Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Культурогічний та антропологічний підходи до проблем життя та смерті.⇐ ПредыдущаяСтр 27 из 27
Традиційна філософська проблема життя, як і пов’язана з нею проблема ставлення до смерті, закладена в самій специфіці людського способу буття. За часів нероздільного панування в суспільстві міфологічної й релегійної свідомості людина найчастіше мала готову відповідь про проблему життя, перш ніж встигала про щось спитати. Тим більшої ваги набував смисложиттєвий вибір, що його виконували задля своїх народів і людства загалом засновники релігій, міфологічні герої. Що ж до індивідуального життя звичайних людей, то воно здебільшого проходило вже під знаком даного йому таким чином закону чи благої вісті, через які й набувало свого глибинного смислу. В міру того, як людське мислення діставало самостійність, зазначена проблема набувала філософсько-етичного змісту. Серед великих учителів, які допомагали людям робити своє життя осмисленним- Лао-цзи, Конфуцій, Платон, Арістотель, Епікур... Одначе кардинальний поштовх до розвитку був даний проблемі сенсу людського буття пізніше. В Європі – на грунті засвоєння досвіду епохи Відродження і постренесансних сторіч. Трагедія “ренесансної людини” й пошук нею власного призначення – тема роздумів Мікельанджело, Сервантеса, Шекстіра... Із самого моменту свого виникнення філософія була націлена на розкриття таємниці смерті. Так Піфагор, котрий ввів у обіг саме поняття “філософія”, поєднує заняття останьою із запозиченою на Сході вірою у переселення душ (метемпсихоз). Платон висловлює в діалозі «Федон» думку про те, що справжні філософи взагалі «зайняті, по суті, тільки одним — умиранням і смертю». Епікур формулює альтернативну концепцію, згідно з якою «найстрашніше з нещасть, смерть, не має до нас жодного відношення, оскільки поки ми існуємо, смерть іще не присутня; а коли смерть присутня, тоді нас нема» (Лист до Менекея). Як платонівський, так і епікурівський погляди на смерть знаходили собі прихильників упродовж тисячоліть. Перевагу європейська культура наступних часів віддавала все ж точці зору, висловленій Платоном. Поглибленому осмисленню смерті, яке усталювалося протягом століть, відповідав і досить високий рівень «культури вмирання» — культури підготовки людини до зустрічі зі смертю (власною або своїх близьких). Слід відзначити спеціальні праці на тему «Ага Могіепсіі» (наука або мистецтво вмирання), що поширювалися в Європі наприкінці середніх віків. Високий розвиток осмислення смерті знаходимо і в інших культурних регіонах. Про це свідчать, зокрема, давньоєгипетська (близько XIV ст. до н.е.) й особливо тибетська, записана у VIII ст. н.е., «Книги мертвих», які дають людині, що вмирає, детальні настанови щодо її перебування в посмертному світі. Література подібного призначення відома також в індуїстській та мусульманській традиціях. Не становила винятку у своєму ставленні до смерті й культура Давньої Русі. Вже не кажучи про релігійні витоки її духовності, вкажемо хоча б на поширеність у нашій давній культурі визначення філософії, що належить відомому візантійському богослову VIII ст. Іоанну Дамас-кіну, як «роздуму про смерть, як довільну, так і природну». Філософ, отже, це той, хто може тверезо мислити про смерть, дивитися їй у вічі... Цілком інша картина складається, однак, у Європі за Нового часу. Епоха немовби «втрачає» феномен смерті, відвертається від нього. Девізом філософії стають слова Б. Спінози, який слідом за Еггікуром проголошує: «Людина вільна ні про що так мало не думає, як про смерть». Досліджуючи причини цієї дивної сліпоти щодо кардинальної проблеми людського існування, англійський історик А. Тойнбі зводить їх до нездоланного страху смерті, ще не відомого людям попередніх епох. «Час прогресуючої зневіри», який настав унаслідок релігійних війн та успіхів наукового пізнання, зумовив нездатність людини «холоднокровне дивитися в обличчя факту смерті», призвів до наростання неусвідомленого страху, що пройняв усі сфери культури. Саме через це смерть стає забороненою темою, своєрідним «небажаним елементом» у новітній західній цивілізації. Не дивно, що й у філософії мовчання про смерть на такому світоглядному тлі раз по раз переривалося відчайдушними протестами проти неї, причому, хоч як парадоксально, цим вирізнялися і мислителі явно емпіричної й матеріалістичної орієнтації — такі як Ф. Бекон, Дж. Прістлі та ін. Особливої інтенсивності ці ідеї набули у відомого російського мислителя М. Ф. Федорова (1828—1903), автора «Філософії Спільної Справи», котра передбачала не більше й не менше як воскрешення за допомогою науково-технічних засобів усіх померлих батьків, усіх предків людей, що живуть нині, — саме в цьому Федоров вбачав головний моральний обов'язок людства. Цілком очевидно, що сьогодні такі уявлення значною мірою втрачають свою світоглядну основу; не виключено, звичайно, що з плином часу надії на штучне «безсмертя» чи, принаймні, істотне збільшення тривалості людського життя дістануть більш реальний грунт. Натомість самий факт конечності існування людини, передусім її смертності, у XX ст. знову стає темою напружених роздумів. Криза ліберальне-прогресистської ідеології, зростаюче почуття «закинутосгі» у світ врешті-решт змушують філософію і культуру пильніше вдивлятися в невідступний феномен смерті. (Ж. П. Сартр і А. Камю) Мотиви сучасних звернень до традиційної концепції смерті як переходу до потойбічного безсмертя досить зрозумілі — це і глибока вкоріненість релігійних традицій, і збудження нового інтересу до них, спричинене усвідомленням негативних аспектів розвитку промислово-технічної цивілізації Нового часу, і набрання сили в цьому контексті неканонічними формами релігійно-містичного досвіду, що позначаються масовим впливом, і парадоксальні результати сучасних досліджень, зокрема в галузі реаніматології (див. наприклад, праці д-ра Р. А. Муді), які за певної їхньої інтерпретації здатні підсилювати позиції тих, хто вірить у потойбічне життя. Поки зберігається віра у вічні всеперемагаючі засади Істини, Добра, Справедливості, Краси, поки люди здатні відчувати причетність до йхньої реалізації у світі, кожен може сказати: “Ні, весь я не умру”. Милосердя - рідкість при митецьких промовах і добропорядній зовнішності. Конфуцій "Бесіди і судження".
|
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-10; Просмотров: 193; Нарушение авторского права страницы