Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


Духовний концерт «Не отвержи мене во время старости»



       Цей концерт був написаний в другій половині 60-х років ХVІІІ ст., орієнтовно він виник 1765 чи 1766 р.[28] Його літературною основою послужили слова псалма № 70 з Псалтиря (Давидових псалмів, однієї з книг Старого Заповіту), однак автор втілив не весь текст повністю, а лише частково: вибрані п’ять строф, найбільш драматичні з усіх 24-х. Подаємо текст концерту в перекладі митрополита Іларіона Огієнка:

Не відкинь мене в час старості, коли зменшиться сила моя, не покинь мене.

Бо вороги мої проти мене змовляються і ті, що чатують на душу мою, нараджуються спільно, кажучи:

«Бог покинув його, доганяйте і хватайте його, бо нема кому рятувати».

Боже мій, не віддаляйся від мене, поспіши, Боже, на поміч мені.

Нехай засоромляться і щезнуть ті, що обмовляють душу мою.

Концерт складається з чотирьох частин, які яскраво контрастують між собою і за темпом, і за забарвленням, а головне - за настроями, котрі в них втілюються. Головна думка концерту повністю відповідає відомій ще з часів античності метафорі на означення героїчної боротьби за достойне життя – " через терни до зірок", тобто, через страждання й муки, тяжкі випробування тіла і духу – до боротьби й перемоги.

Перша частина висловлює величаву скорботу, в ній декілька разів повторюється благання зневіреної, доведеної до відчаю людини до всемогутнього й милосердного Бога. Сама мелодія нагадує звучання багатьох українських тужливих пісень (серед них згадуються «За нашою слободою», «Кущ калини розвивається», «Ой нас, братці, п’ять» та багато інших). У своєму розвитку вона набуває рис драматичності, ніби втілюючи ті важкі випробування, які довелось зазнати людині, створює настрій неспокою й загрози.

Друга частина, що уособлює «ворожу силу» з її агресивністю й зловісністю, починається одразу після першої без перерви. Тут теж відчутний вплив української пісні, проте композитор використовує його незвично - характерні мотиви українських жартівливих пісень набувають зловісного, жорстокого звучання, ніби грізна насмішка долі.

Третя частина - найменша з усіх частин циклу, це ніби остання пристрасна молитва перед вирішальною розв’язкою, що повинна невдовзі наступити. У музиці немає бурхливого розвитку, все раптом ніби завмирає в покорі й смиренні.

І тим більшим контрастом вривається в цей молитовний і стриманий настрій рішуча й цілеспрямована тема фінальної фуги[29], в основу якої покладена та сама мелодія, на якій в першій частині звучала молитва «Не відкинь…». Але тепер вона перевтілюється до невпізнанності – з невпевненого, несміливого у своїй безнадії й розпачу благання виростає сильний, вольовий мотив, сповнений життєвої сили і незламності, що швидко й переможно досягає вершини. Впевнено та урочисто звучать останні рядки «Нехай засоромляться й щезнуть…». І завершення концерту сприймається як перемога людського духу над невблаганністю долі.

Спадщина М.Березовського приходить сьогодні не лише до українських слухачів, але й до всієї Європи, світу, знаходяться все нові й нові твори, відроджуючись із забуття, які і з величезним успіхом виконуються на концертних естрадах та в церковних богослужіннях. Справжньою подією стало виконання його Сонати для скрипки і чембало у вісімдесятих роках, видання в Україні арій з опери «Демофонт», віднайдених вже в наш час у архівах бібліотек Англії і Франції. Особливою популярністю користуються в сучасників його духовні твори - концерти, причасні пісні, «Херувимські». Вони поповнюють репертуар сучасних професійних і навіть любительських хорів, видаються їх ноти, з’являються аудіозаписи.

 

ПИТАННЯ ДЛЯ ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ:

1. В яких жанрах Максим Березовський створив перші зразки в українській музиці?

2. В яких ще сферах музичної діяльності, крім композиції, прославився М.Березовський?

3. Де і в яких ролях він виступав?

4. Звідки походить композитор?

5. Яким чином, завдяки кому він потрапив у Петербург?

6. Де і в кого навчався М.Березовський за кордоном?

7. Які твори і в яких жанрах були там написані?

8. Які обставини призвели до трагічної загибелі композитора?

9. Які тексти зі Святого Письма обирає композитор для своїх духовних концертів?

10. З яких частин складається духовний концерт «Не отвержи мене во время старости»?

11. Які паралелі з українським фольклором викликають музичні теми духовного концерту " Не отвержи мене во время старости"?

12. Які твори Березовського були віднайдені в ХХ сторіччі?

 


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2019-03-19; Просмотров: 433; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.009 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь