Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Риторика в Києво-Могилянській академії
1. Гуманітарна освіта включала: поетику, риторику, діалектику (полеміку), грецьку і латинську мови. 2. В риториці розвивався бароковий стиль з пошуками вибагливих пишномовних форм, символів, незвичних уподобань, урочистих протиставлень, несподіваних персоніфікацій. 3. 3. Збереглося 127 курсів риторики, що були складені і прочитані в Києво-Могилянській академії: Ø переважна більшість курсів мали світський характер, ґрунтувалися на класичній античній риторичній спадщині; - курси риторики включали 5 розділів: винахід, розташування, словесне вираження, запам’ятовування і виголошення; - особливістю києво-могилянських риторичних курсів була їх практична спрямованість (ренесанський ідеал „універсальної людини”, високоосвіченої). Ø найвидатнішими провідниками і риторами - педагогами цього періоду були Інокентій Гізель, Лев Баранович, Іоаникій Галятовський, Антоній Радивиловський. · Інокентій Гізель - український Аристотель, автор оригінального публіцистично - проповідницького підручника про духовенство „Мир з Богом чоловіку” (1669 р.) – праця сповнена алегоріями, мораллю, ідеями гуманізму. · Лазар Баранович – представник церковної риторики, автор книг: „Меч духовний є глагол Божий” (1666 р), що містить 55 слів – проповідей, написаних за правилами шкільної гомілетики, і „Труби словес проповідних” – 80 проповідей на різні Свята. · Іоаникій Галятовський – викладач-ритор, розробив теорію новомодного красномовства, яку втілив у книзі проповідей про чудеса Пресвятої Богородиці, „Небо новоє” (1665 р.) · найповніше барокові тенденції у вітчизняній риториці відобразилися у творчості Антонія Радивиловського, автора двох збірок проповідей: „Огородок Марії Богородиці” (1676 р., 199 проповідей) та „Вінець Христов, з проповідей недільних…” (1688 р., 155 проповідей). Як теоретик вітчизняної риторики розробляв методику складання і виголошення проповідей, визначав завдання ораторів, склад аудиторії. За його теорію, проповідник, оратор, є послом Бога, тому повинен бути всезнаючим, глибоко порядним, чесним. · Стефан Яворський (саме він за наказом Петра І написав і проголосив анафему І. Мазепі, назвавши його ядовитою, лукавою змією) – у праці „Риторична наука” виклав теоретичні засади риторики, визначивши її розділи: а) винахід; б) розміщення, вітійство (тропи і фігури), пам’ять і виголошення. · найвідоміші праці київських ораторів: - Й. Кононович – Горбацький – „Оратор могилянський.” (1735р.); - І. Кроковський „Комора Тулліанського красномовства” (1683р.); - І. Валявський „Ритор український” (1689 р.); - П. Калачинський „Комора ораторського мистецтва” (1691р.). Одним з найвидатніших професорів риторики Києво-Могилянської академії з 1706 р. був Феофан Прокопович (1677-1736 рр.): Праця Ф. Прокоповича „Про риторичне мистецтво”, звернена до української молоді, про що видно з посвяти: „Молоді оратори! Поступивши до школи красномовства, знайте, що ви прагнете до такої почесної справи, яка сама по собі справді настільки корисна, що її належить викладати не лише для вашого добра, а й на благо релігії і Батьківщини... Бо це є праця дум, княгиня мистецтв, яку всі вибирають з уваги на достоїнство, численні бажання з огляду на користь...” Риторика Ф. Прокоповича складається з 10 книг: Кн. 1. Подає загальні вступні настанови, історію і джерела риторики. Кн. 2. Про підбір доказів і про ампліфікацію. Кн. 3. Про розташування матеріалу. Кн. 4. Про мовно-стилістичне оформлення промов. Кн. 5. Про трактування почуттів. Кн. 6. Про метод писання історії і про листи. Кн. 7. Про судовий і дородчий роди промов. Кн. 8. Про епідейктичний, або прикрашувальний, рід промови. Кн. 9. Про священне красномовство (гомілетику). Кн. 10. Про пам’ять і виголошування. Риторика за Ф. Прокоповичем – це вміння добре говорити; мета оратора – переконувати мовою; завдання оратора – складати переконуючі промови. У цілому концепція риторики Ф. Прокоповича прагне певним чином поєднати традиції Арістотеля та Квінтіліана. Водночас Ф. Прокопович наполягав на національній користі красномовства, бо риторика – це захист інтересів країни, її авторитету, своєї батьківщини, увічнення її історії, захист православної віри, уславлення державців, заохочення молоді до подвигів. Розвиток риторики в Україні ХІХ- поч. ХХ ст. фактично був призупинений, що пояснювалося відсутністю Української держави, колоніальний статус якої не давав можливості розвитку української мови („...мовами освіти, церкви, юриспруденції була російська, німецька, польська чи церковно - слов’янська”). Варто відмітити певне піднесення у цей період судового красномовства, особливо після судової реформи 1864 р., зокрема, запровадження суду присяжних. Наступним періодом піднесення ораторського мистецтва можна вважати відкриття у 1919 р. у Петрограді унікального навчального закладу – Інститут Живого Слова. В умовах незалежної України спостерігається новий спалах у розвитку української риторики, оволодіння навичками якої є важливою умовою професійного зростання.
Опорний конспект № 2. Теорія риторики. ___________2 год. Інвенція. Диспозиція. Елокуція (елоквенція). Меморія та акція.
Інвенція. Основні розділи риторики відображають етапи (ступені) від появи ідеї через втілення її у мовний матеріал, підготовку і до виголошення промови та одержання очікуваного ефекту від неї. Ступеневість (етапність) у риториці є чітко виражена. Порушення її призводе оратора до розгубленості і помилок у промові. Інвенція (винахід) – це перший розділ класичної риторики, в якому розробляється етап задуму, намірів, ідей, формування гіпотези майбутнього виступу. Основне в інвенції – вдало, доречно вибрати предмет розмови, представити та розкрити так, щоб досягти здійснення задуму. Базові закони інвенції: · Концептуальний закон: - всім етапам підготовчої роботи до виступу мають передувати задум, ідея, створення концепції для реалізації цієї ідеї; - наголошує на пріоритеті думки над дією, продумуванні наступних дій; - привчає оратора до організованого, концептуального мислення. Концепція (сприйняття) – система поглядів, розуміння певних явищ, процесів, набір доказів при побудові наукової теорії. Складові вироблення концепції: 1. обрання предмета розмови і вироблення свого бачення (мотивом вибору предмета викладу у риториці завжди був суспільний, груповий чи індивідуальний інтерес); 2. вибір проблеми або окремих, особливо важливих питань (на цьому етапі оратор заглиблюється в проблему, вивчаючи сукупність усієї інформації. Ця фаза має завершуватися планом); 3. вивчення стану проблеми в науковій, суспільно-політичній, фаховій чи художній літературі, ознайомлення з чужим досвідом (це фаза повного заглиблення в предмет викладу з використанням емпіричного, енциклопедичного й компаративного матеріалу). 4. критичне осмислення власних напрацювань в обраній проблемі і науково - літературних відомостей з неї (на цьому етапі чітко постає в мовомисленні оратора зміст). · Закон моделювання аудиторії: - потребує від оратора вивчення соціально-демографічних, суспільно - психологічних та індивідуально - особистісних ознак аудиторії з метою контакту в процесі виступу; - кількісний показник аудиторії: а) великі аудиторії (понад 30 осіб) – перевага монологічному способу викладу промови; б) малі аудиторії (оптимальна аудиторія від 12 до 30 осіб) – перевага діалогічній формі спілкування. - рівень обізнаності аудиторії в темі: а) підготовлені аудиторії (головний мотив – що нового; перевага логосу; виклад оратором різних точок зору на проблему і обґрунтування власної); б) непідготовлені аудиторії (використання таких модусів публічного виступу як етос і пафос, емоційність оратора, приклади з життя, посилення на авторитети, виклад власної точки зору). - соціально-культурні ознаки – виділення груп аудиторій (за гендерною ознакою, віком, національністю, віросповіданням тощо); - ставлення до промови оратора: а) прихильні аудиторії (однобічна аргументація; виклад головного; б) байдужі аудиторії (привернення уваги слухачів, емоційний, захоплюючий початок, чітко визначена мета, структура, пункти). в) конфліктна (негативно налаштована) аудиторія (поступовий рух від аспектів згоди оратора з аудиторією до предмета розбіжностей). · Стратегічний і тактичний закони: - визначення стратегії (мистецтво керівництва). (Для цього оратору слід дати відповіді на запитання: Для чого я буду говорити? (мета); Кому я буду говорити? Що є найважливішим у моїй промові? - стратегія включає кілька компонентів: а) визначення цільової настанови; б) виділення основних питань предмета мовлення; в) формування тез. - стратегія розробляється для реалізації концепції (не маючи концепції не можна виробити стратегію); - формування тез, тобто стислого вираження думок про виділені питання. · Тактичний закон – полягає в конкретизації дій для подальшої реалізації стратегії. - серцевиною цього етапу є аргументація – наведення аргументів, обгрунтування будь-якого положення, судження.
Існує багато класифікацій аргументації. Основні критерії добору аргументів: а) міцний зв’язок з тезою; б) істинність, вірогідність доказу; в) орієнтація на обрану аудиторію; г) паралельне використання аргументів „за” і „проти”, виваженість доказів; д) образна форма аргументації. Умови аргументації, що ведуть до успіху: 1) глибокі знання і всебічна компетенція аргументатора; 2) обізнаність промовця в теорії аргументації; 3) ораторська підготовка та практичний досвід; 4) аудиторія має „привласнювати” докази аргументатора, робити їх своїми. · Мовний (мовленнєвий) закон: - ретельна робота над створенням дієвої словесності форми промови; - точність мови – вміння узгодити знання матеріалу зі знаннями мови, тобто вибір найточнішої для певної ситуації форму відповіді чи розповіді; - ясність мови – зрозумілість, яка забезпечується точністю та логічністю; - чистота мови – відсутність у мові чужих їй елементів, є запорукою її виразності й естетичності; - виразність мови – ознака культури всіх мовців і виявляється через їх уміння користуватися всіма стилями мови; - різноманітність і багатство мови – одноманітне мовлення втомлює слухачів, різноманітне (багата синонімія, тропіка, стилістичні фігуру) активізує увагу. Таким чином, на цьому етапі оратор вивчає розробку предметної царини ораторської промови.
Диспозиція. Диспозиція (розташування) – по-перше - це етап підготовки промови, що відбувається за інтенцією; по-друге - це розділ риторичної науки, в якому висвітлюються головні питання мистецтва організації повідомлення (промови), власне його структуру. На етапі інвенції головне – визначення стратегії, у диспозиції (як і в наступних етапах) головне – визначення тактики – тобто структурування матеріалу та забезпечення зв’язку окремих частин промови. Сучасна оптимальна структура промови: 1. Вступ. 2. Головна частина. 3. Завершення. Вступ – в риториці займає ключове значення, мета – встановлення контакту з аудиторією. Поширені прийоми вступу: Ø Привернення уваги аудиторії: а) оратор підкреслює своє право говорити на певну тему; б) оратор підкреслює важливість теми для аудиторії („Шановні депутати! Я хотів би привернути увагу до проблеми...”); в) оратор підкреслює значимість самого предмета промови („Уявіть себе подорожнім, який вперше підходить до Середземного моря, вперше бачить синь його хвиль...”). Ø „Початок здалеку” – використовується в конфліктній аудиторії, завдання оратора – налаштувати слухачів на позитивне сприйняття промови. Ø ”Несподіваний вступ” – безпосереднє звернення оратора до основної проблеми, яка особливо цікавить аудиторію. Акцент на сильну риторичну фігуру (риторичне запитання, наприклад „Доки ж ти, Катиліна, будеш зловживати нашим терпінням?” (Цицерон)). Отже вступ має бути коротким та яскравим. Головна частина – мета – обґрунтування тез оратора. Структура головної частини - штучні засоби викладу матеріалу (властива ієрархічність, оратор сам впорядковує матеріал).
Компаративістський | ||||||
теза | аргументи | аргументи-зіставлення | теза | |||
аргументи | теза | теза | аргументи-зіставлення |
Важливе значення для оратора має знання та вміння користуватися правилами стосовно аргументації та критики.
3 групи правил:
v Правила щодо тези (помилки)– теза повинна залишатися незмінною протягом усієї аргументації або критики:
Помилки:
а) „підміна тези” – навмисна заміна оратором положення, яке обґрунтовується в промові;
б) „втрата тези” – ненавмисна зміна оратором положення, яке обґрунтовується в промові.
Правило 1. Правила щодо аргументів – аргументи повинні бути обґрунтованими твердженнями.
Помилки („необґрунтований аргумент”):
а) „хибний аргумент” - в якості аргументу використовується хибне твердження;
б) „випередження основи” – в якості аргументу використовується твердження, яке не є наперед хибним, але саме потребує обґрунтування;
в) „коло в обґрунтуванні” – для обґрунтування тези використовуються аргументи, які, у свою чергу, випливають з цієї тези (наприклад: „Цього не може бути. Тому що цього не може бути ніколи”).
Правило 2. Аргументи повинні бути достатніми для обґрунтування тези.
Правило 3. Аргументи повинні відповідати тезі, яка обґрунтовується.
Завершення промови – мета – закріплення оратором своїх положень у свідомості аудиторії.
Ø формулювання висновків – оратор повертається до ключових пунктів головної частини;
Ø розгляд перспективи – оратор окреслює гіпотетичний розвиток предмета промови;
Ø апелювання – оратор намагається емоційно звершити свою промову та вплинути на почуття аудиторії.
„Негативні” способи завершення промови:
- вибачення;
- додаткові дані після того, як сформульовано висновки;
- безнадійна перспектива.
Отже, у кожний конкретній мовній ситуації, мовець повинен вибирати те, що є найдоцільнішим.
3. Елокуція (елоквенція).
Елокуція (словесне вираження) – розділ риторики, який вивчає виразність ораторської промови.
Критерії до словесного виразу промови:
· правильність – це відповідність ораторської промови певним мовним нормам;
· ясність – промова має бути доступна і зрозуміла слухачам (є результатом вдалої роботи оратора на етапі інвенції);
· краса - це здатність промови досягати естетичного ефекту;
· доречність – вибір оратором форми мовленнєвого впливу:
а) пряма форма – буквальне значення мовних виразів, лише те, що він говорить;
б) непряма форма – оратор має на увазі не тільки те, що він говорить, а й щось більше (є прихованою тактикою).
Непряма форма впливу забезпечується використанням нових засобів виразності, якими є риторичні фігури (образ, вид) – це прийоми виразності, які реалізуються на рівні речення чи одиниці, більшій за речення.
Найбільш поширеною фігурою є риторичне запитання – це висловлювання у вигляді запитання, яке не потребує відповіді на відміну від звичайного. Як правило ставляться у двох випадках:
- по-перше, коли відповідь очевидна, відома аудиторія, а оратор тільки її актуалізує;
- по-друге, коли відповідь на запитання ніхто не знає, або її взагалі не існує, оратору потрібно підкреслити незвичайність певної ситуації (Наприклад: Хто винен? Що робити?).
Тропи – це прийоми виразності, що реалізуються на рівні слова чи словосполучення (це використання слів у невластивому для них значенні).
Використати троп – надати слову невластиве йому значення на підставі деякого критерію.
Критерії для утворення троп:
· тотожність (евфемізм, дисфемізм, антономазія, перифраза);
· схожість (метафора, алегорія, катахреза, прозопопея);
· суміжність (метонімія, синекдоха);
· протилежність (іронія, антифразис, аксюморон).
Таким чином, витонченість у промовах досягається в результаті постійних тренувань, наполегливої праці, щоб як зазначав Цицерон „...жодне слово, позбавлене вишуканості або важливості, не виходило з вуст оратора”.
4, 5. Меморія та акція.
Меморія (пам’ять) – розділ риторики, який вивчає особливості запам ’ ятовування ораторської промови.
Акція (дія) – розділ риторики, який розглядає виголошення оратором промови. („Вміла готувати, та не вміла подавати”).
Складові основи акції:
- з’ясування умов спілкування;
- характеристика оратора й аудиторії;
- методичне застереження і прийомотворення;
- інтонування тексту;
- паралінгвістичний супровід;
- психологічний тренінг;
- техніка дихання й техніка мовлення.
Способи запам ’ ятовування промови (меморія):
1. механічний – в основі багатократне повторення того, що треба запам’ятати (по суті зазубрювання).
2. логічний – в основі усвідомлення смислового зв’язку між елементами матеріалу. Передбачає виконання двох умов: а) усвідомлення того для чого потрібно запам’ятати матеріал; б) розуміння смислу того, що треба запам’ятати.
3. мнемотехнічний – в основі – переведення матеріалу в іншу знакову систему, в інші образи, які людині легше зберегти в пам’яті. Засновник – давньогрецький поет Симонід, який вважав, що для пам’яті найважливішим є розташування. (Успішно користувався цим способом Цицерон «римська кімната» - чітко зафіксовують порядок предметів у кімнаті, кожен предмет повинен мати яскравий образ).
Періоди уваги аудиторії, які слід враховувати оратору дорівнюють приблизно 15 хвилинам, отже увага слухачів значно понижується до 15, 30, 45 хвилини.
Оратору слід враховувати загальні особливості людського сприйняття:
1. «ефект рамки» («закон межі»), суть – найкраще запам’ятовується початок і кінець промови. На вступ і завершення відводиться від 10% до 30% загальної тривалості часу, але саме 80% загального враження від оратора визначається цими частинами (Цицерон писав: «…майстерний оратор поставить найбільш важливі доводи частиною на початок, частиною в кінець, а між ними всуне слабкі»).
2. «магічне число» (число Міллера 7+-2) – характеризує обсяг людської пам’яті .
Отже, чіткість структури, ясність та стислість викладу, образність мовних конструкцій – шлях до ефективного запам’ятовування.
На етапі виголошення промови суттєвим є невербальні засоби оратора (невербальний блок) – фактори, які присутні в спілкуванні, але безпосередньо не пов’язані з текстами (поза, жести, міміка, мова простору, одягу, кольорів, манера спілкування і ін.). Невербальні – це ті мотиви, що знаходяться у несвідомому.
Характеристики невербального спілкування:
а) перше враження («Не буде другого шансу створити перше враження»; 55% інформації – що люди бачать; 38% - що чують; 7% - що говорять).
б) жести відкритості (горизонтальна жестикуляція, розкриті рухи);
в) мова міміки (зоровий контакт);
г) інтонація (постійно змінювати; гучність голосніша ніж звичайна; темп – 120 слів за хвилину; пауза – до 4 секунд);
д) мова простору (інтимна – до 50 см.(між близькими людьми); особиста – від 50 см. – до 1,5 м.(між друзями); соціальна – від 1,5 м. – до 3 м.(між знайомими); публічна – більше 3 м.(відкрита зона для виступу оратора перед аудиторією);
е) мова одягу та кольорів (найкраще оратору обрати діловий костюм)
Таким чином, шлях до майстерного промовця – це шлях наполегливої, системної праці.
Опорний конспект № 3. Судова промова 2год.
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-19; Просмотров: 552; Нарушение авторского права страницы