Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Риторика в епоху Середньовіччя, Відродження та Нового часу.
В епоху Середньовіччя формується становлення християнської гомілетики. „Гомілія” – „промова перед народом, бесіда з кількома людьми”. Проповідь (священника) – одна із характерних і масових форм середньовічної словесності.
Першим гомілетом став блаженний Августин (354-430 рр.) · твір „Про християнську доктрину” – класика гомілетики як християнської науки; · вивчав (у Карфагені) та викладав риторику; · у 33 роки (24 квітня 387 р.) прийняв хрещення, став священником; · автор 93 трактатів, обсягом у 232 книги; 500 проповідей; · погляди Августа на предмет риторики: а) існує так звана загальна риторика. Вона є корисною, але не обов’язковою. Християнинові достатньо знати Святе Письмо й церковну літературу, а проповідникові – коментувати Писання з погляду догматичного та морального; б) для провідника і для ритора важливо мати мудрість, яка важливіша від хисту красномовства. Отже, важить зміст, а не форма; в) говорити красиво бажано (апостол Павло, пророки); г) з часів античної культури існують три стилі мовлення (високий, середній та низький), яких варто дотримуватися; д) розрізняв у гомілетиці натхнення Святого Духа (апостольські часи) та допомогу Благодаті Божої. Після падіння Риму, риторика занепадає, розвиваючись у Візантії. Особливості візантійської риторики: 1. Успадкувала античну теорію риторики, яка тепер базувалася на християнстві. 2. Панівний стиль – азіанізм. 3. Основоположник візантійської риторичної теорії – Гермоген Тарсійський (автор 5-ка „Мистецтво риторики”). 4. Найбільший внесок у розвиток і вдосконалення християнської риторики зробив „Каппадокійський гурток”: Василій Кесарійський, Григорій Ниський, Григорій Богослов. 4.1. Василій Кесарійський: а) брав не азіанський, а аттичний стиль для промов, оскільки завдання оратора – не вразити, а переконати слухача в істинності вчення; б) всі зусилля провідника – щоб люди зрозуміли і засвоїли проповідь. 5. Розквіт християнської риторики досягає своєї кульмінації в ІV ст. у творчості антіохійського проповідника Іоана Злотоуста (344-407 рр.): а)його промови – зразок християнської риторики; б) велике значення мають екзегетичні гомілії, догматичні виступи Іоана проти єретиків, настановчі проповіді – про любов як головну суть християнської поведінки; в) поради для підготовки проповіді: - вибрати тему з Святого Письма; - обміркувати її виклад. 6. У візантійському вжитку встановлюється три типи риторичних творів за правилами гомілетики Василія Великого: а) проповідь як екзегетика, тобто витлумачення прихованого, містичного змісту Святого Письма, розрахована на інтелектуалів; б) настановча проповідь – для простого люду; в) богословська проповідь – трактує питання віри й оберігає від єретичних відхилень. З середини ІІІ ст. Церква заборонила проголошення проповідей, крім священників. На Заході від VІІ – до ХІІ ст. - певний занепад гомілетики як теорії. У ХІІ-ХІІІ ст. – перекладено латиною „Риторику” Арістотеля. ХІІІ ст. – розквіт схоластики. Римська Церква визначила вчення Фоми Аквінського офіційною філософією. Фома оголосив про можливість „подвійної” істини – релігійної та наукової. Європа вкривається університетами. Особливості розвитку риторики в системі середньовічної освіти: Ø у системі освіти пануючим стає семичастний канон, що включав два ступені: нижній – трівіум (граматика, діалектика, риторика); вищий – квадривіум (арифметика, географія, музика, астрономія). Ø антична риторика була засвоєна Середньовіччям майже у повному обсязі. Ø із становлення університетів особливим видом ораторського мистецтва (різновид академічного красномовства) стає лекція. У Паризькому університеті, наприклад, був прийнятий спеціальний „Статут про методи читання лекцій” (1355 р.) (було використано 2 методи: перший – розум слухачів може сприйняти ці промови, але рука не може записати її; другий – лектори (магістри)говорять повільно... Було обрано перший метод).За відступ від цієї методичної постанови викладач позбавлявся лекторства на рік і всіх посад. Семінар (диспут) – тема пропонувалась у вигляді запитання (нь) для обговорення – спочатку відповіді давали студенти, а потім – викладач – еволюція диспуту – логічне обґрунтування аргументу – висновок, який робив магістр. Таким чином, по-перше, в епоху середньовіччя риторика була однією з основних загальноосвітніх дисциплін; по-друге, красномовство позбавилось публіки, оскільки латиною володіли як правило духовні особи, тому риторика пішла на службу до інших наук – діалектики (логіки), права, граматики; по-третє, оформився новий тип риторичних промов – церковний (проповідь-гомілетика); по-четверте, з розвитком університетської освіти розвинувся різновид академічного красномовства – лекція. |
Последнее изменение этой страницы: 2019-04-19; Просмотров: 351; Нарушение авторского права страницы