Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Основоположні розділи класичної риторики
2 . Риторика в Давній Греції: особливості виникнення та розвитку. У розвитку риторики виділяють два головні етапи: 1) класична риторика (V ст. до н. е. – сер ХХ ст.; засновник грек - софіст Горгій); 2) неориторика (з сер. ХХ ст.- до нашого часу; засновник - бельгієць Х. Перельман; суть – не заперечує досягнення класичної риторики, а намагається її переосмислити та дослідити механізми впливу на різноманітних типах повідомлень). Розвиток риторики в Давній Греції у V-IV ст. до н. е. пов’язаний з епохою софістики. Софісти (учителі мудрості, майстри) – істинною буде та думка, яка переконливіша. Основні завдання: Ø навчити переконувати інших; Ø вміти навмисне робити думку, ідею слабкою або сильною. Звідси своїх учнів, поряд з мистецтвом міркування (діалектика), вони вчили мистецтву спілкування (риторики). Хто оволодіє цими мистецтвами переконувати, той зможе досягти успіху в тогочасному демократичному суспільстві Афін. На розвиток риторики того часу впливали і інші філософські школи софістів: · діалекти – використовуючи ідеї вчення Геракліта про рух і змінність світу, вони поширили їх на речі та людей. В дію мав вступати доказ, спрямований на переконливість певної думки. · елеати – відстоювали багатоманітність думок, скептицизм стосовно істини, утверджували думки за допомогою гімнастики розуму майстерно вибудовувати докази. · піфагорійці – шукаючи гармонію в людині знаходили її через мову. У кінці V ст. ідеал „суспільного життя” розпадається на два взаємовиключні поняття.
Головною, все ж, передумовою розвитку риторики був демократичний устрій Давньої Греції: верховний суд, народні збори, рада 500. Одним із основних принципів давньогрецької культури був принцип змагальності – потреба в красномовстві – попит на риторів – учителів – на риторичні школи. Видатні античні вчителі красномовства: Ø Коррак: - володів риторичним досвідом, багатою судовою практикою; - написав збірник готових судових промов. Ø Горгій (483-375 рр. до н. е.) - родом із Сицилії, в 427 р. до н. е. прибув в Аттику; - в Афінах відкрив власну школу красномовства; - визначив, що риторика – майстер переконання; - винахідець словесних фігур, майстер похвальних (епідейктичних) промов („Похвала Олені”). Ø Сократ (469-399 рр. до н. е.) - першим кинув виклик софістичному ідеалу єдності філософії та риторики; - софістична риторика спрямована часто на формування віри без знання; - сформував певний риторичний ідеал, відмітною рисою якого є постулати істини, добра; - значно розвинув на практиці методи публічної полеміки (еристика). Ø Платон (427-347 рр. до н. е.) - розвинув думки Сократа про даремність софістичної риторики (твори „Горгій” „Федр”); - риторика – це марево однієї із частин мистецтва політики, це скоріше вправність; - пропонує справжнє красномовство, що ґрунтується на знанні й тому доступне тільки філософу; - осмислення риторичного трикутника: оратор-промова-аудиторія; - головне чим повинен володіти ритор - знаннями. Отже, з одного боку, Платон визначив завдання оратора не тільки в переконанні (однобічний вплив на істину), але й у пошуку істини; з другого боку, відкинув продуктивне для практики ораторського мистецтва положення софістів про те, що кожна людина може мати свої переконання. У ІV ст. до н. е. намітились тенденції примирення філософії та риторики. Багато в цьому плані зробив учень Горгія, прямий спадкоємець освітньої школи софістів Ісократ (436-338 рр. до н. е.) - створив власну школу красномовства (навчання 3-4 роки, 1000 драхм); - розглядав риторику як синонім знання, яким можна оволодіти в процесі навчання; - успіх виступу оратора у завоюванні „думки більшості”; - на відміну від софістів, наполягав на моральних аспектах риторики; - удосконалив риторичну теорію, вибрав основні принципи композиції ораторської промови: а) вступ, метою якого є – привернення прихильності та уваги аудиторії; б) виклад предмета вступу з усією переконливістю; в) спростування положень противника з аргументацією на користь власних; г) завершення, як підсумок. Систему філософії риторики створив Аристотель (384-322 рр. до н. е.) у праці „Риторика”. 1) Остаточно закріплює уявлення про „риторичний трикутник”. 2) Запропонував певну типологію промов.
Критерії |
Види промов | ||||||||||||||||||||||||||||||
дорадчі | судові | епідейктичні | |||||||||||||||||||||||||||||
1 | справа | схиляти чи відхиляти | звинувачувати чи виправдовувати | хвалити чи осуджувати | |||||||||||||||||||||||||||
2 | час | майбутній | минулий | теперішній | |||||||||||||||||||||||||||
3 | мета | користь або шкода | справедливе або несправедливе | прекрасне або ганебне | |||||||||||||||||||||||||||
4 | прийоми | приклади, тому що в промовах йдеться про майбутнє, але припущення робляться на основі минулого | ентимеми, тому що минуле через свою наявність особливого потребує вказівки на причину та доведення | Перебільшення; він повинен діяння (справи-RY)представити у всій величині і красі |
Особливості елліністичної риторики:
· провідна роль урочистим (епідейктичним) промовам; мета - сподобатись аудиторії, звідси пошук пафосу, вишуканості, пишності, блиску;
· поширення азіанського стилю (Мала Азія, ІІІ ст. до н. е.) - урочисте панегіричне красномовство на честь монарха та судові промови;
· розвинувся і інший напрям – аттикізм (ІІ-І ст. до н. е.) – орієнтувався на архаїчну на той час мову та стилістику аттичної прози;
· у ІІ ст. до н. е. у Пергамській бібліотеці створюється канон десяти аттичних ораторів: Антифоні, Андокід, Лісій, Ісократ, Ісей, Лікург, Демосфен, Гіперід, Динарх, Есхін;
· риторика еллінізму відмежована від філософських інтересів;
· у риторичних школах поширені вправи – декламації – промови на вигадані теми.
3.Риторика у Стародавньому Римі.
Насамперед, слід виділити характерні риси, в яких розвивалася риторика Давнього Риму:
Ø для епохи республіки не був характерний культ чистого слова, звукової гармонії, насолода від витонченості оратора;
Ø політична система Риму потребувала практичного красномовства в сенатських дебатах;
Ø заняття риторикою в Римі стало сферою законодавства, політики, влади і не носило масового характеру, як у Греції;
Ø загострилась ворожнеча між риторикою та філософією, оскільки більшість римських учнів навчались у риторів;
Ø І ст. до н. е. – створений підручник з риторики „До Гореннія” (невідомий автор) – основна увага на вміння оратора вести політичну боротьбу; проти грецької риторики і її зв’язку з філософією.
Особливе місце у розвитку риторики Риму посідає Марк Туллій Цицерон:
1) наполягає на зв’язку риторики та філософії;
2) риторичні твори: „Про оратора”, „Брут”, „Оратор” та ін.;
3) визначив необхідні риси для успішного красномовства:
а) природне обдарування;
б) навички;
в) знання
4) удосконалив розробку риторичної техніки: „що сказати”, „де сказати”, „як сказати”;
5) створив власний ораторський стиль, який навіки став взірцем красномовства засобами класичної латини – поєднав у своєму стилі простоту, безпосередність і пишність, інтелект і почуття, логіку й екстаз.
У період переходу від республіки до імперії латинська риторика пройшла ту ж еволюцію, що й і грецька, тобто зросло значення епідейктичних промов. Подальшого розвитку набуло судове красномовство, чому сприяло римське право.
Особливості розвитку ораторського мистецтва Риму в період імперії:
· функції красномовства – вчена розвага, своєрідний літературний продукт, знаряддя професійного оратора.
· тільки риторичні школи зберегли класичну риторику як предмет вивчення. Основним методом стало заучування кращих промов.
Педагогічна риторика Квінтіліана (бл. 35-100 рр. н. е.)
1. Очолив у 70 р. у Римі створену імператором державну риторичну школу.
2. Основна праця: „Дванадцять книг риторичних повчань” – це найбільш докладний із риторичних курсів.
3. У праці „Ораторська освіта” (100 р. н.е.) – вирішальне значення для розквіту красномовства має особистість кожного оратора, його освіта і моральність, заняття філософією, вироблення смаку, достойність у поведінці й вишуканість у мовленні.
4. У творі „Дванадцять книг риторичних повчань” Квінтіліан докладно описав п’ять основних розділів риторики:
а) знаходження;
б) розташування;
в) словесне вираження;
г) запам’ятовування;
д) проголошення.
5. Його погляди сприяли еволюції розуміння риторики – не тільки як мистецтва переконувати, а як мистецтва говорити витончено. Тобто, покликання оратора у створенні прекрасної форми для своїх думок, що під силу оцінити тільки знавцю.
Із становленням Римської імперії сферою застосування риторики перестає бути форум, вирій політичної боротьби; в нових суспільних умовах середовищем формування майбутніх ораторів стає школа.
Таким чином, у період імперії політичне та судове красномовство втрачають своє суспільне значення, розвивається епідейктичне красномовство – безкінечні похвали богам, владі, містам, особам, речам.
Загалом оцінюючи розвиток риторики в Античності слід відзначити:
по-перше, у цю епоху риторика займала центральне місце в культурі;
по-друге, одним з головних моментів розвитку риторики цього періоду було
усвідомлення того, що вона – це насамперед виховання слова (і думки);
по-третє, у цей період, по суті, сформувались дві основні традиції в розумінні предмета риторики.
|
|
У наступні епохи розвиток відбувався здебільшого у межах другої традиції.
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-19; Просмотров: 362; Нарушение авторского права страницы