Модернізм. Літературні напрямки модернізму
МОДЕРНІЗМ – загальна назва літературних напрямів та шкіл XX ст.
Провісник модернізму в Україні – декаданс.
Визначальні риси:
- новизна та антитрадиціоналізм;
- у творах затверджується перевага форми над змістом;
- заперечення матеріалістичного детермінізму, визнання інтуїтивного поруч із логічним шляхом пізнання;
- індивідуалізм, зосередження на «Я» автора, героя, читача;
- психологізм, пильна увага до позасвідомих сфер психіки;
- широко використовуються такі художні прийоми, як «потік свідомості» та монтаж;
- використання символу як засобу пізнання і відтворення світу;
- ліризм (навіть у прозі, драматургії, публіцистиці);
- естетизм.
Напрями
імпресіонізм неоромантизм символізм імажинізм футуризм акмеїзм
сюрреалізм «театр абсурду» дадаїзм «новий роман»
Неоромантизм
|
- змальовували переважно неповторну індивідуальність, що вирізняється з маси, бореться зі злом, сірістю повсякденна;
- герої переймаються тугою за високою досконалістю у всьому, характеризуються внутрішнім аристократизмом, бажанням жити за критеріями ідеалу;
- головна увага – внутрішній світ людини, через який можна зазирнути у світ духовний;
- зовнішні події (і соціальні) – на задній план;
- умовні, фантастичні образи, ситуації, сюжети;
- відмова від типізації.
|
О. Кобилянська («Людина», «Царівна»).
Леся Українка, Олександр Олесь, М. Вороний та ін.
|
Імпресіонізм
|
- зображується не сам предмет, а враження від нього (орієнтація на почуття, а не на розум);
- відмова від ідеалізації;
- предметом мистецької зацікавленості стають уривчасті фрагменти, відбиті у свідомості персонажа;
- герой цікавий саме «пасивною» здатністю сприймати, реагувати на зовнішні збудники, бути носієм, навіть колекціонером вражень;
- найпоширеніший жанр – новела.
|
Коцюбинський, B. Стефаник, частково Кобилянська, М. Хвильовий, Є Плужник та ін.
|
Експресіонізм
|
- заперечення як позитивізму, так і раціоналізму;
- оновлення формально-стилістичних засобів, художньої образності та виразності, часом непоєднуваних між собою (глибокий ліризм і всеохоплюючий пафос);
- суб'єктивізм і зацікавленість громадянською темою.
|
В. Стефаник, О. Туринський, М. Хвильовий, Т. Осьмачка.
|
Символізм
|
- конкретний художній образ перетворюється на багатозначний символ;
- бунт проти надто консервативної і суспільної моралі;
- підкреслене естетство (захоплення витонченою поетичною формою і недооцінка змісту);
- культ екзотичних і заборонених тем, увага до позасвідомого;
- спроби вирватися за рамки повсякденного, зазирнути до «світу в собі».
|
П. Карманський, Б. Лепкий,
Т. Осьмачка (ранній), М. Євшан.
|
Неокласицизм
|
- використання античних тем і сюжетів, міфологічних образів;
- проголошення гасел «чистого» мистецтва;
- оспівування земних насолод;
- прагнення наслідувати мистецтво минулих епох;
- віддання переваги історико-культурній та морально-психологічній проблематиці.
|
Зеров,
Драй-Хмара, Филипович,
Юрій Клен, Рильський.
|
Футуризм
|
- заперечення традиційної культури;
- прагнення до новацій, порушення традицій;
- урбанізм;
- переплетіння документального матеріалу з фантастикою;
- у поезії — руйнування загальноприйнятої мови, використання «слів на свободі».
|
В. Поліщук, М. Бажан.
|
Неореалізм
|
- поглиблений психологізм;
- заглиблення у внутрішній світ персонажа;
- внутрішні психологічні чи зовнішні соціальні суперечності у творах цього стилю виступають (переважно на підтекстовому рівні) як вияви конфлікту добра і зла;
- автори не пропонують простих, однозначних вирішень психологічних колізій, намагаються зрозуміти і об'єктивно подати позицію кожної зі сторін досліджуваного конфлікту.
|
В. Винниченко, В. Підмогильний
|
Екзистенціалізм
|
- на перше місце – категорії абсурдності буття страху, відчаю, самотності, страждання, смерті;
- особистість має протидіяти суспільству, ворожому «іншому», адже всі вони нав'язують їй свою волю, мораль, свої інтереси й ідеали;
- буття - абсурдне;
- вища життєва цінність – свобода особистості;
- існування людини – драма свободи;
- найчастіше в художніх творах застосовується прийом розповіді від першої особи.
|
В. Підмогильний, І. Багряний, Т. Осьмачка, В. Барка.
|
№ 11.
|