Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
СТАТЕВЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ У СІМ’Ї. Розкриваючи сутність статевого виховання дітей у сім’ї
Розкриваючи сутність статевого виховання дітей у сім’ї, необхідно розмежувати основні дефініції, що постали предметом наукових постулювань. Один із провідних дослідників проблем статевих відносин, професор В. Кравець зазначає, що в статевому вихованні школярів можна розглядати два напрями: „з одного боку, романтична педагогіка кохання, з другого – сексуальна педагогіка”, причому він правомірно підкреслює, що немає сьогодні такої концепції статевого виховання, яка могла б органічно поєднати ці два напрями в рамках однієї цілісності [2003, 289]. Такий висновок справедливий тому, що це, насамперед різні аспекти різнобічної культури особистості (у її структурі розрізняють дуже близькі – гендерну, статеву, і сексуальну культури), кожна з яких має свої структурні елементи й, відповідно, свої ознаки й показники, відмінні від інших, в єдності їх вони складають гендерно-статево-сексуальну культуру особистості. Дуже близько підійшов до нашого розуміння цих трьох складових загальної культури людини В. Кравець, який виділив також три основні компоненти – статеву просвіту, статеве виховання і сексуальну культуру, але чомусь відніс їх до сексуальної підготовки молоді [2000, 4]. У цій праці автор визначає статеве виховання як організований і цілеспрямований процес формування фізичних, психічних і моральних якостей особистості, установок, що визначають корисне для суспільства ставлення до людини протилежної статі та високоморальні стосунки між статями, розвивають розумне, здорове ставлення до статевого життя, а сексуальну культуру як уміння організовувати й провести інтимне зближення з максимальним фізичним і психічним задоволенням для обох партнерів, формування якої зорієнтоване на успішне вирішення проблем сексуального спілкування [Там само]. У вузькому, педагогічному, розумінні статеве виховання розглядають як процес систематичного, планомірного впливу на формування статевої свідомості і статеворольової поведінки, який передбачає кінцевий результат (гармонійний особистісний і психосексуальний розвиток хлопчиків і дівчаток, оптимізація міжстатевої особистісної взаємодії) і засоби його реалізації (наявність мети, програм, засобів, методів і виконавців [Ісаєв Д., Каган В., 1979]. Згідно з положеннями системно-синергетичної концепції формування базової культури особистості (В. Костів), статеве, як і гендерне чи сексуальне виховання – це цілеспрямований процес взаємодії суспільства, родини й особистості, вихователів (батьків, учителів, інших) і вихованців (дітей, учнів, інших) у їхній спільній творчій діяльності, яка стимулює розвиток і саморозвиток в останніх довершених статевих, гендерних, сексуальних якостей через забезпечення необхідних умов для ефективного функціонування механізму внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції поведінки особи в процесі її різнобічних статевих, гендерних, сексуальних відносин. У гендерній культурі розрізняють такі якості особистості (у дужках виділені назви симптомокомплексів подібних якостей): ідентичність, андрогінність, фемінність, маскулінність, транcсексуальність, демократичність, рівність, толерантність, домінантність, асертивність, відкритість, чутливість, емпатійність, лагідність, адаптивність, поінформованість, мобільність, самодостатність, самоцінність, впевненість, великодушність, благородність, поблажливість, елегантність, вишуканість, витонченість. Статева культура складає такі основні якості: ідентичність, чоловічість, жіночість, дівоча честь, чоловіча гідність, цнотливість, адаптивність, поступливість, терпеливість, тактовність, делікатність, відповідальність, відданість; вірність, надійність, стриманість, емпатійність, кордоцентричність, душевність, чуйність, співчутливість, інтимність, привабливість, ніжність, грайливість, сором’язливість. Сексуальна культура – ідентичність, бісексуальність, транссексуальність, гетеросексуальність, гомосексуальність, безпечність; адаптивність, поінформованість, рівноправність, самоцінність, чутливість, ласкавість; привабливість, принадність, красивість, чарівність, звабливість; еротичність, ніжність, спокусливість, романтичність, амурність, пестливість; активність, потенційність, пристрасність, відкритість, сексуальний альтруїзм, фантазійність. В основі ціннісного самовизначення особистості та здійснення окремих циклів вчинкової діяльності в сфері статевої культури є зіставлення (дихотомія) чоловічої й жіночої гідності – негідності; в сфері гендерної культури: рівноваги – нерівноваги; у сфері інтимної культури: ласки – відсутності ласки; в сфері сексуальної культури: насолоди – незадоволення. Якісно-сутнісний аналіз статевої культури особистості дає змогу висунути припущення, що це є цілісне соціально-психологічне утворення, що має певну структуру, закономірності функціонування і розвитку, містить в собі елементи загального, у яких відображається зв’язок особистості з навколишньою дійсністю, та індивідуального, в якому проявляється своєрідність даної особи. Тобто статева культура особи виступає як суспільне явище, якому властиві риси цілісної ідеальної системи. Тому статеву культуру сім’янина розуміємо як інтегральну системну особистісну властивість, що характеризується ступенем сформованості суспільно-значущих статевих якостей, генетично заданих і соціально набутих у результаті дії механізму ціннісно-нормативної регуляції поведінки особистості та її зовнішніх статевих відносин, які проявляються в процесі діяльності і спілкування [Головач Л., 2000, 22-23]. Базуючись на філософських положення системності, цілісності і структурності предметів та явищ, виділяють такі елементи на рівні першої підсистеми: статеві дії як результат функціонування механізму внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції поведінки особи (засвоєні особою основні елементарні норми і правила поведінки; рівень домагань особи відповідно до реальних умов її життєдіяльності у задоволенні основних потреб; статеві цінності, ідеали, установки; повнота розвитку і прояву функцій мотиваційної сфери тощо); на рівні другої підсистеми – вироблені в процесі діяльності, спілкування й нагромадження досвіду суспільної поведінки статеві відношення особистості до: Бога-отця і Богоматері, матері й батька, майбутнього чоловіка та дружини, хлопчиків та дівчаток, своєї та протилежної статі, дружби й кохання, фактів і відомостей статевого змісту, сексуального дошлюбного досвіду та наслідків статевого спілкування, зовнішності та одягання (власного та чужого), частин чи повністю оголеного тіла, поцілунків і проявів залицяння, еротичних сцен, картин та розмов на сексуальні теми тощо; на рівні третьої підсистеми – сукупність статевих якостей (див. вище) і статеву спрямованість особи (суспільно-колективістична та індивідуалістично-егоїстична). Головними складниками статевої культури сім’янина є: сформованість психологічних проявів чоловічноcті й жіночності, рівень засвоєння оптимальних статеворольових комунікативних установок; сформованість сексуальної свідомості та еротичних орієнтацій особи в контексті психосексуальної культури та моральних вимог; готовність до відповідального подружнього життя й засвоєння подружніх ролей; готовність до відповідального батьківства і засвоєння моделей поведінки матері (батька); зорієнтованість особи на здоровий спосіб життя, усвідомлення зв’язків проблем статі і сексуальності, подружності й батьківства з алкоголізмом, вживанням наркотиків, із захворюваннями, що передаються статевим шляхом тощо. Когнітивний аспект статеворольових уявлень полягає в усвідомленні індивідом своєї статевої належності і незворотності статі, відповідності своєї поведінки суспільним стереотипам чоловічості/жіночості, засвоєнні знань про статі й відмінності між ними, орієнтації в статеворольових цінностях своєї і протилежної статі. Афективний аспект пов’язаний зі ступенем прийняття особистістю своєї статевої належності, оцінка нею своїх статеворольових особливостей і якостей, прагненням (або відсутністю його) щось змінити в цих особливостях і якостях. Регулятивний аспект передбачає здійснення індивідом поведінки у відповідності з його власними уявленнями про чоловічий (жіночий) стиль поведінки, будування взаємостосунків із представниками своєї і протилежної статі, визначення статеворольової орієнтації. Розкриємо сутність означених вище окремих сукупних показників на основі результатів досліджень Л. Головач [1997, 2000]. Перший показник включає усвідомлення особою своєї приналежності до конкретної статі; розрізнення специфічних проявів чоловічності й жіночності у рисах характеру, вчинках та діяльності; виявлення комунікативних установок хлопчиків (юнаків) і дівчаток (дівчат) до протилежної статі. Конкретними показниками рівня сформованості еротичних орієнтацій і сексуальної свідомості в контексті психосексуальної культури і моральних вимог виступають: усвідомлення юнаками і дівчатами зовнішніх ознак своєї сексуальної привабливості та їх використання у конкретних стосунках з особами протилежної статі, оцінка міри сексуальної привабливості юнака (дівчини); здатність враховувати й поважати специфічні статеві особливості іншої людини; терпиме ставлення до осіб різної сексуальної орієнтації (врахування принципу природності, накладання несприятливих обставин у порушенні існуючих норм); сформованість морально-етичних цінностей у ставленні до особи протилежної статі (усвідомлення відповідальності за наслідки статевих стосунків, уявлення про дотримання (недотримання) цнотливості дівчини, погляди на доцільність дошлюбного статевого життя юнака та дівчини); знання засобів контрацепції та особливостей їх використання на конкретних відрізках життєвого шляху дівчини (юнака); ставлення до використання й рівень самого використання флірту, петінгу тощо на різних етапах юнацького дошлюбного спілкування осіб протилежної статі; ставлення юнаків і дівчат до занять онанізмом і періодичність чи систематичність його застосування. Експертна оцінка готовності молоді до відповідального подружнього життя, рівня засвоєння подружніх ролей, сформованості установки взаємного доповнення включає виявлення: рівня сформованості емпатії; усвідомленої необхідності виконання в шлюбі різноманітних функцій, подружніх ролей, розрізнення психологічних проявів ставлення юнака (чоловіка), дівчини (жінки) до їх виконання; відповідального ставлення до збереження цнотливості дівчини до шлюбу; знань зон незгод і суперечностей у сім’ї; рівня засвоєння ефективних способів дотримання безконфліктних сімейних стосунків; міри оволодіння ефективними принципами й прийомами погашення конфлікту, що виник (на різних його стадіях); знань ефективних способів виходу з окремого конфлікту. Готовність до відповідального батьківства перевіряється через такі показники, як: рівень сформованості елементів педагогічної культури сім’янина; рівень і стійкість засвоєння моделей поведінки матері (батька); рівень сформованості оптимальних репродуктивних установок; знання впливу негативних чинників у період зачаття дитини й до народження дитини. Останній інтегральний показник включає: установку, зорієнтованість особи на здоровий спосіб життя, її уявлення про дошлюбний сексуальний досвід, ставлення до інтимних позасімейних стосунків; усвідомлення впливу дії алкоголю на народження повноцінної і здорової дитини; поінформованість про шкідливість вживання наркотиків; знання обставин, що спричинюють венеричні захворювання тощо. Виходячи з таких теоретичних положень, для утвердження в сфері родинних відносин статевого виховання необхідно: 1) розрізняти батьками й вихователями суспільних і освітніх закладів сутність формування відповідних статевих якостей, включення дітей у певні статеві відносини, створення відповідних умов для ефективного функціонування механізму внутрішньої ціннісно-нормативної регуляції статевої поведінки особистості в процесі потрапляння у стихійні та спеціально зорганізовані ситуації мотиваційного вибору статевої дії-відношення; 2) дотримання вихователями доступних для відповідного віку дитини принципів об’єктивності, правдивості, науковості у гендерному, статевому, інтимному, сексуальному вихованні й просвітництві, не забігаючи вперед, але й водночас випереджаючи на крок актуальний рівень поінформованості, сформованості відповідних сукупних гендерних, статевих, інтимних, сексуальних якостей; 3) використання в реалізації змісту цих напрямів виховання принципів систематичності, послідовності, наступності у передачі знань, формуванні відповідних умінь і навичок; 4) досягнення розрядки статевої напруги, правильне формування й задоволення статевого потягу природним шляхом (для відповідного віку дитини, підлітка, юнацтва) у формі полюцій, ігрових видів діяльності, занять спортом, плаванням, гімнастикою, активною життєдіяльністю, фізичною працею, петінгом, у процесі супроводу батьками й причетними до цього іншими особами щодо дотримання дітьми гігієни тіла, одягу, сну, випорожнення, читання книг, перегляду телепередач, еротичних картин у засобах масової інформації, в реальній життєдіяльності, спілкування в рамках міжстатевих відносин; 5) утвердження моральних засад міжстатевих контактів, етичних, естетичних, психологічних, інших основ дружби, товаришування, закоханості, кохання, щасливого сімейного життя; 6) розвиток, саморозвиток і самовдосконалення довершених гендерних, статевих, інтимних, сексуальних якостей чоловіка, жінки, комуніканта, громадянина, сім’янина, професійного працівника тощо; 7) вчасне гендерне, статеве, інтимне й сексуальне просвітництво підлітків, старшокласників, наречених, молодого подружжя з метою досягнення вищого рівня проявів рівноваги, гідності, ласки, насолоди, попередження й профілактики шкідливих форм мастурбації, онанізму, ранньої вагітності, венеричних захворювань, незадоволення в гендерних, статевих, інтимних і сексуальних стосунках.
Практичне заняття № 6 |
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-09; Просмотров: 249; Нарушение авторского права страницы