Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
ДІДУСІ, БАБУСІ, БРАТИ І СЕСТРИ ЯК ВИХОВАТЕЛІ
У складній чи простій розширеній сім’ї вагому роль у соціалізації молодого покоління відіграють представники третього поколінння – бабусі й дідусі. Більшість дослідників підкреслює частіше негативну, ніж позитивну їхню роль у психічному, інтелектуальному й емоційному розвитку дитини (через утвердження таких міфів: проблеми домінування старших поколінь у родині, в тому числі й стосовно онуків; взаємини невістки й свекрухи, зятя й тещі; конфлікти з питань єдності виховного впливу (засобів і методів) на дитину; старечість і нібито необізнаність, „неповноцінність” їхнього виховання порівняно з вищим освітнім рівнем батьків дитини; у сучасних бабусь мало виховного досвіду, оскільки вони самі виховали тільки одну чи двох дітей; важку втрату для матері провідної ролі у вихованні дитини, що не дозволяє їй зміцнити емоційні зв’язки з дитиною; абсурдність відносин і понять („своя бабця”, „справедлива бабуся”, „справжній дідусь”), що виникають у випадку прив’язаності онуків до них по лінії матері чи батька тощо). А. Захаров стверджує про негативний вплив авторитарних бабусь у сім’ї, особливо стосовно першокласників, які зазнають труднощів у навчальній діяльності: вони зменшують до мінімуму активність дітей своїми докучливими настановами, наказами й заборонами; авторитетно насаджують своє розуміння, свій спосіб життя. Правда, автор сам визнає, що за своїми характерологічними особливостями це були авторитарні жінки, з деякою паранойяльною налаштованістю і тривожністю [2000, 82]. Проте набагато більше свідчень про позитивну роль бабусь і дідусів у вихованні онуків. Про це невипадково авторитетно заявляє народна педагогіка („Процент дорожчий від капіталу, внук дорожчий від сина”, „Перший внук миліший від рідних дітей”, „Шануй старих – молоді тебе пошанують” та ін.). Їхня любов (вже у зрілому віці) має переважно усвідомлений характер. Наділені природним розумом, добротою, людяністю, чесністю, працьовитістю, життєвим досвідом, вони є найпершими і найактивнішими носіями родинної педагогіки, народної виховної мудрості [Стельмахович М., 1996, 119]. Їхній вплив на онуків надзвичайно сильний, а виховна роль величезна. Ми не можемо уявити собі дитинство без бабусиної казки чи дідусевої бувальщини. Про свою бабусю згадує з великою теплотою кожна друга людина. Про це захоплено писав О. Гончар: „У її лагідній людинолюбній натурі, в її образі ніби втілювалося для мене все найкраще: працьовитість, чесність, безмежна доброта, обдарованість. Ця вічна тружениця, ця темна, неписьменна, але винятково чуйна до чужого горя жінка своєю щирою людяністю стоїть для мене поряд з тими, чиї творіння нас захоплюють і кого ми називаємо за їхню діяльність справжніми гуманістами. Була вона віруючою і я пригадую, як захоплювали дитячу уяву її пристрасні розповіді – поетичні видіння набожної жінки. Вона була весела, любила жартувати, погуляти на чиємусь весіллі – на таких святах вона була бажаною гостей, її вплив на мій розвиток був величезний” [1980, 232; Стельмахович М., 1996, 119-120]. Видатний педагог В. Сухомлинський писав: „Найближчою людиною в роки ранньої юності була для мене бабуся Марія – чудова людина, якій я зобов’язаний усім, що ввійшло в мою душу гарного, чесного, мудрого... Вона відкрила переді мною світ казки, рідного слова й людської краси” [1976, 399]. Американські психологи вважають, що функції бабусь і дідусів, як правило, відрізняються від батьківських, і в них встановлюються дещо інші стосунки прив’язаності до своїх онуків. Прабатьки частіше висловлюють схвалення, співчуття й симпатію, надають підтримку й рідше наказують онуків. Іноді ці стосунки характеризуються більшою ігривістю й розкутістю. Бабусі частіше розказують онукам про своє дитинство чи про дитинство їхніх батьків, що сприяє формуванню в дітей почуття сімейної ідентичності і збереженню родинних традицій [Андреєва Т., 2005, 178; Крайг Г., 2002, 705-738]. На думку М. Стельмаховича, територіальна роз’єднаність материнської та дочірньої сімей значною мірою послаблює механізм трансмісії етнокультурних традицій, дезорганізує сім’ю – знекровлює її, ламає спадкоємність поколінь, знижує виховний потенціал, породжує таке потворне явище, як запроторення щораз більшої кількості літніх людей у будинки для старих... Батьки, діти, діди, онуки конче потрібні одні одним. В їх духовно-моральній єдності й спадкоємності закладена велика мудрість природи, вічність самого „древа життя”, безсмертя народу, нації, їх минуле, сучасне та майбутнє [1996, 122]. Російський педагог Л. Панкова виділяє більшу значущість і різноманітні можливості бабусь і дідусів у сім’ї: психотерапевтична (емоційна) підтримка матері під час вагітності; допомога порадами у випадку конфліктів у сім’ї; ігри з онуками; регуляція стосунків із онуками (підтримка первістка при народженні другої дитини); підготовка дитини до школи; допомога в навчанні тощо [1998]. Іноді відносини в сім’ї складаються таким чином, що вони відіграють головну роль і відповідальність за перспективи сім’ї та майбутнє онуків, особливо сільські прабатьки, діти яких із сім’єю проживають у містах і побут яких тільки налагоджується. В окремих випадках такі сільські прабатьки виявляються одинокими відповідальними за догляд, навчання та становлення онуків, коли сім’я їхньої дитини розпалась або не склалась (при народженні позашлюбної дитини). Особливо гостро постала відповідальність за долю онуків у західних регіонах України, звідки переважна більшість молодих батьків працездатного віку (за окремими даними, 5-7 мільйонів з усієї країни) виїхало за кордон на заробітки. Чеські автори розкривають позитивну роль бабусь і дідусів, їх взаємну любов і прив’язаність до онуків і стверджують про доцільність підтримки відносин старшого покоління з улюбленими внуками, яких вони доглядали, при розлученні й відході від сім’ї одного з батьків. Для них розлучення з онуками переживається набагато важче, ніж для членів колишнього подружжя [Марова З., 1980]. У більшості з таких неповних сімей жінки працють додатково ще шостий робочий день на тиждень, що означає: без допомоги бабусі й дідуся – ніяк не обійтись. Враховуючи нуклеаризацію сучасних сімей (відокремлення молодих сімей від батьківської сім’ї), це призводить до появи інституту бабусь-нянь, бабусь-гувернанток, які прибувають здійснювати догляд і надавати допомогу в навчанні своїм онукам. Звичайно, ідеальний варіант, коли б їхні родини проживали разом в одному будинку (на різних поверхах) в умовах складної сім’ї, що не заперечує ведення сім’ями окремого господарства й побуту, або поблизу, на одній площадці чи одній вулиці, що сприяло б їхнім поглибленим контактам і взаємодопомозі. Такими ж вагомими наставниками людини постають брати і сестри як взаємні вихователі: брат від санскритського – помічник, годувальник, оборонець сестри; сестра – своя кровинка, утішниця. Унікальність цього явища, на думку М. Стельмаховича, полягає в таких його потенційних можливостях: воно відбувається в дитячому середовищі зі властивими лише йому нюансами; будується між особами, поєднаними між собою кровними чи свояцькими (у випадку зведених братів і сестер) зв’язками, які живуть під одним дахом, на основі піклування одне про одного, переважно старших над молодшими, сильніших над слабшими; дитина значно активніше реагує на вчинки старшої дитини в сім’ї, ніж на наказ батьків, оскільки діти завжди ближчі між собою в становищі й взаєморозумінні, ніж із батьками; педагогічний мікроклімат у середовищі братів і сестер особливий, суто дитячий, комфортний, його виховний вплив на дитину надзвичайно сильний, особливо коли старші діти добре виховані й батьки в цьому подають їм гарний приклад [1996, 123]. Виховну роль брати й сестри виконують несвідомо, підсвідомо і свідомо, залежно від віку й ситуації виховного взаємовпливу. Великою мірою усвідомлення таких ситуацій залежить від батьків: в одних випадках поява, наприклад, молодшого братика чи сестрички може викликати агресивність дитини, в інших – бажання захистити малюка у випадку необхідності, причому оба ці нахили розвиваються паралельно. Верх одного з них повністю залежить від дорослих вихователів родини, якою мірою вони підготують маленьку дитину до народження братика чи сестрички. Адже вона дуже болісно переживає народження малюка, побоюючись втрати утвердженої безмежної любові до неї з боку батьків, особливо коли вони відкрито виявляють свою радість із приводу появи другої дитини в сім’ї. Її народження, за А. Адлером, драматично змінює позицію первістка, як становища „монарха, позбавленого трону”, та його погляди на життя. Подолання цих страхів – надзвичайно великий крок у зіставленні домінуючої в цей період егоїстично-індивідуалістичної спрямованості на задоволення власних потреб (у безпеці, в емоційному контакті дитини з мамою, рідними, в безумовній любові, в ієрархії відносин і продовженні досягнутого рівня свого привілегійованого становища тощо). Такий величезний крок, що переходить у любов і захист братика чи сестрички, – один із важливих етапів зміни своєї позиції в родині, наступного самостійного й активного особистісного життєвого шляху. Старша дитина не повинна бачити в молодшій конкурента в прив’язаності батьків, щоб у неї не проснулась ревність, яка іноді несприятливо впливає на її психічний стан і розвиток на тривалий час [Швейцар М., 2003, 687]. Особливо це проглядається з дитиною до 5 років, яка шокуюче переживає на посягання свого місця в сім’ї. Після п’яти років, на думку окремих вчених, у дитини вже сформоване своє місце поза сім’єю, і добра ідентичність, тому він менш уразливий від появи нової дитини. Причому, якщо появляється дитина іншої статі, то ця подія не є такою драматичною, оскільки між ними відсутнє пряме змагання [Андреєва Т., 2005, 180]. У багатьох випадках старша дитина постає з хорошими батьківськими якостями, адже особливе значення в родинному вихованні має залучення старших – як хлопчиків, так і дівчаток, до няньчення менших братиків і сестричок, що прекрасно гармонізує стосунки між ними, вчить піклуватись про менших і слабших за себе, а менших – шанобливого ставлення до старших. За спостереженнями М. Стельмаховича, старші співають немовлятам колискові пісні, пригортають до себе, цілують, пестять, носять на руках, годують. Забавляння немовлят супроводять різними рухами, пестушками, потічками, ладками. При цьому діти виявляють особливу винахідливість, що розвиває у них педагогічний хист, поступово готує їх до самостійного сімейного життя в дорослому віці як майбутніх матерів і батьків [1996, 125]. Старша дитина постає охоронцем сімейних установок і моральних стандартів, старші діти першими викладають сімейні традиції і мораль своїм молодшим братам і сестрам, оскільки вони вже навчені ідентифікувати себе з батьками. А Варга пов’язує наділення батьківськими функціями старшої дитини із законом про майорат, за яким весь спадок переходив до старшої дитини, а активність і авантюризм молодших – відсутністю в них спадщини [Андреєва Т., 2005, 181; Варга А., 2001, 19]. Становище наймолодших дітей у сім’ях, згідно з положеннями А. Адлера, відрізняється такими обставинами: вони ніколи не відчували шоку повалення з трону, як правило оточені увагою всіх членів сім’ї; у молодшої дитини немає нічого свого, їй часто приходиться користуватись речами інших членів сім’ї; у молодшої дитини може сформуватися сильно відчуття неповноцінності, разом з відсутністю почуття незалежності, оскільки в старших дітей більше привілегій, ніж у них; у молодших дітей виробляється маніпулятивний шлях у взаєминах з людьми, оскільки вони з дитинства звикають до того, що агресія даремна; молодша дитина все життя намагається догнати старших, і їй це вдається, якщо вона вибирає інше, відмінне від старших дітей) поле своєї діяльності [Андреєва Т., 2005, 184]. У доброзичливих, взаємовигідних стосунках братів і сестер закладений великий педагогічний потенціал, вдале використання якого веде до емпатійного ставлення між людьми, до високої культури людських взаємин. Українська родинна педагогіка, на думку М. Стельмаховича, ревниво плекає гуманні стосунки між братами та сестрами, привертаючи до цього дітей змалку через низку народних казок („Про сімох братів-гайворонів і їхню сестру”, „Котигорошко”, „Дідова дочка й бабина дочка” та ін.). У цих казках осуджується розбрат, прославляється братська злагода. Природну потребу – мати братів і сестер – відчуває кожна людина не тільки в дитячому, але й дорослому віці – для поради і розради, взаємопідтримки та допомоги, розділення щастя і горя [1996, 126, 128]. У цьому полягає неоціненне значення братів і сестер як взаємовихователів.
ТЕМА 9 |
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-09; Просмотров: 639; Нарушение авторского права страницы