Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии |
Основні ідеї програми культурно-національної автономії О. Бауера та К. Реннера.
Реннер був першим з теоретиків австрійської соціал-демократії, хто впритул звернувся до національної проблеми. Спочатку він розглядав національне поділ як перешкоду на шляху соціал-демократії, яке необхідно подолати, виходив із традиційного марксистський постулат про наднаціональний характер робітничого руху. При цьому Реннер виходив з також традиційного для австрійської соціал-демократії принципу збереження цілісності монархії Габсбургів. У творі " Держава і нація" (1899 р.) та ін він розробив план національного перетворення дуалістичної монархії. В основі поглядів Реннера з національного питання в цей період лежав " принципу персональності", згідно з яким окремим національностей імперії необхідно надати не територіальну автономію, а забезпечити захист преде гавітелей кожної національності у всіх частинах Австро-Угорщини. Таке положення, на думку Реннера, можна досягти шляхом перетворення кожної з національностей у правовій об'єкт. Теоретично ж обґрунтували закріплення прав національних меншин, а точніше кажучи, запропонували програму автономії як системи внутрішнього управління національних одиниць, головні ідеологи австромарксизму К. Реннер та О. Бауер. Використовуючи марксистський понятійний апарат, вони виступили проти теорії класової боротьби і диктатури пролетаріату, пропагуючи ідею кооперації класів [8]. Концепція австромарксистів ґрунтується на психологічній теорії, в якій ототожнюються поняття «нація», «національне», «національна свідомість» і «національна психологія». В інтерпретації австромарксизма нація – це «екстериторіальна культурна спільність» (О. Бауер) або «союз людей, що однаково мислять і розмовляють» (К. Реннер). Головним фактором утворення і функціонування нації в австромарксистів визначався один з проявів етнічної духовності: або усвідомлення етнічної належності особи (К. Реннер), або феномени соціально-психологічні – «національний характер», «національна апперцепція», «національне почуття» (О. Бауер) [9]. К. Реннер узагальнив ідеї психологічної концепції нації й подав їх у вигляді політичної програми «культурно-національної автономії». В основу вкладена ідея про те, що вирішальною силою в створенні соціальних спільностей є єдність духовних інтересів. Як самостійний тип колективних інтересів він визнав національні, визначив націю як соціальну психологічну спільність – «спілка людей, що однаково думають і говорять», «культурну групу не зв’язаних із землею». Головною причиною її утворення К. Реннер вважав етнічну самоідентифікацію індивідів. Перспективу в вирішенні національного питання в багатонаціональних державах К. Реннер бачив у правовому реформуванні суспільства, тобто в тому, щоб відобразити «стихію національних інтересів» в закономірності «загальновизнаних положень юриспруденції». Фундаментом програми «культурно-національної автономії» стала ідея про екстериторіальність націй [10]. Першопричиною міжнаціональних конфліктів К. Реннер вважав боротьбу за політичний простір (зіткнення інтересів націй, що породжуються системою представницької демократії, за якої національна більшість, використовуючи свою монополію в органах влади, реалізує на всій підвладній території лише власні етнокультурні потреби, при цьому ігнорує інтереси решти національних груп, що перебувають у меншості). Звідси розмежування політичного й етнічного життя через «автономізацію нації від держави» бачиться К. Реннером єдиним шляхом усунення міжнаціональних непорозумінь. З цією метою він пропонує констатувати нації екстериторіально, тобто як орган законодавства і управління. К. Реннер стверджував, що держава національностей може двома шляхами врегулювати спільне життя громадян різних національностей. Вона насамперед може розглядати націю як колективність, зробити її юридичною особою, і тоді союз націй утворює державу. За К. Реннером це називається органічним регулюванням ставлення нації до держави. Це органічне регулювання, у свою чергу, може бути проведено двома шляхами. Або за територіальним принципом: області розмежовуються за національностями, які в них проживають, так що в кожній області мешкає окрема нація; у межах своєї області кожна нація самостійно відає своїми національними справами; а держава управляє лише тими справами, які спільні для всіх націй. У даному випадку нація становить територіальну корпорацію. Або ж держава розглядає націю як персональну спільноту, не надаючи їй виключного панування в якійсь певній області. Замість територіального принципу береться за основу особистий, персональний принцип [11]. Ідея нації як територіальної корпорації підтримана О. Бауером. І визначалася найпростішою можливістю здобуття форми національної автономії. Умовою є поділ країни на національні області. «У межах своїх кордонів кожна нація утворює державу, яка самостійно опікується задоволенням своїх культурних потреб і регулює відносини всіх, хто мешкає на цій території, з одного боку між собою, а з другого – з державою як із цілим» [12]. Але національна автономія на основі суто персонального принципу розмежувала б нації у царині обслуговування культурних потреб і усунула б необхідність боротьби між націями на цьому ґрунті за владу в державі. *** Теоретично ж обґрунтували закріплення прав національних меншин, а точніше кажучи, запропонували програму автономії як системи внутрішнього управління національних одиниць, головні ідеологи австромарксизму К. Реннер та О. Бауер. Використовуючи марксистський понятійний апарат, вони виступили проти теорії класової боротьби і диктатури пролетаріату, пропагуючи ідею кооперації класів [8]. Концепція австромарксистів ґрунтується на психологічній теорії, в якій ототожнюються поняття «нація», «національне», «національна свідомість» і «національна психологія». В інтерпретації австромарксизма нація – це «екстериторіальна культурна спільність» (О. Бауер) або «союз людей, що однаково мислять і розмовляють» (К. Реннер). Головним фактором утворення і функціонування нації в австромарксистів визначався один з проявів етнічної духовності: або усвідомлення етнічної належності особи (К. Реннер), або феномени соціально-психологічні – «національний характер», «національна апперцепція», «національне почуття» (О. Бауер) [9]. К. Реннер узагальнив ідеї психологічної концепції нації й подав їх у вигляді політичної програми «культурно-національної автономії». В основу вкладена ідея про те, що вирішальною силою в створенні соціальних спільностей є єдність духовних інтересів. Як самостійний тип колективних інтересів він визнав національні, визначив націю як соціальну психологічну спільність – «спілка людей, що однаково думають і говорять», «культурну групу не зв’язаних із землею». Головною причиною її утворення К. Реннер вважав етнічну самоідентифікацію індивідів. Перспективу в вирішенні національного питання в багатонаціональних державах К. Реннер бачив у правовому реформуванні суспільства, тобто в тому, щоб відобразити «стихію національних інтересів» в закономірності «загальновизнаних положень юриспруденції». Фундаментом програми «культурно-національної автономії» стала ідея про екстериторіальність націй [10]. Першопричиною міжнаціональних конфліктів К. Реннер вважав боротьбу за політичний простір (зіткнення інтересів націй, що породжуються системою представницької демократії, за якої національна більшість, використовуючи свою монополію в органах влади, реалізує на всій підвладній території лише власні етнокультурні потреби, при цьому ігнорує інтереси решти національних груп, що перебувають у меншості). Звідси розмежування політичного й етнічного життя через «автономізацію нації від держави» бачиться К. Реннером єдиним шляхом усунення міжнаціональних непорозумінь. З цією метою він пропонує констатувати нації екстериторіально, тобто як орган законодавства і управління. К. Реннер стверджував, що держава національностей може двома шляхами врегулювати спільне життя громадян різних національностей. Вона насамперед може розглядати націю як колективність, зробити її юридичною особою, і тоді союз націй утворює державу. За К. Реннером це називається органічним регулюванням ставлення нації до держави. Це органічне регулювання, у свою чергу, може бути проведено двома шляхами. Або за територіальним принципом: області розмежовуються за національностями, які в них проживають, так що в кожній області мешкає окрема нація; у межах своєї області кожна нація самостійно відає своїми національними справами; а держава управляє лише тими справами, які спільні для всіх націй. У даному випадку нація становить територіальну корпорацію. Або ж держава розглядає націю як персональну спільноту, не надаючи їй виключного панування в якійсь певній області. Замість територіального принципу береться за основу особистий, персональний принцип [11]. Ідея нації як територіальної корпорації підтримана О. Бауером. І визначалася найпростішою можливістю здобуття форми національної автономії. Умовою є поділ країни на національні області. «У межах своїх кордонів кожна нація утворює державу, яка самостійно опікується задоволенням своїх культурних потреб і регулює відносини всіх, хто мешкає на цій території, з одного боку між собою, а з другого – з державою як із цілим» [12]. Але національна автономія на основі суто персонального принципу розмежувала б нації у царині обслуговування культурних потреб і усунула б необхідність боротьби між націями на цьому ґрунті за владу в державі.
|
Последнее изменение этой страницы: 2019-05-06; Просмотров: 202; Нарушение авторского права страницы