступності і спадкоємності поколінь, згуртування нації, атрибут шляхетності національної вдачі, запорука щасливої долі. Історична пам’ять – невичерпне джерело життєвої мудрості й обачності, оберіг і застереження від бездушності, жорстокості, яничарства й манкуртства. Перевертні, космополіти, національні зрадники й нігілісти, конформісти, безбатченки й дегенерати, відступники, які цураються рідної української мови й українського народу, найдужче плодяться на грунті історичного безпам’ятства. Нема гіршої кари, як історичне безпам’ятство. Послаблення історичної пам’яті до смерті подібне. Замах на історичну пам’ять - тяжкий злочин, розгнуздане дикунство. Загублена історична пам’ять - втрачена надія. Тому нас до глибини душі зворушують слова матері: “Можна відібрати землю, можна відібрати багатство, можна відібрати життя, - промовила вона вголос, - але хто вигадав, хто посміє посягати на пам’ять людини?! О господи, якщо ти є, як дозволив ти таке людям? Хіба мало зла на землі і без цього? ” Народ, який не знає або згубив знання свого минулого з його духовними скарбами, вмирає і зникає із землі. То й одностайно подбаймо про те, аби передати учням й умножити наш скарб дорогоцінний – українську національну історичну пам’ять. Щоб стати справжнім громадянином самостійної Української держави, треба бути не тільки свідомим, але й гордим свого українського походження, своєї української нації, своїх українських традицій, рідної української мови, свого родоводу. Формування особистості найуспішніше здійснюється в процесі трудової діяльності. Наполегливе навчання з метою ґрунтовного оволодіння українознавством належить до однієї з його провідних віх, як і засвоєння ідеї державності та заохочення батьками дітей до посильної участі в розбудові Української держави. Принцип єдності вимог й поваги до особистості в процесі родинного виховання базується на ідеї гуманізму й любові до дітей. Правильне виховання обов’язково передбачає поєднання високих вимог із повагою до вихованців, з довір’ям до їх сил і можливостей. Практична реалізація цього принципу передбачає опору на взірцеве в поведінці школяра, утвердження позитивних національних рис українського характеру й усунення (запобігання) негативних. Реалізація через опанування українознавством потенцій українського менталітету, що втілює національні цінності, ушляхетнить нашу життєдіяльність, утвердить честь і гідність самоцінній особистості. Тому батькам треба знати провідні риси українського характеру, як однієї з важливих ділянок українознавства, щоб враховувати їх у своїй виховній діяльності. Назвемо деякі з найтиповіших традиційних рис українців: а) позитивні: працьовитість, ощадність, гостинність, особливе прагнення до освіти, любов до дітей, статечність у родинних взаєминах, глибока шана до предків, повага до жінки-матері, до батьків і людей старшого покоління, лицарське ставлення до дівчини, привітність (в українському селі й нині живе чудовий звичай вітатися з кожним стрічним, навіть незнайомцем), емоційність, чутливість, ліризм, артистизм вдачі, пісенність, м’яка гумористичність, могутній потяг до волі (як наслідок козацької основи української психіки); б) від’ємні: запальність і неврівноваженість, знання лише себе (за принципом: “Моя хата скраю”), сварливість, слаба відповідальність за добро нації, гуртові ворожнечі, незгідливість вдачі, анархічна отаманщина, непослух, розбіжність між словами й ділами, легковірність та поступливість, буйність, мрійництво, неточність і марнування часу, недбальство (“Якось воно буде”), балакунство. В умовах бездержавності й насадження колоніального тоталітаризму ряд позитивних рис українського національного характеру послабились (напр., особливий потяг до хліборобства). А негативні риси посились, а то й набрали потворного характеру, як-от: зневага до рідної мови, уярмлене власне “я”, чревоугодництво (готовність в ім’я шлункового блага, “шматка ковбаси”, служити будь-якому чужинцеві), національний нігілізм, плазування перед начальством тощо. Остов змісту української національної системи виховання у тому вічному, загальнолюдському, на чому з давніх-давен базується філософія людського життя, зокрема на протистоянні: Добра – злу, Бога – дияволу, Правди – брехні, Милосердя – жорстокості, Розуму – невігластву, Життя – смерті, Честі – ганьбі, Працьовитості – неробству, Вірності – зраді, Любові – ненависті, Відваги – боягузству, Волі – рабству, Краси – потворству. Принцип систематичності й послідовності родинно-шкільного виховання засобом українознавства закладений в самій природі життя, росту й розвитку дитини в сім’ї та школі. Це означає, що в колі родини дитина практично засвоює рідну (материнську) мову, дитячий фольклор, набуває певних знань, умінь і навичок з національного домоведення, родинно-побутової культури, народної медицини й гігієни, кулінарії, мовленнєвого етикету тощо. Систематичність викладу чітко простежується у програмі українознавства та відповідному їй підручнику. Обов’язок батьків полягає в тому, щоб надати вчителеві підтримку в їх реалізації. У першу чергу це стосується здійснення контролю за самостійною роботою учнів над вивченням українознавства вдома, заохочення їх до участі у збиральницькій діяльності, охороні й збереженні пам’яток української національної культури, в роботі дитячих та юнацьких організацій “Пласт”, “Перевеслята”, “Джура”, “Сокіл”, “Січ”. Послідовність між домашнім і шкільним українознавчим вихованням найкраще здійснюється по лінії оволодіння кожним учнем інформацією про власний родовід через складання генеалогічного дерева життя за таблицями “Наш родовід”. Принцип співдружності батьків і вчителів у створенні умов для оволодіння українознавством зобов’язує родину подбати, аби кожен школяр вдома мав свій учнівський робочий куток, всі необхідні підручники й посібники з українознавства, відповідно укомплектовану бібліотечку. Скажімо, бажано, аби учні середніх і старших класів прочитали й мали у своїй домашній бібліотеці шедеври українського історичного роману... Дуже добре роблять ті батьки, які підтримують захоплення своїх дітей українікою та україністикою. Це, зокрема, стосується зберігання реліквій своїх родичі і свояків, родинних світлин, колекціонування творів українського народного вжиткового мистецтва, українських поштівок, значків, грошових знаків і монет тощо. Принцип втілення єдності українського й регіонального в оволодінні українознавством кличе батьків піклуватися, щоб їхні діти оволодівали як загальнонаціональним українознавством, так і його регіональними (місцевими) самовиявами, що в сукупності належить до цінних народних надбань України, репрезентом нерозривної єдності нації й розмаїтості її культурних надбань. І стосується це, наприклад, у першу чергу рідної мови та фольклору, які учні засвоюють як у загальноукраїнському (літературному), так і місцевому (діалектному) варіантах, що має надзвичайно велике навчально-виховне значення. Історія України теж представляється у загальному варіанті, що вимагає також знання свого місцевого – історії рідної школи, села (міста), краю, їх відомих людей, історичних осіб, видатних подій тощо. Оптимальний варіант опанування підростаючим поколінням українознавством закладений у міцній, здоровій, щасливій родині. |
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-09; Просмотров: 324; Нарушение авторского права страницы