Архитектура Аудит Военная наука Иностранные языки Медицина Металлургия Метрология
Образование Политология Производство Психология Стандартизация Технологии


ПОВЕСТЬ О КРЕЩЕН1И ВЛАДИМИРА.




229


Жхпе.                                                              ЗИтошоь.

слышавъ Володимеръ, рече посла-нымъ отъ царю: „глаголите царема тако: яко азъ крещюся, яко испы-тахъ преже сихъ днШ законъ вашь, и есть ми люба вира ваша и слу-женье, еже бо ми спов'Ьдаша посла-Hin нами мужи". И си слышавше царя, рада быста и умолиста сестру свою, имянемъ Аньну, и посласта къ Володимеру, глаголюща: „крестися, и тогда послев* сестру свою къ то-6i". Рече же Володимеръ: „да при-шедъше съ сестрою вашею крестять мя". И послушаста царя, (и) посла­ста сестру свою, сановники н^шя и прозвутеры; она же не хотяше ити: „яко въ полонъ", рече, „иду, лучи бы ми сдй умрети". И р4ста ей братья: „еда како обратить Богъ тобою Рускую землю въ покаянье, а Гречьскую землю избавишь отъ лютыя рати; видиши ли колько зла створиша Русь Грекомъ? и нынЬ аще не идеши, тоже имутъ створити намъ", —и одва ю принудиша. Она же свдъши въ кубару, целовавши ужики своя, съ плачемъ поиде че-резъ море. И приде къ Корсуню, и изидоша Корсуняне съ поклономъ, и въведоша ю въ градъ, и посади-ша ю въ полат§. По Божью же устрою въ се время разбол'Ься Во-

а по Ипатск. хЬтоп.—св. 1оанна Предтечи. Развалины церквей Корсунскихъ оста­вались до позднтЬйшаго времени, а отчасти остаются, кажется, и теперь (посдй осады Севастополя); если бы произведены были так1я тщательныя раскопки, кашя умйютъ дЬлать друпе люди, а не мы (а какъ мы поступили съ развалинами Кор-суни, см. Еарамз. I, прим. 449), то можетъ быть и открыто было бы что-нибудь важное (Древше строители церквей им'Ьли обычай изевкать въ нихъ записи объ ихъ построены или делать такъ называемый ихъ л-Ьтописи; если бы была найдена такая запись Владимира о построенной имъ церкви, то она могла бы быть откры-т1емъ величайшей важности).


230


Т. I. ГЛ. П. ПРИЛОЖЕНТЯ.


 


Stale.


М*мяоь.


 


И иосемь ноимъ царицю и Ана­стаса и попы Корсуньсюя, съ мощьми святаго Климента и Фива, ученика его, поймавъ же иконы изборныя и


лодимеръ очима и не видяше ничто-же (и) си не домышляшеться что сотворити, и тужаше велми, и посла къ нему царица, рькущи: „аще хо-щеши избыти болъзни сея, то въскоръ крестися, аще ли (ни), то не имаши избыти сего". Си слышавъ Володимеръ, рече: „да аще истина бужеть, то поистинъ велик* Богъ бу-деть хрестеянескъ", и поволь хрес-тити ся. Епископъ же КорсунскШ съ попы царицины, огласивъ, крести Володимира; яко възложи руку на нь, абье прозръ. Видивъ же се Во­лодимеръ напрасное ицъленье и про-славй Бога, рекъ: „топерво увъд'Бхъ Бога истиньнаго". Се же видъвше дружина его, мнози крестишася. Крести же ся въ церкви святаго Василья'), и есть церки та стоящи въ Корсунъ градъ, на мъст-Ь посре­ди града, ид'Ьже торгь дъють Кор-суняне: полата же Володимеря съ края церкве стоить и до сего дне *), а царицина полата за олтаремъ. По крещеньи же приведе царицю на браченье. Се же не свъдуще право глаголють, яко крестилъ ся есть въ Шевъ, и ини же ръша: Василевъ, друз1и же инако скажють.

Володимеръ же посемъ, ноемъ ца­рицю и Настаса и попы Корсуньски, съ мощми святаго Климента и Фи-фа'), ученика его, пойма еъсуды


') Въ Ипатск. литой.: „Крестижеся въ церкви святое Софьи, и есть церкви...

г) Броневсшй упоминаеть о какомъ-то царскомъ дворцъ1 (Записки Одесск. Общ. Ист. и Древн. т. VI стр. 342): ужъ не должно ли это понимать такъ, что домъ, въ которомъ жнлъ Владимиръ, со времени его нребыиашя получил, назваше дворца и подъ этимъ назвашемъ слылъ до позднййшаго времени? Свой дворецъ Броневсмй полагает!, въ восточной части города.

») Никакого святаго Фива нбгъ въ святцахъ греческихъ; нашъ фивь, веро­ятно, былъ мъттный херсонскШ святой.


ЦОВЬСТЬ О КРЕЩЕНШ ВЛАДИМИРА.


231


 


Жгпе.


Л-бтопсь.


 


книгы. А градъ Корсунь вдасть ца-рема за въно, сестры деля ею. А самъ въ Шевъ вшедъ, повели ис-нроврещи и избити кумиры, овыи иссъщи *), а иныя ижжещи; а Волоса идола, его же именоваху скотья бога, велъ въ Почайну рЪку въврещи; Перуна же повелъ- привязати к ко-неви къ хвосту *), и влещи съ горы lio Боричеву на ручей, а слугы при-стави бити идолы жезл! емъ. Се же не яко древу чюющу, но на пору-raHie 6icy, иже прелщаше ны симъ образомъ. Плакахужеся его HeBip-Hin люд1е, еще бо бяху не npiajin святаго крсщешя. И привлекше ку­мира Перуна, въвергоша и въ Дивпрь ръку, и проплы порога, изв'Ьрже ii вътръ на берегь, и оттол'Ь прослу Перуня гора *). И положи заповедь по всему граду, да утр* вси обря-щются на ръци, богатъ ли или убогъ или нищь или работснъ. Да се же людде слышавше, радостно течаху, глаголюще: аще бы се не добро бы­ло, не бы сего князь и бояри npi-яли. Наутръя же изыде Володимеръ, съ попы царицины и съ Корсунь-скими, и снидеся •) бещисла народа: вдфзше в воду до ния, а ивли до персШ, младди же по брегу, а жены


церковныя (и) иконы на благосло­венье ceoi. Постави же церковь въ КорсунЬ на ropi'), идЪже съсыпа-ша сред* града крадуще приспу, яже церки стоить и до сего дне. Взя же ида мъдянв дв* капищи и 4 кони мъдяны*), иже и нын* стоять за святою Богородицею, яко же не вЬ-дуще мнять я мрамаряны суща. Вдасть же за ввно Грекомъ Кор­сунь опять цариц* двля, а самъ при-де Kieey. Яко приде, повелъ кумиры испроврещи, овы оевчи, а друпя огневи предати; Перуна же повелв привязати коневи къ хвосту, и вле­щи съ горы по Боричеву на ручай, 12 мужа пристави тети жезльемъ. Се же не яко древу чюющю, но на поруганье бвсу, иже прелщаше симъ образомъ человвкы, да възмездье пршметь оть человвкъ. ВелШ еси, Господи, чюдна дъла твоя! вчера чтимъ оть человвкъ, а днесь пору-гаемь. Влекому же ему по ручаю къ Днепру, плакахуся его невврнш людье, еще бо не бяху пр! яли свя­таго крещенья; и привлекше врину-ша и въ ДнЬпръ. И пристави Воло­димеръ, рекъ: „аще кдз пристанеть, вы отрывайте его оть берега, дон-деже порогы проидеть; то тогда оха-


') Въ Ииатск. лът.: „постави же церковь святаго 1оанна Предтечи въ Кор-суни на ropf...

*) „Капищи" —статуи, собственно идолы: дв* бронзовыхъ статуи и четыре бронзовыхъ коня (Не лежать ли этп статуи и кони и до сихъ поръ въ Kieet въ землъ? )

5) Акад.: съевши.

4) Акад.: къ коневью хвосту.

5) Акад.: Перуна города.

•) Боютовск. и Академ.: и съ Корсуньскимн на Почайну р4ку и снидеся...


232


Т. I. ГЛ. П. ПРИЛОЖЕНИЯ.


 


Жжйе.

младенци держаще; а папы на брез* молитвоваху. И бысть радость велика крестившимся людемь, и идоша ко-ждо въ домы своя. Володимеръ же радъ бывъ, яко позна Бога самъ и вси люд1е, и помолися: „Боже, сътво-ривый небо и землю и море и вся яжс въ нихъ! Призри на люди твоя, и дай имъ познати Тебе (Болот, ис-тиннаго Бога), и утверди въ нихъ в*ру неблазнену, а мн* помози на врага, да побъжу и". И. повел* кресть-лномъ ставити церкви по т*мъ м*-стомъ, ид*же кумиры стояли; а самъ иостави церковь святаго Василья на холм*, идъже стоялъ Перунъ идолъ. И повел* попомъ по градомъ и по селомъ люди ко крещенш приводити и д*ти учити грамот*').


Л4тошсь.

битеся его". Они же повел*ная ство-риша. Яко пустиша и пройде сквоз* порогы, изверже ii в*тръ на р*нь и оттол* прослу Перуня р*нь, яко же и до сего дне словеть. Посемъ же Володимеръ посла по всему граду, глаголя: „аще не обрящеться кто заутра на р*ц*, богатъ ли, ли убогъ, или нищь, или работникъ, противенъ мн* да будеть". Се слышавше лю-дье, съ радостью идяху, радующеся и глаголюще: „аще бы се не добро было, не бы сего князь и боляре пр1яли". HayrpiH же изиде Володи­меръ съ попы царицины и съ Кор-суньскыми на Дн*пръ, и снидеся безъ числа людШ: вл*зоша въ воду и сто-яху ови до mie, а друзш до персШ, младш же отъ берега, друзш же млади держаще, свершенш же бро-дяху; попове же стояще молитвы творяху. И бяше си вид*ти радость на небеси и на земли, толико дупл. спасаемыхъ; а дьяволъ стеня глаго-лаше: „увы мн*, яко отсюда прого-нимъ есмь! сд* бо мняхъ жилище им*ти, яко сд* не суть ученья апо-стольска, ни суть в*дуще Бога, но веселяхъся о служб* ихъ, еже слу-жаху мн*, и се уже поб*женъ есмь отъ нев*гласа (сего), а не отъ апостолъ ни отъ мученикъ, не имамъ уже царствовати въ странахъ сихъ". Крестившимъ же ся людемъ, идоша кождо въ домы своя. Володимеръ же радъ бывъ, яко позна Бога самъ и людье его, възр*въ на небо рече:


•) Въ Румянц. кохпилящи № 436 вмзсто: „дЪти учнтн грамот*" читается согласно съ.гЬтопнсыо: rAiTit нача поиматн у нарочитыхъ н даяти на учен1в книжное".


ПОВЕСТЬ О КРЕЩЕН1И ВЛАДИМИРА.


233


 


ffirrie.


Итопжсь.


 


Минувшу же лъту, умысли создати дерковь святыя Богородица, пославъ приведе мастера') отъ Грекъ. Свер-шевб же ей бывши, украси ю, и*) иконами удививъ, и поручи ю Ана­стасу Корсуняяиню, и попы Корсун-сюя пристави служити въ ней, и вдасть все имъ, еже 6i взялъ в Кор-суни, и кресты, и отда отъ всего им-в-Н1я десятую') той церкви и отъ града.


„Боже створивый небо и землю! при­зри на новыя люди cifl, и дажь имъ, Господи, ув'вдвти Тобе истиньнаго Бога, яко же увйдвша страны хресть-яньскыя; утверди и виру въ нихъ праву и несовратьну, и Mirfe помози, Господи, на супротивнаго врага, да надвяся на Тя и на твою державу, побЬжю козни его". И се рекъ, по-вел'Ь рубити церкви и поставляти по мъхтомъ, ид'вже стояху кумиры; и постави церковь святаго Василья на холм'Б, идЬже стояше кумиръ Перунъ и прочш, идйже творяху по­требы князь и людье; и нача ста­вите по градомъ церкви и попы, и люди на крещенье приводи™ по всЬмъ градомъ и селомъ. Пославъ нача поимати у нарочитое чади дЬ-ти, и даяти нача на ученье книж­ное; матере же чадъ сихъ плакаху-ся по нихъ, еще бо не бяху ея ут­вердили вирою, но аки по мертвыхъ плакахуся.

Въ лъто 6497 (989) *). Носемъ же Володимеръ живяше въ закон'Ь хрестьянстЬ, помысли создати цер­ковь пресвятыя Богородица (и) по­славъ приведе мастеры отъ Грекъ. И наченшю же здати и яко сконча зижа, украси ю иконами, и поручи ю Настасу Корсунянину, и попы Кор-суньскыя пристави служити въ ней, вдавъ ту все, еже 6i взялъ въ Кор-суни: иконы и съсуды и кресты.


 


17 832


*) Там. во вс-Ьхъ трехъ спискахъ.

=) Въ Академ.: и н-Ьтъ.

*) „Часть" н-Ьтъ во вс-Ьхъ трехъ спискахъ.

*) Такъ въ Лаврсптьевск. сп., въ Ипатск.: въ л-Ьто 6499 (991).


234


Т. I. ГЛ. П. ПРИЛОЖЕШЯ.


 


Жп1в-


ДОтошсь-


 


Bi бо велми милостивъ, по сло-веси Господню, иже речеся: блажени милостити, яхо ти помилованы бу-дуть'); бяху же нищш приходяще на дворъ его но вся дни и пршмаху кто чего требоваше, а недужнымъ, не могущимъ ходити, повел* слугамъ, да въ домы приносятъ имъ *); и мно-гн створи добродетели.

Умре же на Берестовъмъ, и по­таиша и, бъ бо Святополкъ въ К1-евъ; и нопую же межи клътьми прш-мавше3) помостъ, въ ковръ опря-тавше, и ужи свъхиша на землю и


(Подъ 996-мъ годомъ, послъ раз-сказа объ освященш Шевской Де­сятинной церкви, о построенш цер­кви Преображешя въ Василев* и о празднованш праздниковъ Преобра­жешя и Успсшя) Въ бо любя сло­веса книжная; слыша бо единою еуангелье чтомо: блажени милости-вш, яко ти помиловани будуть, и пакы: продайте имънья ваша и да­дите нищимъ, и пакы: не скрывай­те собъ скровищь на земли, идъже тля тлить и татье подкапывають, но скрывайте себъ скровище на небе-съхъ, идъже ни тля тлить ни татье крадуть, и Давыда глаголюща: бла-женъ мужь милуя и дая, Соломона же слыша глаголюща: вдаяй нищему, Богу въ заимъ даеть, —си слышавъ, повелъ всякому нищему и убогому приходити на дворъ княжь и взн-мати всяку потребу, —питье и яденье и отъ скотниць кунами. Устрой же и ее, рекъ: „яко немощнш и боль-нш не могутъ долъсти двора мо­его", —повелъ пристроити кола (и) вскладаше хлъбы, мяса, рыбы, овощь розноличный, медъ въ бчелкахъ, а въ другихъ квасъ, возити по городу, впрашающимъ: „кдъ большй и нищь, не могы ходити? " тъмъ раздаваху на потребу.

(Подъ 1015-мъ годомъ). Умре же на Верестов^мь. и потаиша и, бъ бо Святополкъ Кыевъ; ноч).ю же межю клътми проимавше помостъ, обертъвгае въ коверъ и ужи свъ-


') Me. 5, 7.

') Въ Акад.: приносить пмъ потребы.

*) Въ Академ.: проимавше.


Поделиться:



Последнее изменение этой страницы: 2019-10-24; Просмотров: 173; Нарушение авторского права страницы


lektsia.com 2007 - 2024 год. Все материалы представленные на сайте исключительно с целью ознакомления читателями и не преследуют коммерческих целей или нарушение авторских прав! (0.024 с.)
Главная | Случайная страница | Обратная связь